Bandit 1250-tråden

johan_89

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
Naken bandit 1250 -08
Det är hållaren som du pratar , eller hur? Jag har hårda Giviväskor som har snap on, men hållaren är bultat med 6 bult.

Vad jag förstår av denna sida så är även hållaren snap on, fan om man bara visste om det kommer ta i ljuddämparen eller inte. Tror jag måste sätta tillbaka original och mäta om det blir nån skillnad, höll upp originalet mot hojen och det verkade vara mycket liten eller ingen skillnad men det kanske blir annars när man skruvat fast den och fått rätt vinkel. Länk till sidan:http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/c...showrub--brands.suzuki.gsf1250&typid=67584228

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Nån som lyckats justera fjäderförspänningen bak på en GSX1250FA?
Jag får inte plats att dra runt justernyckeln för ABS-burken är i vägen. :mad:

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
2009, Suzuki GSF 1250 ABS
Nån som lyckats justera fjäderförspänningen bak på en GSX1250FA?
Jag får inte plats att dra runt justernyckeln för ABS-burken är i vägen. :mad:

Finns inget riktigt bra och smidigt sätt.
Går lite lättare om du tar bort någon av fotpinnsplattorna för mer plats.
Vänster sida är lättast. 3st insex skruvar. Glöm inte att loctite på skruvarna när du monterar dit dom igen.
Samt använda rejäla handskar som skydd för knogarna.
Lycka till.

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Finns inget riktigt bra och smidigt sätt.
Går lite lättare om du tar bort någon av fotpinnsplattorna för mer plats.
Vänster sida är lättast. 3st insex skruvar. Glöm inte att loctite på skruvarna när du monterar dit dom igen.
Samt använda rejäla handskar som skydd för knogarna.
Lycka till.

Det gick ju bra sen, tog bort vänster fotpinne sen kunde jag komma åt bättre med verktyget och med förlängningshandtaget. Ställde den i läge 6 och så ökade jag på returdämpningen lite. Har du klabbat något med fjädringsinställningar? Hojen känns ju förvånansvärt bra som standard.

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
Jag tycker fjädringen är för hård. Men jag väger bara 65-70kg.
Kommer antagligen att montera Öhlins på min under vintern som kommer.
Det är en underbar hoj att köra och har en förträfflig motor som har ett härligt vrid.
Väl värd att lägga några extra kronor på...

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Är det någon som testat att koppla förbi O2-sensorn med en sån där bypass-plugg?
Utan att göra några andra ändringar alltså, den ska väl kopplas bort om man har en PowerCommander.
Det känns som om ECU'n försöker snålställa insprutet när man fisåker lite lungt, mest märks det på 4:ans växel i 70-80kmph, lite ryckighet, så fort man ger lite gas så går det rent igen.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Då har man klarat av två (av 4) dagar på SMC:s kurs på Kemora. Det går inte så tokigt men jag tycker att jag får brottas en del med hojen. Beror såklart mer på skit bakom styret än hojen men man blir trött... Dock går det framåt. :)

Steelis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
BANDIT 1250 -09
Är det någon som testat att koppla förbi O2-sensorn med en sån där bypass-plugg?
Utan att göra några andra ändringar alltså, den ska väl kopplas bort om man har en PowerCommander.
Det känns som om ECU'n försöker snålställa insprutet när man fisåker lite lungt, mest märks det på 4:ans växel i 70-80kmph, lite ryckighet, så fort man ger lite gas så går det rent igen.

Min e lite ryckig runt 3000rpm, men det är ju bara låta bli att ligga runt 3000rpm :banana

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag har kopplat förbi O2-sensorn nu med en bypass-plugg som jag köpte på ebay. Men först bytte jag från orginaldämparen till ett LeoVince slipon, då minskade ryckigheten en hel del, och det lilla som var kvar försvann helt efter montering av bypass-pluggen. Den går klockrent nu vid alla varv och belastningar. Jag har funderingar på att skaffa en FI mod (PC, HealTech, Techlusion....) och öppna upp luftburken, men just nu är jag rätt nöjd.

peakupnorth

Sjöfarare
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
2010, Suzuki GSX 1250 FA
Då har man klarat av två (av 4) dagar på SMC:s kurs på Kemora. Det går inte så tokigt men jag tycker att jag får brottas en del med hojen. Beror såklart mer på skit bakom styret än hojen men man blir trött... Dock går det framåt. :)

Jo jag känner igen det. Fick tips av Magnus Wallner "Bike" : Överväg att prova nya Bridgestone S20 som är ett sportigare gatdäck med lite toppigare profil vilket gör att det svänger lättare.:)

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Jo jag känner igen det. Fick tips av Magnus Wallner "Bike" : Överväg att prova nya Bridgestone S20 som är ett sportigare gatdäck med lite toppigare profil vilket gör att det svänger lättare.:)

Kanske får prova dem när det är dags att byta. Har bara kört Pilot Power och Pilot Road hittills.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Jaha, då var man anmäld till en bankörning till. F*n, det är ju som knark det här...
Mittsverige 11-12/8 med SMC.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Nån som gjort 2400-milaservice? Hur mycket kostade den?

Har min inne på 1800-mila just nu men börjar oroa mig lite inför ventiljusteringen vid 2400 mil. Shims... Brr.... Låter som lång tid = dyrt.

Uppdatering:
1800-mila kostade idag 2500:-
2400-mila ska enligt uppgift gå på ca 4300:-

Nån som har jämförande siffror att komma med?

Last edited:

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Hoj
Bandit 1250SA -08
Nån som gjort 2400-milaservice? Hur mycket kostade den?

Har min inne på 1800-mila just nu men börjar oroa mig lite inför ventiljusteringen vid 2400 mil. Shims... Brr.... Låter som lång tid = dyrt.

Uppdatering:
1800-mila kostade idag 2500:-
2400-mila ska enligt uppgift gå på ca 4300:-

Nån som har jämförande siffror att komma med?

Tid enligt Suzuki 3.4H
Jag lämnade in den dagen före, och åkte ditt 16:45 (de stänger 17), 17:05 fick jag den. Hur många timmar de lagt på den under dagen vet jag inte.
EDIT: Ser nu på fakturan att de har lagt 3.6H
Kostnaden vart: 5176:-
Det som gjordes utöver 2400mil service var byte av voltregulatorn, men det bör väl inte ha tagit så lång tid.

Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Tid enligt Suzuki 3.4H
Jag lämnade in den dagen före, och åkte ditt 16:45 (de stänger 17), 17:05 fick jag den. Hur många timmar de lagt på den under dagen vet jag inte.
EDIT: Ser nu på fakturan att de har lagt 3.6H
Kostnaden vart: 5176:-
Det som gjordes utöver 2400mil service var byte av voltregulatorn, men det bör väl inte ha tagit så lång tid.

Byte av voltregulatorn? Nåt som pajat? Är det laddningsrelät du menar som Suzuki återkallade i fjol så ska ju det gå på garantin eller åtminstine kostnadsfritt. Om inte, vad har hänt med den?

Annars ligger ju kostnaden i närheten av vad verkstan här uppe angav. Känns dyrt för en service...:död

SRT Metro

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
Byte av voltregulatorn? Nåt som pajat? Är det laddningsrelät du menar som Suzuki återkallade i fjol så ska ju det gå på garantin eller åtminstine kostnadsfritt. Om inte, vad har hänt med den?

Annars ligger ju kostnaden i närheten av vad verkstan här uppe angav. Känns dyrt för en service...:död

Jepps, det känns väldigt dyrt... "Kan vara så att de antagligen tagit betalt för arbetet för att byta laddningsregulatorn av både Suzuki och av toGasa". Är ju som sagt en garanti sak som inte ska kosta kunden något...

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Hoj
Bandit 1250SA -08
Jepps, det känns väldigt dyrt... "Kan vara så att de antagligen tagit betalt för arbetet för att byta laddningsregulatorn av både Suzuki och av toGasa". Är ju som sagt en garanti sak som inte ska kosta kunden något...

Haft Mc'n i ett par år nu utan bekymmer, så den bytas bara för att Suzuki rekommenderade det. Och då jag inte vet, om de tog betalt för det bytet, och 0,2H vad kan det vara en hundring. Inget jag kommer ligga vaken för.
Att servicen är dyr, och att de kommer ofta, kan ju debatteras. Men så har jag ju inte påstått att det är en billig hobby heller.

100mil 1510:-
600mil 1828:-
1200mil 4287:-
1800mil 1900CZK = 675:-
2400mil 5176:-

Till ett annat ämne har ni vart med om att tappa db-killern? Haft den i runt 1 år, men den försvann för en månad sedan, vet inte om jag har tappat den eller om någon har stulit den, och varför skulle någon ha gjort de :s

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Du har helt rätt i att det inte är en billig hobby. :) Men kul!
Jag menade inte att din service var exceptionellt dyr, snarare att service är smärtsamt dyrt i allmänhet.

Jag har inte tappat dB-killern men när jag skulle sätta i den efter ca 2 månaders körning utan passade den inte... Den var för liten för att klämmas fast ordentligt inne i ljuddämparen och satt alldeles löst vid skruven som håller fast den längst bak. vete fan vad som hänt... Nu kör jag utan hela tiden istället.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
Mittsverige med SMC var en höjdare! Eftersom vi gick alla fyra stegen i Finland kunde vi köra steg 4 båda dagarna på Mittsverige. Tyvärr var det få deltagare på kursen, vilket kan leda till inställda kurser där nästa år, men det ledde också till hög andel instruktör/deltagare. Eftersom steg 4 innebär mer individuell coaching passade ju det utmärkt.

Det blev två grymma dagar med mycket bra hojkörning. Har dock börjat snegla på nåt lite smidigare i hojväg. Aj, aj, aj...

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...