Bara en lite fråga ang. polis mc

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Går bilarna verkligen så mycket som 20k mil per år? 55 mil om dagen?? Hmm... En "vanlig" taxi rullar runt 10-12k mil på ett år.

Qwerty skrev:
250hk har en std volvo V70 T5.

Men JA det finns trimmade men dom är ovanliga.

Nya 9-5 aero har 260hk :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Agamemnon skrev:
Går bilarna verkligen så mycket som 20k mil per år? 55 mil om dagen?? Hmm... En "vanlig" taxi rullar runt 10-12k mil på ett år.

Det flesta taxis jag vet om rullar över 20 på ett år körs av 3-4st förare varje dag året om.
55mil per dag är inte så jättemycket endå, 55mil är ca 6-10h i bilen det fördelat på två skift så hinner våra konstaplar med både fika och kontorsarbete utan att stressa.
Körde bud ett tag, ena bilen hade rullat 95k mil på 3år och då hade vi inga körningar efter klockan 24 eller innan 07. Milen rullar iväg fort ibland.

Sen om över 20k gäller hela landet, alla polis distrikt mm kan jag ju självklart inte svara på. Men det här med milen är vad jag har hört av en anställd hos ordningsmakten.
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
jobbar på volvo och ja dom har en avdelning som bara sysslar med att trimma och modda polis amulans bilar.
allt polisen vill ha förinstaleras på volvo i torslanda.

sen har jag hör att dom har köpt in en toppfuel kärra och ett viggen för att jaga fartdårar med, FBI är inkopplade för nu faan ska GR plockas och polisen i torp har köppt in en turbobusa för att d e så jävla häftigt.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Faster skrev:
)Och, visst har det funnits vassa polisbilar, t.ex en Sierra Cosworth med 400 officiella hästar (säkert 330 i verkligheten), denna bilen sa dom aldrig blev frånåkt. Även en vass Audi har figurerat... M.m... M.m...


Gamla klassiska GDO 310. Den minns man som om det var igår :)
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Webspy skrev:
Gamla klassiska GDO 310. Den minns man som om det var igår :)
Blev du stoppad?
Kan lugnt säga att man blev lite mer ögontjänare efter att första gången ha sett den bilen stoppa en fortkörare.
 

DaViD^^

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Mustang 3vxl (cykel asså)
undersökte för något år sen hur mycket effekt polisbilar hade
enligt min uppfattning så får inte polisen och kan inte polisen sätta dit
trim som inte är godkänt alltså ett chipp låter som väldigt långsökt om det inte är certfikerat på något sätt

skit samma hur som helst kollade jag samtliga 940Turbosar som gick som polisbilar var en väldigt poppis bil när den kom inom polisen
och är så fortfarande om man ska ha kul enligt en polis jag pratade med=)

hur som så var dom flesta 940isarna endast helt orginal dvs 165hk
sen fanns det enstaka 175hk och några 190hk
dom sistnämnda har så kallad turbo+ paket
vilket fanns orginal på dom mesta om inte alla 940turbo 91-92

det är inte direkt att kalla dom trimmade =)

i örebro så rullar det tex en röd v70t5:a med R drivlina
och jag tror det är däromkring det ligger
har väldigt svårt att tro att man får skita i lagar om avgasreningar och annat
bara för att det är en polisbil

sen finns det säkert några expriment bilar som polisen får låna av volvo,saab,audi osv som säkert är lite värre
men dom är nog inte speciellt vanliga på våra vägar

vet när polisen här i örebro fick vara testförare åt saab när deras första 99turbo kom
det var ett väldigt trasel för att ens få köra bilarna
farsan som jobbade som mek hos polisen på den tiden
fick gå en förar utbildning på just den bilen innan han fick sätta sig i den =)

gick visst väldigt bra på den tiden

om nu folk är helt hundra att dom vet att vissa bilar hos polisen är chipade hos vissa chip företag kanske man skulle se till att några högt uppsatta på vägverket råkade få en lista på en hög polisfordon som bryter mot avgaskraven på bilarna =)
då skulle saken nog lösa sig själv rätt omgånde

för polisen går under samma lagar och bestämmelser som alla andra gör
bara att dom har rätt at bryta mot lagen i vissa lägen
tror nog knappast chiptrimming räknas som bråtskande utryckning så att säga =)
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
det där med att snuten hade 911 en gång i tiden ska vara sant :) En av mina släktingar ska ha kört en sån... :yoparty

Han skulle ha varit nån über snut som även lärde ut hur man skulle köra polisbil enl min mormors historier...

mer vågar jag nog inte säga :hihi en bit av ens släkt man ehm blundar för :D Han var inte spec glad när jag o några andra snackade om (ehm en person man inte få snacka om här på sporthojj) på en släkträff!
 
Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
!ante skrev:
det där med att snuten hade 911 en gång i tiden ska vara sant :) En av mina släktingar ska ha kört en sån... :yoparty

Han skulle ha varit nån über snut som även lärde ut hur man skulle köra polisbil enl min mormors historier...

mer vågar jag nog inte säga :hihi en bit av ens släkt man ehm blundar för :D Han var inte spec glad när jag o några andra snackade om (ehm en person man inte få snacka om här på sporthojj) på en släkträff!


På 70-talet hade dom sådana....

och även VW-bubblor (målade)

Kom en 911 när farsans bil brann upp.... han tog ett kort på polisbilen ! (mitt minne sviker mig något då jag var 4 när detta inträffade)


EDIT: som vanligt blir man tillrättavisad av polisen ! (CHROLO) Porsche 912 skulle det visst vara......
 
Last edited:

torbson

# 86 Rookie 600
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 -07
hojbrud skrev:
Vad kör poliserna med för olika mc?
de kör väl med BMW, ett antal crossar och någon hayabusa..

bara lite nyfiken..
Tack :tummenupp

Självklart har dom en Hayabusa... Jag gjorde bara mindre ändringar på bilden... sen att det var den 1 april hör ju inte hit! :hihi

/ Layoutarn
 

Bifogat

  • 1300R_polis.jpg
    1300R_polis.jpg
    128.5 KB · Visningar: 293

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
SC50 SSMH
kollade upp GDO310, i trafik sen -90, privatägd (nu iaf?), effekt: 162kW vilket motsvarar 220HK. fick inte snuten sälja en så stark bil eller (330HK)?


om ni vill ha svar på allt ert kvalificerade skitsnack hitta några snutbilar skriv upp regnummer kolla dom med VV där får du antalet kW i bilen jämför sedan detta med vad orginalmodeller från tillverkaren har.
Där har ni svaret på om dom trimmar eller inte...

använd exempelvis dessa regnr:
055.jpg

annars hittar ni fler här:
POLISBILAR

Kolla de sedan på VägVerkets hemsida

utgå från att: 1HK = 735,5W och 1kW = 1,3596HK (ex. 100HK * 735,5W = 73550W = 73,55kW)
om ett polisfordon har 162kW räknar du 162kW * 1,3596HK = 220,2552HK

lycka till folkens. få era fakta rätt nu.
 

Wingo

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Stockholm-söder om söder
Hoj
Honda X11, Honda XR650
Var i Södertälje i lördags och besökte öppet hus på Scania chassi. Förutom att det va intressant att kolla på monteringen av lastbilar och bussar så va polisen på plats med en målad bil, en civilbil och en bmw hoj. Frågade polisen i civilbilen (95 combi) om det va en standard saab och då sa han med ett leende att "lite har vi ju preppat den för att kunna hänga med fortkörare".

Pratade en del med mc-polisen som stod och va orolig för sin hoj när en massa ungar klättrade på den :) Han körde ca 1000 mil på en säsong. Från april tills snön kommer (påstod att han körde till den 8:e december förra året). Jag frågade bl.a ifall han hade kört mycket hoj innan han blev mc-polis. Enligt honom så väljer polisen medvetet att hellre plocka in folk som inte har mc-erfarenhet så att dom kan lära ut "rätt från början" (öhmmm...verkar ju lite konstigt). Frågade lite om vilka hojtyper dom har och han nämde att han kört FJR 1300 som han gillade mycket, Pan European som han tyckte va instabil i högre farter (?) samt sin nuvarande bmw (modell jättestor).

Hmmm...kanske lite off-topic inlägg....
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Webspy skrev:
På 70-talet hade dom sådana....

och även VW-bubblor (målade)

Kom en 911 när farsans bil brann upp.... han tog ett kort på polisbilen ! (mitt minne sviker mig något då jag var 4 när detta inträffade)

Polisen har aldrig haft Porsche 911. Det var modell 912. Motoreffekten var klart medioker.

dsoders2 skrev:
jobbar på volvo och ja dom har en avdelning som bara sysslar med att trimma och modda polis amulans bilar.
allt polisen vill ha förinstaleras på volvo i torslanda.

sen har jag hör att dom har köpt in en toppfuel kärra och ett viggen för att jaga fartdårar med, FBI är inkopplade för nu faan ska GR plockas och polisen i torp har köppt in en turbobusa för att d e så jävla häftigt.


Allt som görs med polisbilar utförs inte på Torslandaverken.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
DaViD^^ skrev:
om nu folk är helt hundra att dom vet att vissa bilar hos polisen är chipade hos vissa chip företag kanske man skulle se till att några högt uppsatta på vägverket råkade få en lista på en hög polisfordon som bryter mot avgaskraven på bilarna =)
då skulle saken nog lösa sig själv rätt omgånde
=)

Visst finns det chippade bilar hos polisen. Men som Chrolo skriver, det görs inte på Torslandaverken.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
sajk skrev:
kollade upp GDO310, i trafik sen -90, privatägd (nu iaf?), effekt: 162kW vilket motsvarar 220HK. fick inte snuten sälja en så stark bil eller (330HK)?


GDO 310 såldes av Polisen hos Fordonskammren i solna på auktion. Minns inte vad den såldes för, men har för mig att det var runt 90´ i slutet av 90-talet !
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
CHROLO skrev:
Allt som görs med polisbilar utförs inte på Torslandaverken.
Det har du säkert rätt i.....
Men att polisen åker runt i "vässade" bilar måste väl ändå vara ganska sällsynt.

Jag har pratat med han som köper in bilarna till er och enligt honom är dessa till 99% standardbilar. Det enda som modifieras är för att installera er utrustning, såsom radio och liknande.

Däremot kan väl de egna distrikten köpa in bilar fortfarande och då kan det säkert finnas något enstaka undantag då det gäller effekt. Men detta vill man ha bort då det är billigare att köpa in större kvantiteter och standardbilar centralt till alla polisdistrikt. Dessutom, vill man ha lite mer effekt är det väl bara att köpa en T5 istället för 2,4.
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
CHROLO skrev:
Polisen har aldrig haft Porsche 911. Det var modell 912. Motoreffekten var klart medioker.




Allt som görs med polisbilar utförs inte på Torslandaverken.

nej allt görs inte här på torslanda en saab bil kommer nog inte in här....
men det mesta som görs med volvobilarna görs här enligt volvochäfen för special utrustning.

jag vill passa på att tacka för alla dessa otroligt ointressanta trådar som räddar mina tråkiga dagar på jobbet!!! helt underbara
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
hojbrud skrev:
Vad kör poliserna med för olika mc?
de kör väl med BMW, ett antal crossar och någon hayabusa..

men den hela frågan hänger på är polisens hojar inte trimmade?
vad e de trimmade till?
någon som vet?..
där fanns väl några poliser i sverige som kör med hayabusa? eller har jag hört fel?

bara lite nyfiken..
Tack :tummenupp

Varför skulle de trimma mc:n för?? Vill de ha bättre effekt så köper de en mer effektstinn maskin,inte köper man en redan dyr ny mc för att trimma inte.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
R1 wannabe skrev:
Det har du säkert rätt i.....
Men att polisen åker runt i "vässade" bilar måste väl ändå vara ganska sällsynt.

Jag har pratat med han som köper in bilarna till er och enligt honom är dessa till 99% standardbilar. Det enda som modifieras är för att installera er utrustning, såsom radio och liknande.

Däremot kan väl de egna distrikten köpa in bilar fortfarande och då kan det säkert finnas något enstaka undantag då det gäller effekt. Men detta vill man ha bort då det är billigare att köpa in större kvantiteter och standardbilar centralt till alla polisdistrikt. Dessutom, vill man ha lite mer effekt är det väl bara att köpa en T5 istället för 2,4.

Jag har av förklarliga skäl ingen aning om hur ovanligt det är.

Det finns en eftermarknad.......
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
dsoders2 skrev:
nej allt görs inte här på torslanda en saab bil kommer nog inte in här....
men det mesta som görs med volvobilarna görs här enligt volvochäfen för special utrustning.

jag vill passa på att tacka för alla dessa otroligt ointressanta trådar som räddar mina tråkiga dagar på jobbet!!! helt underbara

Du får ursäkta, men jag tror faktiskt inte ens volvochefen har koll på ens hur volvobilarna som rullar i landet är utrustade. Jag vill påstå att lokala variationer finns.

Trist att du har tråkigt på jobbet. Dags att byta jobb? :rolleyes:
 

Fillee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ducati 1098
Våra grannar i Öst "finnland" har skaffat en R1a 05 som civil hoj helt ren inga väskor eller något sånt och föraren har heller inget som man kan liknas med en polis...kommer nog med bilder sen...*inside info*
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top