Banrekord...

Teddy skrev:
En kul del av historien om fläktbilen är att Lauda och Watson mörkade under träning och kvalet. De visste att de om de visade bilens fulla potential redan på träningen skulle protesterna hagla in till tävlingsledningen och de skulle förmodligen inte bli tillåtna att köra tävlingen. Därför lade de sig på på en moderat andra respektive tredje plats i kvalet.
Hur mycket snabbare var den sedan på racet? Som sagt: synd att inovationer som uppenbarligen fungerar ska förbjudas.
 
Nyteknik skrev:
Hur mycket snabbare var den sedan på racet? Som sagt: synd att inovationer som uppenbarligen fungerar ska förbjudas.
Att sånna saker förbjuds har väl med säkerheten att göra. Jag håller med om att det borde vara i princip fritt att använda vad som helst men bilarna skulle gå våldsamt fort och vid misstag skulle det säkert få hemska konsekvenser både för föraren och kanske även för publiken.

BTW: DP70, jag hoppas att du inte blandar in bilar och deras varvrekord i din lista. :tummenupp
 
sandstream skrev:
Kan inte tillföra något men det hade varit kul att kunna klicka på varvtiderna längst ner för att se vem som har varvrekordet och på vilken hoj.
Har ingen aning om hur svårt det är att ta reda på så häng mig inte :)

Daniel, do like this:
<a title='Torkel Börjeson Yamaha RD350 2004-12-28'>varvtider</a>
Då visas title när man för musen över texten varvtider, fungerar tydligen utan href-tag också ( I Internet Exporer i alla fall)
 
Nyteknik skrev:
Hur mycket snabbare var den sedan på racet? Som sagt: synd att inovationer som uppenbarligen fungerar ska förbjudas.
...med risk för att bli OT-bannad då. Han vann dryga 30s före R.Pettersson enl en av länkarna. Men den hade nog rätt god utvecklingspotential...
Vad gäller begränsingarna så är väl dom (vissa iaf) ett nödvändigt ont för att sporten ej ska döda sig själv av höga kostnader.
...är bara tvungen att avsluta denna OT med den mindre kända av "6-hjularna". En Williams som aldrig startade i några lopp, men slog visst banrekord på löpande band under utvecklingstesterna, ...nog bra bett ut ur kurvona ! :
 

Bifogat

  • 689-1.jpg
    689-1.jpg
    76.3 KB · Visningar: 106
  • will.jpg
    will.jpg
    29.4 KB · Visningar: 87
Last edited:
Zoidberg skrev:
...är bara tvungen att avsluta denna OT med den mindre kända av "6-hjularna". En Williams som aldrig startade i några lopp, men slog visst banrekord på löpande band under utvecklingstesterna, ...nog bra bett ut ur kurvona ! :
Cool, men det var den varianten med 4 framhjul jag tänkte på. Kan ingen avsluta denna OT-del med en bild på den med?
 
Johan skrev:
Cool, men det var den varianten med 4 framhjul jag tänkte på. Kan ingen avsluta denna OT-del med en bild på den med?
På dvd'n "Worlds Greatest F1 Cars" (som jag har och älskar högt!) är det en 30 minuter lång onboard sekvens från just en sån bil. Slutar med en krasch dock! :tungan
 
Nyteknik skrev:
Hur mycket snabbare var den sedan på racet? Som sagt: synd att inovationer som uppenbarligen fungerar ska förbjudas.

Som tidigare nämnts har ju det med säkerheten att göra, helinklädda GP hojar vart väl förbjudna sedan man misstänkte att det var kåporna som ledde till "oförklarliga" olyckor. Kanske genererade de lyftkraft på fel ställen.

Men prototypracing utan releringar skulle kunna fungera på motorcyklar eftersom de har så liten greppyta och inte kan använda downfoce i kruvor.

Skulle man göra samma sak på t.ex. F1-bilar vorde det oerhört farligt, de skulle kunna generera 5-6-7g i kurvrafter och inbromsningar, _minst_, dessutom flera G i accleration. Föraren skulle behöva G-dräkt och det är ändå tveksamt om någon skulle orka ett helt lopp utan att bli så utmattat att han gör ett misstag. Misstag som skulle vara dyra efter de sladdar av i kurvan i tex. 400 km/h som de nya reglerna skulle ge. Nej, trist som det är så är tyvärr gradvis ökande reglering enda vägen att gå om vi inte vill se tävlingarna som något slags "gladiatorspel".
 
Bo_jahn skrev:
Som tidigare nämnts har ju det med säkerheten att göra, helinklädda GP hojar vart väl förbjudna sedan man misstänkte att det var kåporna som ledde till "oförklarliga" olyckor. Kanske genererade de lyftkraft på fel ställen.

Men prototypracing utan releringar skulle kunna fungera på motorcyklar eftersom de har så liten greppyta och inte kan använda downfoce i kruvor.

Skulle man göra samma sak på t.ex. F1-bilar vorde det oerhört farligt, de skulle kunna generera 5-6-7g i kurvrafter och inbromsningar, _minst_, dessutom flera G i accleration. Föraren skulle behöva G-dräkt och det är ändå tveksamt om någon skulle orka ett helt lopp utan att bli så utmattat att han gör ett misstag. Misstag som skulle vara dyra efter de sladdar av i kurvan i tex. 400 km/h som de nya reglerna skulle ge. Nej, trist som det är så är tyvärr gradvis ökande reglering enda vägen att gå om vi inte vill se tävlingarna som något slags "gladiatorspel".
Självklart ska det finnas en Formel-klass där allt är tillåtet och man kör på och över gränsen för vad som är fysiskt möjligt. Riskerna för förarna skulle förstås öka. Men sedan när har hänsyn för utövarnas hälsa hämmat intresset. Har någon enda slutat att titta på MotoGP seda Kato körde ihjäl sig? Se på intresset för proffsboxning, brutala kampsorter och destruktiva/förendrande dokusåpor. Människor älskar att se andra utsätta sig för stora risker, lidande och livsfara.
 
Nyteknik skrev:
Självklart ska det finnas en Formel-klass där allt är tillåtet och man kör på och över gränsen för vad som är fysiskt möjligt. Riskerna för förarna skulle förstås öka. Men sedan när har hänsyn för utövarnas hälsa hämmat intresset. Har någon enda slutat att titta på MotoGP seda Kato körde ihjäl sig? Se på intresset för proffsboxning, brutala kampsorter och destruktiva/förendrande dokusåpor. Människor älskar att se andra utsätta sig för stora risker, lidande och livsfara.

Jag håller inte med, det skulle säkert stryka med någon var och varannan tävling...Ska det vara den som är mest g-krafts tålig som vinner tävlingen?
Att Katoh dog var tragiskt, men hur många har dött de senste 20 åren i gp? är det mer än ett par stycken... Där nånstans ligger väl kanske gränsen.. Låter väl cyniskt i och för sig, men omedvetet tror jag man resonerar så. Skulle det vara nån som dog varje 2-4 år skulle då inte jag titta i vart fall.

Men jag tror du underskattar riskerna. 5-6 förare per år döda är väl inte acceptablet? Nämn den sport som har de siffrorna? Båtdragracing ska vara farligt har jag hört men inte ens i närheten. Jag känner då inte till någon, förutom kanske obskyra lokala kampsporter om ens det. Tror inte motorsporten vill ha den imagen heller som sagt, även om du säkert har rätt i att en del skulle titta.

Nej, skulle man göra som du säger med fria regler så tycker jag iaf det vore bättre ide vore i så fall att sätta förarna i depån och köra fordonen via video, som radiostyrda bilar.

Men vi kan vara ense om att vara oense.

Edit: Vi kan vara ense om att dokusåporna är djävulens påfund, dock :D
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Hur mycket snabbare var den sedan på racet? Som sagt: synd att inovationer som uppenbarligen fungerar ska förbjudas.


Fläktbilen förbjöds för att den gick så fort i kurvorna och genererade en såpass hög g-kraft att Lauda delvis svimmade, inte så säkert.

Sexhjulingen däremot (den med dubbla framhjul) kom till efter att reglementet gjordes om så att vingen inte kunde vara lika hög som "normala" framhjul, detta för att få ner farten genom ett sämre luftmotstånd.
Men då gjorde Tyrrel en bil med mindre och fler hjul som skulle ha samma kontaktyta mot banan och dessutom få plats bakom den nya vingen efter nya reglementet.
Iden var god men sprack på att dom små däcken helt enkelt inte höll.
 
Bo_jahn skrev:
Jag håller inte med, det skulle säkert stryka med någon var och varannan tävling...Ska det vara den som är mest g-krafts tålig som vinner tävlingen?
Att Katoh dog var tragiskt, men hur många har dött de senste 20 åren i gp? är det mer än ett par stycken... Där nånstans ligger väl kanske gränsen.. Låter väl cyniskt i och för sig, men omedvetet tror jag man resonerar så. Skulle det vara nån som dog varje 2-4 år skulle då inte jag titta i vart fall.

Men jag tror du underskattar riskerna. 5-6 förare per år döda är väl inte acceptablet? Nämn den sport som har de siffrorna? Båtdragracing ska vara farligt har jag hört men inte ens i närheten. Jag känner då inte till någon, förutom kanske obskyra lokala kampsporter om ens det. Tror inte motorsporten vill ha den imagen heller som sagt, även om du säkert har rätt i att en del skulle titta.

Nej, skulle man göra som du säger med fria regler så tycker jag iaf det vore bättre ide vore i så fall att sätta förarna i depån och köra fordonen via video, som radiostyrda bilar.

Men vi kan vara ense om att vara oense.

Edit: Vi kan vara ense om att dokusåporna är djävulens påfund, dock :D
Att riskerna i F1 är förhållandevis små vittnar ju antalet omkomna förare de senaste tio åren om. Hur stora risker som vore acceptabelt kan jag inte svara på. Men nog skulle ett regelverk som var mindre behäftat med förbud ligga mer i linje med idén med prototypracing. Att manövrera bilarna med radiostyrning låter som en kul idé; skulle säkert göra tävlingarna betydligt mer spektakulära.
 
Nyteknik skrev:
Att manövrera bilarna med radiostyrning låter som en kul idé; skulle säkert göra tävlingarna betydligt mer spektakulära.
Ja, RC-tävlingarna brukar ju ha ett per hundratusen på läktarna :rolleyes:

Förarnas säkerhet ska komma i första hand och de farter de kör med i dag i F1 räcker mer än väl. Vill man se tätare lopp finns alltid NASCAR, IRL och CART.
 
sandstream skrev:
Ja, RC-tävlingarna brukar ju ha ett per hundratusen på läktarna :rolleyes:
Om man skulle lansera prototypracing med obegränsat antal hjul, turbo, dubbelturbo, trippelturbo, antispinn, antisladd, undertrycksfläkt etc. och inte behöva ta hänsyn till någons fysiska säkerhet så är jag ganska säker på att läktarna skulle fyllas blixtsnabbt.
 
sandstream skrev:
....Vill man se tätare lopp finns alltid NASCAR, IRL och CART.


Som väl var tvungna att ställa in en tävling för ett par år sen pga just g-krafter? Efter att ha rådgjort med NASA vågade man inte ta risken längre.... Kommer inte ihåg vilken bana eller när men det var en oval och det var innan Kenny krascha
 
Nyteknik skrev:
Om man skulle lansera prototypracing med obegränsat antal hjul, turbo, dubbelturbo, trippelturbo, antispinn, antisladd, undertrycksfläkt etc. och inte behöva ta hänsyn till någons fysiska säkerhet så är jag ganska säker på att läktarna skulle fyllas blixtsnabbt.
Möjligtvis i USA, där ser de på vad som helst som låter och som gör att de får dra i sig ett par hamburgare :)

Chrille skrev:
Som väl var tvungna att ställa in en tävling för ett par år sen pga just g-krafter? Efter att ha rådgjort med NASA vågade man inte ta risken längre.... Kommer inte ihåg vilken bana eller när men det var en oval och det var innan Kenny krascha
Jag har för mig att det var på Texas Speedway och Kenny var en av de få som tyckte att de skulle köra. Flera förare klagade på tunnelseende = jävla kycklingar! :rolleyes:
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top