Under grundutbildningen slog två av mina befäll vad om jag kom från stockholm eller göteborg (gjorde lumpen i finland).
Han som torskade fick jag dras med i 362 dagar.
Under slutövningen på 4v så frågar samme överlöjtnant om jag hade snus att sälja honom, kollade i kartväskan, i den så låg det 5dosor snus helt öppet och svarar, nej herr överlöjtnant ingen snus för dig. gjorde mig inte direkt populär hos honom, men han var en idiot.
samme man skickade ut oss underbefäl i "formations" träning i 4timmar, för han inte kunde hitta på något vettigare.
Under baretmärks marchen som varade i 16 timmar har vi bara 3km kvar till garnisionen ropar samme man: BANG, han där trampade precis på mina, evakuera honom. tror ni han inte väljer den största av dom alla.
Alla är helt slut men det var bara att ta upp honom på axlarna och springa allt vad man orka.
Han skulle oxå hålla i en engelska kurs för oss. han kunde ingen engelska själv så det vart väldigt konstig kurs. "vell nuw ve konna speek englisk".
Vi hade oxå en av finlands yngsta kaptener som hade hela vägen framför sig till major, men han klantade till det rätt ordentligt när han skickade killar mitt i natten för att skjuta ihjäl dammråttor och begrava dom i "fem vägs korsningen" denna korsning låg 7km utanför garnisionen.
Denna idiot skickade mig att skotta snö genom en 3 x 5m hög snövall.
Snävallen låg mellan paradplatsen och våran "artilleri pjäs"
Dagen efter min lilla skottning så kom en traktor och tog bort snövallen. var inte så värst glad på honom efter allt slit i onödan.
Fanns en fänrik i jägar bataljonen som jag lärde se på nära håll,
denna krigsgalna snubbe tog stryptag med hela armen på polarn och skrek "spread your legs motherfucker" När vi skulle öva på att visitera gamla gummor i kosovo.
Samma gubbe drog in oss för nära artilleri elden under slutövningen, ca 100m från nerslags platsen. men visst det var ju najs med höga skitpelare.
Kan ju dra ett par "torn" skrönor oxå.
En kille drar på en tjej ute på postering.
Befälen kommer på dom båda mitt i akten. tjejen vart bestraffad men killen kom undan efter som han hade vapnet på ryggen.
Var en snubbe som hade varit i främlingslegionen och kommit hem till finland.
Där efter fick han rycka in i lumpen där.
När dom var på grundutbildning så vart dom överfallna.
Alla springer till sina värn och han står redan där och väntar på dom i bara kallingar. Han tog sin kniv och skärde sönder tältet för att komma snabbt ut. bla bla bla.
lite citat:
- denna ryska vapen skjuter snabbare och skarpare med mycket sand i pipan
- päät pyörii kuin puolukka pillussa (huvudet snurrar som en lingon i fittan)
- letku auki ja seruaavaan jampaan kiinni ( under kravmaga övning av en gerilla befäll, upp med slangen o hoppa på nästa snubbe)
- gör inte ont, blöder inte
- spring aderton varv runt tältet (polarn som envisade sig säga arton i dragsvik (den svensktalande bataljonen i finland))
- TAAKSE POISTU! väldigt användbar finskt kommando som saknar motsvarighet i sverige, typ helt om, spring 10m stanna i givakt.
- fienden anfaller från öst
- i dag så har fru halonen blivit vald till överkommendör, vad fan en kärring!!
Jag röstade iaf inte på henne och hoppas ingen av heller gjorde det. kom ihåg att detta inte är försvarets officiella utlåtelse