Bandit 1250-tråden

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
View attachment 412096
Så här fin effekt kurva fick man på Dale Walker's Holeshot Performance 1250! Det är samma bestyckning i hojen som Sport Rider Magazine testade, hur lyckas dom kräma ut 129,6 hk?
http://www.sportrider.com/sportbikes/project-suzuki-gsx1250fa-gsx-essive?dom=sri&loc=rightrail&lnk=IMG

Håller med om att de lyckats få ut rejält med toppeffekt, men "bara" 94Nm i vrid, min ligger visserligen mycket lägre på topp, men vridet är 111Nm och levererar bra med vrid över ett långt register. De kör med helsystem oxå... Jag har slip-on.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Ja 94 Nm låter inte optimalt, men samtidigt så hade de enbart 77 Nm helt original. Då ser förbättringen Ok ut. Varför det skiljer så mycket i vridmoment har jag inte en susning om. I Sverige så har ju GSX1250 FA 108 Nm vid 3700 varv!
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld

Adnil

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2010
Ort
Vagnhärad
Hoj
-07, Moto Guzzi Bellagio
Jag skulle nog uttrycka det som 6-5-4-3-2-N-1, men att man bara drar in kopplingen och håller den inne hela tiden tills det är dag att dra iväg på 1:an efter stilla stående. Är det läge för att motorbromsa gör man givetvis det men ibland dyker ju stoppen upp lite plötsligt. Det är sällan jag funderar över hur jag gör det liksom bara kommer av sig själv. Växlarna brukar glida i fint oavsett hur jag väljer att göra.

Precis....samma här...motorbromsar visst och när det är ett kraftigare stopp från hög växel och ner till ettan så har det hänt 4-5 ggr att växlarna inte går i. Så när jag står där på STOP-sträcket så får jag lätta på kopplingen så en växel hoppar i sen igen och igen....trisst på ett stop ställe och bilar bakom och det annars e fritt, att stå "för länge" vid stop-sträcket...hmm..Skall jag vrida på trycket till kopplingsgreppet? den står nu på tvåan tror ja.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Jag antar att det är Brake Horsepower som avses då det är en komplett hoj man testat i bänk. Men ibland testar man ju även enbart motorn men det är i mitt fall inte lika intressant. Men jag ska dra iväg ett mail och fråga, tänkte även passa på att fråga hur mycket frakten på ett grenrör är, misstänker att frakten kostar lika mycket som ett grenrör.

holeshot header.jpg holeshot header2.jpg
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Ser schysst ut! Hur många extra hk ger det?
 

simon.svensson

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2013
Ort
skövde
Hoj
letar
Precis....samma här...motorbromsar visst och när det är ett kraftigare stopp från hög växel och ner till ettan så har det hänt 4-5 ggr att växlarna inte går i. Så när jag står där på STOP-sträcket så får jag lätta på kopplingen så en växel hoppar i sen igen och igen....trisst på ett stop ställe och bilar bakom och det annars e fritt, att stå "för länge" vid stop-sträcket...hmm..Skall jag vrida på trycket till kopplingsgreppet? den står nu på tvåan tror ja.

trycket på kopplingsgreppet, jag har för mig att det inte har med något tryck att göra utan bara är en indikation på vilket läge du har handtaget inställt på. antaget att du har ställbara handtag.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Ser schysst ut! Hur många extra hk ger det?

Skillnaden mellan med och utan header är 9hp enligt diagrammet, men enbart byta header är risken att den går sämre än original. Man bör nog löpa lina ut om man ska byta header! Det fina är att man slipper svackan på 7000 varv som man annars alltid ser på 1250

Dale's Stage 2 tune with Holeshot Slip-on vs. Stage 2 with Holeshot 4-2-1 Full System

Run 165 (blue line): 1250 with Holeshot Comp slip-on, Dale's Stage 2 Supertune Pro tune, O2 bypass module, K&N filter, air box mod, secondary butterflies removed

Run 223 (red line): 1250 with Holeshot full exhaust system, Dale's Stage 2 Supertune Pro tune, O2 bypass module, K&N filter, air box mod, secondary butterflies removed

1250_dynochart04.jpg
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Jag fick ett snabbt svar från Dale Walker "Holeshot Perfomance", så jag postar det här om någon är intresserad.

Hello,

1. At the Dyno chart you kan read Power (hp), is it break bhp?

DW >> Yes real rear wheel real horsepower on my dyno in my dyno room here at
4500 feet , but don’t take dynos as the bible, they all vary as far as the
final number.


2. How much is the shippingcost to sweden for a header to a GSX1250FA. Do i
have to pay import tax?

DW >> You need to send me this e mail again, with your complete address with
postal code for me to check on the cost, import tax has zero to do with me
on my end , its all up to what your country does at customs or the border.


3. I´m intrested in GSX1250FA Holeshot EFI Supertune Pro. what is the
biggest advantage compared to Powercommander 5

DW >> No comparisons, I have done way more testing on your bike than just
about anyone out there, all the tuners will work fine, but they are only as
good as the final tune

Back on Monday

Cheers Dale

http://www.holeshot.com/
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Jag hittade en bra samlingsbild på samtliga LSL Fatbar modeller. Jag väljer mellan Naked bike och Superbike. Eller måste jag köpa båda för att bli riktigt nöjd?
LSL fatbar.jpg
LSL fatbar data.jpg
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Jag skulle välja superbike eftersom det är smalare, tycker 790mm är för brett.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Du har rätt i att det är i bredaste laget 790mm mot Superbike med 760mm men man kan ju kapa "30mm i ena änden" eller 15mm i båda ändarna. Då hamnar man ju på samma bredd :tummenupp

När man kikar på LSL så skiljer det i offset på styrfästena för Bandit 1250 och GSX1250.

GSX1250FA artnr:127S125... +10mm offset
Bandit 1250 artnr:127X065... +5mm offset


Är det någon som har någon erfarenhet om vad man behöver tänka på här. Jag önskar att styret inte tar i vare sig kåpa eller tank samtidigt så vill man ju ha en så bra körställning som möjligt.
 
Last edited:

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Följdverkan med slipon & O2 sensor

Jag upplevda att motorn gick rent och helt utan anmärkning original.

Jag satte på ett Yoshimura RS3 slipon och kunde då känna att den gick något ojämnt vid 3000 v/min och utan belastning. Den puffade även en del vid motorbromsning. Vid 100-mils servicen påpekade jag fenomenet och de sa på verkstaden att det var vanligt i samband då man monterat ett öppnare system och hojen gick något för snålt . Man rekommenderade mig att ställa upp insprutningen 3 enheter i databoxen dvs. mappa för 600:-. Detta utfördes men jag kunde inte känna någon skillnad i beteendet hos hojen.

Jag antar numera att O2 sensorn ser till att inte insprutningen matar på med mer bränsle på låga varv och utan belastning oavsett vad man säger till boxen att göra. Här har väl korrekt avgasvärde företräde före effekt och motorkaraktär?
Om jag monterar en O2-eliminator får jag då en jämnare gång vid obelastad motor?
Måste jag montera bort O2 sensorn så att den inte skadas?
Kan katalysatorn ta skada om jag om jag monterar bort O2 sensorn?
Vad är det lämpligaste att göra, originalsystemet vill jag inte ha!?

eliminator.jpg
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Riktigt fina kombinationer i svart och vitt som du har 2Wheeldrive! Det är nästan, men bara nästan så jag funderar på om jag valde rätt som tog en Blå. Grattis! :tummenupp
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Riktigt fina kombinationer i svart och vitt som du har 2Wheeldrive! Det är nästan, men bara nästan så jag funderar på om jag valde rätt som tog en Blå. Grattis! :tummenupp

Tackar :) det ska bli skitkul att bli vän med Banditen! Det har alltid varit en pojkdröm för mig att äga en Bandit! Färgen är vit metallic och man måste se den live :) Jag valde mellan den och en svart, båda stod bredvid varandra och jag tvekade inte en sekund.

Ps. Din är förbannat snygg den med!
 
Last edited:

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Ja, livet är hårt men gynnsamt! Tyckte alla var fina men hade bara plats för en, så det blev den blå :)
bla,vit,svart.jpg
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag blev lite småintresserad av Bandit 1250 när jag såg hur pass ny hoj man kunde få för given peng. Har haft ett par 80-tals gsxer också så lite dragningskraft har moroten också, även om den gått och blivit vätskekyld.

Jag hade en gsx1100f förut som var charmig som fan men alldeles för tung och bänglig så jag sålde iväg den. Banditen är ju åtminstone lite slankare. Vad jag skulle vilja veta är realistiska förbrukningssiffror om man håller sig kring originaleffekten. Typ jobbpendling i 100 knyck, nöjeskörning i moderat tempo, osv.

Hur är blåsten på nakenmodellen resp. halvkåpan?
Har ej kört nakenmodellen men halvkåpan är helt underbar att åka långt på.
Jag har dock ett förhöjt kåpglas.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top