Banhoj köpes

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Inskickat av Nyteknik
...Menar du att en nybörjare har det tuffare i 250 SP än Rookie 600?
--------------------------------------------------------------------------------

Japp, det ligger något i det. Tillåt mig vidareutveckla.

De som till vardags är snabba landsvägsåkare tycker alltid att samma saker är svåra när de ska köra snabbt på bana, de sena hårda inbromsningarna och den höga kurvhastigheten. På landsvägen gör man helt enkelt inga tokinbromsningnar följt av en kurva tagen i maximal hastighet. Man kanske tror att man gör det men det gör man inte. De som tror att de kör snabbt på landsvägen ändrar ofta uppfattning när de kommer till banan. Det ligger något definitivt i att bromsa inför en kurva. Vägen tar slut, man måste svänga. Den mentala spärren slår till och man släpper gasen och börjar bromsa i ren självbevarelsedrift. Det spelar ingen roll vilken maskin du sitter på, när kurvan närmar sig slår den mentala spärren till. Som nybörjare kan det därför vara behagligare att sitta på en maskin som bromsar närmare det man är van vid än vid en maskin som bromsas långt senare än det man är van vid.

Min första upplevelse på en Aprilia RS 250 var brutal. När jag reste överkroppen för att bromsa så sent som jag trodde var möjligt dundrade A-förarna förbi mig ihopkrupna bakom kåpan på högsta växeln. Efter jag gjort merparten av inbromsningen, börjat släppa av på frambromsen och flytta kroppen inför kurvan susade de snabba grabbarna förbi på framhjulet.

Samma sak gäller kurvhastigheten. Vid snabbt landsvägstempo tar man medvetet eller omedvetet viss hänsyn till okända faktorer som mötande trafik och dåligt underlag. Några sådana okända faktorer finns inte på en bana, där är det bara att köra så fort det går och det går att köra mycket fortare genom en kurva än vad man tror. Det svåra är inte att börja gasa tidigt. Det svåra är att släppa bromsen tidigt och komma in i kurvan i rätt hastighet, d v s hög hastighet.

Det svåra som nybörjare är alltså att närma sig en kurva snabbare, bromsa senare, släppa bromsen tidigare och påbörja kurvtagningen i en högre hastighet än vad man tidigare är van vid. Hela det paketet är ett snäpp värre på en liten ioch lätt hoj jämfört med en stor och tung hoj. Många misstar sig och tror att det som nybörjare skulle vara svårare att köra Rookie 1000 jämfört med Racer 125. Jag vågar påstå att det är tvårt om.

Sen ska man komma ihåg att det alltid är svårt att köra snabbt oavsett vad man kör. Det är inte lättare att vara snabb i Rookie 1000 än Racer 125 men som NYBÖRJARE är det svåra inte att hantera en hoj under gaspådrag och acceleration utan att lära sig köra i ett annat tempo än det man är van vid och att känna sig bekväm i det. Acceleration och toppfart vänjer man sig, relativt sett, snabbt vid. Det tar inte lång tid innan man blir fartblind och tycker att man kan hoppa av hojen på långa rakan och gå bredvid den. Det tar destå längre tid att tänja på gränsen för ens självbevarelsedrift och hålla kvar gasen när man hellst vill greppa bromshandtaget och att sedan släppa det när man bara vill krama hårdare.

Kul och värdefull läsning för den som funderar på racing och klasser. Förstår precis vad du menar när du beskriver motviljan att ge fan i bromsen fast alla sinnen skriker "Bromsa nu!!!!".
:D

Går just nu själv i tankar om "när" och "hur" det skulle vara möjligt att köpa en hoj och börja tävla. Har ägt en RGV 250 och vet att små hojar ger oöverträffad feedback jämfört med 600/1000 fyrtaktare - lutar således åt SP 250. Inte desto mindre när jag värderar den ekonomiska biten.

Använder de flesta och har man stor nytta av däckvärmare i SP 250?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Kul och värdefull läsning för den som funderar på racing och klasser. Förstår precis vad du menar när du beskriver motviljan att ge fan i bromsen fast alla sinnen skriker "Bromsa nu!!!!".
:D

Går just nu själv i tankar om "när" och "hur" det skulle vara möjligt att köpa en hoj och börja tävla. Har ägt en RGV 250 och vet att små hojar ger oöverträffad feedback jämfört med 600/1000 fyrtaktare - lutar således åt SP 250. Inte desto mindre när jag värderar den ekonomiska biten.

Använder de flesta och har man stor nytta av däckvärmare i SP 250?

Man har alltid nytta av däckvärmare, väldigt skönt att slippa vara orolig för när tempen ska vara tillräcklig för att man ska kunna ge max.

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Tack för all information, kom vi fram till nåt om vad man ska kolla efter när man köper en 125 r eller 250 sp hoj, finns det några bra och dåliga tecken man ska vara uppmärksam över?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
marcus nilsson skrev:
Tack för all information, kom vi fram till nåt om vad man ska kolla efter när man köper en 125 r eller 250 sp hoj, finns det några bra och dåliga tecken man ska vara uppmärksam över?

Serviceintervallerna på en R-2takt är extremare än för en Boeing 747. Det bör man kanske prisa in i bilden.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
håkanolsson skrev:
Serviceintervallerna på en R-2takt är extremare än för en Boeing 747. Det bör man kanske prisa in i bilden.

Just detta känns som en stor nackdel med 250 R för alla utom de som gillar att skruva, demontera, montera, göra illa fingrarna, leta efter små muttrar på garagegolvet, aldrig bli riktigt ren om händerna etc.

Hur mycket underhåll och delar behöver en Aprilia 250 som går 2-4 tävlingar på en säsong? Byter man kolvar efter varje racehelg? Hur kollar man för övrigt om dessa behöver bytas?

Last edited:

KIRE

Guest
Teddy skrev:
Citat:
Inskickat av Nyteknik
...Menar du att en nybörjare har det tuffare i 250 SP än Rookie 600?

Japp, det ligger något i det. Tillåt mig vidareutveckla.

De som till vardags är snabba landsvägsåkare tycker alltid att samma saker är svåra när de ska köra snabbt på bana, de sena hårda inbromsningarna och den höga kurvhastigheten. På landsvägen gör man helt enkelt inga tokinbromsningnar följt av en kurva tagen i maximal hastighet. Man kanske tror att man gör det men det gör man inte. De som tror att de kör snabbt på landsvägen ändrar ofta uppfattning när de kommer till banan. Det ligger något definitivt i att bromsa inför en kurva. Vägen tar slut, man måste svänga. Den mentala spärren slår till och man släpper gasen och börjar bromsa i ren självbevarelsedrift. Det spelar ingen roll vilken maskin du sitter på, när kurvan närmar sig slår den mentala spärren till. Som nybörjare kan det därför vara behagligare att sitta på en maskin som bromsar närmare det man är van vid än vid en maskin som bromsas långt senare än det man är van vid.

Min första upplevelse på en Aprilia RS 250 var brutal. När jag reste överkroppen för att bromsa så sent som jag trodde var möjligt dundrade A-förarna förbi mig ihopkrupna bakom kåpan på högsta växeln. Efter jag gjort merparten av inbromsningen, börjat släppa av på frambromsen och flytta kroppen inför kurvan susade de snabba grabbarna förbi på framhjulet.

Samma sak gäller kurvhastigheten. Vid snabbt landsvägstempo tar man medvetet eller omedvetet viss hänsyn till okända faktorer som mötande trafik och dåligt underlag. Några sådana okända faktorer finns inte på en bana, där är det bara att köra så fort det går och det går att köra mycket fortare genom en kurva än vad man tror. Det svåra är inte att börja gasa tidigt. Det svåra är att släppa bromsen tidigt och komma in i kurvan i rätt hastighet, d v s hög hastighet.

Det svåra som nybörjare är alltså att närma sig en kurva snabbare, bromsa senare, släppa bromsen tidigare och påbörja kurvtagningen i en högre hastighet än vad man tidigare är van vid. Hela det paketet är ett snäpp värre på en liten ioch lätt hoj jämfört med en stor och tung hoj. Många misstar sig och tror att det som nybörjare skulle vara svårare att köra Rookie 1000 jämfört med Racer 125. Jag vågar påstå att det är tvårt om.

Sen ska man komma ihåg att det alltid är svårt att köra snabbt oavsett vad man kör. Det är inte lättare att vara snabb i Rookie 1000 än Racer 125 men som NYBÖRJARE är det svåra inte att hantera en hoj under gaspådrag och acceleration utan att lära sig köra i ett annat tempo än det man är van vid och att känna sig bekväm i det. Acceleration och toppfart vänjer man sig, relativt sett, snabbt vid. Det tar inte lång tid innan man blir fartblind och tycker att man kan hoppa av hojen på långa rakan och gå bredvid den. Det tar destå längre tid att tänja på gränsen för ens självbevarelsedrift och hålla kvar gasen när man hellst vill greppa bromshandtaget och att sedan släppa det när man bara vill krama hårdare.

BRA skrivet :tummenupp
Gav en fin inblick i hur det kan vara att köra räserhoj. Det är inte så lätt som man gärna tror bara för att man kan gasa duktigt på gatan. Min egen otroligt begränsade erfarenhet av bankörning är 2 varv på Gelleråsen :rodnar men ändå känner jag igen mig här.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Nyteknik skrev:
Hur mycket underhåll och delar behöver en Aprilia 250 som går 2-4 tävlingar på en säsong? Byter man kolvar efter varje racehelg? Hur kollar man för övrigt om dessa behöver bytas?

Jag har ingen koll men gissar hemskt gärna. En Aprilia 250(SP-hoj) bör ju klara 2-4 tävlingar utan kolvbyten helt utan problem. Ringar kanske? Vad blir det 100-200 mil? Som jämförelse, I Honda RS250R manualen står det 50 mil för kolvarna. Förutom rena skador brukar man mäta upp kolvens slitage enl boken o jämföra med gränsvärden.

/h

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
håkanolsson skrev:

Det är inte så farligt som man kan tro. Kan man skruva moped hjälpligt så bör man inte avskräckas från raceråkning på grund av detta i alla fall.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Chris Ash skrev:
Det är inte så farligt som man kan tro. Kan man skruva moped hjälpligt så bör man inte avskräckas från raceråkning på grund av detta i alla fall.

Precis, sa Bull. Speciellt när det gäller en racer, den är löjligt lättskruvad, t o m jag klarar det och det är ett bra betyg men tanke på min bristande erfarenhet av skruvande. En standardhoj, typ Aprilia RS 250, är betydligt svårare och den är ändå enkel i jämförelse med en fyrtaktare. Det kanske inte säger så mycket om svårighetsgraden men jag gissar att nästan vem som hellst klarar av att byta kolvar på en racer.

Vad gäller Aprilia RS 250 så har min gått cirka 500 mil utan byte av kolv, ring eller avgasportar. Om det är tur eller dårskap tänker jag inte säga något om. Vad som byts och hur ofta varierar väldigt mycket beroende på förare. Mattias som haft fem RGV'er och en RS (Tror jag. Är det rätt Mattias?) har aldrig haft ett avgasportsras och bara ett nyp orsakat av trasig oljenivåmätare. Han recept är 500 mil på ringar och 1000 mil på kolvar. Om det duger åt honom så duger det gott åt mig.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det är dessutom snabbt fixat. Att börja från ihopsatt hoj-byta kolv-ihopsatt hoj tar väl en 45 minuter och då tar man det lugnt och dricker kaffe och lyssnar på musik. Stressmekar man går det sketfort.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Teddy, du har rätt. Fem RGV250 och en RS250. Inga avgasporthaverier och inga kolvskärningar. Kolvar byter man oavsett hur fina de ser ut. Better safe than sorry. När kolven väl havererar tar den med sig diverse dyra delar.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
håkanolsson skrev:
Jag har ingen koll men gissar hemskt gärna. En Aprilia 250(SP-hoj) bör ju klara 2-4 tävlingar utan kolvbyten helt utan problem. Ringar kanske? Vad blir det 100-200 mil?

/h

Man kan väl inte hinna avverka 50mil per tävlingshelg!? :va Max 15-20 om man ligger i ordentligt!

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
oscar skrev:
Man kan väl inte hinna avverka 50mil per tävlingshelg!? :va Max 15-20 om man ligger i ordentligt!

Om du e riktigt snabb kanske!? Normalt är nog mer åt ca 35 mil per racehelg.

Ang kolvbyte på en SP250 hoj så byter dom flesta en gång varje år. (ca 1500:)
Jag har kört 600 mil utan problem (13 race)
Numera byter jag vid 300 mil.

Bra skrivet Teddy!!! That's racing! :tummenupp

Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Axxexs skrev:
Om du e riktigt snabb kanske!? Normalt är nog mer åt ca 35 mil per racehelg.

Det skulle betyda att om man får 1,5h körtid så snittar man ca 230blås. Inte så troligt, eller är jag så fel på det!? Jag själv räknade med ca 1 h totalt!

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
oscar skrev:
Det skulle betyda att om man får 1,5h körtid så snittar man ca 230blås. Inte så troligt, eller är jag så fel på det!? Jag själv räknade med ca 1 h totalt!

Oki! Om d e en endagars b-race kanske...

Fredagsträning: 2 x 20-30 min
Lördag, kval: 2 x 20-30 min
Söndag, morgonuppvärmning: 10-20 min
Race: 20 min

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Axxexs skrev:

Satt o försökte gå igenom i huvudet hur mycket körning det blev, men har framförallt glömt fredagsträningen! Du har kanske rätt!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Axxexs skrev:

Kan korrigera siffrorna till:
Fredag: 2x20 min
Lördag: 2x20 min
Söndag:10 min Warmup och 20 min race

sammanlagt 110 minuter med 120 i snitt=22mil, detta förutsätter att man inte bryter tidigare på nåt pass.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Nr:18 skrev:

sammanlagt 110 minuter med 120 i snitt=22mil, detta förutsätter att man inte bryter tidigare på nåt pass.

Då ver ju min ursprungliga gissning på 20mil ganska bra! :)

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Nr:18 skrev:

Har varit med om 30 min fredagsträningspass, 25 min kval och 20 min uppvärmning på sön, men ditt exempel är ett ganska vanligt exempel på vad som minst brukar va på en helg.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Axxexs skrev:
Har varit med om 30 min fredagsträningspass, 25 min kval och 20 min uppvärmning på sön, men ditt exempel är ett ganska vanligt exempel på vad som minst brukar va på en helg.
De 2 senaste säsongerna i R1000 har det schemat varit standard. Ingen gång har man fått mer än 20 min.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...