Bantning

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Då är man snart i sin gamla kroppsform igen, rekordbantning i fredags med 5-6 kg under 1 timme :D

Laxermedel och krampaktigt greppande om toasitsen???

När jag vill gå ner i vikt byter jag ut bröd mot knäckebröd, drycker mot vatten ev. med citron och mindre portionsstorlekar. Allt handlar om att göra av med fler kalorier än man förbrukar. I julas 90 nu 84, gick ner 6 kilo på bara några veckor tack vare sallad och fisk i stället för pizza och öl:rolleyes::)

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu har jag kört i cirka sex månader och tog ett par bilder igen för att kolla skillnaden. Började på 114 kg och nu är jag nere på 94... ska plocka 6 kilo till fram till nyår siktar jag på (då är BMI nere på normalvikt, nu är det övervikt fortfarande.)
Bra kämpat! Modigt att lägga ut före och efter-bilder också :tummenupp

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Hååller me Pippi T..... Den absolut bästa bantningsformen är nog viktväktatna... 20 kg på 18 veckor... Utan större ansträngning.... Man äter mest hela tiden... Dessutom är det en skola i att lära sig hur man ska äta för att hålla förbränningen på topp... Jag åt för lite innan vv o gick bara upp o vikt o när jag började på vv o började äta mycket så rasade kilona, helt magiskt..... Motion hann jag inte me alls

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Hååller me Pippi T..... Den absolut bästa bantningsformen är nog viktväktatna... 20 kg på 18 veckor... Utan större ansträngning.... Man äter mest hela tiden... Dessutom är det en skola i att lära sig hur man ska äta för att hålla förbränningen på topp... Jag åt för lite innan vv o gick bara upp o vikt o när jag började på vv o började äta mycket så rasade kilona, helt magiskt..... Motion hann jag inte me alls

Hur länge sen slutade ni med viktväktarna och vad har skett med vikten efter det?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Mitt problem är att jag mycket väl vet vad och hur mycket jag skall äta. Med småkids hinner man dock inte Avsätta mer tid i köket än nödvändigt, så det bli ofta pasta/mackor el liknande skräp. Snabbkäk typ.

Nu är jag dock inne på rätt spår sen några dagar. Vi får väl se hur länge det varar.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Mitt problem är att jag mycket väl vet vad och hur mycket jag skall äta. Med småkids hinner man dock inte Avsätta mer tid i köket än nödvändigt, så det bli ofta pasta/mackor el liknande skräp. Snabbkäk typ.

Nu är jag dock inne på rätt spår sen några dagar. Vi får väl se hur länge det varar.

Det kan man inte riktigt skylla på..
Ungarna behöver bra käk, kolhydrat- protein- och fettkälla samt mikronutrienter. Det måste lagas bra käk i vilket fall. Peta bort lite kolhydrater och ersätt med sallad och du har dig ett dietmål.
Besides, att svänga ihop en tonfisksallad går ju lika snabbt som att koka pasta

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Me viktväktarna är de ok me pasta, potatis ris bröd.... De e en diet som håller i längden.., jag har gått upp 7 kg o det var 2 år sedan... Alltså fortfarande -13 kg,... O slarvar mycket

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Jag har kört GI ett par månader och det funkar bra.
Vi har 2 ungar så det blir helt enkelt att laga mat som vanligt men jag hoppar över kolhydraterna och tar sallad istället till.
På det sättet blir det inte jobbigt med att laga olika rätter osv. Gått ner 12-13kg sen februari,de första 7 gick mycket snabbt,kanske 1,5 månad eller så, sedan har jag börjat med fuskperioder ibland för själens skull,då tar jag lite pasta eller potatis ibland och kanske en smörgås istället för fil till frukost osv.
Detta går jag inte upp ett gram av men viktminskningen avtar då kroppen kan binda fett igen pga socker/stärkelse.
Denna diet funkar på de flesta då man inte blir utan energi utan kroppen tar då bara från sina egna reserver,många upplever sig till o med piggare pga detta.

Har inte läst alla inlägg så detta kanske blir en upprepning av tidigare inlägg ;
Om inte kroppen får kolhydrater så kan den inte binda fett,det passerar bara igenom och dessutom så tar den energi från sin egen fett reserv som man vill bli av med,så rör man sig mera så går det rätt fort att dumpa kilon med GI och andra liknande metoder där man utesluter kolhydrater.

Nåt som jag inte hade koll på i början är att tex råa morötter är helt ok att äta, men kokta är dom lika "farliga" som coca cola, potatis rå/kokt är samma sak med, men kokar du potatis och kyler ner den och sedan tex steker den, så är den helt ok att äta.

Grönsaker är ju bra,käkade mycket såna "ärtor majs och paprika" mixar i början, men tänkte inte på att majs är stärkelse = fel,så man gjorde en del tabbar i början när man slängde med extra morötter i köttgrytorna för att det skulle bli nyttigare osv, men läser man på så får man det att funka till slut.

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Vi har 2 ungar så det blir helt enkelt att laga mat som vanligt men jag hoppar över kolhydraterna och tar sallad istället till.
På det sättet blir det inte jobbigt med att laga olika rätter osv. Gått ner 12-13kg sen februari,de första 7 gick mycket snabbt,kanske 1,5 månad eller så, sedan har jag börjat med fuskperioder ibland för själens skull,då tar jag lite pasta eller potatis ibland och kanske en smörgås istället för fil till frukost osv.
Detta går jag inte upp ett gram av men viktminskningen avtar då kroppen kan binda fett igen pga socker/stärkelse.
Denna diet funkar på de flesta då man inte blir utan energi utan kroppen tar då bara från sina egna reserver,många upplever sig till o med piggare pga detta.

Har inte läst alla inlägg så detta kanske blir en upprepning av tidigare inlägg ;
Om inte kroppen får kolhydrater så kan den inte binda fett,det passerar bara igenom och dessutom så tar den energi från sin egen fett reserv som man vill bli av med,så rör man sig mera så går det rätt fort att dumpa kilon med GI och andra liknande metoder där man utesluter kolhydrater.

Nåt som jag inte hade koll på i början är att tex råa morötter är helt ok att äta, men kokta är dom lika "farliga" som coca cola, potatis rå/kokt är samma sak med, men kokar du potatis och kyler ner den och sedan tex steker den, så är den helt ok att äta.

Grönsaker är ju bra,käkade mycket såna "ärtor majs och paprika" mixar i början, men tänkte inte på att majs är stärkelse = fel,så man gjorde en del tabbar i början när man slängde med extra morötter i köttgrytorna för att det skulle bli nyttigare osv, men läser man på så får man det att funka till slut.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke

Jag tror du fått det runt bakfoten. Man utesluter inte kolhydrater i en GI-diet..
GI innebär att man bara äter saker som långsamt höjer blodsockret, som t ex långsamma kolhydrater från fullkornspasta eller i ditt fall fil

"Om inte kroppen får kolhydrater så kan den inte binda fett,det passerar bara igenom" - Nonsens.. Kom med en vettig refens på det

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Viktväktrarna är världens bästa affärsidé - kunden kommer alltid tillbaka! :rolleyes:

Allt handlar om att göra åt mer kalorier än vad du får i dig.

Rent teoretiskt kan man banta med kanelbullar eller chips sålänge man äter mindre än vad kroppen gör åt men det blir inte särskilt hälsosamt eller så gott efter någon vecka. :D

Ja, du blir lite hungrigare av att äta mer kolhydrater men du behöver inte äta så mycket av det. 30% på tallriken kan vara lagom mängd. Hjärnan behöver kolhydrater. Du blir inte fet av kolhydrater i sig utan som sagt mängden kalorier totalt. Det är lättare att få i sig 100 gram kolisar än 100 gram protein. (Överkurs: Dessutom kräver kroppen mer energi att göra åt (förbränna) proteinet än fett eller kolhydrater om man nu ska gå in på detaljer ...)
Det finns så många företag som tjänar så mycket pengar där ute som vill att vi ska äta si eller så för att de ska få en fin vinst i bolaget och fett rika aktieägare. Fett doktorn, Viktväktarna, Skipper (Smart tjej som outbildad är så bra på att snacka skit men tjänar pengar på det) mfl

Tallriksmodellen vi lärde oss i skolan fungerar finfint. Om du vill minska mängden så är mitt tips att äta lite mer av det proteinrika såsom kyckling, kött eller bönor och aningen mindre av pastan så häller du dig mätt lite längre och på såvis äter du lite mindre.

Ge dig däremot ut på en promenad nu istället för att sitta på SH eller glo på dumburken så ska du se att du förbränner iallafall en halv Big Mac på en timmes promenad i normalt tempo och tänker på anant än godiset skafferiet. :tummenupp

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Viktväktrarna är världens bästa affärsidé - kunden kommer alltid tillbaka! :rolleyes:

Allt handlar om att göra åt mer kalorier än vad du får i dig.

Rent teoretiskt kan man banta med kanelbullar eller chips sålänge man äter mindre än vad kroppen gör åt men det blir inte särskilt hälsosamt eller så gott efter någon vecka. :D

Ja, du blir lite hungrigare av att äta mer kolhydrater men du behöver inte äta så mycket av det. 30% på tallriken kan vara lagom mängd. Hjärnan behöver kolhydrater. Du blir inte fet av kolhydrater i sig utan som sagt mängden kalorier totalt. Det är lättare att få i sig 100 gram kolisar än 100 gram protein. (Överkurs: Dessutom kräver kroppen mer energi att göra åt (förbränna) proteinet än fett eller kolhydrater om man nu ska gå in på detaljer ...)
Det finns så många företag som tjänar så mycket pengar där ute som vill att vi ska äta si eller så för att de ska få en fin vinst i bolaget och fett rika aktieägare. Fett doktorn, Viktväktarna, Skipper (Smart tjej som outbildad är så bra på att snacka skit men tjänar pengar på det) mfl

Tallriksmodellen vi lärde oss i skolan fungerar finfint. Om du vill minska mängden så är mitt tips att äta lite mer av det proteinrika såsom kyckling, kött eller bönor och aningen mindre av pastan så häller du dig mätt lite längre och på såvis äter du lite mindre.

Ge dig däremot ut på en promenad nu istället för att sitta på SH eller glo på dumburken så ska du se att du förbränner iallafall en halv Big Mac på en timmes promenad i normalt tempo och tänker på anant än godiset skafferiet. :tummenupp

:tummenupp

Kul grej förresten. Jag ligger i deff och fick ett vansinnigt sötsug häromdagen. Alla kvinnor tjatar ju om att 70%-ig choklad är så bra för att stilla sötsuget, så jag knallade ner till affären. Slog ett kik på innehållsförteckningarna och det innehöll precis lika mycket energi som Marabo mjölkchoklad. Även 90%´arn som antagligen smakar grus..

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det kan man inte riktigt skylla på..
Ungarna behöver bra käk, kolhydrat- protein- och fettkälla samt mikronutrienter. Det måste lagas bra käk i vilket fall. Peta bort lite kolhydrater och ersätt med sallad och du har dig ett dietmål.
Besides, att svänga ihop en tonfisksallad går ju lika snabbt som att koka pasta

Asså, vi äter ingen skräpmat, men man skulle kunnat använda mer grönsaker. Lilleman är glad över en halv tomat eller en morot. Jag behöver mer än så. Ska man bli mätt på grönsaker skall man käka MYCKET.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Asså, vi äter ingen skräpmat, men man skulle kunnat använda mer grönsaker. Lilleman är glad över en halv tomat eller en morot. Jag behöver mer än så. Ska man bli mätt på grönsaker skall man käka MYCKET.

Hehe ja de blir en jäkla tallrik :)

Jag brukar köra sallad med mycket kött och ett par knäckemackor, mättar rätt hyffsat

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Slog ett kik på innehållsförteckningarna och det innehöll precis lika mycket energi som Marabo mjölkchoklad. Även 90%´arn som antagligen smakar grus..
Det är ju det som är grejen. Köp bara godis som är äckligt.

Apropå det minns jag en tant på apoteket som frågade i kassan om det finns något som man kan hälla på godiset så att det blir oätbart :cpparty

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta

Det behövs faktiskt inte mycket mer tid än så.
Själv äter jag väl iofs samma mat oftast men det är för att jag är bekväm och vet att träningen går bra av det.

Jag brukar slänga ihop 4 burkar tonfisk, steka upp med några äggvitor och mycket kryddor. Tar kanske 6min att steka och sen mikro-riskokaren i 15min i micron.
På med lite citron och det smakar finemang.

Sen är det precis som Mirre säger, du kan gå ner i vikt på precis vad som helst.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Nu har man kommit igång med lite bantning.
Från 93 till 89 (inte så exakt våg nej) på ett par tre veckor.

Har kört lite LCHF-light; halverat mitt pasta/potatisintag och mer än så gällande mackor.
Kommit igång mer med löpningen, försöker komma ut varje dag.

Sen kan ett tungt nattarbete göra sitt också. :rolleyes:

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...