Bara hjälm tshirt & shorts vid 150+

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Det är skillnad på att höra och lyssna.
Jag gav dig ett förslag på hur du skulle kunna förstå orsaka verkan lite
bättre.
Svårt att förklara för en som inget förstår var det en berömd man som sa. Jag vill ändra det till: Det är svårt att förklara för en som inte vill förstå.

Du är vuxen, du gör som du vill.
Även om barnen inte skulle åka runt lättklädda på moped så gör det fortfarande ont att ramla om man åker med shorts på motorcykel.

Många småbarn får höra att de inte ska ta på en het platta. Självklart gör de det ändå. Ungefär samma sak med shorts och hojåkning.

Poängen är att du och andra bör lyssna på andra som ofrivilligt provat på att skrapa asfalt med bar hud och på så sätt inte göra om samma misstag.
Vi kanske vill ditt bästa helt enkelt.:tummenupp

Jag tror att de flesta som kritiserar folk utan full utrustning säkert vill väl, även du. Tack för det, det uppskattar jag.

Men, den poängen som du, och flera andra som hårt kritiserar dåligt skyddade förare är att budskapet inte riktigt tas emot på det sätt som är önskvärt. Det är vad jag menar med skillnaden att övertala och övertyga. Att tjata samma sak om och om igen ger antingen en "ja, ja whatever"-reaktion eller ett hjärtligt f*ck you.

Om du vill medverka till en positiv attitydförändring och faktiskt övertyga folk så måste du och flera med dig ändra tillvägagångssätt. Först och främst acceptera att det inte funkar att tjata ihjäl folk, de flesta av oss här på forumet är vuxna människor med alldeles utmärkt härledningsförmåga. Efter typ hundra miljarder poäng från högskola så är jag trygg med min logiska förmåga.

Däremot har jag ingen erfarenhet av att slipa stjärten mot vägbanan. Därför vill jag gärna ha mer information, inte pekpinnar, om andra hojåkares erfarenheter om olyckor där de skadat sig, gärna detaljerat beskrivet med hastighet vid olyckan, vilka skydd som användes, skadebeskrivning, eventuella men, kanske tom en bild om det finns. Då kan jag göra en egen bedömning, om jag tycker det är värt att riskera att köra utan full utrustning.

Sen är det onödigt att jämföra barn i trotsåldern med ungdomar i 15-18 årsåldern. Vid 15 får man lagligt skaffa könssjukdomar och vid 18 testa hur många promille man kommer upp i innan andningsreflexen spontant upphör. Det är dessutom fullt lagligt att köra hoj i bara hjälm. Om man vill. Däremot är det olagligt att köra för fort. Sådeså.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
STOP!!!!!!!!!!!! VÄNTA LITE!!!!!

.....mina :popcorn är slut, måste handla mer!

:D:D

in o ut, in o ut, oj ja menar år in år ut.....samma visa varje år......:rolleyes:

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Kör ibland i vanliga jeans och tröja i motorvägsfart och tänker väl inte direkt på det.

Rekordet i dumdristighet är väl när jag körde i 230 iförd endast hjälm, badshorts och sandaler.

Trots det finner jag det mindre riskfyllt än slumpvis vald skymd kurva med diverse genande pack som möter en på fel sida.

För de som tänkt till lite mer inser att ett uttryck som "korkat" är ett subjektivt uttryck och därmed värdelöst att försöka tillämpa på andra. Det finns inget som är universiellt korkat lika lite som det finns något som alla tycker är snyggt, gott, bra, dåligt etc.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns det några fler länder än Norge, Sverige och UK som är lika "säkerhetsmedvetna"?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ingen som kör i varselväst och shorts?

Bifogat

• 1266301682usI0YFWrNnYWlf5jNNusQS.jpg
    1266301682usI0YFWrNnYWlf5jNNusQS.jpg
    32.3 KB · Visningar: 77

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
STOP!!!!!!!!!!!! VÄNTA LITE!!!!!

.....mina :popcorn är slut, måste handla mer!

in o ut, in o ut, oj ja menar år in år ut.....samma visa varje år......:rolleyes:

popcorn.jpg

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Hur sjutton kan det komma nya sånahär trådar varje år? Det är nästan så min svenska sida tycker det är lite jobbigt när min finska försöker sparka av den svenska biten av röven..

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Jag tror att de flesta som kritiserar folk utan full utrustning säkert vill väl, även du. Tack för det, det uppskattar jag.

Men, den poängen som du, och flera andra som hårt kritiserar dåligt skyddade förare är att budskapet inte riktigt tas emot på det sätt som är önskvärt. Det är vad jag menar med skillnaden att övertala och övertyga. Att tjata samma sak om och om igen ger antingen en "ja, ja whatever"-reaktion eller ett hjärtligt f*ck you.

Om du vill medverka till en positiv attitydförändring och faktiskt övertyga folk så måste du och flera med dig ändra tillvägagångssätt. Först och främst acceptera att det inte funkar att tjata ihjäl folk, de flesta av oss här på forumet är vuxna människor med alldeles utmärkt härledningsförmåga. Efter typ hundra miljarder poäng från högskola så är jag trygg med min logiska förmåga.

Däremot har jag ingen erfarenhet av att slipa stjärten mot vägbanan. Därför vill jag gärna ha mer information, inte pekpinnar, om andra hojåkares erfarenheter om olyckor där de skadat sig, gärna detaljerat beskrivet med hastighet vid olyckan, vilka skydd som användes, skadebeskrivning, eventuella men, kanske tom en bild om det finns. Då kan jag göra en egen bedömning, om jag tycker det är värt att riskera att köra utan full utrustning.

Sen är det onödigt att jämföra barn i trotsåldern med ungdomar i 15-18 årsåldern. Vid 15 får man lagligt skaffa könssjukdomar och vid 18 testa hur många promille man kommer upp i innan andningsreflexen spontant upphör. Det är dessutom fullt lagligt att köra hoj i bara hjälm. Om man vill. Däremot är det olagligt att köra för fort. Sådeså.

Kolla på bilden av min underarm tidigare i tråden.
30 km/h. Skydd=Vinterjacka

En jävligt ful tatuering blev resultatet.
Inte alls skönt när de gjorde rent såret med tandborste för få bort asfalten ur armen.
Tyvärr fick de inte bort allt. De försvinner med tiden sa de på akuten. Finns fortfarande kvar små svarta stråk av asfalt under huden. 5 år sedan den vurpan. Det kliade 3-4 år efter vurpan plus att jag fick en del konstiga blåsor på armen titt som tätt.

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Att detta ämne är uppe på sporthoj mer än alla andra forum är väl för att MC åkare bryr sig mer om varandra än vad folk med annan fordonshobby gör.

Sporthojsåkare hälsar alltid på varandra och vill enbart väl om andra sporthojs åkare, därav blir vissa förbannade när andra inte har skyddskläder osv då riskerna för skaderna ökar.

Som bilist skiter jag fullständigt i andra bilister om dom inte har bilbälte eller sitter med fötterna ut ur fönstret.

Själv så skiter jag i vad resten bär, men ÖNSKAR att alla hade full skyddsutrustning för sporthojsåkares bästa...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Här är lite olika stilar på lämpliga MC-kläder för den modemedvetna.
Passar speciellt macho sporthojsåkare med häftiga frisyrer!

Bifogat

• villagepeople5388406534.jpg
    villagepeople5388406534.jpg
    162.7 KB · Visningar: 58
  • villagepeoplebiker_17689167.jpg
    villagepeoplebiker_17689167.jpg
    50.6 KB · Visningar: 56

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
[YOUTUBE-ID]s7xOPTBaTbY&feature=PlayList&p=085F80B5D3FDCC70&playnext_from=PL&index=18&playnext=2[/YOUTUBE-ID]

de där var lite överdramatisk tycker man, ramla av i 80 på en moped i tunn t-shirt och jeans och fick skrubbsår på armar och ben och ett brytet lårben samt öm axel men såna skrapsår och fingrarna brytna på de viset var inte ens i närheten lika :va

förövrigt kör jag med handskarna och tjocktröja idag för de var fan läskigt

otur?

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Märkligt att diskutionen kretsar runt att killen kör utan relevanta skydd och inte det faktum att han framför sitt fordon i 150+. Vad jag vet så är det på givna stället tillåtet att framföra sitt fordon i 90 km/h. Lagbrottet skiter alla i, men en skydden, dom ska på!

Igår tog jag hojen till bolaget iför kortärmad skjorta, shorts och gympadojjor. Varför? För att det var det enklaste, skönaste och snabbaste sättet för mig att inhandla en flaska "Bacardi mojito" till frugan. Dumdristigt och farligt? Ja kanske. Skönt? Absolut! Hände det något? Nope! Hade jag ångrat mig om det gjorde det? Absolut! Ångrar jag mig nu att jag åkte utan skydden? Nope, verkligen inte. Det var skönt som fan. :tummenupp

Det har även hänt att jag tagit hem både vrak och pinglor efter blöta utekvällar i min ungdom och även där kört utan skydd. Självklart har man ångrat sig som fan när man inser att man fått flugor i trumpeten och tänkt "Alltid skydd från och med nu".
Jag har också cyklat och åkt inlines utan relevanta skydd. Till och med utan hjälm hör och häpna. Detta gör jag iofs fortfarande. Och jag kommer säkert att ångra mig när jag ramlar. Men den smällen tar jag då.
Kontentan av det hela tror jag har lite med frihet att göra. Att inte alltid följa normen och bryta mot invanda mönster och måsten. Sen är det fan rätt skönt att köra i shorts och t-shirt när det är så varmt som det är.:)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nu är man på SH, man får inte kritisera andra för ´hur de är klädda :ajabaja Då kan man själv bli idiotförklarad med påståenden som"det är mitt liv, mitt val" "det har du inte ett skit med att göra" sköt dig själv skit i andra etc.

Det straffar samhället när sjukvården får lägga in extra resurser på skrapskadade människor i onödan, och med tanke på denna värme som är just nu och allt fler som kör då det är fint och skall "bara" iväg till kompisen o fika eller iväg på ett kvällsdopp, eller en "svalkande" tur, så kommer det bli allt mer sådant..

Som jag sagt förr, jag har inte skinnstället, o handskar, stövlar som ett skydd mot kylan.

För min del skulle de gärna få lagstadga skyddskläder på mc, likaväl som hjälm och dela ut böter i parti o minut, så kanske det kan kompensera dyra extrainsatser som belastar sjukvården för "sommarstekare" som går ikull....

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Att detta ämne är uppe på sporthoj mer än alla andra forum är väl för att MC åkare bryr sig mer om varandra än vad folk med annan fordonshobby gör.

Sporthojsåkare hälsar alltid på varandra och vill enbart väl om andra sporthojs åkare, därav blir vissa förbannade när andra inte har skyddskläder osv då riskerna för skaderna ökar.

Som bilist skiter jag fullständigt i andra bilister om dom inte har bilbälte eller sitter med fötterna ut ur fönstret.

Själv så skiter jag i vad resten bär, men ÖNSKAR att alla hade full skyddsutrustning för sporthojsåkares bästa...

Jag kan bli förbannad över olämpliga föräldrar som har ungar studsar ikring ibilen obältade, oftast är det dåliga föredömmen som själva sitter obältade, och drar en rök i bilen med som grädden på moset:huvet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år