Banhoj köpes

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Rakt fram kör man dragracing och tractorpulling, vad gäller kurvande så är Aprilia RS250 garanterat roligare än en 600. Våra svenska banor har ju bara i undantagsfall riktigt långa rakor.

Ska man köra riktigt billigt är 250SP och 125R de enda alternativen, ska man lägga de pengarna det kostar att åka 600 eller 1000 kan man lika bra köra 250R.

Edit: Honda NSR250 kan man också hänga med på, fast den är inte jättevanlig...

Låter rimligt. Hur är utbudet av begagnade 125R-hojar, är det bara du och ett gäng tonåringar som kör och är en hoj hyfstat billig att underhålla? Kul-per-krona faktor?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Tack Axxexs för bra svar om SP 250 och Aprilia. Kör du själv? Hur mycket skiljer varvtiderna mot Rookieklasserna? Om serien har det sagts att den ska läggas ner, att det är dålig uppslutning och att det inte är något för en riktig karl. Någon kommentar till detta?

Varvtiderna var sjuka när Gustavsson och Johannesson for runt. På en del banor var de i klass med R600, tex 1.05 på Knudan och 45 på Falken. Dock så var det piloter som var betydligt snabbare än de i R600 men ändå.

Serien kommer nog inte att läggas ner än i alla fall. Intresset verkar vara rätt stort fortfarande. Läggs den ner så kommer det säkert att komma nån annan klass där du kan köra 250 tvåtakt.

Klart det är något för en riktig karl, de går fortare i kurvorna juh....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Låter rimligt. Hur är utbudet av begagnade 125R-hojar, är det bara du och ett gäng tonåringar som kör och är en hoj hyfstat billig att underhålla? Kul-per-krona faktor?

Utbudet har jag inte jättekoll på just nu men generellt sätt dåligt. Brukar inte vara så många till salu. Åldern på piloterna varierar väl mellan 16-40+
En 125R är lätt att underhålla och dessutom billig i drift. Drar ca 0.6-0.7 liter milen på Knudan och Åsen, lite mer(upp mot litern) på Falken och A-torp. Kolv kostar 1200kr och håller minst 70 mil. Vev håller 3-350 mil innan renovering (knappt 3000kr). Däck håller en hel säsong om man vill. Cylinder ska hålla i alla fall 2-300 mil mellan renoveringar. Du kan fixa en full säsong på 20 stora lappar om det flyter på lite.

Man ska dock ha klart för sig att det blir mycket skruvande, 400 literhästar sköter inte sig själv och kan vara smålynniga att ha att göra med. Den har drivit mig till vansinne mer än en gång. Felen gör i alla fall inte speciellt stora hål i plånkan som en rasad diesel kan göra.

Kul-per-krona? 45-50 bakhjulshästar och 70 kilo, skämtar du?

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Låter kul även det. 125r vad kostar en sån cykel?
Chris Ash skrev:
Utbudet har jag inte jättekoll på just nu men generellt sätt dåligt. Brukar inte vara så många till salu. Åldern på piloterna varierar väl mellan 16-40+
En 125R är lätt att underhålla och dessutom billig i drift. Drar ca 0.6-0.7 liter milen på Knudan och Åsen, lite mer(upp mot litern) på Falken och A-torp. Kolv kostar 1200kr och håller minst 70 mil. Vev håller 3-350 mil innan renovering (knappt 3000kr). Däck håller en hel säsong om man vill. Cylinder ska hålla i alla fall 2-300 mil mellan renoveringar. Du kan fixa en full säsong på 20 stora lappar om det flyter på lite.

Man ska dock ha klart för sig att det blir mycket skruvande, 400 literhästar sköter inte sig själv och kan vara smålynniga att ha att göra med. Den har drivit mig till vansinne mer än en gång. Felen gör i alla fall inte speciellt stora hål i plånkan som en rasad diesel kan göra.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
marcus nilsson skrev:
Låter kul även det. 125r vad kostar en sån cykel?

Hade jag sålt min så hade du fått den för 30 kkr inkl allt som man behöver för att tävla. Den är ingen värsting men fullt tillräcklig för att åka ifrån det mesta utom de vassaste hojarna om man är duktig på att köra. Det brukar väl finnas ett par Hondor i samma prisklass och enligt ryktet så finns det några tidiga 90-talare som man bör kunna få loss för 15-20 lappar om inte GG har snott alla dessa. Uppåt finns ingen gräns, en ny Aprilia RSR125 går väl på ca 900 000kr....

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
oj oj oj :)
Chris Ash skrev:
Hade jag sålt min så hade du fått den för 30 kkr inkl allt som man behöver för att tävla. Den är ingen värsting men fullt tillräcklig för att åka ifrån det mesta utom de vassaste hojarna om man är duktig på att köra. Det brukar väl finnas ett par Hondor i samma prisklass och enligt ryktet så finns det några tidiga 90-talare som man bör kunna få loss för 15-20 lappar om inte GG har snott alla dessa. Uppåt finns ingen gräns, en ny Aprilia RSR125 går väl på ca 900 000kr....

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:

Bra utdelning per investerad krona alltså?

Hur kom det sig att du själv valde 125 R och inte 250 SP? Förstod att du råkade ut för något slags haveri - vad hände? Blev det dyrt/bökigt?

Vore det dumt att försöka köra fyrtakt i 250 SP?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:

Hur kom det sig att du själv valde 125 R och inte 250 SP? Förstod att du råkade ut för något slags haveri - vad hände? Blev det dyrt/bökigt?

Fastän 250sp är en bra och billig klass, så är det inte samma mos i cyklarna som i 125r cyklarna, vare sig i motor eller chassi. Det är "riktiga" racers vill säga.

Ja, zxr400 hänger inte direkt med en aprilia 250 i dagsläget så det är ingen bra idé dessutom ensam fyrtaktare i klassen gör det inte särskilt bra om du behöve låna eller låna ut reservdelar..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Fastän 250sp är en bra och billig klass, så är det inte samma mos i cyklarna som i 125r cyklarna, vare sig i motor eller chassi. Det är "riktiga" racers vill säga.

Ja, zxr400 hänger inte direkt med en aprilia 250 i dagsläget så det är ingen bra idé dessutom ensam fyrtaktare i klassen gör det inte särskilt bra om du behöve låna eller låna ut reservdelar..

En Aprilia 250 har inte samma klipp som en Honda RS 125 alltså?

Kanske kan en CBR 400 RR ge en Aprilia 250 en chans? Fin hoj...

Bifogat

• 400.jpg
    400.jpg
    87.5 KB · Visningar: 42

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
En Aprilia 250 har inte samma klipp som en Honda RS 125 alltså?

Kanske kan en CBR 400 RR ge en Aprilia 250 en chans? Fin hoj...

Hoppsan!! Ett N försvann framför RS på Hondan!! Ska givetvis va NSR!

CBR 400RR har nog inte importerats till nått nordiskt land av generalagent/importör?
Om d gjort d får du köra med den!

Har kört både 125R och 250SP. Men toppfart är ungefär samma! 125 bromsar senare och har högre kurvhastighet!

Att det skulle va lättare att köra 250Sp mot rookie håller inte jag med om! Inte om du ska vinna!
En snabb A-förare pressar ut det sista som går på en 250SP medans snabbaste rookies oftast är ca 3-4 sekunder ifrån vad deras material klarar av!

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:

CBR 400RR har nog inte importerats till nått nordiskt land av generalagent/importör?

Har kört både 125R och 250SP. Men toppfart är ungefär samma! 125 bromsar senare och har högre kurvhastighet!

Att det skulle va lättare att köra 250Sp mot rookie håller inte jag med om! Inte om du ska vinna!
En snabb A-förare pressar ut det sista som går på en 250SP medans snabbaste rookies oftast är ca 3-4 sekunder ifrån vad deras material klarar av!

NSR 125 är modellen som 16-åringar parkerar utanför korvkisken.
RS 125 R är produktions racern som vi pratar om här.
Se nedan.

Menar du att en nybörjare har det tuffare i 250 SP än Rookie 600?

Bifogat

• nsr125.jpg
    nsr125.jpg
    12.4 KB · Visningar: 39
  • 2004rs125r_info02.jpg
    2004rs125r_info02.jpg
    20.9 KB · Visningar: 50

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Se nedan.

Det finns en nsr250 standardhoj också..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Axxexs skrev:

Det är mer kräm i en 125R. Jag låg och fightades med Per Gustavssons gamla RS250 (60 uppmätta bakhjulskusar) och var snabbare på rakan på Falken och Knudan, inte mycket men lite, de flesta 250 SP:na gasar man om på rakan och Aprilia RSR125:eek:rna gör mos av dem. Håkan Olssons hoj gör säkert 230+ i toppfart.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:

Inte dyrt men bökigt, delarna vägrade komma i tid.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Se nedan.

Tuffare att vinna eftersom du kör mot A-förare, mindre tufft i och med att man slipper vara rädd för att inte kvala in till själva racet. Å andra sidan så har man flera körtillfällen i R600/R1000. Innan 250SP tappade sin SM-status var det ofta 40-50 anmälda till en tävling varav A-förare ca 15-20 st. Har ryktesvägen hört att en A-förare som bytte till 600 std tyckte att Aprilian var mer rejshoj än den R6 han kör med. Han vann förresten std600 i år... :)
En snabb 125R kör skjortan av en Aprilia RS250 både i kurvor och på rakorna, så är det bara. Men de är så förbaskat små så en annan (191 cm) har inte riktigt kroppshyddan för en så'n. Däremot är Aprilian förvånansvärt rymlig för att vara en 250. Kul klass i och med att alla kör på samma material, inte mycket annat än sig själv att skylla på om man kör dåligt. Sen är en hoj med lite effekt och dessutom i ett smalt register svår att bemästra eftersom man helt enkelt inte får missa en växel, då är man stekt.
Skitkul klass tycker jag som endast skulle byta till 250R om jag ska byta någon gång.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Torkel skrev:
Tuffare att vinna eftersom du kör mot A-förare, mindre tufft i och med att man slipper vara rädd för att inte kvala in till själva racet. Å andra sidan så har man flera körtillfällen i R600/R1000. Innan 250SP tappade sin SM-status var det ofta 40-50 anmälda till en tävling varav A-förare ca 15-20 st. Har ryktesvägen hört att en A-förare som bytte till 600 std tyckte att Aprilian var mer rejshoj än den R6 han kör med. Han vann förresten std600 i år... :)
En snabb 125R kör skjortan av en Aprilia RS250 både i kurvor och på rakorna, så är det bara. Men de är så förbaskat små så en annan (191 cm) har inte riktigt kroppshyddan för en så'n. Däremot är Aprilian förvånansvärt rymlig för att vara en 250. Kul klass i och med att alla kör på samma material, inte mycket annat än sig själv att skylla på om man kör dåligt. Sen är en hoj med lite effekt och dessutom i ett smalt register svår att bemästra eftersom man helt enkelt inte får missa en växel, då är man stekt.
Skitkul klass tycker jag som endast skulle byta till 250R om jag ska byta någon gång.

Det är värt att poängtera. En 125 racer är liten, MEN det finns exempel på folk som är stora och kör ganska så hyggligt fort/får plats. Stefan Orluff är nog närmare 1.90/90 kilo.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Det finns en nsr250 standardhoj också..

Jodå, jag vet. Både SP (med torrkoppling) och vanlig. Trodde vi talade om 125. Där är beteckningen NSR snudd på vanärande.

Torkel skrev:

Ok, SP 250 är öppen för både A- och B-förare. Är inte det lite konstigt? Är väl tänkt som en nybörjarklass för att slussa in och rekrytera nya förmågor. Varför slipper man vara rädd för att inte kvala in till racet? Är antalet deltagare så få? Några tecken som en novis bör vara uppmärksam på vid besiktning av ett objekt till salu?

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Nyteknik skrev:
Jodå, jag vet. Både SP (med torrkoppling) och vanlig. Trodde vi talade om 125. Där är beteckningen NSR snudd på vanärande.

Ok, SP 250 är öppen för både A- och B-förare. Är inte det lite konstigt? Är väl tänkt som en nybörjarklass för att slussa in och rekrytera nya förmågor. Varför slipper man vara rädd för att inte kvala in till racet? Är antalet deltagare så få? Några tecken som en novis bör vara uppmärksam på vid besiktning av ett objekt till salu?

125R och 250R är också öppna för A + B förare!

Klassen med 250 "gathojar" kördes tidigare bara för A-förare!
Klassen var tänkt för nyuppklassade som kanske inte hade råd med att köra racer eller superbike mm..
Från och med 1996 fick även B-förare i Sverige va med. (Danmark from 1999).

Banorna i vårt land tar från 30 startande till 50 beroende på hur lång, bred, hur tajt första svängen är mm..

Du behöver bara vara rädd för att inte kvala in om det kommer FLER än vad banan får ta till race och om du inte är snabb nog för att va bland dem som får köra.

Finns ingen garanti i någon klass att alla får köra om det är många anmälda.
Om det är väldigt många i någon klass kan det ibland anordnas b-final eller ett kvalrace. Men det har hänt att det funnits förare som inte ens kvalat in till b-finalen!

Last edited:

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Torkel skrev:
Å andra sidan så har man flera körtillfällen i R600/R1000.

Om man räknar körtillfällen i race som går i Sverige så kan R600/1000 komma att ha 3 race mer än 250SP, pga att dom även finns med i Scandinavian Open.

En arrangör som arrangerar SM behöver inte ta med rookie-klasserna på den helg dom kör SM-klasserna om dom kommer att arrangera ett debutant-race för b-förare på en annan helg!

Dom flesta SM kommer nog att ha med rookieklasserna nästa år.(?)

Man kan även köra dom endurance-tävlingar som går i Sverige med en 600/1000-hoj.
(Men eftersom man är 2-3 st förare då behöver du ev inte ha din egen hoj)

I avseende på körtillfällen med träningar så är det ingen skillnad på med vilken hoj du kör!

Om du ska köpa hoj, oberoende av vilken klass, så är ett tipps att kolla så att ägarna inte ligger med ett stort lager av delar som inte följer med i köpet!
Finns risk för att dom sämsta delarna kommer va monterade på hojen som ska säljas!

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Inskickat av Nyteknik
...Menar du att en nybörjare har det tuffare i 250 SP än Rookie 600?
--------------------------------------------------------------------------------

Torkel skrev:
...Har ryktesvägen hört att en A-förare som bytte till 600 std tyckte att Aprilian var mer rejshoj än den R6 han kör med. Han vann förresten std600 i år... :)...

Japp, det ligger något i det. Tillåt mig vidareutveckla.

De som till vardags är snabba landsvägsåkare tycker alltid att samma saker är svåra när de ska köra snabbt på bana, de sena hårda inbromsningarna och den höga kurvhastigheten. På landsvägen gör man helt enkelt inga tokinbromsningnar följt av en kurva tagen i maximal hastighet. Man kanske tror att man gör det men det gör man inte. De som tror att de kör snabbt på landsvägen ändrar ofta uppfattning när de kommer till banan. Det ligger något definitivt i att bromsa inför en kurva. Vägen tar slut, man måste svänga. Den mentala spärren slår till och man släpper gasen och börjar bromsa i ren självbevarelsedrift. Det spelar ingen roll vilken maskin du sitter på, när kurvan närmar sig slår den mentala spärren till. Som nybörjare kan det därför vara behagligare att sitta på en maskin som bromsar närmare det man är van vid än vid en maskin som bromsas långt senare än det man är van vid.

Min första upplevelse på en Aprilia RS 250 var brutal. När jag reste överkroppen för att bromsa så sent som jag trodde var möjligt dundrade A-förarna förbi mig ihopkrupna bakom kåpan på högsta växeln. Efter jag gjort merparten av inbromsningen, börjat släppa av på frambromsen och flytta kroppen inför kurvan susade de snabba grabbarna förbi på framhjulet.

Samma sak gäller kurvhastigheten. Vid snabbt landsvägstempo tar man medvetet eller omedvetet viss hänsyn till okända faktorer som mötande trafik och dåligt underlag. Några sådana okända faktorer finns inte på en bana, där är det bara att köra så fort det går och det går att köra mycket fortare genom en kurva än vad man tror. Det svåra är inte att börja gasa tidigt. Det svåra är att släppa bromsen tidigt och komma in i kurvan i rätt hastighet, d v s hög hastighet.

Det svåra som nybörjare är alltså att närma sig en kurva snabbare, bromsa senare, släppa bromsen tidigare och påbörja kurvtagningen i en högre hastighet än vad man tidigare är van vid. Hela det paketet är ett snäpp värre på en liten ioch lätt hoj jämfört med en stor och tung hoj. Många misstar sig och tror att det som nybörjare skulle vara svårare att köra Rookie 1000 jämfört med Racer 125. Jag vågar påstå att det är tvårt om.

Sen ska man komma ihåg att det alltid är svårt att köra snabbt oavsett vad man kör. Det är inte lättare att vara snabb i Rookie 1000 än Racer 125 men som NYBÖRJARE är det svåra inte att hantera en hoj under gaspådrag och acceleration utan att lära sig köra i ett annat tempo än det man är van vid och att känna sig bekväm i det. Acceleration och toppfart vänjer man sig, relativt sett, snabbt vid. Det tar inte lång tid innan man blir fartblind och tycker att man kan hoppa av hojen på långa rakan och gå bredvid den. Det tar destå längre tid att tänja på gränsen för ens självbevarelsedrift och hålla kvar gasen när man hellst vill greppa bromshandtaget och att sedan släppa det när man bara vill krama hårdare.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...