Begagnatpriser på Mc

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Hög inflation + låga räntor = klassiskt recept för att beta av lån. Samma recept tillämpades under efterkrigstiden med goda resultat. Huruvida det är ett framgångsrecept eller ej låter jag vara osagt (alla lösningar för med sig nackdelar). Dvs. rådande läge är avsiktligt framkallat, vissa skulle mena på till och med önskvärt.

Oavsett sakernas tillstånd kan konstateras (som i tidigare inlägg): grattis till samtliga överbelånade, mig själv inkluderat, sitter dock på inga ytterligare lån utöver hus och CSN som jag förvisso kan betala av men alldeles för förmånlig ränta.

Sammantaget (min bedömning som lekman): med en Reporänta som ev. höjs Q4 2024 och då ytterst marginellt och med FED:en i spetsen för mer tryckta Monopol-pengar så är jag inte säker på påstådda förestående finansiella krasch, dvs. inte i direkta närtid. Men krascha kommer det att göra, det gör det allt och receptet bakom tidigare krascher har sett tämligen snarlikt ut likt där vi befinner oss nu.
Tror inte det blir någon krasch. Riksbanken vågar inte höja ränta för att därigenom undvika krisen. Man förlitar sig på konceptet: låga räntor, goda löneökningar och hög inflation, vilket kommer göra att skuldberget så småningom försvinner. Man har använt detta recept de senaste 30 åren med framgång, så varför inte fortsätta?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tror inte det blir någon krasch. Riksbanken vågar inte höja ränta för att därigenom undvika krisen. Man förlitar sig på konceptet: låga räntor, goda löneökningar och hög inflation, vilket kommer göra att skuldberget så småningom försvinner. Man har använt detta recept de senaste 30 åren med framgång, så varför inte fortsätta?
Håller med. Tiden då man kunde bromsa sig ur inflationen är förbi. Enda möjligheten på lång sikt är att fortsätta gasa mot den garanterade kollapsen.

På kort sikt kan vi säkert se försök med höjda räntor och stram utlåning men vi kommer återgå till låga räntor igen. En bra indikation är bankernas bolåneräntor. Aldrig någonsin har en bunden bolåneränta varit billigare över bindningstiden kontra rörlig/3M. Aldrig. Just nu ligger 10 års bundet cirka 0,25 procentenheter högre än 3M. Det är rätt safe att säga att vi kommer snitta på dagens räntor under kommande tioårsperiod.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tror att de kommer bli klart kärvare tider å säkert får riksbanken höja reproräntan... Någon kolaps tror jag inte på då..
Sakta men säkert kommer räntan stiga... Hur högt, vem vet men kanske upp åt 4-5%..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tror att de kommer bli klart kärvare tider å säkert får riksbanken höja reproräntan... Någon kolaps tror jag inte på då..
Sakta men säkert kommer räntan stiga... Hur högt, vem vet men kanske upp åt 4-5%..
4-5% i reporänta är helt uteslutet. Eventuellt en tremånadersperiod men mer än det så är kollapsen ett faktum. Över 4% reporänta har vi inte haft sedan finanskrisen -08. För övrigt så höjer inte riksbanken räntan för att det blir kärvare tider. De gångerna den höjs är för att bromsa en ekonomi och förhindra en bubbla på makronivå.

Ser man över svenska företags och privatpersoners belåningsgrad och likviditet så ser man att det är kört. Jag menar att de börjar gå riktigt åt skogen vid en reporänta om 2%.

Det blir så när varje kris hanteras med sedelpress och räntedump. Bra tider hanteras med sedelpress och oförändrad ränta. Vi har målat in oss i det hörnet rejält. Bromsa och dö eller gasa och dö senare. Frågan är vad man egentligen gör nu? Den riktiga krisen är trots allt långt borta om vi fortsätter gasa. 20-30 år till är inga problem. Följer man den långa skuldcykeln borde vi hamna i stagflation á la 70-talet typ nu, dock kan man som sagt skjuta på det. På den tiden kunde man överge Bretton Woods eller devalvera valutan samt slopa lånetaket. Dessa verktyg är borta nu.

Om någon har en god idé hur man löser problemet utan att skjuta det framför sig så är jag idel öra.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det har väl pågått under hela covidtiden? Var väl då priserna drog iväg om jag minns rätt.
Högre priser verkar gälla de mesta nu. Är det inte höjda transportkostnader eller höjda råvarupriser så är det brist på halvledarkomponenter eller annat som driver upp priserna. Allt blir dyrare - el, drivmedel, elektronik, mat, kaffe, förutom att dyrare energi ger högre produktionskostnader för alla tillverkare som ocskå slår igenom på priset. Tyvärr verkar Sverige återigen gå i täten när det gäller prisökningar. Det kostar att ligga i topp när det handlar om att rädda klimatet...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Marknadsräntorna är redan på väg upp femåringen är den högsta sedan ca 2014-2015.
Stämmer, 3-5-års är upp nästan en halv procentenhet. Frågan är var de landar? 8-10-års är i stort sett oförändrad.

Om vi pratar reporänta på 2% så hamnar en 3M på 3.0-3.5%. 4-5% repo blir 6-7%. Kaozzz.

Med den fina korrektionen börsen ligger i just nu hade man haft sällsynt dålig timing om man började höja räntorna.

Banta statsfinanserna och sluta trycka pengar är en bra start på lösningen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Stämmer, 3-5-års är upp nästan en halv procentenhet. Frågan är var de landar? 8-10-års är i stort sett oförändrad.

Om vi pratar reporänta på 2% så hamnar en 3M på 3.0-3.5%. 4-5% repo blir 6-7%. Kaozzz.

Med den fina korrektionen börsen ligger i just nu hade man haft sällsynt dålig timing om man började höja räntorna.

Banta statsfinanserna och sluta trycka pengar är en bra start på lösningen.

Så länge vi har negativa realräntor så får vi nog räkna med hög inflation. Tiden när inflationen kunde pressas ner via import av billiga prylar från Asien verkar vara över och där är inflationen nära tvåsiffrigt plus extremt ökade transportkostnader därifrån.

På kort sikt med dagens höga skulder kanske det inte behövs negativa realräntor för att pressa ner inflationen men på lång sikt ser jag negativa realräntor som en imperfektion i marknaden.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Rätt skönt att man köper tvåhjulingar för alla sina pengar.
Räntan får gå upp eller ner, börser får haverera, Elon Musk kan åka till Jupiter, Ryssland kan invadera Ukraina...men....min Chappy står stabilt i vadagsrummet, den behåller sin plats och sitt värde (för mig) bara genom att den finns - priceless :tummenupp

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
4-5% i reporänta är helt uteslutet. Eventuellt en tremånadersperiod men mer än det så är kollapsen ett faktum. Över 4% reporänta har vi inte haft sedan finanskrisen -08. För övrigt så höjer inte riksbanken räntan för att det blir kärvare tider. De gångerna den höjs är för att bromsa en ekonomi och förhindra en bubbla på makronivå.

Ser man över svenska företags och privatpersoners belåningsgrad och likviditet så ser man att det är kört. Jag menar att de börjar gå riktigt åt skogen vid en reporänta om 2%.

Det blir så när varje kris hanteras med sedelpress och räntedump. Bra tider hanteras med sedelpress och oförändrad ränta. Vi har målat in oss i det hörnet rejält. Bromsa och dö eller gasa och dö senare. Frågan är vad man egentligen gör nu? Den riktiga krisen är trots allt långt borta om vi fortsätter gasa. 20-30 år till är inga problem. Följer man den långa skuldcykeln borde vi hamna i stagflation á la 70-talet typ nu, dock kan man som sagt skjuta på det. På den tiden kunde man överge Bretton Woods eller devalvera valutan samt slopa lånetaket. Dessa verktyg är borta nu.

Om någon har en god idé hur man löser problemet utan att skjuta det framför sig så är jag idel öra.

Kaos å panik va de på 30-talet när allt kolapsa.. -08 va typ boräntan på 6% å på början av -90 va räntan uppe på 500% någon dag...
Att de går upp några % är inte kaos direkt, bara lite dyrare ju...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Kaos å panik va de på 30-talet när allt kolapsa.. -08 va typ boräntan på 6% å på början av -90 va räntan uppe på 500% någon dag...
Jag har svårt att svara på detta. ”Några % är inte kaos”. Om bolåneräntan går upp från 1,5% till 6% så är räntekostnaden för ditt boende 300% högre. Är det din definition av ”lite dyrare”? Samma gäller billån och blancolån.

Elpriser på 3kr/kwh är en piss i Mississippi i jämförelse. Det stämmer att vi hade 6% -08. Kolla folks belåning i förhållande till deras inkomst nu och då. Det är inte ovanligt att en Barnfamilj har 3-4 miljoner i lån på kåken. Inte helt skoj att behöva pynta över 100 KSEK extra per år. En bolåneränta som är 6% över en längre period hade kraschat allt.

Dock behöver vi inte oroa oss för det. Bolåneräntan kommer vara max 2.5% innan rabatt i snitt över kommande tioårsperiod. Bankerna har aldrig någonsin i historien haft en bunden ränta som varit billigare än rörlig. Inte ens då vi hade 500% ränta i en dag.

När det gäller hojar så kommer nypriserna öka rejält, produktionstakten kommer vara lägre i ett par år till och därmed dra upp begagnatpriserna. Det vi ser nu är bara början. Håll hårt i hojarna och andra kvalitetsprodukter.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
500% var den veckan bostadsrättsföreningen där jag bor skulle ta omvandlingen i mål samma fredag, efter två års fixande. Alla papper klara. Alla lånelöften klara. Köpeavtal klara och väntandes på att skrivas på, men så tokhöjde dom räntan på onsdagen samma vecka(vill jag minnas...), och några hoppade av. Och där sket det sig. Hade kunnat sälja i dag för 5 gånger priset. Jag är inte bitter...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
1992 så hade inte folk flera miljoner i lån. När jag flyttade till Stockholm 1994 kunde man köpa en etta i innerstan för ca 300kkr.
Visst har lönerna gått upp sedan dess men lönerna är inte 10 gånger så höga som då.

Så man kan inte hänvisa till den tiden för att trivialisera höjda räntor.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
500% var den veckan bostadsrättsföreningen där jag bor skulle ta omvandlingen i mål samma fredag, efter två års fixande. Alla papper klara. Alla lånelöften klara. Köpeavtal klara och väntandes på att skrivas på, men så tokhöjde dom räntan på onsdagen samma vecka(vill jag minnas...), och några hoppade av. Och där sket det sig. Hade kunnat sälja i dag för 5 gånger priset. Jag är inte bitter...
I den vevan låste jag huslånet till 24, 43% i ett år. ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att folk lånar mer än de egentligen har råd med är inget nytt fenomen.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag har svårt att svara på detta. ”Några % är inte kaos”. Om bolåneräntan går upp från 1,5% till 6% så är räntekostnaden för ditt boende 300% högre. Är det din definition av ”lite dyrare”? Samma gäller billån och blancolån.

Elpriser på 3kr/kwh är en piss i Mississippi i jämförelse. Det stämmer att vi hade 6% -08. Kolla folks belåning i förhållande till deras inkomst nu och då. Det är inte ovanligt att en Barnfamilj har 3-4 miljoner i lån på kåken. Inte helt skoj att behöva pynta över 100 KSEK extra per år. En bolåneränta som är 6% över en längre period hade kraschat allt.

Dock behöver vi inte oroa oss för det. Bolåneräntan kommer vara max 2.5% innan rabatt i snitt över kommande tioårsperiod. Bankerna har aldrig någonsin i historien haft en bunden ränta som varit billigare än rörlig. Inte ens då vi hade 500% ränta i en dag.

När det gäller hojar så kommer nypriserna öka rejält, produktionstakten kommer vara lägre i ett par år till och därmed dra upp begagnatpriserna. Det vi ser nu är bara början. Håll hårt i hojarna och andra kvalitetsprodukter.

För mig att banken räknar me typ 7-7,5% ränta för dom som ska låna pengar till bostad.. Att dom ska klara av de för att få låna...
De är va jag hört då för jag själv har inga lån...
Visst har folk för hög belåning å därför försöker riksbankschefen hålla räntan nere... Vill väl inte att de ska bli som på början av 90-talet när bankerna krävde av folk att dom skulle betala tillbaks sina lån för att värdet sjunkit under belåningen.. Fanns dom som fick sälja sina bostäder för under pris å ha kvar skuld på någe dom inte ägde längre..

Om man går över på trådens rätta jag så har ju nypriset på hojar stigigt mycke senaste året å då har även begagnade stigit..

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

Va många som fick hicka då... Som tur va de bara typ en vecka eller så..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För mig att banken räknar me typ 7-7,5% ränta för dom som ska låna pengar till bostad.. Att dom ska klara av de för att få låna...
De är va jag hört då för jag själv har inga lån...
Visst har folk för hög belåning å därför försöker riksbankschefen hålla räntan nere... Vill väl inte att de ska bli som på början av 90-talet när bankerna krävde av folk att dom skulle betala tillbaks sina lån för att värdet sjunkit under belåningen.. Fanns dom som fick sälja sina bostäder för under pris å ha kvar skuld på någe dom inte ägde längre..

Om man går över på trådens rätta jag så har ju nypriset på hojar stigigt mycke senaste året å då har även begagnade stigit..

Visst, dom klarar det så länge dom får behålla jobbet.

Men vad händer med övrig konsumtion i samhället när större delen av befolkningen får lägga majoriteten av sin lön på räntor?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka