Bankörningen förstörde mitt liv!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och åka utomlands för att köra på krokiga landsvägar är relevant exakt hur?
Är det mindre galna TJeringar, rullgrus, tjälskott, bilister, kamikaze-rådjur och skjutgalna poliser där? :va

Banåkat är ju grymt pga avsaknaden av allt det där, man kan åka så fort man själv vågar/klarar, och släppa all noja.

Sedan är ju problemet med banåkat att det kostar en slant, men sist jag kikade var en resa ned mot europa inte gratis heller. ;)


Min lösning på't är att köra cross, det är heller inte gratis, men det är enklare än att ta sig ut på banträffar - jag kan spaka nästan varje dag i veckan i en radie under 10 mil från Västerås (a' 100:- i träningsavgift).
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
sedan är det ju skillnad på gata och gata. Att bara köra på en radie av 150 Km hemifrån kan ju vem som helst tröttna på. Att köra i t ex alperna ger gatåkningen en helt ny dimension. Grymt roligt och det behöver inte gå hemskt fort för att njuta. Bana i all ära, det har visst sin tjusning men att kalla all körning på allmänna vägar för gatåkning ger en lite skev blid av landsvägskörningen.
Bästa tipset i hela tråden. Jag har ingen större banerfarenhet, men kan intyga att det är en helt annan grej att sporttoura på någon outforskad plats en bit hemifrån jämfört med att bomba samma jävla väg som man har kört sen man tog lappen.
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag började med sporthoj på gata och brassade satan :rolleyes:, hur kul som helst. Sedan provade jag bana och kände precis som du att gata inte var lika kul längre. Köpte en motard och fick tillbaka glädjen på gata ett tag, sedan började jag tävla i motard och gata var värdelöst igen. Nu har jag provat gata igen efter några års uppehåll och nej, det tillhör en svunnen tid, tror inte ens jag kom upp i 100 mil förra året. Nu blir det supermoto och cross istället (cross för kondition och mängdträning)
Så mitt tips är att prova supermoto. Gått om träningsmöjligheter inom 10 mils radie från Stockholm (Lunda, Eskilstuna, snart Botkyrka) och enligt mig, vansinnigt mycket roligare än roadracing :) Känslan när det går på sladd är obetalbar :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag törs inte testa bana!

Jag gillar att köra gata - vanlig körning, är ok.
Men ska jag njuta, så måste jag nästan bli lite rädd. Brassa helvet alltså.

Med tanke på hur kul en 5hästars gocart är på bana + vad alla som prövat bana säger = Högst troligt RR beroende.

Du kan tyvärr inte ha några andra hobby's jämte motorsport.
Jag tog mig ur ett crossåkningsberoende.
Jag o kompisen räknade igenom vad crossen hade kostat oss under ett år. Jag hade betalt 80% av min skattade inkomst på crossrelaterade saker, - han 110%!! :död
 

jetson

Guest
Känner igen det här bansyndromet.. körde en kväll på sviestad och efter det var gata inte lika intressant, nepp.

Den bästa lösningen verkar vara att flytta till linköping eller nån stad me bana, sen kan man roa sig med att klaga på alla idioter i sthlm som klagar på att det inte finns nån bana. Banorna ligger ju runt hörnet!!! :arsele:mad:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag törs inte testa bana!

Jag gillar att köra gata - vanlig körning, är ok.
Men ska jag njuta, så måste jag nästan bli lite rädd. Brassa helvet alltså.

Med tanke på hur kul en 5hästars gocart är på bana + vad alla som prövat bana säger = Högst troligt RR beroende.

Du kan tyvärr inte ha några andra hobby's jämte motorsport.
Jag tog mig ur ett crossåkningsberoende.
Jag o kompisen räknade igenom vad crossen hade kostat oss under ett år. Jag hade betalt 80% av min skattade inkomst på crossrelaterade saker, - han 110%!! :död

Det är ju lite synd med att inte prova bana...det är något helt annat där, och där lär man sig köra hoj..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bänkkörningen förstörde mitt liv....

...

Min lösning på't är att köra cross, det är heller inte gratis, men det är enklare än att ta sig ut på banträffar - jag kan spaka nästan varje dag i veckan i en radie under 10 mil från Västerås (a' 100:- i träningsavgift).

Synd bara att det är så fruktansvärt grisigt. Inte bara hojen som blir nergrisad och förstörd: Kläder, utrustning, verktyg, bilinredningar, garage. Precis allt runt cross-/endurohojen ser ut som kriget efter ett tag.

En fruktansvärd materialdestruktion. 5 h på ett drivpaket kan man räkna med, sedan är det bara metallvärdet kvar osv.

Bara att tvätta av en lerig cross på en garageuppfart förvandlar hela gatan till ett lerdike hela vägen till närmsta gatubrunn, tills den satt igen...
Been there :D
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Då får man tipsa om väg E134, ta dej tiden att åka till Osla/Drammen, sen har du en väg som är som Gotland Ring fast minst 60 mil lång och oslagbar natur på köpet. Se bara till att missa regnet.

Förstår ditt dilemma annars. Köpa beggade racedäck, en billig kärra/skåpbil (tex min.. hosthost) ?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bänkkörningen förstörde mitt liv....

:rofl Skyll sig själv, delade med mig av mina erfarenheter från pill&trim tiiiiidigt i din räppeltråd. :D Jag har varit i samma sits med motorbyggen som går snett, rasade lådor, avvridna drivaxlar, rensade kopplingar och annat kul.

Resan till den färdiga produkten är kul, men smakar inte lika mycket som det kostar i slutändan, och när man väl är någorlunda klar, så blev det inte så ballt ändå.

Det bästa med crossen är att man får skita ned sig och hojen, man behöver en motpol till nyvaxade heta italienskor. :banana
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Stockholm - Karlskoga = 23 mil.
Stockholm - Linköping = 20 mil.

Runt knuten? Knappast.

Att köra gocartbana, som förvisso är otroligt roligt, är inte jämförbart mot en stor bana. Så ÄR det.
Jo, det är runt knuten.

Vi har:
Molanda 10mil 1-2 körningar/år
Mittsverige 24 mil
Fällfors, så småningom, 60 mil
Gelleråsen, 55mil
Mo i Rana 55 mil
Kemora 120 mil

Vi klagar inte.

Sen har vi en bana i jämtland, 10mil bort. Liten bana på 1,4km
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:rofl Skyll sig själv, delade med mig av mina erfarenheter från pill&trim tiiiiidigt i din räppeltråd. :D Jag har varit i samma sits med motorbyggen som går snett, rasade lådor, avvridna drivaxlar, rensade kopplingar och annat kul.

Resan till den färdiga produkten är kul, men smakar inte lika mycket som det kostar i slutändan, och när man väl är någorlunda klar, så blev det inte så ballt ändå.

Det bästa med crossen är att man får skita ned sig och hojen, man behöver en motpol till nyvaxade heta italienskor. :banana

Bänkkörning är förtrollande, här får man raskt klart för sig vilka oerhörd potential av effekthöjninger som kan fixas till om man bara lägger ned liiite mer tid och pengar. :D

Cross-grusiga garagegolv i samma lokal som man utför passionerade motorarbeten på fina handgjorda amerikanska motorer, nej tack! :gnissla

Möjligtvis att såna jordbruksredskap kan huseras ihop med Berlusconi-twinnar, det vet jag inget om :D
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Då får man tipsa om väg E134, ta dej tiden att åka till Osla/Drammen, sen har du en väg som är som Gotland Ring fast minst 60 mil lång och oslagbar natur på köpet. Se bara till att missa regnet.

Det spelar ingen som helst roll hur kurvig en väg är, hur bra asfalt den än har. Det är inte i närheten av en bana ändå. Det inte i närheten av 'alla åker åt samma håll', komma tillbaka och få försöka köra samma kurva lite lite fortare mer eller mindre varje minut, köra sig så fruktansvärt söndersvettig i 15 minuter och sen komma in i depån med en adrenalinkick som är nått vansinnigt, prata sig blå med andra som är lika speedade och sen helt plötsligt inse att den mycket välbehövliga vilan är slut.

En väg är en väg är en väg. Det finns inte avåkningszoner, det är inte en kontrollerad miljö, det står inte en ambulans och väntar när man slår sig. Hur kurvig den än är.

Bana är stället sporthojar hör hemma, där kan man plåga dem till vad de är byggda för. Att jämföra med att köra i alperna och lukta på blommorna, då har man nog förvirrat bort sig. Det är visserligen en underbar tjusning, jag saknar ännu pizza i Gimo på gatkörningar, skratten och den sociala biten, men det är en helt annan tjusning. Det är inte RR, det är inte sporthojkörning. Det är naturupplevelse och goda vänners sällskap.

Har man väl fått smak på RR, känt adrenalinet rusa, gråtit, skrattat och upplevt ALLT på banan så lockar gata faktiskt absolut ingenting alls. Jag har senaste åren kört gathoj ett par gånger. Det är skittrist. Naturligtvis växer hornen fram, inget snack om saken, men det är inte skoj och det känns bara läskigt. Folk som kör runt som idioter på gata har nog bara glömt bort hur jävla läskigt det egentligen är, jag gjorde samma själv och tyckte nog inte det var så läskigt innan jag förstod hur jävla livsfarligt det är. Jag tyckte nog mest att lite sladd, det löser man ju, inga problem, möte en traktor, pff det är ju bara svänga undan. Idag har jag en onekligen större insikt om att 'lite sladd, det slutar titt som tätt med att man tumlar runt och funderar på vad som är upp och ner' och när den insikten trillat på plats och det är adrenalinet man behöver då är nog enda vägen RR. Alternativt motard/cross om man gillar sån åkning.

Näfan, får man smak på bansmisk så finns det bara en väg och det är att sälja sin rumpa och försöka köra så ofta som möjligt. Det blir tyvärr alldeles för lite för alldeles för mycket pengar man då får man åtminstone ha lite roligt ibland istället för mycket pengar och tråkigt hela tiden.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För mig blir det bara bana med gixxern nästa säsong, så ohyggligt mycket roligare än gatkörning. Jag säger inte att gatkörning är tråkigt, men i jämförelse med bankörning är det väldigt "meh" liksom. Man har inget sug kvar att köra gata. Däremot är det ju fortfarande sjukt roligt att träffa polarna i klubben, så det blir väl en motard på gata istället av sociala skäl (plus enhjulskörning då).

Dock skulle jag nog säga att bankörningen räddade mitt liv snarare än något annat. :D
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Stockholm - Karlskoga = 23 mil.
Stockholm - Linköping = 20 mil.

Runt knuten? Knappast.

Ehh JO har man runt 20 mil till närmsta bana så ÄR det nära. Man kan faktiskt lasta och åka på en kvällsträning då, javisst det är i längsta laget men det går.

Är det några det är synd om så är det ändå våra goa Norrlänningar som har både 120 å 130 MIL till tex Gelleråsen för att köra på en vettig bana.

Men sen är det som med precis allt annat, man måste prioritera vad man verkligen vill göra.

Och om nu banåka är något man verkligen vill göra då kanske det är läge för omprioritering av vad man lägger pengarna på.

Tex ha med sig matlåda till jobbet istället för att äta ute var och varannan dag, kanske strunta i den där extra ölen, kanske byta till en något äldre hoj för att få ut lite pengar emellan, skaffa sig en minibuss som man även kan bo i för att minsta boendekostnader på banan gärna med något litet kylskåp och micro i så man kan ta med sig mat istället för att äta på banan osv. Då spar man många 1000-lappar på en säsong.
Finns ofta många saker man kan ändra på utan att lida allt för mycket i sitt vardagliga liv för att få de där extra slantarna man behöver till bankörningen.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Japp för min del blev det att avstå från en nyare coolare snyggare hoj för 100-200000:- och inse att gammel-rettan fortfarande är snabbare än vad jag är, så jag lade pengarna på bandagar istället för ny hoj i år också. Gjort 8 SMC-dagar på Gelleråsen i sommar varav tre dagar med CSS. Två dagar till bokade, och förhoppning om 1-2 dagar på Arlanda med. Att lägga samma pengar på att uppgradera hojen hade varit helt bortkastat i jämförelse med vad jag presterar på den nu...
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Planera, planera, planera......

Tillhör typen som gärna kör hoj NU! Alltså när jag vaknar en ledig morgon! Solen skiner efter jobbet och jag bara känner för det. Träffa lite mc-polare på någon mc-träff. Bara åka till något knuttefik. En runda ner i Europa. Åka till Isle of man. Köra till jobbet med när en kvällsrunda inte hinns med.

Man måste bara ha en gathoj........... med lampor, ljus, regplåt och mönster på däcken. Gammal lite trött hoj är helt ok. Bomba vad-då!

Njuter mycket:tummenupp! Toyman
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hej Jag heter Kurt-Olsson.

-"Hej Kurt-Olsson och välkommen till anonyma banåkare".

Sen jag gick med i anonyma banåkare så han min ekonomi raserats, Skoda pickupinköp igår, ökade dieselkostnader, nytt skinnställ, stövlar, ryggskydd... Mycket pengar har gått upp i rök sen jag började med banåkning...


Men det är det fanemej värt, vad ska man annars lägga pengarna på?

Gotland Ring snart och jag har nu en skoda pickup att frakta hojen på!!!

Hurra!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
TS: Känns som en lyx att du nästan inte har börjat med banåka...

Jag började åka gata -89, som en tok, skrotade på kurvig väg efter 1200mil.
-90 tog jag licens och tävlade tom -92
nu va det väl ändå slut på tokgasat?
en mcsemester blev lugn men sen va det sinnes igen.
RR comeback -99 som varade till -07
Tillbaka på vägen -08 hade jag roligare än någonsin och tempot va mkt snabbt och kontrollerat, perfekt.
Tills i vår, totalskrotar av tekniskt fel och och hoppar bort sommaren på kryckor, hojen är smulor.

Vad fan ska man göra nu? Trött på kryckor och nästa gång har jag nog inte tur.
RR igen? helt ok men vilken apparat att dra igång igen.
Bandagar enbart med oreggad hoj? skitkul men för sällan.
Som ovan och t.ex en super tenere på grusvägassemester och tuffa runt stan, mja..
Bandagar med reggad hoj? Det vill jag helst men det garanterar återfall på sinnesåkning på vägen, njeee.
Fiddy på gocartbanan och grushoj?...

går gas-suget aldrig bort?:galen
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Svaret på frågan är enkel... Sälj hojen och köp en gammal banhoj, sen tar du resten och köper en motard för gatåka. Blir inte alls samma typ av körning, så den är lika rolig oavsett om du precis kommer från banan eller inte :tummenupp

Stockholm - Karlskoga = 23 mil.
Stockholm - Linköping = 20 mil.

Runt knuten? Knappast.

Att köra gocartbana, som förvisso är otroligt roligt, är inte jämförbart mot en stor bana. Så ÄR det.

Sluta gnäll! Mantorp = 33 mil, Anderstorp = 20 mil, Gelleråsen = 27 mil
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Stockholm - Karlskoga = 23 mil.
Stockholm - Linköping = 20 mil.

Runt knuten? Knappast.

Att köra gocartbana, som förvisso är otroligt roligt, är inte jämförbart mot en stor bana. Så ÄR det.

Han kanske menar banan dom kör radiostyrt på ute vid Flaten, finns ju även crossbana där med minigolf-filt på.. :)

I övrigt har vi ju en bana...
Bulten = 2 mil :Bugar
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top