Beggade rejsdäck = kassa?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har köpt ett Pirelli Supercorsa som är kört på bana, rakt fram är det ett sjujäkla grepp men jag var ut på en gocartbana idag och då släppte det och började studsa i ett par kurvor. Nu är det ganska knöligt där det studsade men mitt Pilot Sport jag hade på tidigare hade jag inga problem med. Dessutom hade jag sänkt trycket idag för att få upp lite värme, men det va inget grepp ändå.

Hur är det för er andra som kört med Rennsport och sånt, är det dåligt sidogrepp? Jag ska köra på Midlanda snart så det här är inte alls kul :(

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
pw50
super corsa/renn sport, är dom däcken som får upp tempen snabbast sägs det?
jag tycker det är dom bästa däcken som finns på marknade och när dom släpper brukar det va mjukt och förlåtande....
dom har inte börjat gå sönder? vad har du för däck tryck?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
körde 2,5 nu... det vart ett jäkla studsande och hasande i sidled. Iofs så var ju banan knölig på dom ställena som sagt.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Super Corsa är kanon om du kör dom på 2 kg i torrföre, jag har kört på beggade Rennisar & Corsa och det funkar kanon, värm upp 3 varv och njut :tummenupp

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
2 kg lät väldigt lite, va kör du med fram då?
Det ska vara lågt tryck annars så får du inte upp tempen i dom, jag kör vanligtvis 2 kg fram & bak, men varierar lite ibland beroende på temp.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag vet att det ska vara lågt tryck, ner mot 2,2 har jag hört tror jag, men inte 2kg. Får prova det då :tummenupp Men jag tycker ändå det är konstigt att Pilot Sportet höll i bättre.

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
pw50
kör du bana SKA det va 2,1 fram 1,9 bak (kalla däck) enligt boken då..... så det ska du ha till midlanda. :fakta

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jamendåså... men som jag har fattat det så får däcken högre tryck när dom bli varma, visst är det så? Annars kan det ju inte gå att svänga ju. Jag kör Pilot Sport fram, är det 2,1 som gäller även om det är lite "orejsigare"?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
Jamendåså... men som jag har fattat det så får däcken högre tryck när dom bli varma, visst är det så? Annars kan det ju inte gå att svänga ju. Jag kör Pilot Sport fram, är det 2,1 som gäller även om det är lite "orejsigare"?

2 kg kalla och vid detta låga tryck så uppstår högre friktion och därmed snabbare uppvärming som leder till att trycket ökar ca 0.3-0.5 bar vid aktiv körning, varm luft expanderar i volym (fråga Flåklypa).

Hur går det med Bollibompa :confused:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
GSXR1100R skrev:
2 kg kalla och vid detta låga tryck så uppstår högre friktion och därmed snabbare uppvärming som leder till att trycket ökar ca 0.3-0.5 bar vid aktiv körning, varm luft expanderar i volym (fråga Flåklypa).

Ja men flåklypa har ju gått och blivit BMW-raggare så man ser ju knappt till honom mer. Jaaaru... bollibompa, det har inte hänt så mycket med det helt ärligt. Vi skulle göra flera band också men det går seeegt. Den där filmen är ju ganska tråkig och seg nu känns det som :rolleyes: Men vi får ta tag i det där nån regnig dag... LOOOOVAR.

Jag tror det här får bli min egen lilla rejsingtråd nu när jag ska virra mig ut på nånting större än gocartbana för första gången. Jag måste ha ALLA tips jag kan få för att spöa min polare. Nåt mer jag bör tänka på med fjädring osv? Den är lite höjd bak.

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Hörru McD raggare, de har fixat så vi inte får åka tillsammans (enda chansen är att åka i nybörjargruppen) Motarderna fick en egen grupp, kåpmopparna ville inte åka me oss!

Jag får spanka dig någon annan gång.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Heda: Polare sa jag, ja snacka om Martin :D :D (f´låt)

Dessutom räknar jag med att köra ifrån motarder med vilket däcktryck som helst :rock

ohhh vad jag säger mycket som jag kommer få äta upp nu!

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
Heda: Polare sa jag, ja snacka om Martin :D :D (f´låt)

Dessutom räknar jag med att köra ifrån motarder med vilket däcktryck som helst :rock

ohhh vad jag säger mycket som jag kommer få äta upp nu!

Åhh, ska kawakungen dit oxå.....:) Gissa om det ska klockas tider när ni kör :p

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
"humm... hur va det nu? Var stora visaren på 4 sist Heda åkte förbi?"

Jaja...hur kommer du dit? Vilka fler ska dit? Vi skaffar bil och släp såklart eftersom vi räknar med krasch. Får vi tag på nåt stort kanske du kan joina också. Eller har du tänkt ut nå annat?

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
"humm... hur va det nu? Var stora visaren på 4 sist Heda åkte förbi?"

Jaja...hur kommer du dit? Vilka fler ska dit? Vi skaffar bil och släp såklart eftersom vi räknar med krasch. Får vi tag på nåt stort kanske du kan joina också. Eller har du tänkt ut nå annat?

Krasch? Aha, du ska torpedera mig ifall du inte kommer om......

Nä, men jag vet inte....... jag vet inte om Brollybäjben ska med å nåntill....... "wannabes i Fancluben" -de vill ju se den STORE gurun...

Det löser sig nog, men det finns tydligen inte någe plejs i närheten att köpa mat på så ta med någe....eller så åker vi in till Härnösand å shoppar någe.... typ Max/MacD........ om det finns där..... annar är kanske en kylväska med lite kallskuret på sin plats..... vad vet jag.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Köpa beggade RR-däck som har gått igenom ett par våldsamma värmecykler på bana är inte så mycket att förlita sig på i kurvorna längre. De duger möjligen för dragracing (med original hjulbas) men mer är det inte.

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
andersbrink skrev:
Köpa beggade RR-däck som har gått igenom ett par våldsamma värmecykler på bana är inte så mycket att förlita sig på i kurvorna längre. De duger möjligen för dragracing (med original hjulbas) men mer är det inte.

Kan inte hålla med dig på den punkten.
Jag har kört runt på SRW och Knutstorp i dryga ett och ett halvt år och detta på enbart beggade rejsdäck utan bekymmer (förutom den gången jag hade Michelin Pilot Race på).
Man skall dock ta en närmare titt på de däck man köper så att de inte är helt blånade.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kurvmakaren skrev:
Kan inte hålla med dig på den punkten.
Jag har kört runt på SRW och Knutstorp i dryga ett och ett halvt år och detta på enbart beggade rejsdäck utan bekymmer (förutom den gången jag hade Michelin Pilot Race på).
Man skall dock ta en närmare titt på de däck man köper så att de inte är helt blånade.
Blånaden kommer av att dom legat på hylla ett tag, går bort när man kört ett par lugna varv, jag har inte heller haft problem med beg. rejsingdäck, Anders kör väl inte RR med sitt lok ;)

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
GSXR1100R skrev:

får man fråga vad du själv kör för tryck i dina däck? vad kör du för dimmensioner?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM