Bedrägeri?

Mingves

Guest
Sålde ett par stövlar till en kille i Linköping. Han skulle pröjsa när han hade fått stövlarna sa han förra onsdagen. Sedan så säger han att han skulle pröjsa igår tisdag när han fick lön, det sa han i torsdags...igår fick jag inga pengar. Ringer hans mamma som säger visst skall han betala men han får inte lön förrän onsdag..idag, men än har jag inte fått några stålar.... funderar allvarligt på en polisanmälan för bedrägeri...
Har alla våra mail sparade mm.
Annars vad kan man göra om han inte pröjsar de 1000kr han skall betala?
Jag är ju för fan inget låneinstitut...
///M
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Mingves skrev:
Sålde ett par stövlar till en kille i Linköping. Han skulle pröjsa när han hade fått stövlarna sa han förra onsdagen. Sedan så säger han att han skulle pröjsa igår tisdag när han fick lön, det sa han i torsdags...igår fick jag inga pengar. Ringer hans mamma som säger visst skall han betala men han får inte lön förrän onsdag..idag, men än har jag inte fått några stålar.... funderar allvarligt på en polisanmälan för bedrägeri...
Har alla våra mail sparade mm.
Annars vad kan man göra om han inte pröjsar de 1000kr han skall betala?
Jag är ju för fan inget låneinstitut...
///M

send aldrig noe før du får betalt! :fakta
 

Mingves

Guest
Azzurro skrev:
send aldrig noe før du får betalt! :fakta
jag vet men det var ju 1000kr det handlade om och man tror ju ingen är så dum att man torskar för så lite stålar
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Om han skicka/flytta pengar idag så brukar det ju ta en bankdag innan de kommer, bara så du vet det...
 

Mingves

Guest
campar skrev:
Om han skicka/flytta pengar idag så brukar det ju ta en bankdag innan de kommer, bara så du vet det...
Jo men han sa att han skulle ringa på tisdagen när han satt in pengarna, vilket han aldrig gjorde...så idag har jag mailat han att jag gör en polisanmälan om han inte betalar för stövlarna...
Jag är ju ingen bank, han sa att han skulle betala när stövlarna var på plats...
 

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer
Jag har råkat ut för samma sak. Men då gällde det en mobiltelefon.
Jag har inte sett till mina pengar än. Och det hände för ca 1.5 år sen... :gnissla
Gjorde en anmälan hos polisen. Dom skrev ärendet som bedrägeri. Men den som skulle godkänna min anmälan gjorde inte det. För att den polisen tyckte inte att det hade begåtts nåt brott... Fan, va glad man blir! :4skrika
Har kvar hennes adress. Har haft funderingar på att åka dit och kräva henne på pengarna... :machinegu
Visserligen va det inte mycke pengar. 700kr. Men det e principen det handlar om. Köper man nåt ska man väl fan betala för det oxå. Inte bara komma med ursäkter hela tiden om att pengarna kommer att betalas snart...

Lärde mig iaf en läxa där... Sälj inget förrän du fått pengarna i handen... :huvet

// Lena
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mingves skrev:
jo men det kräver postgirokonto:( har inte det...

Det behövs det inte. Du får ett utbetalningskort på summan när köparen har löst ut paketet, iaf funkade det så för 6 år sen. Köparen betalar naturligtvis alla extraavgifter.
 

Mingves

Guest
andersbrink skrev:
Det behövs det inte. Du får ett utbetalningskort på summan när köparen har löst ut paketet, iaf funkade det så för 6 år sen. Köparen betalar naturligtvis alla extraavgifter.
Ajfan, hade för mig någe annat. Då hade jag sluppit denna skiten.

//M
 

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Ort
Bushen
Hoj
Honda VTR1000F -06
andersbrink skrev:
Det behövs det inte. Du får ett utbetalningskort på summan när köparen har löst ut paketet, iaf funkade det så för 6 år sen. Köparen betalar naturligtvis alla extraavgifter.
Då tror jag det har ändrats eftersom en bekant som är brevbärare säger att man måste ha postgirokonto. Har även fått samma svar då jag försökt skicka med postförskott.
 

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Skitsnabb
Hmm

När jag ska sälja något så är det alltid först pengar sen grejen me post eller bussgods , har varit me om samma sak o går man te snuten så säger de i princip bara : citat " vi kan inte göra något om du skickat grejerna frivilligt" :7peta .

Jag kan inte förstå det där me frivilligt :confused: , skulle va konstigt om någon kom hem o tvingade ner en te posten för att skicka något....varför inte bara sno den från mig direkt då...fattar inte resonemanget :kocko .

Sluta iallafall den gången med att jag inte fick några stålar men killen blev bannad på det bilforum det handlar om , så häng ut killen o banna honom!!!!

//Magnus
 

Mingves

Guest
magnyb skrev:
När jag ska sälja något så är det alltid först pengar sen grejen me post eller bussgods , har varit me om samma sak o går man te snuten så säger de i princip bara : citat " vi kan inte göra något om du skickat grejerna frivilligt" :7peta .

Jag kan inte förstå det där me frivilligt :confused: , skulle va konstigt om någon kom hem o tvingade ner en te posten för att skicka något....varför inte bara sno den från mig direkt då...fattar inte resonemanget :kocko .

Sluta iallafall den gången med att jag inte fick några stålar men killen blev bannad på det bilforum det handlar om , så häng ut killen o banna honom!!!!

//Magnus
Tror inte han hänger här, sedan har han nu tills imorgon på sig att betala. Om inte POLIZEI!!!!!

//M
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Godtrogna är vi allihopa, allihopa allihopa....

Nej men ärligt talat, du måste vara en snäll kille Mingves, men hmm jaa.. jag tror inte du får dina pengar. Själv skulle jag aldrig i h-veta skicka ngt till en okänd person som lovar att pengarna kommer senare.
Som sagt var, du behöver inte ha postgirokonto för att kunna skicka mot postförskott. Annars kanske du kunnat kräva att pengarna skulle finnas på ditt konto innan du skickar stövlarna?



Hoppas du ser en fin summa på ditt konto imorrn! :)



/AC
 

Mingves

Guest
Annchua skrev:
Godtrogna är vi allihopa, allihopa allihopa....

Nej men ärligt talat, du måste vara en snäll kille Mingves, men hmm jaa.. jag tror inte du får dina pengar. Själv skulle jag aldrig i h-veta skicka ngt till en okänd person som lovar att pengarna kommer senare.
Som sagt var, du behöver inte ha postgirokonto för att kunna skicka mot postförskott. Annars kanske du kunnat kräva att pengarna skulle finnas på ditt konto innan du skickar stövlarna?


Hoppas du ser en fin summa på ditt konto imorrn! :)

/AC
Ja, jag vet jag e snäll:hihi
imorgon kommer jag med en uppföljning :rolleyes:
 

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm=Täby
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
andersbrink skrev:
Det behövs det inte. Du får ett utbetalningskort på summan när köparen har löst ut paketet, iaf funkade det så för 6 år sen. Köparen betalar naturligtvis alla extraavgifter.

Tror med 99% säkerhet att det inte funkar så längre... Men som sagt det var bättre förr...

//Simon
 

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Skitsnabb
..

Regnar som satan men jag är på väg till posten...typ Nu :tummenupp
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Det är väl bara till att åka och hälsa på killen (eller be någon härifrån som bor i Linköping att göra det) och se till att få pengarna (+ utlägg för ev. resa) pronto!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top