Så jag uppfattat det så kan du antingen programmera så att du träffar det du ser på skärmen/i siktet, oavsett om fienden egentligen hunnit runda ett hörn/kommit undan, det du ser är det du träffar.
Det andra läget är att det programmeras så mekanismen tar hänsyn till uppkoppling/realtid och istället ignorerar vad du som spelare ser på skärmen om det laggar/du har dålig uppkoppling.
Det är i huvudsak det andra alternativet som gäller i BF3, även om det för en drabbad kan upplevas som i det första alternativet. Med standardinställningarna är det inte ovanligt att man dör även efter att ha sprungit runt ett hörn, väl ur sikte från den som skjuter på en. Det beror på att man egentligen redan är död innan man springer, bara att klienten inte har fått den uppdaterade informationen från servern än.
Helt utan lagg kan man aldrig bli eftersom det handlar om nätverkskommunikation. Men i BF3 (PC versionen iaf) finns även en inställning som är till för att utjämna rörelser hos andra spelare för att det ska se bättre ut och inte bli så ryckigt som det kan bli när en annan spelare har hög ping mot servern. Problemet är att det denna inställning gör är att den fördröjer uppdateringarna mellan din klient och servern så att klienten ska kunna beräkna och göra rörelser mer flytande, vilket ger att det du ser på skärmen inte alltid stämmer helt med vad som händer på servern.
Även om det "bara" är frågan om ms så kan effekter bli att det är svårt att skjuta andra spelare. De går inte ned fast du tycker att de är mitt i siktet. Men de knäpper dig utan problem, ibland även fast du tycker att du sitter i skydd. Och så den klassiska springa bakom ett hörn för att lägga sig och dö.
Själv kör jag i stort sett bara Gun Master numera och eldar ibland upp mig så jag kan vara nära att äta upp tangentbordet när det går dåligt. Skulle jag inte ha stängt av nätverksutjämningen i BF3 hade jag nog sagt upp mitt internetabbonemang vid det här laget. Och för att hålla mig till BF4-temat i tråden så är mitt intresse för fyran ännu så länge ganska svalt.