det fungerar fortfarande att ha en mailserver ...
som många sagt är det utgående 25/tcp som spärras.
du kan gå runt det genom att relaya via bbbs smtp server.
det är ganska logiskt egentligen, har du egen mailserver så kan dom ju inte utan ramaskri hindra folk från att ta emot mail, men näten som kunderna sitter på ägs av BBB, med andra ord så är dom ansvariga får det spam som genereras på deras nät, därav spärrar dom utgående smtp, och tvingar folk att relaya via deras smtp, på det sättet har dom bara 1 ställe att strypa flödet av spam utåt.
sen ang att ändra portar, nej det är ingen höjdaridé, om random-joe skall maila dig, så kollar han MX record i en dns för din domän, får ett ip, detta ip connectar han till på port 25 eftersom det är den standard som gäller för smtp, om du då ändrat din port så kommer han inte ha en aning om det, mao kommer du inte kunna ta emot mail.
i frågan om deras lösning på spamproblematiken rätt eller inte är jag ambivalent, men samtidigt är det ju bra att något görs.
och ni som känner att det är integritetskränkande kan jag bara säga att, själv jobbar jag på en annan ISP och har liknande problematik, genom våra relay servrar går kanske 100 000 mail om dagen .. beror lite på spam nivån , Ingen som är intresserad av att läsa era mail eller för den sakens skull har tid med det.