Begagnatpriser på Mc

sweden

Medlem
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Gsxr -13
Pris och mil ....har spåret ur på vissa hojar...eller ganska mycket tycker jag.
Tex: 2012 kawaski zx10r sporthoj 4000 mil på mätaren begär 85 000:- i mitt tycke 55 000:- högst om inte mindre än det,En del lever en drömvärld Även mc handlarna left länge i drömvärld .

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hela fordonsmarknaden är knäpp. 2019 köpte vi en ett år gammal Toyota för 177500 kr. Nu tre år senare får jag inbytespris från Toyota på 150000 kr. Tittar jag på Blocket så finns det en rimlig chans att jag faktiskt kan sälja bilen för ungefär samma som jag gav.

När i hela världen hände det sist?!? På bilar öht men framförallt på tråkiga bruksbilar som fått 5000 mil till på mätaren.

Har sett samma tendens på hojar - nya hojar har plötsligt blivit dyra och då åker begpriserna upp.

Sen finns det såklart alltid klappmongon som har drömpriser - och såna har alltid funnits. "Intressekoll"-miffona.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Det har väl pågått under hela covidtiden? Var väl då priserna drog iväg om jag minns rätt.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Vi behöver en båt... kolla de priserna!
Samma där... folk har för mycket pengar över nu sen gräsen mot Thailand mm varit stängd en tid... och då köper icke-mc-folk motorcykel... icke-båtfolk köper båt... osv... priserna rusar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vettigt pris är vad folk betalar.
Nog för att jag själv klagar på priser, men skall jag sälja så vill man ju ändå ha ut det mesta man kan få. Skänka bort saker kan man göra till släktingar eller polare.
Sen är det alltid en balans mellan få det gjort snabbt eller få ut mera. Vill man ha pengar idag utan strul, så sätter man sig lågt. Har man tid på sig eller inte är säker om man vill sälja så sätter man sig högt.
Sen är väl vårpriserna alltid ett finger-upp-i-luften-och-testa-vad-man-kan-lägga-sig-på-i-år

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag misstänker att priserna snart går ner, kanske inte på bilar förvisso, där är läget lite annorlunda, av flera anledningar, bland annat de nya förmånsvärdena på tjänstebilar/förmånsbilar.

Men på båtar, mc o i viss mån husbilar och husvagnar, när saker o ting så sakterliga återgår till det normala kommer många av dessa ”impuls/covidfordon” att bli till salu.

Och med den enkla formeln med fler säljare än köpare kan det bara gå en väg.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Vet inte hur det är på hojmarknaden, men det har varit ett väldigt högt andrahandsvärde på snöskotrar, speciellt i år.
Snöskoter brukar annars betraktas som en av dom sakerna som tappar värde oerhört snabbt, ungefär som en crosshoj.
Men i år har det varit skillnad, och det verkar bero på de tidigare nämnda faktorerna, som många köpare, färre säljare, stigande nypriser, men även att handlarna har problem att leverera nya maskiner.
Det kommer säkerligen att återgå till det normala, men just nu är det en marknad som man inte är van vid. :va

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hela fordonsmarknaden är knäpp. 2019 köpte vi en ett år gammal Toyota för 177500 kr. Nu tre år senare får jag inbytespris från Toyota på 150000 kr. Tittar jag på Blocket så finns det en rimlig chans att jag faktiskt kan sälja bilen för ungefär samma som jag gav.
Instämmer.
Köpte en Civic för typ 3 år sen för 115k.
Viköperdinbil.se och liknande erbjuder mig idag 100-110k, och då har bilen rullat 6k mil sen vi köpte den...

Det är helt uppåt väggarna sjukt faktiskt.

Zeromannen

Guest
Komponentbrist på nya grejor! På hustruns jobb tillverkar dom små elektriska prylar, fråga mig inte vad, byggs för hand, små kretskort och grejor. Vissa komponenter som före Covid låg på 8-10kr stycket vill leverantörerna idag ha 400kr för.

Fraktraterna har blivt 10ggr dyrare. Att ta hem en container från t.ex. Kina med gods kostar idag 10ggr mer än före Covid.

Virke är löjligt. 45x95, vanlig 2tum4, kostar idag runt 40kr/m!

Vissa nya bilar har idag 1,5 års leveranstid vid nybeställning, t.ex. den nya Kia elbilen, EV6 eller vad den heter.

Allt detta medför att priserna på begagnat stiger eftersom efterfrågan ökar. Min Honda 125'a som jag köpte för 15 år sedan ligger idag högre i annonserna, och då är det betydligt sämre skick som rullat flera 1000 mil. Likadant med min Volvo diesel, ligger också högre idag än vad jag betalade för 3 år sedan.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Bra att det inte är samma prisutveckling som på OSB-skivor. Före pandemin 120:-, nu 299:- Risken är att priserna fastnar på en högre nivå än tidigare.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Brukar alltid bara säga ”efterfrågan och marknad”. Men är beredd på att hålla med att något är galet. Sedelpressen kan vara en bra förklaring. 4,5% inflation 2021 mycket tack vara fina elpriser.

Jag sålde min R1 2004 3500mil för 34500:- år 2012.

R1 2004 ligger idag för runt 55-60k på blocket. Det är liksom mer än den vanliga ”försöker max, det är vår”

Ser detta överallt nu. En ”Hundring” har blivit en ”Tusing”. Lönerna samma.

Med bostadskris, inflation, bensinpris och övrig prisrusning borde medellönen i en storstad ligga på 100lax för ett bekvämt liv.

Inflationen är dock toppen för alla som är toppbelånade.

Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Håller med om att priserna ligger ovanligt högt men demand and supply bestämmer. En modell som håller bra begagnatvärde är FJR1300. Eftersom ingen ny är på ingång heller så räknar handlarna med att årsmodell 13-framåt och då med AE eller ES version kommer bli hett eftertraktade. Tänkte nästan jag betalt för mycket för min men efter att jag sett de priser kontra mil som ligger ute nu plus allt jag fick på köpet så är jag mer än nöjd med vad jag gav. Fick tom lite rabatt vid köp. :hihi

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Hög inflation + låga räntor = klassiskt recept för att beta av lån. Samma recept tillämpades under efterkrigstiden med goda resultat. Huruvida det är ett framgångsrecept eller ej låter jag vara osagt (alla lösningar för med sig nackdelar). Dvs. rådande läge är avsiktligt framkallat, vissa skulle mena på till och med önskvärt.

Oavsett sakernas tillstånd kan konstateras (som i tidigare inlägg): grattis till samtliga överbelånade, mig själv inkluderat, sitter dock på inga ytterligare lån utöver hus och CSN som jag förvisso kan betala av men alldeles för förmånlig ränta.

Sammantaget (min bedömning som lekman): med en Reporänta som ev. höjs Q4 2024 och då ytterst marginellt och med FED:en i spetsen för mer tryckta Monopol-pengar så är jag inte säker på påstådda förestående finansiella krasch, dvs. inte i direkta närtid. Men krascha kommer det att göra, det gör det allt och receptet bakom tidigare krascher har sett tämligen snarlikt ut likt där vi befinner oss nu.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hög inflation + låga räntor = klassiskt recept för att beta av lån. Samma recept tillämpades under efterkrigstiden med goda resultat. Huruvida det är ett framgångsrecept eller ej låter jag vara osagt (alla lösningar för med sig nackdelar). Dvs. rådande läge är avsiktligt framkallat, vissa skulle mena på till och med önskvärt.

Oavsett sakernas tillstånd kan konstateras (som i tidigare inlägg): grattis till samtliga överbelånade, mig själv inkluderat, sitter dock på inga ytterligare lån utöver hus och CSN som jag förvisso kan betala av men alldeles för förmånlig ränta.

Sammantaget (min bedömning som lekman): med en Reporänta som ev. höjs Q4 2024 och då ytterst marginellt och med FED:en i spetsen för mer tryckta Monopol-pengar så är jag inte säker på påstådda förestående finansiella krasch, dvs. inte i direkta närtid. Men krascha kommer det att göra, det gör det allt och receptet bakom tidigare krascher har sett tämligen snarlikt ut likt där vi befinner oss nu.
Efter jag läst detta inlägg kan jag bara säga:
”Japp, stämmer, exakt så.”

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Handlare och butiker har ju märkt att det går att höja priserna rejält under pandemin, folk har så gott om pengar så de köper ändå. Så varför inte fortsätta med prishöjningar? Nu testar privatpersoner samma sak.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC