Bankörning & RR

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Pratade med folk som ansvarar över falkenbergs motorbana idag på mässan om att jag vill ha träning varje onsdag i sommar, och dom sa att om man hade license så skulle det bli träning varje vecka :yoparty

Härligt! Har fortfarande aldrig kört på falkenberg :gnissla känns som det är dags att åka lite där. :)

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Får licensförare köra gathojar på träningar? Eller är det bara oförsäkrade hojar utan regskylt?

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det är på tok för få bandagar för allmänheten, så jag kanske kunde ta licens för att få chans att köra lite mer bana.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det är på tok för få bandagar för allmänheten, så jag kanske kunde ta licens för att få chans att köra lite mer bana.

Nästan alla licensträningar har även en gatgrupp. Tror det är mer vanligt att en allmän banåkning inte välkomnar licenshojar.
Det jag kan komma på som du får köra med licens men inte med gathoj är:
* Onsdagsträningar på Gelleråsen i Karlskoga och de få träningskvällar som går på Knutstorp.
* Tävlingar & träning i samband med tävling.
* Arris bandag på Karlskoga den 17:e juli

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Så jag kan åka ner till Falkenberg varje onsdag och köra? Detta var helt nytt för mig. Trodde man var hänvisad till bandagarna (ungefär fem per år på Falken).

Är du säker på detta? Låter ju helt fantastiskt i så fall.

PS. Vad är najjade bromsar? DS.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Så jag kan åka ner till Falkenberg varje onsdag och köra? Detta var helt nytt för mig. Trodde man var hänvisad till bandagarna (ungefär fem per år på Falken).

Ja det är även gatgrupp på onsdagskörningarna.

Najade bromsar innebär att du låser bultarna (med ståltråd/najtråd) som bromsoken sitter med så de ej kan lossna. Annat som ska najas är oljeplugg,oljefilter,oljepåfyllning. Detta gäller i licensgrupp alltså.

Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Men vad kostar det att åka i gatgruppen på onsdagarna då? Samma som på bandagarna (300 för medlemmar, 350 för icke-medlemmar)?

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR

Om du skaffar license ja, vissa onsdagar är det bara licensträning.

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Så om jag skaffar licens så får jag köra med min gatcykel varje onsdag? Måste man inte vara medlem i FMK? Och vad kostar det per tillfälle?

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Sen är det väl ca 5 kvällskörningar per år på Anderstorp, Humlan har 2-3st heldagar per år på Anderstorp och så har du väl ca 5st körningar på Kinnekulle per år. Lika långt till alla 3.

Så om jag skaffar licens så får jag köra med min gatcykel varje onsdag? Måste man inte vara medlem i FMK? Och vad kostar det per tillfälle?

Hojen måste som sagts innan ha najade bromsar, tät underkåpa och annat i licensgruppen. Jag vet inte hur tillåtet det är med glaslyktor. Frågan är om det är värt besväret för att få till ett par körningar till. Ger nog bättre utbetalning att åka på en bankörning ngn annan stans den veckan.
Anyhows, med arrangörer som actionpics, trackdays, baddays, crashworld och allt vad de heter... köp dina platser NU.

Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Okej, jag snackade med en snubbe från Kortedala MK idag på mässan, och han redde ut begreppen lite för mig. Onsdagskörningarna är alltså inte VARJE onsdag som jag trodde. Det var därför jag blev så glad. Onsdagskörningarna är alltså 6-7 gånger om året, dvs onsdagskörningarna=bandagarna.

Sen är det även så att även om jag tar licens så får jag inte fler tillfällen att köra på bana om jag inte vill börja tävla, vilket jag inte är så sugen på, framför allt pga kostnaderna.

Så det får bli vanliga bandagar i år, vid dom tillfällen som bjuds. Resten av tiden är det väl gatan som gäller antar jag.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Okej, jag snackade med en snubbe från Kortedala MK idag på mässan, och han redde ut begreppen lite för mig. Onsdagskörningarna är alltså inte VARJE onsdag som jag trodde. Det var därför jag blev så glad. Onsdagskörningarna är alltså 6-7 gånger om året, dvs onsdagskörningarna=bandagarna.

Förra året var Anderstorps kvällskörningar 3st ½timmes pass så man fick 1-1½ timmes körning på en kväll (beroende på avbrott och annat). Rekomenderar dig starkt att åka på dessa oxå (ifall du aldrig varit där)
Här brukar träningarna annonseras ut http://www.arc.nu/evenemang.asp

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Är det några räjzers härifrån som ska åka på Humlans körningar på Anderstorp 12-13 april? Eller ska alla ner till Polen o träna? :gnissla

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Jag och johan kommer :yoparty

Vi kan visa dig spår (jag har ett som leder snett ut på rakan ner för slänten):tungan

Haha, brorsan har oxå snackat om det där spåret, men jag är skeptisk tycker inte man verkar tjänar så mycket på det :D

Gött då ses vi där iallafall!! :yoparty

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Haha, brorsan har oxå snackat om det där spåret, men jag är skeptisk tycker inte man verkar tjänar så mycket på det :D

Gött då ses vi där iallafall!! :yoparty

Din bror har ju endel märkliga spårval på Torpet... hur skall det gå med 400cc extra hehehe...

Fan va sugen man börjar bli, men utan hoj så kommer man ju inte långt :(

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Polen inställd för mej!

A-torp två dagar bokad i stället.:tummenupp

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...