batterihjälp !!! förlåt för rookie frågan

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
hur fan laddar man batteri tillcbr 600 rr års modell -03,hur kopplar jag loss batteriet å vilken laddare används?
Det ska väl gå bra med vilken laddare som helst som är gjord för 12V-batterier. En som automatiskt känner av när batteriet är fulladdat är enklast. Det finns många att välja på för dryga femhundringen och uppåt.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
hur fan laddar man batteri tillcbr 600 rr års modell -03,hur kopplar jag loss batteriet å vilken laddare används?

Finns biltemaladdare för 79:90 liten rackare med krokodilklämmor, har en sjäälv som hållt i många år och laddat många batterier, låt batteriet sitta på plats annars. artikelnummer: 37-707
 
Last edited:

M.L

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Eslöv
Hoj
CBR 1000rr-04
Har själv en c-tec laddare som jag köpt på Clas ohlson för ca 500:-, du behöver inte ta loss batteriet (måste dock ta bort kablarna) utan kan koppla på det när det sitter i. Plus till plus och minus till minus.
/Micke
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
behöver en nu å närmaste e väl shell å sånt men antar att det lär kosta skjortan?

?
Äh, du har väl kompisar. Ring runt lite och fråga dem. Det är alltid någon man känner som har.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har läst nånstans att man ej skall koppla minuskablen direkt på batteriet när det sitter i hojen utan man skall istället koppla på en jordad del på hojen.
Likadant när man använder startkalar.

Vad kommer detta sig? Överslag på något sätt?
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Finns biltemaladdare för 79:90 liten rackare med krokodilklämmor, har en sjäälv som hållt i många år och laddat många batterier, låt batteriet sitta på plats annars. artikelnummer: 37-707

Kör också på den, funkar kanon för mig iaf. :)

Har alltid kört + till + och - till -. Har ännu inte stött på några problem.

Frågan är som shell ens har sådana batteriladdare. Får vänta tills imorgon och dra till biltema.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har läst nånstans att man ej skall koppla minuskablen direkt på batteriet när det sitter i hojen utan man skall istället koppla på en jordad del på hojen.
Likadant när man använder startkalar.

Vad kommer detta sig? Överslag på något sätt?

Man gör så för att slippa gnistbildning vid batteriet.
Man kan ha knallgas i batteriets närhet - speciellt efter laddning.

Koppla först in pluspolen på batteriet till laddaren.
Sen kopplar du in minuspolen på en bra jordad del på mcen - t.ex motorn och nån bultskalle där.
Då sker eventuell gnistbildning vid anslutningen långt ifrån den mycket explosionsugna vätgas och syrgas blandingen som kan finnas nära och i batteriet.
 

speedy_speed

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
stockholm/gbg
Hoj
giXXXer
nu har jag fått låna av långa farbron(tack!) om jag nu ska låta batteriet sitta i så skall jag alltså inte koppla minus till minus utan minus till jordad del å om jag tar loss batteriet så går det bra plus till plus å minus till minus?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
nu har jag fått låna av långa farbron(tack!) om jag nu ska låta batteriet sitta i så skall jag alltså inte koppla minus till minus utan minus till jordad del å om jag tar loss batteriet så går det bra plus till plus å minus till minus?

Det är det korrekta sättet, jag har alltid kopplat direkt på polerna, både på bilar och mc, både laddare och startkablar och det har aldrig hänt någon olycka.

Jag föredrar att koppla direkt på polerna för bästa möjliga kontakt, man kan ge sig fan på att den blankaste finaste bulten på hela ramen/motorn har ergat så att den har dålig kontakt i gängorna...

Vi försökte faktiskt koka fram knallgas medvetet ur ett kasst batteri för att lattja lite och det blir mindre mängder än man tror, vi fick en plastpåse med uppfångad knallgas att flamma till, men knallen uteblev...
 

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
ladda

Har själv en c-tec laddare som jag köpt på Clas ohlson för ca 500:-, du behöver inte ta loss batteriet (måste dock ta bort kablarna) utan kan koppla på det när det sitter i. Plus till plus och minus till minus.
/Micke
alltid kopplat,, - till + o + till - ,, alltid funkat skit bra ,, he he
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är inte speciellt ofta batterier exploderar - men det händer.
Batterier kan också explodera när dom inte laddas.
När polanslutningen på insidan batteriet ovanför syranivån brinner av i knallgasen t.ex.

Men när det händer så skvätter det syra - o de e jobbit att få i ögonen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top