Bandit 1250-tråden

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Tjena, sugen på att assistera mig med att rensa upp baken på banditen?
Bjuder givetvis på ett par bärs och nåt flottigt käk på sunes om du kan tänka dig hjälpa till :)

Skicka ett PM om det låter intressant! Vi bor ju bara 8 mil från varann.

Låter gott, men jag har själv inte gjort det, så jag är nog en dålig lärare :)

Fråga Steelis, han verkar ha gjort det!

Dunlop-däcken suger: mitt bakdäck är nere vid nötningsmarkeringarna efter mindre än 300 mil!!
Touringkört i huvudsak, 60mil med passagerare. Frågade faktiskt, via åf, KGK motor (Suzuki) om de kunde ta det på garantin...De sa att jag skulle ta det med Dunlop...
Ska också testa Michelin Pilot Road 3. 2:an har fått bra betyg i Motorrad, och 3:an ska vara ännu slitstarkare, vilket bådar gott..

Iceman1985

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Hoj
Suzuki Bandit 1250SA -09 (Svart)
Låter gott, men jag har själv inte gjort det, så jag är nog en dålig lärare :)

Fråga Steelis, han verkar ha gjort det!

Dunlop-däcken suger: mitt bakdäck är nere vid nötningsmarkeringarna efter mindre än 300 mil!!
Touringkört i huvudsak, 60mil med passagerare. Frågade faktiskt, via åf, KGK motor (Suzuki) om de kunde ta det på garantin...De sa att jag skulle ta det med Dunlop...
Ska också testa Michelin Pilot Road 3. 2:an har fått bra betyg i Motorrad, och 3:an ska vara ännu slitstarkare, vilket bådar gott..

Jaså, vem är det som har gjort det på din hoj då? :)
Jag bytte faktiskt däck idag.. Michelin Pilot Road 3B, efter 220 mil.. :huvet
Nog för att jag har kört lite på bakdäcket samt kört fort längre sträckor.. men ändå!

Vet du någon i närheten som är duktig på att skruva? T.ex. rensa upp bakdelar?

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Jaså, vem är det som har gjort det på din hoj då? :)
Jag bytte faktiskt däck idag.. Michelin Pilot Road 3B, efter 220 mil.. :huvet
Nog för att jag har kört lite på bakdäcket samt kört fort längre sträckor.. men ändå!

Vet du någon i närheten som är duktig på att skruva? T.ex. rensa upp bakdelar?

Men jag har ju inte rensat bakdelen på min. Bara bytt slutburk, kedjeskydd osv. Är det det du menar? Tror du förväxlar mig med Steelis för han verkar ju ha rensat bort nummerplåtshållaren osv.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Nu har jag monterat på nya sulor, michelin pilot road 2, hoppas på dom håller lite längre än dunlopsulorna som satt på från fabriken...

Jo, originaldäcken försvinner otäckt fort... :brinnerup
Har efter dem kört ca 1000 mil med Pilot Power 2CT och de var kanon men nu är de också slut. Nån som har testat Pilot Road 2 eller 3 på Banditen och har lite synpunkter på dem?

Iceman1985

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Hoj
Har efter dem kört ca 1000 mil med Pilot Power 2CT och de var kanon men nu är de också slut. Nån som har testat Pilot Road 2 eller 3 på Banditen och har lite synpunkter på dem?

Jag kör faktiskt Pilot Road 3B på min bandit och det känns hemskt bra!
Riktigt grymt grepp både i vått och torrt, samt att bågen svänger dit man vill. :)
Har dock inget att uttala mig om gällande huruvida slitstarkt däcket är, har bara kört ca 30 mil än så länge.

Banditmannen: Rekommenderar du power commander till banditen?
Jag har beställt ett Scorpion-slipon och funderar på att slänga dit en pc5 samt mappa den, samt byta luftfilter.
Vad kan man förvänta sig för siffror? :)

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Banditmannen: Rekommenderar du power commander till banditen? Jag har beställt ett Scorpion-slipon och funderar på att slänga dit en pc5 samt mappa den, samt byta luftfilter.
Vad kan man förvänta sig för siffror? :)

Har inte den blekaste... Har inte rört motorn på denna hoj. Kör helt original.

Tack för infon om PR3, iaf.

Iceman1985

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Hoj
Steelis, har du bra dokumentation på hur du gjorde eller kan du förklara vilka problem du hade? :)
Vill verkligen rensa upp min nu...

Steelis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
BANDIT 1250 -09
Steelis, har du bra dokumentation på hur du gjorde eller kan du förklara vilka problem du hade? :)
Vill verkligen rensa upp min nu...

jag hade inga större problem vad jag minns....tog en lång kväll/natt att fixa till det :D...
finns några bilder tidigare i tråden. tror jag har mer kort på datorn, ska kolla upp det.

Iceman1985

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Hoj
Jo kika är du snäll..
Jag fick mitt Scorpion slip-on idag, jäflar vad det mullrar gött :)

Väntar på en Gi-Pro med TRE, åså blir det nog en power commander med tillhörande bänkning eftersom den puffar då jag släpper gasen...

ViggBandit

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
-08 Bandit 1250 SA
Ja det låter jävligt tufft men tydligen är det ingen höjdare att det blir så.. måste skrapa fram 8000:- i gömmorna och få dit en PC V samt en bänkning.

Har funderat på en liknande operation på min hoj. Vad syftar du på med "...ingen höjdare att det blir så"? Kräver ny dämpare att motorn "balanseras" med PC och mappning?
Återkom gärna med de nya effektsiffrorna.:yoparty

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Ja det låter jävligt tufft men tydligen är det ingen höjdare att det blir så.. måste skrapa fram 8000:- i gömmorna och få dit en PC V samt en bänkning.

Jag har också ett slip-on som "poppar" ibland när jag motorbromsar (endast då). Har själv funderat om det är bra/dålig och hur det är med garantier, så jag kollade upp det idag, och här är vad jag kommit fram till för min del i alla fall:

- Slip-on förverkar INTE garantin (suzuki i alla fall, dubbelkollat med åf; finns tom ett yoshimura i Suzukis tillbehörskatalog...)
- Poppande när man motorbromsar är vanligt, har hittat Bandit-ägare med Yoshimuras (r77), Akrapovic etc. så det är inte märkesberoende, "dålig kvalité" eller liknande man kan misstänka.
- Verkar vara så att ljudet man hör även fanns när man hade på originalljuddämparen, men eftersom den var så tyst lade man inte märke till det då.
- Skadar inte motorn, kan i teorin förkorta ljuddämparens livslängd ifall det är kraftiga smällar (det har inte jag)
- Står på många forum om "to lean mixture" (får för lite bensin) eller för "fat" (för mycket), men i vårt och andra banditägares fall är det nog inte det, utan snarare bara att originaldämparen är så extremt tyst.

Eftersom jag bara har "poppar" då och då och den i övrigt går lika stabilt som med originaldämparen, kommer jag inte bry mig. Låter coolt.

Var har du läst att det är dåligt Iceman?

Har just satt på Pilot Road 3(b). Ser tyvärr inte så snygga ut, och har inte testat dem i regn, men är väldigt lättstyrd, det är en skillnad mot tidigare i alla fall. Hoppas bara nu att de håller bra....original klarade sig 327 mil (bak, fram helt ok fortfarande). 1000 mil på dina Pilot Power låter hoppfullt i alla fall!

Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Har just satt på Pilot Road 3(b). Ser tyvärr inte så snygga ut, och har inte testat dem i regn, men är väldigt lättstyrd, det är en skillnad mot tidigare i alla fall. Hoppas bara nu att de håller bra....original klarade sig 327 mil (bak, fram helt ok fortfarande). 1000 mil på dina Pilot Power låter hoppfullt i alla fall!

Nej, de är fan inte vackra men det stör mig inte speciellt mycket.
1000 mil på mina PP 2CT kan ju bero på att jag kör som en mes...:sissy
Men det var jäkligt sköna däck!:tummenupp

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Jag har fått ett brev från KGK Suzuki om återkallande av hojen för byte av laddningsrelä. Är det nån mer här som fått det och kanske till och med varit inne och bytt relät?

Nån som har nån info om vad problemet med relät är?

Steelis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
BANDIT 1250 -09
Jag har fått ett brev från KGK Suzuki om återkallande av hojen för byte av laddningsrelä. Är det nån mer här som fått det och kanske till och med varit inne och bytt relät?

Nån som har nån info om vad problemet med relät är?

jag har inte hört någon men å andra sidan e min paralellimport.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO