Batteriladdare - är de olika bra?

Var kan man se hur det här ser ut? Men är inget som kommer passa eller gå att anpassa till BMW-kontakten.

Precis, inget som passar BMW kontakten.
Vill du det ska passa BMW-kontakten så köper du en BMW-laddare. Finns hos din lokala BMW-säljare.

Väljer du en annan laddare måste du själv ansluta batterisladdar direkt på batteriet. Kanske förlänga sladden så snabbkontakten är åtkomlig utanför hojen.
Och det vara lite knepigt på en del hojar. Så har du ingen erfarenhet av att meka, vet inte var batteriet sitter på din BMW eller hur man kommer åt batteriet, köp en BMW-laddare.
 
Last edited:
Jag har en Ctek av det dyrare slaget som funkat bra till allt i alla år. Dock är sladdarna och klämmorna helt värdelösa så fort det är kallare än +10. Sladdarna blir så stela så klämmorna inte orkar hålla kvar. Snabbkopplingen håller inte ihop den heller.
 
Ni som har stela CTEK-kablar, hur gamla är laddarna?
Min CTEK 5.0 är ett år och funkar klockrent vid -10.
 
Laddkablarna är på ctek stela redan som nya vid 20 plusgrader... det är inte gummikablar detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Köpte en Coulombi charger (ctek) för 17år sedan och den fungerar fortfarande. Köpte även en Biltema-variant som la av efter mindre än 1 år (dålig konstruktion med elektromekaniskt relä för "laddningstillslaget"), så jag undviker de allra billigaste varianterna av laddare efter den niten.
Coulombi chargers_CTEK.jpg

Annars kan jag rekommendera DEFA:s smartcharger-laddare som förutom bra kvalitet och smidigt format även har en helt suverän sladdupplindning både för laddningsklämmor och anslutningskabel.
Defa_smartcharger.jpg

http://www.defa.com/sv/marine/power_systems/products/batterychargers/smartcharge1/smartcharge/
 
Köpte en Coulombi charger (ctek) för 17år sedan och den fungerar fortfarande. Köpte även en Biltema-variant som la av efter mindre än 1 år (dålig konstruktion med elektromekaniskt relä för "laddningstillslaget"), så jag undviker de allra billigaste varianterna av laddare efter den niten.
View attachment 435159

Wow det där var alltså innan de bytte namn till CTEK?

Har en likadan laddare som den där fast den heter ctek (men samma modellnamn), vet inte hur länge den varit med. Men länge! Har dock fått byta ut kablarna på laddsidan då det gått sönder både i snabbkontakt och vid dragavlastningen på laddaren. Då då fick det lite eget special med gummikabel med nya kontakten i samma veva.
 
Jag har en Optimate 3 från Motospeed, laddar fyra batterier samtidigt.
Använder även Ctek, dessa fungerar bra!
 
Tack för feedback!

1. Vanliga tyngre
2. MC-batteri
3. Inte intresserad av vad som händer under laddningen.
4. Vet ej
5. Vill bara hålla det nuvarande batteriet (som lät trött när jag startade hojen för en månad sedan) vid liv under denna och kommande vintrar.

BMW orginal eller CTEK CT5 Powersport funkar direkt i strömuttaget. Annars blir det att dra egna kablar.

Förutom att dom inte är bra i kyla gör CTEK bra och ganska prisvärda laddare men varför behöver dom 30+ olika varianter för att hantera en så enkel sak som att ladda blybatterier???:gnissla

Jag har en gammal MXS7000 för större batterier och en ny MXS 5.0 för mindre. Mina BMWs får CTEKs laddkablar kopplade direkt på batteriet direkt efter inköp.
 
Last edited:
Ctek, jättebra mjukvara, laddar snabbt upp till nära full kapacitet och laddar skonsamt på slutet, övergår till underhållsladdning.

Efter strömavbrott startar den med det program den var lämnad på.

Jag har haft ett par, farsan ett par, brorsan ett par (även om dom var märkta med Harley-loggan och dubbelt så dyra)

Det enda som är dåligt är att den klena nätkabeln blir styv som en raggarpitt vid minusgrader.
På tre av laddarna har plasten i nätkabeln spruckit tills det har blivit kortis.

Ctek kom dock med en ny förbättrad "Polar" modell speciellt för vinterbruk, så jag köpte givetvis den, och mycket riktigt, den hade en mycket kraftigare nätkabel, som blir dubbelt så styv i kyla :huvet

Den verkar dock inte spricka lika lätt.

Köp en riktig laddare nu, så behöver du inte köpa en ny om några år

Ctek kan ladda allt mellan stora traktorbatterierr till små gräsklipparbatterier

Kan baar säga samma om CTEK bra laddare UTOM vid minusgrader då den är BARA SKIT som du säger kablarna blir styva och spricker går av och leder till kortslutning. Har nu köpt en Modernum som verkar vara klart bättre !!!
 
Har en Cetek som sitter på tjejens hoj och en Exide laddare som jag har till min hoj.
Laddarna sitter alltid inkopplade när hojarna står i garaget med hjälp av snabbkontakter.
Mitt batteri har suttit i sen hojen var ny 2006 och det har aldrig varit något problem vid start.

1b5944fa8664adb9d6019456e9714b15.png

505cf3506ac219335add3adefc209475.png




Skickat från min iPad med Tapatalk
 
BMW orginal eller CTEK CT5 funkar direkt i strömuttaget. Annars blir det att dra egna kablar.

Nja noga räknat CTEK CT5 Powersport som du länkade till :)
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/CT5 POWERSPORT

INTE Ctek CT5 Start/Stopp :gnissla
http://www.batterilagret.se/product/3079-ctek-ct5-start-stopp.aspx
INTE CTEK CT5 Time To Go :gnissla
http://www.batterilagret.se/product/3081-ctek-ct5-time-to-go.aspx
vilka var dom jag fick upp när jag började söka på Ctek CT5
och Ctek har väl några varianter till av CT5. Förmodar jag.
Ctek företaget med en laddare för varje fordon....., välj rätt laddare till ditt fordon.
Batterilagret har faktiskt CT5 Powersport också, missade den :(
http://www.batterilagret.se/product/3211-ctek-ct5-power-sport.aspx
 
Last edited:
Jag kör en biltema-laddare, kopplar på den två gånger varje vinter, kör till det är fullt, tar ca 15 min varje gång. Hojen startar problemfritt varje vår så något blir ju rätt.
 
Detta alternativ finns, laddar direkt i BMWs uttag (speciellt program i laddaren aktiverar uttaget uttan nyckel)
http://motospeed.se/produktvisning-variant/?item=prod_prod-s1/19139

MVH / Christian
865 kr. Det tycker jag är alldeles för mycket för den där bekväma finessen. Jag köpte en på Biltema och tog ur batteriet. Fungerade mycket bra. Lånat ut laddaren nu till min kompis som har en Bandit 650. För de här ändamålen tycker jag att ”smarta” laddare verkar vara overkill.
 
Har haft 2st Ctek, båda har pajjat efter 1-3 år, nu testade jag Julas och än så länge har den funkat fint! Smidigt att kunna se volten direkt på displayen.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top