Bankörning med Instruktör!

Taxen

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Hoj
.
Hej alla!

Zuber Racing planerar flera bankörningar i år och vill ha lite info om önskemål från er deltagare.

Vi har tänkt förbättra verksamheten med en option att kunna boka en personlig instruktör till bankörningen. Grundtanken är att få en kunnig aktiv RR-förare som stöd vid minst 2 av passen under dagen till en extra avgift.

Bra eller anus?

Vi vore glada om vi kan få positiva konkreta svar om detta :)

Mvh Zubers Sidekicks..

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Taxen skrev:
2364850 Hej alla!

Zuber Racing planerar flera bankörningar i år och vill ha lite info om önskemål från er deltagare.

Vi har tänkt förbättra verksamheten med en option att kunna boka en personlig instruktör till bankörningen. Grundtanken är att få en kunnig aktiv RR-förare som stöd vid minst 2 av passen under dagen till en extra avgift.

Bra eller anus?

Mvh Zubers Sidekicks..

Låter som en bra grej..
Om man kunde ha en kille som generell backup till alla som kan svara på frågor o hjälpa till med tips o ideer vore fint.
Men han/hon bör hela tiden finnas i depån o det bör vara klart utmärkt vem det är och alla kan fråga, att det ingår..

Sen kunde man ha en kille till att "hyra" som fanns ute på banan som kanske kunde ta sig an en lite grupp och köra gåsamarsch med..
Priset sjuker lite per person och det känns nog lite bättre för dom som vill ha den hjälpen..

Det är lite ideer jag har haft från det bankörningar jag vart på..

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
låter som en mycket bra ide... Dock bör ni se till att alla instruktörer kör som dom ska på era bandagar.

På åsen så var det några instruktörer som låg och jagade varandra med tider på ca 1.13 i långsamma gruppen. Tjejen blev riktigt rädd flera gånger när dom körde om på var sin sida mitt i en sväng osv....

Hon tycker inte alls att det är kul att köra bana nu...

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
ozto skrev:
2367356 låter som en mycket bra ide... Dock bör ni se till att alla instruktörer kör som dom ska på era bandagar.

På åsen så var det några instruktörer som låg och jagade varandra med tider på ca 1.13 i långsamma gruppen. Tjejen blev riktigt rädd flera gånger när dom körde om på var sin sida mitt i en sväng osv....

Vilken Åsenkörning var det?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
ozto skrev:
2367356 låter som en mycket bra ide... Dock bör ni se till att alla instruktörer kör som dom ska på era bandagar.

Det är mer en regel än ett undantag.

Det finns ju många exempel på liknande saker. Instruktörer som kört med regndäck m.m.
Jag har varit på bankörning där instruktörer med däckvärmare gått ut på uppvärmningsvarvet och kört så hårt att besökare kört omkull när dom försökt hänga på. Det är inte så smidigt kanske...

Men det finns många kanonbra instruktörer också, och dom gör skillnanden mellan en värdelös och en toppendag på banan om man t.ex. fastnat i tempo.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HanneZ skrev:
2367454 Det är mer en regel än ett undantag.

Det finns ju många exempel på liknande saker. Instruktörer som kört med regndäck m.m.
Jag har varit på bankörning där instruktörer med däckvärmare gått ut på uppvärmningsvarvet och kört så hårt att besökare kört omkull när dom försökt hänga på. Det är inte så smidigt kanske...

Men det finns många kanonbra instruktörer också, och dom gör skillnanden mellan en värdelös och en toppendag på banan om man t.ex. fastnat i tempo.
Jag håller med, detta är ibland ett problem, speciellt om man har elitförare på plats som kör under 1.09 på Åsen i vanliga fall, dom tycker att 1.13 - 1.17 är snigeltempo medans gatgruppen upplever detta som warp speed.

Som instruktör får man lägga band på sig och köra i det tempo som gruppen behöver, bandagar för gatåkare skall inte betraktas som gratisträning för RR förare, man är där för att sköta sitt jobb.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
HanneZ skrev:
2367454 Det är mer en regel än ett undantag.

Det där med däcksvärmare låter ju inte så genomtänkt. Vissa bankörningar är det ju så att instruktörerna är kompisar med arrangören och dom ser det bara som en fri bandag. Tycker det är synd att vi ska skrämma iväg folk från banorna. Bankörning är och bör vara en upplevelse.

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
R6RR 2008
Taxen skrev:
2364850 Hej alla!

Bra eller anus?

Mvh Zubers Sidekicks..

jag är med !!

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
aRWe skrev:
2367502 ... ser det bara som en fri bandag.

Att det för instruktörerna måste vara subventionerat är ju givet men det innebär ju oftast att man som instruktör får köra fritt i licensgruppen men i gengäld ska se till att hjälpa till på bästa möjliga sätt i gatgrupperna.

Jag har aldrig varit med på en bankörning där instruktörerna har skrämt deltagarna, men så har jag iofs då jag varit instruktör/föråkare enbart varit det för seriösa arrangörer.

Det låter ju absurt att det skulle vara mer regel än undantag men vad vet jag !

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Taxen skrev:

Tycker att det låter som en bra idé i grunden, däremot låter den där extra avgiften något främmande.
Förstå mig rätt.
Min sambo (och även jag när kroppen tillåter) kör mycket som instruktör/föråkare på bankörningar, ser man att någon behöver hjälp med exempelvis spårval hjälper man dom, och ber någon om hjälp så hjälper man dom - flera pass om det behövs och dom vill. Det är väl därför man är där som instruktör? Eller har jag fattat fel?
Får vi ersättning för att ha kommit dit och gjort vårt jobb kommer ersättningen från arrangören, inte från den som faktiskt vågat be om hjälp.

/my 2 cent

Det Hannez skriver stämmer faktiskt bra (tyvärr). Tycks tydligen nästan alltid finnas någon/några föråkare/instruktörer som vill "visa hur balla de är". Önskar att dem åtminstone de gångerna kunde plocka av sig västarna och köra ut i passande grupp så kanske de slipper skrämma livet ur folk som oztos tjej.

/Anneli inloggad på fel konto

Conta4

Conta4
Gick med
10 Aug 2006
Hoj
CBR 900RR
Mulles skrev:
2367517 Att det för instruktörerna måste vara subventionerat är ju givet men det innebär ju oftast att man som instruktör får köra fritt i licensgruppen men i gengäld ska se till att hjälpa till på bästa möjliga sätt i gatgrupperna.

Jag har aldrig varit med på en bankörning där instruktörerna har skrämt deltagarna, men så har jag iofs då jag varit instruktör/föråkare enbart varit det för seriösa arrangörer.

Jag är säker på att det finns flera gamla race åkare som skulle vilja ställa upp som instruktörer, även bland de som idag kör på gatan och är med i de olika diskussionsforumen. Det viktiga är att man noga går igenom syfte och mål med bandagen. Pratar tempo, kurvteknik och inbromsning. Sen går man ut och tränar de olika momenten. Det viktiga är inte tiden man kör runt banan utan att lära sig göra det på ett säkert sätt. Tiderna kpommer när kompetensen ökar.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
GSXR1100R skrev:
Som instruktör får man lägga band på sig och köra i det tempo som gruppen behöver, bandagar för gatåkare skall inte betraktas som gratisträning för RR förare, man är där för att sköta sitt jobb.

WORD!:tummenupp

@Hannez: Nu sist på Kinnekulle hade faktiskt även vi däcksvärmare på aprilian, men bara inför första passet, men det på grund av att vi precis lagt på GAMLA nya däck och var bägge mycket skeptiska till greppet i dom(läs vurpnojjiga). :)

/Anneli - inloggad på rätt konto

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mulles skrev:
2367517 ...

Det är ett faktum på de bankörningar jag varit med på och tittat på, dom är inte så många så antagligen vet du bättre.

Anneli skrev:
2367540 WORD!:tummenupp

@Hannez: Nu sist på Kinnekulle hade faktiskt även vi däcksvärmare på aprilian, men bara inför första passet, men det på grund av att vi precis lagt på GAMLA nya däck och var bägge mycket skeptiska till greppet i dom(läs vurpnojjiga). :)

/Anneli - inloggad på rätt konto
Jo det är ju inte däckvärmarma i sig som är grejjen utan det att föråkaren kör ifrån den snabbaste i respektive grupp på uppvärmningsvarvet med ungefär ett halvt varv på ett varv...

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har genom åren jobbat en hel del som föråkare/instruktör, i år har jag jobbat åt Din Ven Bike i Poznan Polen, ett roligt jobb med mycket ansvar, det är kul att se hur deltagarna blir bättre och säkrare i sin körning, men det gäller som sagt att komma ihåg varför man själv är där, att lägga ett par snabba varv får man göra i snabbaste gruppen som kör utan instruktör.

Angående däckvärmare & regndäck så handlar det om ekonomi och säkerhet, jag brukar iof köra dessa bandgagar på gamla slitna däck eftersom det räcker gott och väl i detta tempo, men vissa instruktörer vill prova att lägga snabba varv i snabbaste gruppen utan instruktör och då måste däcken vara varma & fräscha.

Att gå ut med kalla däck för att genom friktion få upp värmen käkar däck, att sedan gatgruppen inte har DV får man ta hänsyn till och därför lägga ett par långsamma varv innan man ökar tempot.

Regndäck räddar kåpor men givetvis så får instruktören hålla ett tempo som gatdäcken klarar av även i regn.

Tänker för övrigt att fortsätta som instruktör även nästa år, enbart för att det ger mig så mycket att se andra utvecklas på bana istället för att omkomma i trafiken.

Taxen

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Hoj
.
Tack för den fina feedbacken

Självklart ska all körning vara angenäm o inte kantas av busåka och annat obehag. Vi vill att deltagarna ska känna sig trygga OCH att de får rätt stöd o inte drar sig för att fråga om hjälp. Frågan är fri o det ska man utnyttja :)

Ingen är för usel för att delta, och ingen är för vass heller..

Vad gäller extra avgifter är ekvationen enkel, mera service=mera kostnader=högre avgift. I gengäld får man förhoppningsvis en riktigt bra bandag.

Mvh Zuber Sidekicks

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...