Batteri eller generator?

Papi

Motoped
Gick med
24 Sep 2006
Hej.

Undrar lite hur man kan veta om det är fel på generatorn eller batteriet?
Hojen går bra till en början men efter en stunds körning så börjar den rycka vid konstant fart och just när man gasar på.
Batteriet tar laddning men är slut efter en dagstur.:confused:

Hojen en Triumph daytona -97.

Tacksam för svar under vintern.

Papi skrev:
2694486 Hej.

Undrar lite hur man kan veta om det är fel på generatorn eller batteriet?
Hojen går bra till en början men efter en stunds körning så börjar den rycka vid konstant fart och just när man gasar på.

Hojen en Triumph daytona -97.

Tacksam för svar under vintern.

starta hojen och ta väck plus polen från batteriet.
Dör hojen då så funkar inte generatorn. kan ta ett tag innan den dör och då laddar generatorn dåligt

SilentPlanet skrev:
2694506 starta hojen och ta väck plus polen från batteriet.
Dör hojen då så funkar inte generatorn. kan ta ett tag innan den dör och då laddar generatorn dåligt

Mät spänningen över batteriet när motorn är avstängd repektive är igång. Om spänningen inte ökar när maskinen går laddar den inte som den ska. Om du lossar batteriet med motorn igång finns risk att något pajar p g a överspänning :fakta .

Sydney skrev:
2694525 Mät spänningen över batteriet när motorn är avstängd repektive är igång. Om spänningen inte ökar när maskinen går laddar den inte som den ska. Om du lossar batteriet med motorn igång finns risk att något pajar p g a överspänning :fakta .

jo visst, har jag alldrig råkat ut för på alla mec jobb jag har haft på bil,mc
fy fan vad pengar jag skulle förlorat då:D men visst gör så om man vill gå den avancerade vägen.

kan ju även vara dålig jordning till generatorn, lite vätska i batteriet jea de finns mycket

Last edited:
SilentPlanet skrev:
2694538 jo visst, har jag alldrig råkat ut för på alla mec jobb jag har haft på bil,mc
fy fan vad pengar jag skulle förlorat då:D men visst gör så om man vill gå den avancerade vägen

Det enklaste sättet att kolla att generatorn överhuvudtaget fungerar är om lyset ökar i styrka med stigande varv utgående från tomgång :D

Laddning

En enkel voltmeter över polerna när hojen är igång bör visa ca 14-15V när den laddar som den skall.

Sydney skrev:
2694525 Mät spänningen över batteriet när motorn är avstängd repektive är igång. Om spänningen inte ökar när maskinen går laddar den inte som den ska. Om du lossar batteriet med motorn igång finns risk att något pajar p g a överspänning :fakta .

Det tror jag med. Vet en kille som lyfte batteripolen på sin bil för att kolla laddningen. Efter bara ett par sekunder läckte den magiska röken ut ur i stort sett all elektronik i den bilen. Det blev dyrt.

SilentPlanet skrev:
2694538 jo visst, har jag alldrig råkat ut för på alla mec jobb jag har haft på bil,mc
fy fan vad pengar jag skulle förlorat då:D men visst gör så om man vill gå den avancerade vägen.

kan ju även vara dålig jordning till generatorn, lite vätska i batteriet jea de finns mycket

Vadå, avancerat???
Mest simpla testet, efter ljusprovet, som beskrivs längre ner.
Så gör man ju.
Eller brukar du testa dig fram med att köpa nya grejor vartefter?????
Batteri först, sen laddningsregulator, sen generator,,ELLER????
Måste bli dyrt att meka på det viset,,he he.

Och efter ca 2000 r/min så blir det inte mer spänning än vad som behövs, kring 13,5-14,2 volt, för att ladda batteriet, och den överskjutande spänningen(upp till ca 17-18 volt) skall ju laddregulatorn ta hand om.

Original-effekten liggar runt 350-400 watt, motsvarer ca 25-30 Ampere,,,och med tanke på att denna hoj har insprutning,,så är det inte för mycket,,,så det krävs att batteriet är i bra skick från början.

Men det borde vara en hyfsat hög tomgång om batteriet är dåligt, då insprutningen/tändboxen kännar av detta, och då höjar den automatiskt tomgången för att kunna ladda batteriet lite extra.
Triumph, eller rättare sagt, Sagem, lade in detta i programmet i boxen.
Det är ju egentligen ett franskt insprutningssystem,,hugaligen,,;-)
Men ta en sväng förbi en Triumph-förhandlare,,så kan de koppla in deras testinstrument på noll-time,,och då syns det om den laddar eller inte,,så varför gissa???

Frostie

Last edited:
Peterlan skrev:
2694720 Det tror jag med. Vet en kille som lyfte batteripolen på sin bil för att kolla laddningen. Efter bara ett par sekunder läckte den magiska röken ut ur i stort sett all elektronik i den bilen. Det blev dyrt.

Ja det kan vara klokt att vara lite försiktig vid felökning av elsystem. Om t.ex laddningsregulatorn är kass och man lossar batteriet riskerar man att dyra styrboxar ger upp. Att använda instrument vid felökning på elsystem är nog inte helt ovanligt för att undvika :brinnerup

Sydney skrev:
2694753 Ja det kan vara klokt att vara lite försiktig vid felökning av elsystem. Om t.ex laddningsregulatorn är kass och man lossar batteriet riskerar man att dyra styrboxar ger upp. Att använda instrument vid felökning på elsystem är nog inte helt ovanligt för att undvika :brinnerup

Precis! Om det är nån knasig koppling så laddningsregulatorn tappar referensen om man lyfter batteripolen så kan ju en frisk generator lämna ifrån sig en väldigt hög spänning. Förmodligen var det så i den bilen jag nämnde.

Papi skrev:
Nu vet jag inte hur du konstaterat att batteriet tar laddning och om det är från hojens laddningssystem eller från annan källa, exempelvis en batteriladdare. Hursomhelst....

Möjliga felorsaker:

1. Dåligt batteri (alltså kapaciteten på batteriet kraftigt nedsatt).
2. Läckström (som drar ur batteriet).
3. Laddningssystemet defekt (generator eller spänningsregulator/likriktare).
4. Annan orsak. (ex. kabelbrott i laddningskretsen).

Konstaterande av fel:

1. Kapacitetsprovning av batteri:
Denna länk kanske kan ge en "hint":
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=119452
Alternativt, prova med annat batteri som du vet är i bra skick om du har tillgång till sådant. Har du inte tillgång till ett sådant eller orkar kapacitetsprova batteriet på vanligt sätt kan du ex. köra startmotorn med tändkablarna demonterade och bränslepumpen urkopplad / bränslekran i läge OFF (eller vidta andra åtgärder så att den inte startar) och på så sätt konstatera i vilket skick batteriet är. Är det i dåligt skick fastän det är fulladdat så går det inte köra startmotorn i många sekunder...
2. Läckström
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2648513&postcount=8
3. Som nämnts tidigare i denna tråd. Mät spänningen (likspänning) över batteriet med motorn av respektive igång och jämför....
4. Felsökning i elsystemet (låg sannolikhet).

Last edited:
Det går ju även att spänningsmäta vad rotorlindningen lämnar men det blir lite mer komplicerat. En laddningregulator skall lämna 14-15V över batteriet oavsett varvtal. En hel rotorlindning lämnar ett spänningsintervall i förhållande till varvtalet.

Fram med serviceboken och kolla om ni kan mäta upp det. Själv bytte jag rotorlindningen på min hoj i somras, ett enkelt ingrepp. Den var för övrigt helt ihopbränd/kortsluten.

Enkelt att konstatera om den laddar eller inte.
Ett universalinstrument i strömmätningsläge i serie med batterikabeln visar om strömmen går till eller från batteriet.
MEN intrumentet tål inte startströmmen, så vid start ska kabeln sitta på batteriet
och instrumentet vara inkopplat (mellan kabel o batteripol t.ex.) så att laddström går
genom instrumentet när man sen lyfter på kabeln när motorn startat.
(Låter knepigare än det är...)
På så vis slipper instrumentet startströmmen och batteriet kopplas aldrig ur, vilket
är bra för elektroniken.
Instrumentet bör tåla vad generatorn max kan ge, dvs. helst 20 A el mer.
/u

Skaffa en billig voltmeter från Biltema eller clas i sjön.
Mät spänningen mellan plus/minus på batteriet, skall vara ca 14 volt vid lite varv på motorn.
Lossa ALDRIG någon av polerna med motorn igång, mest troligt så brinner statorlindningen omgående då mc oftast inte har grövre prylar än vad som är absolut nödvändigt, eller i värsta fall massa dyr elektronik om hojen är lite nyare.

Tack alla ni.

Vilken tur att jag han tömma ur oljan, innan jag han börja att mixtra och paja hojen.

Så TACK alla.

:yoparty

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick