Lagom, mina vänner. Lagom av allt. Extrem kosthållning vare sig det är minimalt med fell eller minimalt med kolhydrater rubbar kroppen.
Det finns folk som förespråkar tex stenålderskost. Vi lever mig veterligen inte på Stenåldern nu. Det är längesedan vi var i Stenåldern och kroppen har utvecklats vidare liksom resten av världen (tack och lov!)
Det finns en klok tanke bakom mer proteinrikt och med lagom med fett och det är att man håller sig mätt längre. Dock handlar allt i slutändan om din inställning och dina mål. Din envishet och din disciplin! Jag lovar dig att man kan banta och gå ner i vikt med kanelbullar (jag har provat!) Dock inget att rekommendera ur närings- och hälsosynpunkt.
Jag har personligen provat olika dieter och då menar vi inte kärringbantning och jojo utan i tävlingssyfte (fitness). Den metod som var enklast för mig var en tallriksmodell och intervallträning. Tallriksmodellen var lite mer viktad mot protein. I runda slängar cirka 40% protein, 40% kolisar och 20% fett.
Många frågar efter min hjälp med kostupplägg och i början ställde jag upp och gav scheman mm. Efter ett tag så krävde jag istället sanningen från den som ville ha hjälp. Dvs, skriv upp ALLT vad du äter under 3 dagar (glöm inte kexchokladen) och kom sedan till mig så justerar vi och anpassar efter din livsstil.
Några få kom tillbaka och lyckades. Övriga funderar jag än idag på om de ville att jag skulle banta åt dem
eller att det genast blev jobbigt för dem att möta sanningen eller om det bara var rent snack utan riktig målsättning.
LCHF har blivit som en sekt. En sjuklig matfokusering istället för att gå ut och röra på sig och äta lagom och långsamt och njuta av varje liten tugga.
(Jag gick ner 26 kilo på ett år genom promenader och åt havregrynsgröt).
Exempel på Studier som pekar på att LCHF är skadligt:
"Det förrädiska med så kallade LCHF-koster, det vill säga lågkolhydratkoster som istället för kolhydrater har ett högre intag av protein och framförallt fett är att man oftast ser en del positiva resultat i början. Detta beror på att de flesta går från en kost som innehåller mycket raffinerade kolhydrater (vitt socker, stärkelserika produkter som bröd och pasta) och samtidigt en hel del fett (runt 30% av kalorierna kommer från fett).
Att utesluta de raffinerade kolhydraterna är ett steg i rätt riktning, om målet är en hälsosammare kost. Detta kan leda till positiva hälsoresultat. Problemet kommer om man ersätter de raffinerade kolhydraterna med fett och extra protein.
Vår kropp är gjord för att dra sin energi primärt från kolhydrater. Minst 80% av kalorierna bör komma från kolhydrater. När vi äter färsk, växtbaserad mat direkt från naturen, där över 80% av kalorierna kommer från kolhydrater, kan vår kropp fungera optimalt.
Att det är omkring 80% av kalorierna som bör komma från kolhydrater ser vi från många studier. Vi har till exempel över 25 år av studier på hjärt-kärlsjukdomar där vi ser att en växtbaserad kost med högst 10% fett får blockerade kärl att öppna upp. Vi ser att vi kan bli av med diabetes typ 2. Och vi ser många andra hälsofördelar, särskilt relaterade till kroniska tillstånd.
Om vi istället väljer att äta mycket fett och protein blir det svårt för kroppen att fungera optimalt, så som den är gjord att göra. Det höga fettintaget gör att vår kropp inte längre klarar av att syresätta sig optimalt (se hur blodet påverkas av för mycket fett). Det gör det svårt för socker att transporteras från blod till celler. Det höga proteinintaget har också en försurande effekt på kroppen och är tärande för exempelvis njurarna. Det påverkar levern negativt. Autoimmuna brister kan börja uppstå. Problem som multipel scleros förvärras, etc... Den typen av kost blir med tiden en grogrund för kroniska sjukdomar. Detta reflekteras i studier."
Källa:
http://perfecthealth101.net/lchfskadligt.htm