Banrekord...

Bo_jahn skrev:
.
Men jag tror du underskattar riskerna. 5-6 förare per år döda är väl inte acceptablet? Nämn den sport som har de siffrorna? :D
...undra om inte hästsporten/terrängritt ligger däromkring. Och ser man till enstaka evenamang så lever ju Isle of Man vidare trots 1-2 döda/år (rätta mig om jag har fel). Håller i övrigt med dig, ...blir som att ha ett doping-OS, visst hade varit spännande att se men hade vi egentligen velat ha det ?
Citat Sleven
"Fläktbilen förbjöds för att den gick så fort i kurvorna och genererade en såpass hög g-kraft att Lauda delvis svimmade, inte så säkert."
För att rätta dig, ...och mig själv för den delen, läste jag i det finstilta att den faktiskt inte förbjöds utan B.Ecclestone, som drev stallet, förkom detta & drog tillbaks den självmant.
På tal om G-krafter, ställdes ju ett Cart-lopp in på en bana där den branta bankningen ledde till att alla förare, utom Bräck & en till, fick svimningstendenser, såg i svart&vitt el likn.

Zoidberg skrev:
Citat Sleven
"Fläktbilen förbjöds för att den gick så fort i kurvorna och genererade en såpass hög g-kraft att Lauda delvis svimmade, inte så säkert."
För att rätta dig, ...och mig själv för den delen, läste jag i det finstilta att den faktiskt inte förbjöds utan B.Ecclestone, som drev stallet, förkom detta & drog tillbaks den självmant.
Som jag minns det (jag såg racet) så kom dom stora klagomålen på fläktbilen från dom andra förarna då dom sa att fläkten drog upp allt damm och grus på banan och skickade det rakt i ansiktet på dom. Om det stämmer så kan man ju tänka sig om alla hade fläktbilar så skulle ju sikten sättas ner betydligt.

Och det stämmer att bilen drogs tillbaka "frivilligt" efter klagomålen.

sandstream skrev:
Möjligtvis i USA, där ser de på vad som helst som låter och som gör att de får dra i sig ett par hamburgare :)

Jag har för mig att det var på Texas Speedway och Kenny var en av de få som tyckte att de skulle köra. Flera förare klagade på tunnelseende = jävla kycklingar! :rolleyes:

Talladega Superspeedway är väl det korrektra namnet. Bankningen gjorde att siffror om uppemot 5 g nämndes. Det var rätt beslut att ställa in, Kenny var en av få som klarade kvalet men ett race på 2 timmar hade nog varit en annan sak... nej visst är det synd att man måste begränsa så, men återigen så är säkerheten viktigast anser jag.

Edit: Talladega Superspeedway var det visst. :näsblod

Last edited:
Bo_jahn skrev:
Talladega raceway är väl det korrektra namnet. Bankningen gjorde att siffror om uppemot 5 g nämndes. Det var rätt beslut att ställa in, Kenny var en av få som klarade kvalet men ett race på 2 timmar hade nog varit en annan sak... nej visst är det synd att man måste begränsa så, men återigen så är säkerheten viktigast anser jag.
:tummenupp

Bo_jahn skrev:
Talladega Superspeedway är väl det korrektra namnet. Bankningen gjorde att siffror om uppemot 5 g nämndes. Det var rätt beslut att ställa in, Kenny var en av få som klarade kvalet men ett race på 2 timmar hade nog varit en annan sak... nej visst är det synd att man måste begränsa så, men återigen så är säkerheten viktigast anser jag.

Edit: Talladega Superspeedway var det visst. :näsblod

Appropå udda skapelser, är det en Britten på din avatar?
Jag har bara hört lite rycktesvägen om den hojen, vet du vart kan man hitta lite mera info?

Är iofs inte ens säker på att avataren visar en Britten men det kan vara värt att fråga.

Victor skrev:
Appropå udda skapelser, är det en Britten på din avatar?
Jag har bara hört lite rycktesvägen om den hojen, vet du vart kan man hitta lite mera info?

Är iofs inte ens säker på att avataren visar en Britten men det kan vara värt att fråga.

OT Till max varning!

Jajamän, visst är det en Britten V1000... (Det finns olika Britten) En hoj med ett oerhört nytänkande i.. Ingen ram, BMW-liknande framgaffel osv. Gillar konceptet oerhört. Synd att den aldrig fick köra officielt i Superbike eftersom det tillverkades för få (Men HD fick...... :rolleyes: )

Nåväl jag har tyvärr ingen bra sida, officiella hemsidan är rätt kass: http://www.britten.co.nz/

Det finns dessutom en bok att beställa som heter "Dare to Dream: The John Britten Story" om man är intresserad. jag har iaf tyckt att V1000:en varit en fascinerande hoj sen den dök upp under tidigt 90-tal. (Läste om den i nån gammal Bike)

Förlåt för Mega OT.. :tomten

Bifogat

• Britten V1000-3.jpg
    Britten V1000-3.jpg
    78.8 KB · Visningar: 72
  • Britten V1000-2x.JPG
    Britten V1000-2x.JPG
    115.6 KB · Visningar: 79
Nu har jag uppdaterat så att man kan se vilka som har banrekorden på respektive bana. :banana

Gå in och kika så får ni se...

Zoidberg skrev:

69-70 fanns det en bil i amerikanska Can-Am serien som hette Chaparall 2J(?) som hade en tvåcylindrig tvåtakts snöskotermotor bak i bilen som sög ut allt som fanns under bilen. För att minska motståndet skapat av undertrycket gick fläktmotorn på tomgång på rakorna för att sedan varva upp i krökarna. Fläktmotorn var så stark att bilen kunde hängas upp i taket. :)

Jim Hall, killen bakom Chaparall, var en kreativ kille. Han hittade på den rörliga vingen redan på 60-talet. Plan på rakorna (för att minska motståndet) och mycket lutning i krökarna (för att öka marktrycket).

Fyndig kille.

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick