Befälscitat

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
acura skrev:
Holst hade en del historier om vad du gjorde under din tid på trf. T.ex. ensamma vargen.... Zorn bilder....
HAHAHAHAHAHAHAHAH :tungan :yoparty :D :hihi :rofl

Å herrejävlar. Vad har han berättat? Ta det via PM, eller i chatten... hahahaha

/E. Joskyldig
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
När jag gjorde gröntjänsten på F16 i Uppsala så bytte någon ut reveljen mot Ultima Thules version av Svenska nationalsången en morgon...... då blev det livat :)
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Samma dag som muck lyckades jag koppla in en förstärkare på ett par sladdar på väggen, vilket gjorde att vi kunde spela muck-låten på kaserngårdens alla högtalare :) Drogs på på bra volym under GRK's uppställning. :hihi
 

MikkE

Guest
alltså... jag håller på att garva ihjäl mig!!! det låter ju helt sjukt på vissa kommentarer...

bästa:
Johansson varför skall det vara 1,5 meter mellan leden?
-Vet ej fänrik
-För att en jägarkuk är exakt 1,5 meter, vafan vill du han Bengtsson kuk i RÖVEN!!!!!
-JA!! (vrålar Johansson i stor rädsla)
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
På tal om Ak och snören.

En kamrat som låg inne samtidigt som mig på I 22 i Kiruna glömde sin Ak på dasset uppe på kebnekaise, på vår sista övning.

Slå det ni!!
Tror ni han sprang runt som en yr höna när det gick upp för honom?! :lol :lol
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
En premiärlöjtnant med vissa språkproblem.. (han var finsk och jobbade på svensk brigad)

Vi stod alla uppställda och han skulle förklara dagens program för oss:

"Nåjaa, sen efter dethär parollen går blivande chaufförer till bilhallen och göra vad ni nu göra där. Sen resten av er gå på programmet som dedär homocivila ordna. Spela sånadär.. mitä vittua.. satana! Negerkula heta det!"

Om nån undrar så syftade han på basket.

Vapentokig löjtnant berättar om lvmg. Ryskt luftvärnsmaskingevär (12,7 kaliber) som monteras t.ex. på pasi-vagnar. Eller bärs runt i skogen av glada kustjägare.

"Som ni förstår är dethär vapnet tänkt att användas mot flygande fiender, främst helikoptrar. Men sen när Ivan, Mohammed eller vad fittan de nu kan tänkas heta är det bara att rikta vapnet mot dem och avfyra. Sen är det bara att titta hur deras hjärnhalvor sprids med vinden över fältet.."
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
mb skrev:
Vapenvägrare är jag fortfarande, men idag hade jag inte varit så radikal att jag totalvägrat.

"No one who refuses to bare arms in the defense of his nation can give a sound reason why he should be allowed to live in a free country" - Eisenhower
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kiosken skrev:
"No one who refuses to bare arms in the defense of his nation can give a sound reason why he should be allowed to live in a free country" - Eisenhower
Har du något att säga själv också kanske :brinnerup
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
mb skrev:
Har du något att säga själv också kanske :brinnerup

Jag delar ike´s åsikt om du undrar.
Delar också Tse-tung åsikt( I detta FALL): Alla länder har en armé, sin egen eller någons annans.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
mb skrev:
Har du något att säga själv också kanske :brinnerup

Ligger ju något i uttalandet, lite som de sossar som är sura på de som får "åtnjuta fördelarna" som facken förhandlat fram utan att de själva vill bidra.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Saken är den att vi har inte haft krig på ett kvarts årtusonde.

I övrigt så tror jag på kants kategoriska imperativ.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Vårt senaste krig tog i och för sig slut 1809. Vilket alltså inte ens är 200 år sedan.

Men som sann vänster är det väl dubbel-moms på årtal nu också så det blir 250 år. Låter ju onekligen snoffsigare att säga "ett kvarts årtusende" än "på 195 år" ;) ;)

Nåväl, jag förstår din poäng. Men som sagts tidigare, "in times of peace prepare for war" (because when war comes it's too late). Vi kanske skall låta saken bero i den här tråden, det är ju ett ämne för en helt annan tråd egentligen.

Peace out :tomten
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Markus skrev:
Vilket garanterar vad i framtiden...?
...att vi inte skulle få några fler heller om alla vore som jag :hihi

Nä, men självklart skulle jag hjälpa till på alla sätt jag kunde i att hålla landet rullande, vårda skadade, eller vad det nu kan vara frågan om, i situation av krig. Dock skulle jag göra allt i min makt för att undvika använda dödligt våld mot någon annan människa.

Tur att man inte hamnade i fängelse förresten efter mönstringen. Hade varit det som hänt ifall jag inte fått hälsa Y. Idag hade jag som sagt kunnat tänka någon form av civil tjänstgöring eller liknande istället, men man var väl lite naiv och radikal i den åldern.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
SSB skrev:
Vårt senaste krig tog i och för sig slut 1809. Vilket alltså inte ens är 200 år sedan.

Men som sann vänster är det väl dubbel-moms på årtal nu också så det blir 250 år. Låter ju onekligen snoffsigare att säga "ett kvarts årtusende" än "på 195 år" ;) ;)

Nåväl, jag förstår din poäng. Men som sagts tidigare, "in times of peace prepare for war" (because when war comes it's too late). Vi kanske skall låta saken bero i den här tråden, det är ju ett ämne för en helt annan tråd egentligen.

Peace out :tomten

Finska kriget var inte det sista. Andra Napoleonkriget och Norska kriget var senare. 1814 är det korrekta årtalet.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
"Man behöver inte vara dum i huvudet, bara för att man är grönklädd."

-Mj Bergdahl, fjärde kompaniet Ing2, Eksjö.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jaså, jag hade för mig att det sista utkämpade slaget i sverige var någonstans här i jämtland för 250 år sedan.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Jaså, jag hade för mig att det sista utkämpade slaget i sverige var någonstans här i jämtland för 250 år sedan.

De sista slagen på svensk mark stod vid Sävar den 19 Augusti och Ratan den 20 Augusti 1809.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top