Bankörning & RR

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Jag kan väl få undan fötterna hyfsat också, men det händer att jag inte orkar flytta in tårna tillräckligt så det skrapar i titt som tätt ändå. Testar nog ett par magnesium-puckar nästa gång iaf, om jag hittar några som passar. Det är ju tufft om inte annat. :)

Det finns dock de som ogillar magnesium...jag tänker på de som ligger bakom. Vid en banåkning jag var på lackade en snubbe ur och krävde ersättning för förstörda kåpor efter att ha legat i gnistregnet.

Är magnesium inte förbjudet, åtminstone vid tävling?

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Det är väl ingen som har missat att det ät Pro SBK (STCC) på Falkenberg i helgen? Dessutom med 2 wildcard förare från GBG. Jonte och Jorpes slåss om att bli bästa Göteborgare :)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag kan väl få undan fötterna hyfsat också, men det händer att jag inte orkar flytta in tårna tillräckligt så det skrapar i titt som tätt ändå. Testar nog ett par magnesium-puckar nästa gång iaf, om jag hittar några som passar. Det är ju tufft om inte annat. :)

Hur sitter du då? Jag slet ner (nästan) en metalltåpucksgrej innan jag kom på hur man skulle sitta på r6an. Efter det har jag inte fått i några tår som väl är.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hur sitter du då? Jag slet ner (nästan) en metalltåpucksgrej innan jag kom på hur man skulle sitta på r6an. Efter det har jag inte fått i några tår som väl är.

Svårt att beskriva men den här bilden från förra året kanske säger litegrann i alla fall. Om jag anstränger mig kan jag vika undan tårna så att dom inte skrapar i, men det känns inte som jag har lika bra kontakt med hojen då.

Bifogat

• n733077273_298253_3765.jpg
    n733077273_298253_3765.jpg
    38.6 KB · Visningar: 79

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Svårt att beskriva men den här bilden från förra året kanske säger litegrann i alla fall. Om jag anstränger mig kan jag vika undan tårna så att dom inte skrapar i, men det känns inte som jag har lika bra kontakt med hojen då.

Står man på tå på fotpinnen är det svårt att skrapa tå

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race

R1 orginal pinnar sitter för långt ner också, en bidragande faktor.
När det börjar röra på sig är det bäst att byta till andra:)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Står man på tå på fotpinnen är det svårt att skrapa tå

Sant, kanske dags att försöka lära mig stå på tå ordentligt då, eller handla tåpuckar i storpack. :rolleyes:

R1 orginal pinnar sitter för långt ner också, en bidragande faktor.
När det börjar röra på sig är det bäst att byta till andra:)

OK, uppfattat. Den är kanske lite väl bekväm som den är nu. :)

Last edited:

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Någon som ska till Kinnekulle imorgon och behöver sällskap till sin hoj på kärran??

...om inte så kan man köpa sig en plats på Kinnekulle (finns "massor" till salu under "Köp&Sälj") och sen erbjuda en plats på släpkärran till mig :)

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Någon som ska till Kinnekulle imorgon och behöver sällskap till sin hoj på kärran??

...om inte så kan man köpa sig en plats på Kinnekulle (finns "massor" till salu under "Köp&Sälj") och sen erbjuda en plats på släpkärran till mig :)

Jag åker ev upp i morgon alt onsdag morron, ska köra på onsdag!
Finns ev en ledig plats på kärran...!

0736-105768

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Jag åker ev upp i morgon alt onsdag morron, ska köra på onsdag!
Finns ev en ledig plats på kärran...!

0736-105768

Okej.. Tack! Men det låter inte som du kommer att åka upp tidigt imorgon.. eller? Så då tar jag nog hojen upp.. Men det är ju bra att veta att det finns kärror om man skulle klanta till det.. Men det har jag ALDRIG gjort :)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Okej.. Tack! Men det låter inte som du kommer att åka upp tidigt imorgon.. eller? Så då tar jag nog hojen upp.. Men det är ju bra att veta att det finns kärror om man skulle klanta till det.. Men det har jag ALDRIG gjort :)

Ska du köra imorron?

har du bil med drag?

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Ska du köra imorron?

har du bil med drag?

Ja, jag ska köra imorgon..
.. och det är ganska bra drag i min gamla bil :) men ingen krok tyvärr..
Har du krok??

Ska du köra imorron?

har du bil med drag?

äh glöm det.. trist skämt..

Ska du bara köra på onsdagen då? När hade du tänkt åka imorgon då, OM du skulle åka imorgon?

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Ja, jag ska köra imorgon..
.. och det är ganska bra drag i min gamla bil :) men ingen krok tyvärr..
Har du krok??

äh glöm det.. trist skämt..

Ska du bara köra på onsdagen då? När hade du tänkt åka imorgon då, OM du skulle åka imorgon?

Hehehe :gnissla

Jag kommer att köra både tisdag & onsdag!!!

Då var det löst!

Last edited:

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Fireblade -07
Är det bankörning på Falkenberg imorgon? Undrar förresten om det är tillåtet att köra med skurna slicks på hojen?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det bankörning på Falkenberg imorgon? Undrar förresten om det är tillåtet att köra med skurna slicks på hojen?

Om jag har fattat det rätt så kallar man Racetec och liknande däck för skurna slicks och i så fall är det OK att köra med sådana.

Ingen körning imorrn vad jag vet, men nästa onsdag. :tummenupp

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Om jag har fattat det rätt så kallar man Racetec och liknande däck för skurna slicks och i så fall är det OK att köra med sådana.

Ingen körning imorrn vad jag vet, men nästa onsdag. :tummenupp

Racetec och supercorsa finns både som slicks och mönstrat. De mönstrade är DOT-märkta och därmed gatgodkända :tummenupp

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Racetec och supercorsa finns både som slicks och mönstrat. De mönstrade är DOT-märkta och därmed gatgodkända :tummenupp

Just det ja, slicksen heter ju också Racetec. Det hade jag nog sett nånstans.
Vad är föresten anledningen till att vissa som rejsar kör på gatgodkända mönstrade däck och inte på slicks? Är det bara för att de ska gå att sälja till gatåkare sen, eller finns det andra anledningar?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...