Nyteknik
Bannad
Teddy skrev:Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Inskickat av Nyteknik
...Menar du att en nybörjare har det tuffare i 250 SP än Rookie 600?
--------------------------------------------------------------------------------
Japp, det ligger något i det. Tillåt mig vidareutveckla.
De som till vardags är snabba landsvägsåkare tycker alltid att samma saker är svåra när de ska köra snabbt på bana, de sena hårda inbromsningarna och den höga kurvhastigheten. På landsvägen gör man helt enkelt inga tokinbromsningnar följt av en kurva tagen i maximal hastighet. Man kanske tror att man gör det men det gör man inte. De som tror att de kör snabbt på landsvägen ändrar ofta uppfattning när de kommer till banan. Det ligger något definitivt i att bromsa inför en kurva. Vägen tar slut, man måste svänga. Den mentala spärren slår till och man släpper gasen och börjar bromsa i ren självbevarelsedrift. Det spelar ingen roll vilken maskin du sitter på, när kurvan närmar sig slår den mentala spärren till. Som nybörjare kan det därför vara behagligare att sitta på en maskin som bromsar närmare det man är van vid än vid en maskin som bromsas långt senare än det man är van vid.
Min första upplevelse på en Aprilia RS 250 var brutal. När jag reste överkroppen för att bromsa så sent som jag trodde var möjligt dundrade A-förarna förbi mig ihopkrupna bakom kåpan på högsta växeln. Efter jag gjort merparten av inbromsningen, börjat släppa av på frambromsen och flytta kroppen inför kurvan susade de snabba grabbarna förbi på framhjulet.
Samma sak gäller kurvhastigheten. Vid snabbt landsvägstempo tar man medvetet eller omedvetet viss hänsyn till okända faktorer som mötande trafik och dåligt underlag. Några sådana okända faktorer finns inte på en bana, där är det bara att köra så fort det går och det går att köra mycket fortare genom en kurva än vad man tror. Det svåra är inte att börja gasa tidigt. Det svåra är att släppa bromsen tidigt och komma in i kurvan i rätt hastighet, d v s hög hastighet.
Det svåra som nybörjare är alltså att närma sig en kurva snabbare, bromsa senare, släppa bromsen tidigare och påbörja kurvtagningen i en högre hastighet än vad man tidigare är van vid. Hela det paketet är ett snäpp värre på en liten ioch lätt hoj jämfört med en stor och tung hoj. Många misstar sig och tror att det som nybörjare skulle vara svårare att köra Rookie 1000 jämfört med Racer 125. Jag vågar påstå att det är tvårt om.
Sen ska man komma ihåg att det alltid är svårt att köra snabbt oavsett vad man kör. Det är inte lättare att vara snabb i Rookie 1000 än Racer 125 men som NYBÖRJARE är det svåra inte att hantera en hoj under gaspådrag och acceleration utan att lära sig köra i ett annat tempo än det man är van vid och att känna sig bekväm i det. Acceleration och toppfart vänjer man sig, relativt sett, snabbt vid. Det tar inte lång tid innan man blir fartblind och tycker att man kan hoppa av hojen på långa rakan och gå bredvid den. Det tar destå längre tid att tänja på gränsen för ens självbevarelsedrift och hålla kvar gasen när man hellst vill greppa bromshandtaget och att sedan släppa det när man bara vill krama hårdare.
Kul och värdefull läsning för den som funderar på racing och klasser. Förstår precis vad du menar när du beskriver motviljan att ge fan i bromsen fast alla sinnen skriker "Bromsa nu!!!!".
Går just nu själv i tankar om "när" och "hur" det skulle vara möjligt att köpa en hoj och börja tävla. Har ägt en RGV 250 och vet att små hojar ger oöverträffad feedback jämfört med 600/1000 fyrtaktare - lutar således åt SP 250. Inte desto mindre när jag värderar den ekonomiska biten.
Använder de flesta och har man stor nytta av däckvärmare i SP 250?