Beg priser påverkas av nypriserna?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jo priserna har "stangerat" och gått upp på vissa hojar.

.....och ändå har inte vårrejset börjat. Har för mig att den här diskussionen brukar .få nytt liv i takt med att barmarken kryper fram..:)

Å andra sidan: varför sitta och bitcha om att folk tar ut överpriser och är dumma i huvudet? Enskilda drömmare rubbar inte balansen om tillgång och efterfrågan.

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Vad jag inte hajar e varför cbr o zx10r ägarna tror att deras hojar e så mycket värdare. Överpriser på blocket.

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
beg.marknaden (sport) är löjligt/överskattad till 95%

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Minskad nyförsäljning ger ökade priser på begagnatmarknaden, är min teori.

Folk tar inte lika mycket lån längre och har då inte råd med nya prylar utan ser sig om efter begagnat, syns på bilar oxå.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Minskad nyförsäljning ger ökade priser på begagnatmarknaden, är min teori.

Folk tar inte lika mycket lån längre och har då inte råd med nya prylar utan ser sig om efter begagnat, syns på bilar oxå.

Då när finanskrisen var som störst 2009, så var även beg. priserna högst, hur förklaras det? :va

Tycker det är lite masspsykos på blocket..

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vad jag inte hajar e varför cbr o zx10r ägarna tror att deras hojar e så mycket värdare. Överpriser på blocket.

Honda brukar generellt sett vara lite dyrare, kawa vet jag inte..

Men rent allmänt så är det inte vissa märken som är "drabbade" utan felet är att folk tycker och tror att just deras hoj är så sjukt unik och därför värd minst 10k mer.

Tycker man ser det hela tiden "sveriges snyggaste bla bla.. " på en hoj som det finns 30 st identiska av bara i grannkommunen.. på sin höjd har man slängt på ett slipon, ett kåpglas och kanske ett lager protect and shine på svingen..

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Då när finanskrisen var som störst 2009, så var även beg. priserna högst, hur förklaras det? :va

Tycker det är lite masspsykos på blocket..

Jag brukar påsta att en blocketkrona ligger i 50öre så jag håller med.

Men som jag skrev,
dåliga tider=
mindre lånande=
mindre nyförsäljning=
mer begagnatförsäljning=
högre begagnatpriser.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Låg en R1 på annonsedelen här för 10 lök för nån vecka sen, ett riktigt lik iofs men ändå.

Den enda R1 från 1998 som är värd över 40 loppor är en polkaretta med få mil och aldrig vurpad, den ska vara i mint condition.

Alla idioter (ja, de är idioter) tror att de ska få 50 loppor för sin sketna blåa R1 från -99, glöm.

Den R1:an som var krashad sålde killen för faktiskt mer än han begärde kan jag avslöja! ;) DVS mer än 10 000kr.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, beggprsierna brukar stå sig bättre dom år då yennen går upp och tvärtom. Och även på den tiden då vi hade högre inflation så höll sig beggpriserna riktigt bra mätt i reella pengar men det var ju en illusion av minskat penningvärde.

Men riktigt gamla hojars värde påverkas ju inte alls av nypriserna.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det jag inte fattar är alla R1 -98 -99 för 50-tusen.

Okej att just den modellen gick för dom summorna 2003-2004

Är det så svårt att först? alla har inte råd med en ny R1 men en för 50k
som inte skiljer så mycket från en ny, kan dom flesta kanske klar av ekonomiskt, så fungerar en marknad höga nypriser = högre begpriser på eftertraktade objekt( Kan vara annat än R1 också:rolleyes:)

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ja, beggprsierna brukar stå sig bättre dom år då yennen går upp och tvärtom. Och även på den tiden då vi hade högre inflation så höll sig beggpriserna riktigt bra mätt i reella pengar men det var ju en illusion av minskat penningvärde.

Men riktigt gamla hojars värde påverkas ju inte alls av nypriserna.

Bara av nostalgi:D

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag är rätt nöjd med hur begpriset har sett ut på Superduke det senaste året och något längre bakåt också. En fräsch 07a ligger kring 70-75k och har gjort det länge nu. Med tanke på att jag gav 107k (listpris 119900) våren 08 så har jag tappat betydligt mindre av värdet än vad jag hade räknat med. En ny superduke ligger väl på 135k nu vad jag har sett, så det har säkert mycket med nypriserna att göra.

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Är det så svårt att först? alla har inte råd med en ny R1 men en för 50k
som inte skiljer så mycket från en ny, kan dom flesta kanske klar av ekonomiskt, så fungerar en marknad höga nypriser = högre begpriser på eftertraktade objekt( Kan vara annat än R1 också:rolleyes:)

så du menar att en retta 98-01 som har förgasarmotor inte skiljer sig ifrån en modern retta ifrån ca 07 och nyare med variabla insugstrattar och senaste insprutningen? Tillåt mig hånle.

Jag skulle inte sälja min R1 -98 för under 40k. Är den värd det då? :banana

verkligen inte.

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Spelar väl ingen roll om begpriserna är höga???

Är ju bra att folk då kanske lägger nån krona extra och tar en ny lite roligare hoj istället...
Dom som inte har möjlighet att lägga mer pengar kan ju köpa en ny XJ6 istället för en några år gammal R1...
Nackdelen med detta är ju att begpriserna då skulle sjunka... :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC