Bankörning & RR

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Just det ja, slicksen heter ju också Racetec. Det hade jag nog sett nånstans.
Vad är föresten anledningen till att vissa som rejsar kör på gatgodkända mönstrade däck och inte på slicks? Är det bara för att de ska gå att sälja till gatåkare sen, eller finns det andra anledningar?

Dels så är det lite lättare att sälja vidare. Sen så är det så att i superstock600 och i SP så får man ej köra med slicks utan det är dot-märkta däck (mönstrade) som gäller. Greppet är ungefär det samma men ofta håller ett slick lite längre samt är något billigare.

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Fireblade -07
Jao, mina är rena slicks som råkar vara skurna. Det är Racetec slicks. Så de är med andra ord inte gatgodkända och därmed inte tillåtna på falkenberg?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dels så är det lite lättare att sälja vidare. Sen så är det så att i superstock600 och i SP så får man ej köra med slicks utan det är dot-märkta däck (mönstrade) som gäller. Greppet är ungefär det samma men ofta håller ett slick lite längre samt är något billigare.

Aha! :tummenupp

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Jao, mina är rena slicks som råkar vara skurna. Det är Racetec slicks. Så de är med andra ord inte gatgodkända och därmed inte tillåtna på falkenberg?

Det är nog inga problem att köra med skurna slicks. Dels så brukar de inte kolla om man har DOT däck på sedan så är de ju bättre lämpade för banåkning än hårda gatdäck t.ex. så kör på.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag har inte kört en enda gång på väg sedan jag körde på falkenberg för första gången förra sommaren...

Jag körde idag från banan och skulle tanka...pust fruup böööööö...tankmätaren visade även denna gång 2 pluppar kvar...! Men tanken var snustom :mad:

Det är så skoj att kunna släppa lös ordentligt på bana, även om jag är nybörjare så börjar det flyta på! Nu kan jag svänga lika bra åt båda hållen, har haft svårt med höger tidigare....känslan över hur fort man verkligen kan köra i kurvor och hur bra hojen lyder mig har jag aldrig kännt på gata. Det är nu man förstår vad man ska ha en motorcykel till...!

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Är riktigt sugen på att börja köra bana. När ni kör, är det banhoj, gatreggat, licens, icke licens, tävling, ej tävling bara på kul.........som gäller?
Tips på MC som är bra på bana och passar 195cm kropp?

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är riktigt sugen på att börja köra bana. När ni kör, är det banhoj, gatreggat, licens, icke licens, tävling, ej tävling bara på kul.........som gäller?

Det finns nog alla sorters banåkare här, men ska du ha gatreggad hoj så finns det grupper att köra i på t.ex. Falkenberg där du kör bland andra gatreggade hojar. I så fall ställs det inga andra krav på hojen än att den är påställd, har schyssta däck osv.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-

Oftast så har arrangören av bandagen 3 grupper som kör pass om 15 alt 20 minuter åt gången.

1, Licens/Oförsäkrat.
2, Snabb grupp.
3, Medel/Lugn.

Jag kör min gathoj i Medel/Lugn grupp, men börjar få fart på hojen nu så nästa gång blir det förmodligen Snabb grupp. Jag kör för att det är FÖR*ÄVLA ROLIGT!

Ditt val av hoj kan förmodligen bara du prova dig fram till...min 600 är perfekt till mig, även om det finns lite som jag skulle vilja småjustera för att den ska bli ännu bättre :)

Så leta reda på en hoj nu och häng med ut i Svea för en enormt rolig stund på bana! :tummenupp

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fråga till nån av er som håller på med RR:
Finns det något som hindrar att man kör en gatreggad och påställd hoj på lincensträning och/eller race, om den följer reglementet med najade skruvar, uppsamlingskärl osv?

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Fråga till nån av er som håller på med RR:
Finns det något som hindrar att man kör en gatreggad och påställd hoj på lincensträning och/eller race, om den följer reglementet med najade skruvar, uppsamlingskärl osv?

Det ska vara något problem alls, min är tex reggad men ej påställd och det ända jag kan tänka mej skulle vara nåt att diskutera är blinkers.
Lampor finns tex på ERF hojar.
Så det är bara att köpa min när sesongen är slut, reggad å klar:D .

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det ska vara något problem alls, min är tex reggad men ej påställd och det ända jag kan tänka mej skulle vara nåt att diskutera är blinkers.
Lampor finns tex på ERF hojar.
Så det är bara att köpa min när sesongen är slut, reggad å klar:D .

OK, låter bra. Hade väl ändå inte tänkt köra med lampor och grejer, men det hade vart fint att kunna konvertera smidigt...om jag inte skulle få för mig att köpa en hoj till förstås.

R1-05 är säkert inte fel, men försäkring för gatkörning är nog lite väl svettig på en sån. :gnissla

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Falkenberg 23/7

För er som har funderingar på att åka ner på onsdag 23/7 till Falkenberg, på deras kvällskörning. SH-tråd ang 23/7

Eftersom det ev beror på för lite funkisar hade det vart bra om du som funderar på att åka ner till falken drar med en vän som kan ställa upp som alt flaggvakt.

Hör gärna av dig till Helena (kansliet) 0346-19033 om du vet säkert att du kan bidra med en eller flera funktionärer.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...