Bankörning utan kort?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Då måste de reglerat reglerna på sista tiden....sist jag kollade var det bara Folksam :va
Vet ni hur länge era FB har godkänt bankörning?
Inte riktat till dig nu enbart men jag vill starkt råda folk att kolla hur vad som _verkligen_ gäller. Vad en telefonsäljare säger till er behöver inte stämma för 5 spänn. En säljare kan säga att det gäller för bankörning och en kan säga att det inte gäller, det beror på hur säljaren tolkat deras interna reglar.

Jag kan ta som exempel när jag pratade med en lite mer insatt person på Folksam så sa han som så att deras försäkring gäller om det inte finns något tävlingsmoment under bankörningen. T.ex. så gillade dom inte tidtagning men man kan lika väl tävla mot en kompis och iochmed det tävlingsmomentet så gäller inte försäkringen. Likväl gäller den inte om två kompisar tävlar mellan stockholm och göteborg, det behöver inte ske på bana med andra ord.

Till slut är det så att om trafikförsäkringen _verkligen_ gäller eller inte är egentligen inte upp till försäkringsbolagen utan det bestämmer "lagen", läs mer http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.HTM

Om något händer och försäkringsbolaget sätter sig på tvären så får man ta upp det i rätten. Dock är det ju inte fel att välja ett bolag som är så vänligt inställt som möjligt till bankörning, t.ex. Folksam

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Då måste de reglerat reglerna på sista tiden....sist jag kollade var det bara Folksam :va
Vet ni hur länge era FB har godkänt bankörning?

Om SMC arrangerar så gäller försäkringen. Detta är inget som ändrats de senaste åren utan SMC har haft försäkringsbolagens förtroende ända sedan man började hota med att neka ersättning vid bankörning.

SMC får många frågor om hur mc-försäkringen gäller vid kurserna.
SMC har därför kontaktat samtliga försäkringsbolag om hur försäkringen gäller under våra fortbildningar. Svaret är entydigt; motorcykelförsäkringen gäller i samband med fortbildning som genomförs och är godkänd av SMC. Det gäller även kurser som genomförs på inhägnat tävlingsområde som arrangeras och är godkända av SMC.

En förutsättning är att du tecknat en försäkring för respektive moment för din motorcykel.

Här är en sammanställning vad försäkringsbolagen säger om fortbildning på inhägnat tävlingsområde arrangerat och godkänt av SMC:

Trafikförsäkring
Ersätter motpart
Vagnskada

Folksam X
X
X

Bilsport & mc
X
X
X

If X
X
X

Länsförsäkringar X
X
X

Salus Ansvar X
X
X

Sveland X
X
X

Tennant X
X
X

Trygg-Hansa X
X
X

Bankurser som anordnas av andra arrangörer

Det saknas prejudikat på området. Enligt vad SMC erfar gäller trafikförsäkring om området inte är ett inhägnat tävlingsområde. Då det gäller delkasko- och vagnskada uppmanar SMC dig att kontakta ditt försäkringsbolag och undersöka vad som gäller.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!