Befälscitat

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
Det första som poppar upp i huvudet på mig var när skyttekompaniets befäl presenterade sig för oss nyinryckta

"Jag är kapten gårdagen, jag sprider skräck och förödelse"

Inte förrens vi lämnade AMF4 efter att gröntjänsten var avklarad fick jag reda på att han sagt Gårdhagen.

//J
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Casca skrev:
"Jag är kapten gårdagen, jag sprider skräck och förödelse"
Går det att se seriöst intresserad ut när någon säger något sådant? Jag skulle nog inte kunna hålla mig för fniss. "Skräck och förödelse......" :rofl
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
När vi stod uppställda och det skulle vara exakt 1,5 meter mellan leden stod främre leden för nära det bakre. fänriken som går runt och vevar med en 1,5 meter lång påk vrålar till johansson på typ 5 cm håll.

-Johansson varför skall det vara 1,5 meter mellan leden?
-Vet ej fänrik
-För att en jägarkuk är exakt 1,5 meter, vafan vill du han Bengtsson kuk i RÖVEN!!!!!
-JA!! (vrålar Johansson i stor rädsla)

Rätt svårt att inte garva då... sen har man nog hört femtielva varianter av alla andra ovan.

Vi stod och övade pipstötar en förmiddag och löjtnanten stod och skrek.

-Vilka är ni!
varpå vi vrålade -Jägare!
-Vad vill ni?
-döda döda

Undrar under vilken sten alla dessa befäl kröp fram-..
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
En liten fundering; När det var som mest liv om nedläggningar och avvecklingar för ett par år sedan vet jag att det fanns förslag att ta befälen och skola om dem till lärare för att komma tillrätta med lärarbristen.

Vilken skrämmande möjlighet...
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
t-rex skrev:
En liten fundering; När det var som mest liv om nedläggningar och avvecklingar för ett par år sedan vet jag att det fanns förslag att ta befälen och skola om dem till lärare för att komma tillrätta med lärarbristen.

Vilken skrämmande möjlighet...
Många har faktiskt blivit rektorer... med rätt tråkiga resultat...

Skaplig skillnad att försöka leda när man inte kan tvinga och hota som man kan göra med värnpliktiga...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Efter att gruppen för femtielfte gången gått in i sina eldställningar på åsryggen, skriker övningsledaren på utpräglad småländska: Det är godkänt, men inte bra! Gör om!!

Någon annan presenterade sig vid en uppställning med orden: Jag är Kn si-och-så och jag dödar på tilltal! (inte så många som sa något efter det...).

En kamrat gick aldrig i takt. Fänriken utbrast: Fan, Grape! Du är den ende jag sett som kan gå i otakt med sig själv!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Felix skrev:
Många har faktiskt blivit rektorer... med rätt tråkiga resultat...

Skaplig skillnad att försöka leda när man inte kan tvinga och hota som man kan göra med värnpliktiga...

Befälen får väl inte röra dig under värnplikten heller?
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Markus skrev:
Befälen får väl inte röra dig under värnplikten heller?
Vi blev kollektivt bestraffade och någon anmälde då detta till regementschefen.
Resultatet blev att kaptenen då hotade gruppen med att ge gruppen order vi inte skulle kunna utföra och sedan se till att vi fick löneavdrag osv osv. Efter det gjorde ingen något.

Sedan tycker jag det var problem med att de sämsta blev mobbade av befälen, det blev en även en invandrarkille.
Tycker verkligen inte det var någon trevlig stämning..
 

Zone

I live for this shit!!!
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hufudstaden
Hoj
CBR1000rr-07, Skramlaha YZ450
Några fler:

"En attackdykare fryser inte, hen registrerar bara en viss temperaturförändring" (Isvaks simm)

"AG-90 skyttar, från 1500m vallen, likt små smurfar hoppandes & skuttandes, med spridda hurrarop, markera."
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Felix skrev:
Vi blev kollektivt bestraffade och någon anmälde då detta till regementschefen.
Resultatet blev att kaptenen då hotade gruppen med att ge gruppen order vi inte skulle kunna utföra och sedan se till att vi fick löneavdrag osv osv. Efter det gjorde ingen något.

Sedan tycker jag det var problem med att de sämsta blev mobbade av befälen, det blev en även en invandrarkille.
Tycker verkligen inte det var någon trevlig stämning..

Ni borde anmält honom igen. Jag är så glad att jag inte gjorde det där tramset. En del grejer är säkert kul och lärorikt men att sitta i ett jävla tält och frysa med en fjant som går runt och skriker är inte min melodi.
På Rindö (K1?) så har ett antal befäl fått duktigt med stryk, säger sägnen. Hoppas den är sann. :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Markus skrev:
Ni borde anmält honom igen. Jag är så glad att jag inte gjorde det där tramset. En del grejer är säkert kul och lärorikt men att sitta i ett jävla tält och frysa med en fjant som går runt och skriker är inte min melodi.
På Rindö (K1?) så har ett antal befäl fått duktigt med stryk, säger sägnen. Hoppas den är sann. :tummenupp

Men då handlar det inte längre om bra befälsföring, utan om översitteri - och sådant bygger inte bra soldater. Ett bra befäl behöver inte hota, för att befästa lydnaden.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
fiskligt [fishlitt]
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Haha skrattar så jag gråter, vilka minnen som hoppar fram!

Fast vissa saker är ju mindre trevliga. När min kompis pluton skulle hämta ut sina vapen så sade fänriken "Ni svenskar kan gå till förrådet och kvittera ut varsin AK5, XXXX kan gå till idrottshallen och kvittera ut ett spjut" (sagt till den ende svarte soldaten.

Jag vet att man inte ska garva åt sånt, men jag kunde inte hålla mig.....
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Ni borde anmält honom igen. Jag är så glad att jag inte gjorde det där tramset. En del grejer är säkert kul och lärorikt men att sitta i ett jävla tält och frysa med en fjant som går runt och skriker är inte min melodi.
På Rindö (K1?) så har ett antal befäl fått duktigt med stryk, säger sägnen. Hoppas den är sann. :tummenupp

Det händer då och då att befäl får stryk, fast det är dåliga befäl. Såna hade inte vi, förutom ett par vikarierande nötter.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
t-rex skrev:
Vi hade en major som full som ett ägg sprängde en gran. Inget ont i det, om det inte varit granen på kaserngården. Det blev lite liv...

Hände samma sak för mig.. I19/P5/LV7 i boden..
Jag hade vakt den kvällen.. Det var fest för officerarna på markenteriet och någon av dem blev för full.. Vill dock minnas att det var en Fänrik.. inte en Major. Samma händelse kanske??

Något som vi fick höra.

Befäl "En flygande stridsvagn klockan 12!!! avstånd 400, höjd 2"
GpC "Robot ELD, KSP ELD"
Befäl "KSP!?! Är du helt frånn vettet karl! En KSP gör fan ingen skillnad mot en HIND!!!"
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Sagt av ett fallskärmsjägar befäl under en övning vi hade med psykot i strid.

Han och jag tar bandvagnen åker och hämtar lite pappmål, kommer tillbaka till skjutvallen. Går ur bandvagnen, ställer oss vid sidan av, han tänder en cigg och börjar kallprata:
- Ja du, Karlsson. Finns det något vackrare än detta (blickar utemot skjutområdet, en kall, solig vintermorgon)

- Tja, det är väl helt ok.

- Jag kan redan nu stå här och förnimma denna vintermorgon när solen spelar över den gnistrande skaran!

- Öh, hjälp (tänker jag tyst)

- Snart kommer kulsprutan med sitt knattrande, och jag kan redan nu höra kvinnor och barn skrika!

(Karlsson greppar sin AK5 lite hårdare och hoppas på att psykdoktorn kommer snart)

//D
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Deutches = Något som är bra, funkis, gediget, fältmässigt och prydligt.

Preussiskt = Som Deutches fast jävligt mer. I princip perfekt och felfritt. (Läs; preussiska armén 1500 -> slutet 1700 nångång, eller rättare sagt myten om den)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tur man slapp hjärntvättningen under försvarets grundutbildning. Var bara jag och en till om en busslast på 60 pers som hamnade i utbildningsreserven. Tror vi hade "sammanvägd hälsa Y" både två. Det är det sämsta va? :hihi
 

freddg

Kompis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha TT600R -98, Honda CB650f -14
mb skrev:
Tur man slapp hjärntvättningen under försvarets grundutbildning. Var bara jag och en till om en busslast på 60 pers som hamnade i utbildningsreserven. Tror vi hade "sammanvägd hälsa Y" både två. Det är det sämsta va? :hihi

haha, jag hade oxå Y :hihi

...:(
 

Solid snake

Guest
Jag kommer slippa, TACK POLLENALLERGI! Plus ryggproblem (redan) och nu har man ju en kass fot också efter krocken i somras. :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top