Batteriladdare som kan användas off-grid

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För egen del har jag laddat race-batterierna med en "12V boost converter" under ett antal år.
Man kan ställa in max laddström och önskad slutspänning helt valfritt.
Kör man då till 14,4V och max 2A på dom små blybatterier vi använt så blir det FULLT utan att bli överfullt.

Tänker att man kan använda en sån laddare och ett gammalt bilbatteri för att få lite extra sprutt på MC-batteriet, och man nu inte har eluttag i garaget.
Billigt som skrutt blir det också, men kräver att man funderar över vad man vill ha, kan ställa in rätt spänning och ström samt fixa egna kablar.


View attachment 492990

Pris från Aliexpress i dag 2023-12-07.
Tillkommer ett par tre $ i frakt också.

Det här är en av få boost-converter jag lyckats hitta som även har ställbar strömbegränsning (Constant Current, CC).
Inte konstigt att Ctek går back med den konkurrensen från ALI-express.
Eller är det elbilladdarna som är den tuffa marknaden ?
1701940556593.png
från
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Inte konstigt att Ctek går back med den konkurrensen från ALI-express.
Eller är det elbilladdarna som är den tuffa marknaden ?
View attachment 492991
från
1701946146991.pngAktiekursen speglar nog lite vad som händer...
Oktober 2021: 201:-
2023-12-07: Under 19:-
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det verkar gå lite tungt för dom?
Elbilsladdaren tycker jag för övrigt är helt suverän.
Hoppas att dom överlever...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har deras laddbox, har krånglat 1 gång på 4 år och då fick jag hjälp direkt.
Enda felet med dem var att de endast hade extremt dold finstilt text att 4G-uppkoppling kostade en mindre förmögenhet extra.
Nu hade jag nära till en router och en kort sladd löste problemet men jag var sur en stund.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har deras laddbox, har krånglat 1 gång på 4 år och då fick jag hjälp direkt.
Enda felet med dem var att de endast hade extremt dold finstilt text att 4G-uppkoppling kostade en mindre förmögenhet extra.
Nu hade jag nära till en router och en kort sladd löste problemet men jag var sur en stund.
Ok, jag visste inte ens att den hade stöd för 4G, men intressant.
Det enda jag har att anmärka på är att lastbalanseringsenheten verkar ha en vek koppling mot WiFi.
Så jag fick trixa lite för att den skulle ha en stabil signal, men sedan funkar det bra.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ok, jag visste inte ens att den hade stöd för 4G, men intressant.
Det enda jag har att anmärka på är att lastbalanseringsenheten verkar ha en vek koppling mot WiFi.
Så jag fick trixa lite för att den skulle ha en stabil signal, men sedan funkar det bra.
Den har ju inte det, om man inte köpte till en dyr extramodul.
Men i deras specifikation står det tydligt: "Anslutningar3G; 4G; Ethernet" vilket alltså inte stämmer. Om de nu inte har ändrat något de senaste 4 åren.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Aha,
Den har ju inte det, om man inte köpte till en dyr extramodul.
Men i deras specifikation står det tydligt: "Anslutningar3G; 4G; Ethernet" vilket alltså inte stämmer. Om de nu inte har ändrat något de senaste 4 åren.
Jag tror att vi pratar om olika prylar.
Jag tänker på Njord, den har bara WiFi.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
OK, Njord kallar jag inte laddbox.
Men jag funderade på en till stugan, men med tanke på CTEKs finansiella läge kanske man ska köpa något annat.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
OK, Njord kallar jag inte laddbox.
Men jag funderade på en till stugan, men med tanke på CTEKs finansiella läge kanske man ska köpa något annat.
Ja, det finns ju alternativ som är lika flexibla, och som också har lastbalansering.
Så länge man bara har ett fordon som ska laddas så fungerar det fullgott.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Ja, det finns ju alternativ som är lika flexibla, och som också har lastbalansering.
Så länge man bara har ett fordon som ska laddas så fungerar det fullgott.
Nu har vi kommit en bra bit från ursprunliga ämnet men el är kul så here goes nothing... :)
Elbilsladdare, på ett lite annorlunda sätt:


Jag kör sedan 2021 ACCELEV two.
Det är en enfasladdare som kan ladda bilen med 24A trots att säkringen in i kåken är på 16A!
Tricket är att laddaren har en inbyggd transformator: Laddaren ansluts till 400V och belastar två faser.

Det som är intressant, och som även gäller för ACCELEV one är den inbyggda lastbalanseringen. Egentligen inte en riktig balansering. Som jag förstår det mäter det inkommande spänning och vid plötsliga ändringar (som när värmepumpen hoppar igång hemmavid), ja då drar laddaren ner effekten automatiskt.
Du behöver alltså inte koppla in något separat: Laddaren mäter på inkommande spänning, kollar av och justerar effekten vid behov.
Man ser det hända på displayen emellanåt: Laddar på med 5,5kW och så plötsligt byter displayen färg och effekten begränsas till 3,6kW eller ännu lägre.

Helnöjd med laddaren. Endast ett fåtal blåsta 16A säkringar på inkommande genom åren, och då är det ändå 180m2 hus + 75m2 verkstad + 5,5kW elbilsladdare anslutet på 16A inkommande!


Dock inte lika nöjd med den svenska importör jag köpte av...
Den som står i begrepp att köpa kan höra av sig via PM med tilltänkt leverantör så kan jag assistera med ? respektive ?, så slipper du göra om mitt misstag...
Men visst, det är en mindre firma som tillverkar så räkna med att du kan behöva sätta dig in i tekniken lite på egen hand.
Men teknik är kul. Annars hade jag inte jobbat med teknisk support i snart 30 år... :cool:
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En uppdatering angående funktionaliteten på produkten i trådstarten.
Funkar bra att ladda upp ett batteri, eller "fylla på" ett batteri som behöver lite laddning om man är "off grid", vilket var min tanke.
Den interna kapaciteten är ju ca 5Ah, så det får man ta med i beräkningen.
När den är inkopplad, och har laddat batteriet fullt, så håller den upp spänningen till en enligt mig optimal nivå, ca 13,7V.
Så den här kan jag flytta runt mellan mina fordon för att hålla igång batterierna under säsongen.
När jag ställer av dom för förvaring så kopplar jag ändå bort minuspolen, och då behövs ingen laddning om det bara handlar om ett halvår.
Grymt smidigt faktiskt, det negativa är att det inte finns någon anslutningskabel till CTEK-systemet, så det har jag tillverkat själv, det finns bara "krokodilklämmor".
Gissar att det har att göra med att den även kan användas som startbooster, och då är den kopplingen inte att rekommendera.
Boosterfunktionen har jag inte testat.
Bra pryl om man har hojen på ett ställe där det inte finns tillgång till 230V-uttag, och den kanske blir stående ett tag.
Att ladda den full från tom tog ca 2 timmar.
Passade på att kontrollmäta min billiga multimeter mot den dyrare, och den gör bra ifrån sig.
Passade även på att ta en så kallad "garagerykare", vilket också var till belåtenhet, och känns viktigt i sammanhanget.

CTEKfree_1.jpg

CTEKfree_2.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En uppdatering angående funktionaliteten på produkten i trådstarten.
Funkar bra att ladda upp ett batteri, eller "fylla på" ett batteri som behöver lite laddning om man är "off grid", vilket var min tanke.
Den interna kapaciteten är ju ca 5Ah, så det får man ta med i beräkningen.
När den är inkopplad, och har laddat batteriet fullt, så håller den upp spänningen till en enligt mig optimal nivå, ca 13,7V.
Så den här kan jag flytta runt mellan mina fordon för att hålla igång batterierna under säsongen.
När jag ställer av dom för förvaring så kopplar jag ändå bort minuspolen, och då behövs ingen laddning om det bara handlar om ett halvår.
Grymt smidigt faktiskt, det negativa är att det inte finns någon anslutningskabel till CTEK-systemet, så det har jag tillverkat själv, det finns bara "krokodilklämmor".
Gissar att det har att göra med att den även kan användas som startbooster, och då är den kopplingen inte att rekommendera.
Boosterfunktionen har jag inte testat.
Bra pryl om man har hojen på ett ställe där det inte finns tillgång till 230V-uttag, och den kanske blir stående ett tag.
Att ladda den full från tom tog ca 2 timmar.
Passade på att kontrollmäta min billiga multimeter mot den dyrare, och den gör bra ifrån sig.
Passade även på att ta en så kallad "garagerykare", vilket också var till belåtenhet, och känns viktigt i sammanhanget.

View attachment 493191

View attachment 493192
Tack för update!

Viktig fråga, vad var det för sort på ”rykaren”?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej,det var snyggt!
Vad är det i den gula 5 litaren på fönsterbrädan,offroad vatten i från Skogsstjärnan?
Ja, den gula dunken är mystisk.
Ingen som hittils har smakat från den har något minne av det dagen efter.
Så det ligger fortfarande öppet för bedömning, alla är välkomna att utvärdera :giggle:
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Lyfter denna årsgamla tråd, dels för att tacka trådstartaren, men också för att den ju är intressant för många som ställt undan hojarna nu! Produkten i fråga verkar vara exakt det jag behöver, eftersom vi har två hojar i ett samfällighetsgarage utan ström. Perfekt att gå ner och ge dem en kyss var i månaden under vintern! (Batteriet på den ena sitter jävligt till och man kan inte skruva något vidare i garaget)
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Ett alternativ är ju en powestation, där man kopplar in bef. laddare, den kan ju även användas till annat, vid ev strömavbrott.
Finns från runt tusenlappen o uppåt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Lyfter denna årsgamla tråd, dels för att tacka trådstartaren, men också för att den ju är intressant för många som ställt undan hojarna nu! Produkten i fråga verkar vara exakt det jag behöver, eftersom vi har två hojar i ett samfällighetsgarage utan ström. Perfekt att gå ner och ge dem en kyss var i månaden under vintern! (Batteriet på den ena sitter jävligt till och man kan inte skruva något vidare i garaget)
Japp, har funkat bra för mig.
Men var medveten om att den inte har "standard CTEK anslutning", eftersom den även kan fungera som en starthjälp.
Så det gör att den i läget för starthjälp levererar betydligt högre ström än en "vanlig" CTEK, så därför är det inte samma typ av anslutningskontakt.
Bara så att du inte blir överraskad av det.
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Japp, har funkat bra för mig.
Men var medveten om att den inte har "standard CTEK anslutning", eftersom den även kan fungera som en starthjälp.
Så det gör att den i läget för starthjälp levererar betydligt högre ström än en "vanlig" CTEK, så därför är det inte samma typ av anslutningskontakt.
Bara så att du inte blir överraskad av det.
Jo, fick hem den igår och märkte just det, men det löser sig :) Att den är helt automatisk har ju en liten nackdel: Det går inte att styra om den ska köra "starthjälpsprogrammet" eller bara vanlig laddning / underhållsladdning. Det bestämmer den ju helt själv, utifrån spänningen den hittar (antar jag...). Det gör ju att man inte vågar använda de förmonterade kontakterna (CTEK på den ena, optimatevariant på den andra) för underhållsladdningen. OM spänningen sjunkit för mycket så skulle den elda sönder kontakter och sladdar omedelbums antar jag! o_O I övrigt verkar den göra det jag vill!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jo, fick hem den igår och märkte just det, men det löser sig :) Att den är helt automatisk har ju en liten nackdel: Det går inte att styra om den ska köra "starthjälpsprogrammet" eller bara vanlig laddning / underhållsladdning. Det bestämmer den ju helt själv, utifrån spänningen den hittar (antar jag...). Det gör ju att man inte vågar använda de förmonterade kontakterna (CTEK på den ena, optimatevariant på den andra) för underhållsladdningen. OM spänningen sjunkit för mycket så skulle den elda sönder kontakter och sladdar omedelbums antar jag! o_O I övrigt verkar den göra det jag vill!
Det är nog inte så farligt, men bra noterat.
Den klarar maximalt av att trycka på med 20A, men det är klart att det kan vara påfrestande för den vanliga CTEK-kontakten.
Samtidigt så anpassar den sig, så skulle den köra 20A i mer än några minuter mot ditt MC-batteri så är det nog väldigt urladdat.
Men, håller med dig, dumt att chansa.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top