Bandit-"R" projekt

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
FAN VA FINT MED SYMETRISK LJUSBILD ÄR DET NYTT?? ATT MAN FÅR HA DET.
Jag har iallafall torskat på det innan men det kan ju ha varit att gubben inte visste bättre.
Kul att den startade å trist med läckan. Man ser ju sisådär bra men vart läcker den är det mellan blockhalvorna eller??

Last edited:

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
FAN VA FINT MED SYMETRISK LJUSBILD ÄR DET NYTT?? ATT MAN FÅR HA DET.
Jag har iallafall torskat på det innan men det kan ju ha varit att gubben inte visste bättre.
Kul att den startade å trist med läckan. Man ser ju sisådär bra men vart läcker den är det mellan blockhalvorna eller??

Okej, vi får se hur det går för mig på bes. Är lite orolig för ljudnivån också :näsblod får kanske montera annan ljudddämpare till bes. Ja det läcker mellan halvorna, de sitter inte riktigt dikt där, trots att alla skruvar är åtdragna.. kanske är ena halvan lite ojämn?.. blev inte riktigt klok på det men ska försöka titta lite mer på det snart.. Ingen annan här förresten som har haft sådan läcka på gammelgixxer/bandit?

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Symmetrisk/asymmetrisk ljusbild har inget med antalet ljuskällor att göra, det skall vara asymmetrisk och för högertrafik, eller så missförstår jag §30
(hittade lite info, kan dock vara föråldrat)
6 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.

27 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 skall framtill ha en eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt eller gult ljus och belysa vägen framför motorcykeln utan att blända mötande.

28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare. Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare. Sidvagn får ha endast en halvljusstrålkastare.
Motorcykel med två hjul framtill får ha endast två halvljusstrålkastare. Annan trehjulig motorcykel få ha en eller två halvljusstrålkastare.

29 § Tvåhjulig motorcykel av 1984 eller tidigare års modell får ha två halvljusstrålkastare, även om avståndet mellan de lysande ytorna är större än 200 mm.

30 § Halvljusstrålkastare som avger asymmetriskt ljus skall vara avsedd för högertrafik.

31 § Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1988 eller senare års modell skall vara
1. typgodkänd enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §),
2. typgodkänd enligt ECE-reglemente 1, 5, 8, 20, 31, 57, 72, 112, 113 (se 3 kap. 1 §), eller
3. av typ som uppfyller kraven enligt SAE J584b.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1987 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i första eller andra stycket om strålkastaren är av så kallad europeisk typ med skarp ljus/mörkergräns och under mörker och vid klar sikt tillfredsställande belyser vägen en sträcka av minst 40 m framför fordonet.

Installationskrav

32 § Har motorcykel endast en halvljusstrålkastare skall denna vara placerad i fordonets centrumlinje. En avvikelse av högst 100 mm är dock tillåten.

33 § Har motorcykel två halvljusstrålkastare skall strålkastarnas placering i sidled vara högst 400 mm men avståndet får vara större om motorcykel har främre positionslyktor placerade enligt 51 § och anslutna till det elektriska systemet så att de lyser samtidigt som halvljusstrålkastarna.

34 § Halvljusstrålkastares placering i höjdled skall vara lägst 500 mm och högst 1 200 mm.

35 § Halvljusstrålkastares geometriska synbarhet för motorcykel med en halvljusstrålkastare skall vara 15o uppåt och 10o nedåt samt 45o åt höger och 45o åt vänster.
Den geometriska synbarheten för motorcykel med två halvljusstrålkastare skall vara 15o uppåt och 10 nedåt samt 45o utåt och 10o inåt. Detta krav gäller även om tillkopplad sidvagn är utrustad med halvljusstrålkastare.

36 § Halvljusstrålkastare skall vara justerbara i vertikalled så att bländande ljus inte kan avges.
Halvljusstrålkastare får vridas med hänsyn till styrinrättningens vridningsvinkel.
Halvljusets vertikala lutning skall förbli mellan - 0,5 % och - 2,5 %, utom i de fall en anordning för manuell inställning finns.

Allmänt råd
Detta krav anses uppfyllt om strålkastaren är så inställd, att - sett i de utgående ljusstrålarnas riktning - till vänster om det vertikalplan, som går genom strålkastarens centrum och som parallellt med fordonets längdaxel, gränsen mellan belyst och inte belyst yta är horisontell och är belägen c:a 1 % av avståndet mellan strålkastaren och mätskärmen lägre än horisontalplanet genom strålkastarens centrum. Detta krav anses även uppfyllt för strålkastare som är av typ som godkänts enligt SAE J584b .

37 § Halvljusstrålkastare
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Ja, det står ju "Halvljusstrålkastare som avger asymmetriskt ljus skall vara avsedd för högertrafik.
Det betyder ju inte att symmetrisk strålkastare är otillåten. Vilket även den trevliga herren på SBP jag pratade med bekräftade.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ja, det står ju "Halvljusstrålkastare som avger asymmetriskt ljus skall vara avsedd för högertrafik.
Det betyder ju inte att symmetrisk strålkastare är otillåten. Vilket även den trevliga herren på SBP jag pratade med bekräftade.

Tolkar det på samma sätt.

Om bilen har assymetriskt halvljus så ska det vara för högertrafik.

Det är inget krav på det.

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Helgens mek

Nu har jag fått tummen ur och byggt en batterilåda samt en låda för cdi-box,relän o säkringar! Plåten som användes till bygget är rostfritt stål som svetsades med tiggen. Jag må säga att det tar lång tid att bygga såna här små detaljer när man hela tiden måste mäta och kontrollera att allt kommer att passa i slutändan.

Jag lämnade förresten in sadeln till omstoppning o ch klädsel för nån vecka sen.. är mycket nyfiken på hur det ska bli när allt sitter på plats :)

Bifogat

• DSC_0348.jpg
    DSC_0348.jpg
    117.1 KB · Visningar: 189
  • DSC_0356.jpg
    DSC_0356.jpg
    121.2 KB · Visningar: 206
  • DSC_0355.jpg
    DSC_0355.jpg
    109.7 KB · Visningar: 176
  • DSC_0354.jpg
    DSC_0354.jpg
    86.6 KB · Visningar: 172
  • DSC_0352.jpg
    DSC_0352.jpg
    97.6 KB · Visningar: 176
  • DSC_0350.jpg
    DSC_0350.jpg
    93 KB · Visningar: 185
  • DSC_0349.jpg
    DSC_0349.jpg
    124.2 KB · Visningar: 189

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Fick lite mer gjort idag. Har gjort fästen till flyscreen o måttat in hastighetsmätaren. Nästa steg blir att snida till en plåt som ska täcka över kablarna och hålla mätaren på plats. Fortsättning följer!

Bifogat

• DSC_0362.jpg
    DSC_0362.jpg
    96.8 KB · Visningar: 231
  • DSC_0363.jpg
    DSC_0363.jpg
    141.3 KB · Visningar: 307
  • DSC_0364.jpg
    DSC_0364.jpg
    107.2 KB · Visningar: 244
  • DSC_0367.jpg
    DSC_0367.jpg
    105.4 KB · Visningar: 287

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Det blev ju bra skönt att ha lite ordning på elen.
En liten fundering hur skulle det vara att göra lite hål under flyscrenen så att man kan sänka ner den lite över lysena & på så vis få lite ögonlock.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det blev ju bra skönt att ha lite ordning på elen.
En liten fundering hur skulle det vara att göra lite hål under flyscrenen så att man kan sänka ner den lite över lysena & på så vis få lite ögonlock.

Håller inte alls med!

Tycker den är grym som den är nu. Det du kan göra är att sänka hela lyktpaketet en bit ner på gaffelbenen. Kan ge lite aggressivare utseende.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Håller inte alls med!

Tycker den är grym som den är nu. Det du kan göra är att sänka hela lyktpaketet en bit ner på gaffelbenen. Kan ge lite aggressivare utseende.

Instämmer. En Speed Triple såg inte hälften så bra ut med samma lilla kåpa och dubbellysen. Jag tycker det är bra som det är. :)

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Instämmer. En Speed Triple såg inte hälften så bra ut med samma lilla kåpa och dubbellysen. Jag tycker det är bra som det är. :)

Tycker också det ser grymt bra ut som är. Eventuellt flytta ner lysen och flyscreen lite grann (högst 5 cm) - men fortfarande med samma "distans" mellan screen och lysen.

(hoppas verkligen du behåller screenen vit - gillar two-tone känslan) :tummenupp

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Vi får se om jag flyttar ner allt lite senare.. jag ska ju ändå skruva isär allt snart och lämna det till lack, men tyvär Steven Fiskmås, jag ska nog lacka flyscreen, tank och kåpa blanksvart :tummenupp

Maxizor

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
Honda VFR -02 VTEC ABS
Ser bra ut :)

Dock så har jag pratat med Tekniska avdelning på bilprovningen och MC/Fordon som har assymetrisk ljusbild som standard måste ha det.
Däremot om fordonet har symmetrisk ljusbild standard är det OK eller om fordonet är äldre än 1988. Så det blir nog att bygga om du inte har en snäll besiktningsgubbe!

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Nu har jag snidit till en plåt till mätarn i alu. Den folierades sedan med 3M kolfiberfilm för att få lite rejsig look. Har även kopplat el till mätarn (se videon för demo) alla kablar löddes och isolerades med krympslang.
[YOUTUBE-ID]tjirIdjAWJg[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• DSC_0371.jpg
    DSC_0371.jpg
    95.2 KB · Visningar: 220
  • DSC_0370.jpg
    DSC_0370.jpg
    85.1 KB · Visningar: 138
  • DSC_0369.jpg
    DSC_0369.jpg
    91.7 KB · Visningar: 142
  • DSC_0368.jpg
    DSC_0368.jpg
    88.3 KB · Visningar: 119

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Vad har hänt med hojen?

Nu är allt svetsat,slipat o skruvat så har därför demonterat hela hojen o lämnat allt till lackering :)
Det ska bli mattsvart pulver på ram o motor, blanksvart 2k lack på tank o kåpor. sving i guld. F.ö har jag köpt två knogjärn som ska pryda motorn är det tänkt :brynad Det är ju en streetfighter trots allt :D
Fick tag i en hayabusa bakdämpare också till mycket bra pris så den åker på sen när allt monteras

Bifogat

• DSC_0373.jpg
    DSC_0373.jpg
    148.3 KB · Visningar: 133
  • DSC_0376.jpg
    DSC_0376.jpg
    87.7 KB · Visningar: 147
  • DSC_0377.jpg
    DSC_0377.jpg
    125.2 KB · Visningar: 113

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Som valfri modebloggare skulle ha sagt:

Knogjärn är bara SÅÅÅÅ rätt!

Första gången jag kunnat applicera en sådan recitering...

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Har fått tillbaka ramen och diverse delar från pulverlack nu :) Är mycket nöjd med resultatet! Nu ska jag bara få tillbaka tank, sving etc från våtlackering så kan jag börja bygga ihop hojen :)

Bifogat

• DSC_0389.jpg
    DSC_0389.jpg
    157.2 KB · Visningar: 137
  • DSC_0391.jpg
    DSC_0391.jpg
    170.7 KB · Visningar: 141

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
mycket ballt bygge! :tummenupp

tycker framskärmen skulle kunna kapas ner lite dock, då blir det 10/10 :)

decube

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Fick tillbaka limpan idag!
Blev brunt som ni ser, det ska ju sticka ut lite :D

Bifogat

• DSC00203.jpg
    DSC00203.jpg
    236.1 KB · Visningar: 125