ReDan
∑√ I L
- Gick med
- 14 Jul 2003
Johan skrev:Kul när det kan dyka upp såna saker som fläkten och sexhjulingen vid samma tidsperiod.
Är det sista april? Sex jul?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Johan skrev:Kul när det kan dyka upp såna saker som fläkten och sexhjulingen vid samma tidsperiod.
Hur mycket snabbare var den sedan på racet? Som sagt: synd att inovationer som uppenbarligen fungerar ska förbjudas.Teddy skrev:En kul del av historien om fläktbilen är att Lauda och Watson mörkade under träning och kvalet. De visste att de om de visade bilens fulla potential redan på träningen skulle protesterna hagla in till tävlingsledningen och de skulle förmodligen inte bli tillåtna att köra tävlingen. Därför lade de sig på på en moderat andra respektive tredje plats i kvalet.
Att sånna saker förbjuds har väl med säkerheten att göra. Jag håller med om att det borde vara i princip fritt att använda vad som helst men bilarna skulle gå våldsamt fort och vid misstag skulle det säkert få hemska konsekvenser både för föraren och kanske även för publiken.Nyteknik skrev:Hur mycket snabbare var den sedan på racet? Som sagt: synd att inovationer som uppenbarligen fungerar ska förbjudas.
sandstream skrev:Kan inte tillföra något men det hade varit kul att kunna klicka på varvtiderna längst ner för att se vem som har varvrekordet och på vilken hoj.
Har ingen aning om hur svårt det är att ta reda på så häng mig inte![]()
...med risk för att bli OT-bannad då. Han vann dryga 30s före R.Pettersson enl en av länkarna. Men den hade nog rätt god utvecklingspotential...Nyteknik skrev:Hur mycket snabbare var den sedan på racet? Som sagt: synd att inovationer som uppenbarligen fungerar ska förbjudas.
Cool, men det var den varianten med 4 framhjul jag tänkte på. Kan ingen avsluta denna OT-del med en bild på den med?Zoidberg skrev:...är bara tvungen att avsluta denna OT med den mindre kända av "6-hjularna". En Williams som aldrig startade i några lopp, men slog visst banrekord på löpande band under utvecklingstesterna, ...nog bra bett ut ur kurvona ! :
...en till, verkar tryggt att sitta där !Johan skrev:Cool, men det var den varianten med 4 framhjul jag tänkte på. Kan ingen avsluta denna OT-del med en bild på den med?
På dvd'n "Worlds Greatest F1 Cars" (som jag har och älskar högt!) är det en 30 minuter lång onboard sekvens från just en sån bil. Slutar med en krasch dock!Johan skrev:Cool, men det var den varianten med 4 framhjul jag tänkte på. Kan ingen avsluta denna OT-del med en bild på den med?
Så dog de som flugor också...Zoidberg skrev:...en till, verkar tryggt att sitta där !
Nyteknik skrev:Hur mycket snabbare var den sedan på racet? Som sagt: synd att inovationer som uppenbarligen fungerar ska förbjudas.
Självklart ska det finnas en Formel-klass där allt är tillåtet och man kör på och över gränsen för vad som är fysiskt möjligt. Riskerna för förarna skulle förstås öka. Men sedan när har hänsyn för utövarnas hälsa hämmat intresset. Har någon enda slutat att titta på MotoGP seda Kato körde ihjäl sig? Se på intresset för proffsboxning, brutala kampsorter och destruktiva/förendrande dokusåpor. Människor älskar att se andra utsätta sig för stora risker, lidande och livsfara.Bo_jahn skrev:Som tidigare nämnts har ju det med säkerheten att göra, helinklädda GP hojar vart väl förbjudna sedan man misstänkte att det var kåporna som ledde till "oförklarliga" olyckor. Kanske genererade de lyftkraft på fel ställen.
Men prototypracing utan releringar skulle kunna fungera på motorcyklar eftersom de har så liten greppyta och inte kan använda downfoce i kruvor.
Skulle man göra samma sak på t.ex. F1-bilar vorde det oerhört farligt, de skulle kunna generera 5-6-7g i kurvrafter och inbromsningar, _minst_, dessutom flera G i accleration. Föraren skulle behöva G-dräkt och det är ändå tveksamt om någon skulle orka ett helt lopp utan att bli så utmattat att han gör ett misstag. Misstag som skulle vara dyra efter de sladdar av i kurvan i tex. 400 km/h som de nya reglerna skulle ge. Nej, trist som det är så är tyvärr gradvis ökande reglering enda vägen att gå om vi inte vill se tävlingarna som något slags "gladiatorspel".
Nyteknik skrev:Självklart ska det finnas en Formel-klass där allt är tillåtet och man kör på och över gränsen för vad som är fysiskt möjligt. Riskerna för förarna skulle förstås öka. Men sedan när har hänsyn för utövarnas hälsa hämmat intresset. Har någon enda slutat att titta på MotoGP seda Kato körde ihjäl sig? Se på intresset för proffsboxning, brutala kampsorter och destruktiva/förendrande dokusåpor. Människor älskar att se andra utsätta sig för stora risker, lidande och livsfara.
Nyteknik skrev:Hur mycket snabbare var den sedan på racet? Som sagt: synd att inovationer som uppenbarligen fungerar ska förbjudas.
Att riskerna i F1 är förhållandevis små vittnar ju antalet omkomna förare de senaste tio åren om. Hur stora risker som vore acceptabelt kan jag inte svara på. Men nog skulle ett regelverk som var mindre behäftat med förbud ligga mer i linje med idén med prototypracing. Att manövrera bilarna med radiostyrning låter som en kul idé; skulle säkert göra tävlingarna betydligt mer spektakulära.Bo_jahn skrev:Jag håller inte med, det skulle säkert stryka med någon var och varannan tävling...Ska det vara den som är mest g-krafts tålig som vinner tävlingen?
Att Katoh dog var tragiskt, men hur många har dött de senste 20 åren i gp? är det mer än ett par stycken... Där nånstans ligger väl kanske gränsen.. Låter väl cyniskt i och för sig, men omedvetet tror jag man resonerar så. Skulle det vara nån som dog varje 2-4 år skulle då inte jag titta i vart fall.
Men jag tror du underskattar riskerna. 5-6 förare per år döda är väl inte acceptablet? Nämn den sport som har de siffrorna? Båtdragracing ska vara farligt har jag hört men inte ens i närheten. Jag känner då inte till någon, förutom kanske obskyra lokala kampsporter om ens det. Tror inte motorsporten vill ha den imagen heller som sagt, även om du säkert har rätt i att en del skulle titta.
Nej, skulle man göra som du säger med fria regler så tycker jag iaf det vore bättre ide vore i så fall att sätta förarna i depån och köra fordonen via video, som radiostyrda bilar.
Men vi kan vara ense om att vara oense.
Edit: Vi kan vara ense om att dokusåporna är djävulens påfund, dock![]()
Ja, RC-tävlingarna brukar ju ha ett per hundratusen på läktarnaNyteknik skrev:Att manövrera bilarna med radiostyrning låter som en kul idé; skulle säkert göra tävlingarna betydligt mer spektakulära.
Om man skulle lansera prototypracing med obegränsat antal hjul, turbo, dubbelturbo, trippelturbo, antispinn, antisladd, undertrycksfläkt etc. och inte behöva ta hänsyn till någons fysiska säkerhet så är jag ganska säker på att läktarna skulle fyllas blixtsnabbt.sandstream skrev:Ja, RC-tävlingarna brukar ju ha ett per hundratusen på läktarna![]()
sandstream skrev:....Vill man se tätare lopp finns alltid NASCAR, IRL och CART.
ReDan skrev:Är det sista april? Sex jul?![]()
Möjligtvis i USA, där ser de på vad som helst som låter och som gör att de får dra i sig ett par hamburgareNyteknik skrev:Om man skulle lansera prototypracing med obegränsat antal hjul, turbo, dubbelturbo, trippelturbo, antispinn, antisladd, undertrycksfläkt etc. och inte behöva ta hänsyn till någons fysiska säkerhet så är jag ganska säker på att läktarna skulle fyllas blixtsnabbt.
Jag har för mig att det var på Texas Speedway och Kenny var en av de få som tyckte att de skulle köra. Flera förare klagade på tunnelseende = jävla kycklingar!Chrille skrev:Som väl var tvungna att ställa in en tävling för ett par år sen pga just g-krafter? Efter att ha rådgjort med NASA vågade man inte ta risken längre.... Kommer inte ihåg vilken bana eller när men det var en oval och det var innan Kenny krascha
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Sveriges vägar i allt bättre skick
Foto: Liza Simonsson Utv... |