!"#!"#!"# BBB Spam Blockerar

HanneZ

Guest
DwD skrev:
jepp det är bara outbound tcp 25 som dom har blockerat!.
alltså bara utgående port 25,

min mailserver fungerar bra nu när jag relay:ar via smtp.bredband.net

känns som ett slag i luften om man forfarande kan relaya via mailservrar som står på bbb nät.. tex,, spam=>mailserver på bbb nät=>smtp.bredband.net=>internet
testa att be någon kompis att göra en portscan på din port 25 och ha igång din mailserver så ska du se att det blir kajko. Och om det är så att dom bara låst utgående(vilket verkar skummt) så är har dom reglerat det så att du bara kan skick ett visst antal mail i minuten eller liknande. Ett spam utskick är inte så svårt att upptäcka!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
HanneZ skrev:
testa att be någon kompis att göra en portscan på din port 25 och ha igång din mailserver så ska du se att det blir kajko. Och om det är så att dom bara låst utgående(vilket verkar skummt) så är har dom reglerat det så att du bara kan skick ett visst antal mail i minuten eller liknande. Ett spam utskick är inte så svårt att upptäcka!

min mailserver funkar perfekt.. testade köra en telnet mailservern 25 och det fungerar,, får ju även in en massa mail från sporthoj :D så det fungerar.

jo dom kan ha låst ner så att man bara kan skicka ett visst antal mail per minut eller dylikt.. men det tror jag inte.. tänk vilket enormt filter och vad mycket mailservern skall ha att göra då....

hade dom låst ner port 25 för inkommande trafik så hade dom nog fått mycket klagomål. eftersom dom inte har någon lösning på det.(typ avtalsbrott)
men nu kan dom låsa ner utgående 25 eftersom dom tillåter oss att relaya via deras smtp server

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
det fungerar fortfarande att ha en mailserver ...

som många sagt är det utgående 25/tcp som spärras.

du kan gå runt det genom att relaya via bbbs smtp server.

det är ganska logiskt egentligen, har du egen mailserver så kan dom ju inte utan ramaskri hindra folk från att ta emot mail, men näten som kunderna sitter på ägs av BBB, med andra ord så är dom ansvariga får det spam som genereras på deras nät, därav spärrar dom utgående smtp, och tvingar folk att relaya via deras smtp, på det sättet har dom bara 1 ställe att strypa flödet av spam utåt.

sen ang att ändra portar, nej det är ingen höjdaridé, om random-joe skall maila dig, så kollar han MX record i en dns för din domän, får ett ip, detta ip connectar han till på port 25 eftersom det är den standard som gäller för smtp, om du då ändrat din port så kommer han inte ha en aning om det, mao kommer du inte kunna ta emot mail.

i frågan om deras lösning på spamproblematiken rätt eller inte är jag ambivalent, men samtidigt är det ju bra att något görs.

och ni som känner att det är integritetskränkande kan jag bara säga att, själv jobbar jag på en annan ISP och har liknande problematik, genom våra relay servrar går kanske 100 000 mail om dagen .. beror lite på spam nivån , Ingen som är intresserad av att läsa era mail eller för den sakens skull har tid med det.

toxic

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Ingen
Telia gjorde samma sak för något år sedan. Jag löste dock detta genom att ringa till dem, och vips kom det hem ett avtal i brevlådan där man gick med på att ens egna mailserver INTE kommer att fungera som någon relayserver för spam. :)

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
DwD skrev:
, får ju även in en massa mail från sporthoj :D så det fungerar.

Det har väl inget med din port 25 att göra?

För mig funkar allt fint som förut med min mailserver. Har inte ändrat nånting och det funkar att köra smtp. Vet inte riktigt vad de har gjort eller inte, antagligen ingenting alls.

Cbr

Livet börjat vid 12000rpm
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Röööö CBR 600 FS
Basse skrev:

För mig funkar allt fint som förut med min mailserver. Har inte ändrat nånting och det funkar att köra smtp. Vet inte riktigt vad de har gjort eller inte, antagligen ingenting alls.

Vet inte vad BBB har stäng av eller inte men precis som semper säger så skickas all mailtrfik på port 25 mellan servrar (läs domäner så länge en server inte har hand om flera SMTP-domäner). Om BBB stänger av utgående SMTP (port 25) så kan inte era egna mailservrar göra det DNS-uppslag som ovan beskrivs och få ett MX att skicka på (ännu en sanning med mod. för just DNS-uppslag kan den visst göra, men inte etablera en session med den fjärrserven den vill koppla sig till), denna funktion överlåts nu åt BBB's SMTP-server.
Detta gör att BBB nu kan kolla vilken trafik som går genom deras servrar (NEJ, de läser INTE varje brev, men de kan logga och se om någon står för en onaturligt stor del av trafiken) och också om nöden kräver strypa denna trafik.
POP3 går som någon skrev på port 110 och påverkas INTE alls, för de som använder IMAP4 (något smartare protokoll än POP3) så används port 143 så de påverkas inte heller, de som kör webmail typ Hotmail eller Home.se påverkas inte heller eftersom dessa kör vanlig HTTP (port 80).

Frågor på det?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Cbr, du har fel. Mitt POP3 konto funkar inte längre. Det slutade fungera i veckan. Enda sättet för mig hittills har varit att använda BBBs SMTP server, eller logga in via webmailen.

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Swedie skrev:
Cbr, du har fel. Mitt POP3 konto funkar inte längre. Det slutade fungera i veckan. Enda sättet för mig hittills har varit att använda BBBs SMTP server, eller logga in via webmailen.

jo.. men det här är en del av förvirringen.

pop3 är ett protocol för att hämta posten på en mailserver.
smtp är ett protocol för att skicka mail, även ta emot mail, men när det är för att ta emot då pratar vi mailserver och inte klient.

använder man en vanlig mailklient typ outlook express eller liknande så får du oftast välja en pop server
samt en smtp server. och enligt ovan hämtar du posten med pop3/imap samt skickar med smtp.

själva pop:ningen kommer du kunna utföra, men för o skicka mail så måste du som tidigare sagt använda deras mailserver.

precis som du själv skriver ovan.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
ja, det skrev jag först några meddelande tillbaka. att outgoing (skicka) ej fungerar längre, än genom BBBs egna SMTP server.

HanneZ

Guest
är lite svårt att diskutera då jag inte fått klarhet i om det är utgående eller ingående eller ev båda som är spärrad. Förmodligen är det utgående o då fungerar allt som tidigare om man kör via deras smpt server, som nån ovan skrev är det bara för att kontrollera ifall det är nån som spammar och då kunna stänga ner den omedelbart!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
HanneZ skrev:
är lite svårt att diskutera då jag inte fått klarhet i om det är utgående eller ingående eller ev båda som är spärrad. Förmodligen är det utgående o då fungerar allt som tidigare om man kör via deras smpt server, som nån ovan skrev är det bara för att kontrollera ifall det är nån som spammar och då kunna stänga ner den omedelbart!

fakta: dom har bara stängt ner utgående.

men jag tycker att dom borde ha gjort som telia. skickat ut ett avtal där man får skriva på..
men dom kanske har problem med att låsa ner per individ nivå. vet inte hur dom har gjort det, antingen via en fet brandvägg mot internet, eller via ACL:er på routrarna/switcharna

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Basse skrev:

jo, hade dom stängt inkommande smtp så hade det inte fungerat.
dom skulle ta det stegvis med att stänga ner.. så snart dör din server åxå

Cbr

Livet börjat vid 12000rpm
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Röööö CBR 600 FS
Swedie skrev:

Nix pix, CBR har aldrig fel! Precis som Honda heller aldrig är fel hoj! :tummenupp
POP3 används för att HÄMTA mail!
IMAP4 används också för att HÄMTA mail!
SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) används för att SKICKA mail och det är detta som BBB nu har strypt.
Så Swedie, måhända va jag otydlig, men att hämta mail ska inte va problem med POP & IMAP, skicka däremot är en helt annan femma! :banana

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
DwD skrev:
jo, hade dom stängt inkommande smtp så hade det inte fungerat.
dom skulle ta det stegvis med att stänga ner.. så snart dör din server åxå

Damn! :mad:

Alltså dom stänger ingående 25 hos dem eller?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Basse skrev:
Damn! :mad:

Alltså dom stänger ingående 25 hos dem eller?

nej, "bara" utgående, dvs går inte att skicka mail utan att relaya på bredbandsbolaget mailserver.. .då fungerar allt,,,
dom flesta har nog den funktionen på sina mailservrar.

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
DwD skrev:
nej, "bara" utgående, dvs går inte att skicka mail utan att relaya på bredbandsbolaget mailserver.. .då fungerar allt,,,
dom flesta har nog den funktionen på sina mailservrar.

OK, men då är det bara en inställningsfråga alltså. Kör MDaemon.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Basse skrev:
OK, men då är det bara en inställningsfråga alltså. Kör MDaemon.

jag kör åxå MDeamon. det finns en ruta där man kan fylla i vilken mailserver den skall skicka mailen via.
rätt enkelt.. tror det var högermusnapp på domänen på vänstersida och välj properties.

MDeamon rockar.. fan va bra den är..

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
DwD skrev:
jag kör åxå MDeamon. det finns en ruta där man kan fylla i vilken mailserver den skall skicka mailen via.
rätt enkelt.. tror det var högermusnapp på domänen på vänstersida och välj properties.

MDeamon rockar.. fan va bra den är..

Testade just innan jag läset här igen, gick bara in på förstasidan på mitt primary domain och längst ner fanns valen. Ställde in att skicka via smtp.bredband.net istället för directly, funka klockers.

Kund iofs fortfarande skicka directly men kör nu via BBB så slipper man bry sig.

Håller med MDeamon rockar :)

Kopierade headern för er nerdar som kan vara intresserade ;-)

Microsoft Mail Internet Headers Version 2.0
Received: from mxfep01.bredband.com ([195.54.107.70]) by POST.axel-larsson.se with Microsoft SMTPSVC(5.0.2195.6713);
Fri, 19 Dec 2003 14:57:41 +0100
Received: from marder.se ([213.113.93.209] [213.113.93.209])
by mxfep01.bredband.com with ESMTP
id <20031219135741.YREG352.mxfep01.bredband.com@marder.se>
for <tomas.marder@axel-larsson.se>;
Fri, 19 Dec 2003 14:57:41 +0100

Received: from WorldClient ([127.0.0.1])
(authenticated user tomas@marder.se)
by marder.se (marder.se [192.168.123.10])
(MDaemon.PRO.v6.8.5.R)
with ESMTP id 12-md50000000001.tmp
for: 58:03 +0100
Received: from [195.100.62.215] via WorldClient with HTTP;
Fri,: 58:02 +0100
Date: Fri, 19 Dec 2003 14:58:02 +0100
From: "Tomas =?iso-8859-1?Q?M=E5rder?=" <tomas@marder.se>
To: tomas.marder@axel-larsson.se
Subject: test
Message-ID: <WorldClient-F200312191458.AA58020005@marder.se>
X-Mailer: WorldClient 6.8.5
X-Authenticated-Sender: tomas@marder.se
X-Spam-Processed: marder.se, Fri, 19 Dec 2003 14:58:03 +0100
(not: message from valid local sender)
Return-Path: tomas@marder.se
X-OriginalArrivalTime: 19 Dec 2003 13:57:41.0766 (UTC) FILETIME=[11EC1A60:01C3C638]
X-MDRemoteIP: 127.0.0.1
X-Return-Path: tomas@marder.se
X-MDaemon-Deliver-To: tomas.marder@axel-larsson.se

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024