Bankörning utan kort?

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
En för var stund
Tjena.

Skulle vara ruskigt kul att prova på att köra bana i vår, dock har jag inget körkort än...
Är det helt kört då eller? Egen hoj o så har jag...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Det är körkort eller licens som gäller. Har du tänkt att provapå bana, kan det vara vettigt att göra på just en licenskurs. Då får du lära dig alla grunder runt bankörning också.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
De går väl köra utan körkort i licensgrupperna på många bandagar?

de förutsätter väl oftast en licens från banarangören.... hyr du banan själv är de inhägnat område å fritt fram. svårt att tro att en någon som hyr en bana släpper ut en utan körkort eller erfarenhet i den snabbaste gruppen.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
de förutsätter väl oftast en licens från banarangören.... hyr du banan själv är de inhägnat område å fritt fram. svårt att tro att en någon som hyr en bana släpper ut en utan körkort eller erfarenhet i den snabbaste gruppen.

finns flera som inte verkar bry sig... jag personligen tycker inte kk spelar ngn roll, bara man sköter sig på banan
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det spelar oftast roll för att försäkringar etc ska gälla vid eventuell olyka.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
I licensgruppen bör man utgå ifrån att trafikförsäkringen inte gäller och det hänger knappast på körkortet.

Nä, men föreningen som hyr banan försäkrar licensförare. eller om det var licensen i sig som var försäkrignen. :va
Whatever, man kör inte oförsäkrad i alla fall som licensförare. Sen hur bra den försäkringen är vet jag inte.

Kör man utan kort, och utan licens så kan det bli det dyrt att köra på någon.
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Kör man utan kort, och utan licens så kan det bli det dyrt att köra på någon.

Är man inte ute på banan på egen risk?
Enbart Folksam stödjer bankörning, och då är det när SMC står för arrangemanget...

Hur det förhåller sig om att man har licens eller ej vet jag inget om...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
I så fall har IF ändrat sej sedan förra sommaren. Jag bytte från IF av denna anledning.

Alla stora bolag godkänner bankörning när det är en SMC arrangerad kurs. I alla övriga fall så är det upp till respektive försäkringsbolag och till exempel IF, TH och Länsförsäkringar har skrivit att försäkringen inte gäller i sina villkor. Övriga bolag vet jag inte... Dock känner jag till fall där omkullkörningar på vanliga bandagar ändå reglerats av försäkringsbolagen, både TH och Folksam har varit givmilda i dom fallet...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nä, men föreningen som hyr banan försäkrar licensförare. eller om det var licensen i sig som var försäkrignen. :va
Whatever, man kör inte oförsäkrad i alla fall som licensförare. Sen hur bra den försäkringen är vet jag inte.

Kör man utan kort, och utan licens så kan det bli det dyrt att köra på någon.
Den licensförsäkringen gäller bara om det är en renodlad licensträning. Då är det inga andra än licensförare på banan så det scenariot kan inte uppstå.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Om jag inte är helt fel ute så är det som följer:

Anledning till att banarrangörer har separerat race/licens
från gathojsgrupper är just om olycka skulle hända eftersom licens
förare inte har den vanliga trafikförsäkringen som gäller då.
Därför är det inte tillåtet med "öppen depå" eftersom om en licens
förare skulle råka vara vållande till en olycka (med gathojsåkare) eller tvärtom så får den vållande parten betala allt till den andra dvs skador,hoj
ev rättegångskostnader vilken kan bli en massa pengar om låt oss
säga det värsta skulle hända. Och sådant vill man ju undvika.

I gatgrupperna så står det i arrangörens papper att det är upp
till dig själv att kolla reglerna för ditt försäkringsbolag vid bankörning
och vissa skriver ut att man inte tillåter att bla IF hojar ej får köra
och det är just enligt ovan att de har skrivit dit att försäkringen
sätts ur spel helt vid bankörning och man blir då sk laglös på banan....
Om jag inte minns helt fel så fungerar väl trafikförsäkringen som
övrig försäkring dvs...Om någon kör på mig och är vållar mig
skada på en bandag så är det hans/hennes försäkring som får stå
för kostnaden. Det är ju inte min....

Detta förklarar nog ozto's varför...ovan

Vad är en trafikförsäkring?
Trafikförsäkringen är en obligatorisk försäkring som ger ersättning vid vissa typer av skador i trafiken, några exempel:

Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person. Det gäller både förare och passagerare.
Om den skadade har medverkat till skadan genom uppsåt, grov vårdslöshet eller annan vårdslöshet i samband med rattfylleri, kan ersättningen minska.
Om det sker en kollision med ett annat fordon, med sakskador som följd, ersätts skadorna som grundregel av trafikförsäkringen. Om det är du som har orsakat olyckan ersätts skadorna genom din försäkring. Är den person som du krockat med ansvarig för olyckan, så ersätter den personens trafikförsäkring skadorna. Om du krockar med något annat än ett motorfordon, till exempel en lyktstolpe, ersätts sakskadorna som regel av din trafikförsäkring.

Hoppas detta reder ut funderingar...
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
På körningarna arrangerade av SMCs som jag varit på så har dom krävt körkort och skyddsutrustning vid besiktningen.

Edit: Men som är sagt tidigare, kolla med FB och arrangören.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Om jag inte är helt fel ute så är det som följer:

Anledning till att banarrangörer har separerat race/licens
från gathojsgrupper är just om olycka skulle hända eftersom licens
förare inte har den vanliga trafikförsäkringen som gäller då.
Därför är det inte tillåtet med "öppen depå" eftersom om en licens
förare skulle råka vara vållande till en olycka (med gathojsåkare) eller tvärtom så får den vållande parten betala allt till den andra dvs skador,hoj
ev rättegångskostnader vilken kan bli en massa pengar om låt oss
säga det värsta skulle hända. Och sådant vill man ju undvika.

...
Hoppas detta reder ut funderingar...

Nja, på många(de flesta) bankörningar blandar man ju licensförare med th och if:are. Då gäller inte licensförsäkringen. Den försäkring banarrangören har täcker inte förare utan den täcker funktionärer och publik.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top