Beggade rejsdäck = kassa?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Mr. President skrev:
Att däcken skulle vara LIVSFARLIGA lär jag då tycka är riktigt skitsnack, för jag tror ju att dom flesta som köper beggade racedäck åker på "svängcyklar" och har lite humm om hur ett däck funkar.

Att just den här tråden existerar här på forumet visar ju på att det finns funderingar kring ämnet.

Ponera att någon köper avlagda racedäck och tror att det finns grepp i massor redan från början bara för att det är ett racedäck kan sluta väldigt illa. Alla vet inte allt, och definitivt inte jag.

Om inte annat så har iaf den här tråden förhoppningsvis lärt någon att däck och grepp är mer komplicerat än man först kan tro. Dieselbelagda rondeller är ju trots allt lite halkigare än en bana.

Låter jag mezzersmitzig i mina inlägg beror det på att jag oftast inte skojar till det, då skulle jag få skrivkramp av kranandet i forumen men framför allt via email och PM.

Avdankade racedäck kan vara farliga för novisen. Avdankade racedäck är ett billigt alternativ för dom som vet att nyttja dom. Det kan vi nog vara överens om?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
andersbrink skrev:
Att just den här tråden existerar här på forumet visar ju på att det finns funderingar kring ämnet.

Ponera att någon köper avlagda racedäck och tror att det finns grepp i massor redan från början bara för att det är ett racedäck kan sluta väldigt illa. Alla vet inte allt, och definitivt inte jag.

Om inte annat så har iaf den här tråden förhoppningsvis lärt någon att däck och grepp är mer komplicerat än man först kan tro. Dieselbelagda rondeller är ju trots allt lite halkigare än en bana.

Låter jag mezzersmitzig i mina inlägg beror det på att jag oftast inte skojar till det, då skulle jag få skrivkramp av kranandet i forumen men framför allt via email och PM.

Avdankade racedäck kan vara farliga för novisen. Avdankade racedäck är ett billigt alternativ för dom som vet att nyttja dom. Det kan vi nog vara överens om?

Ja, det tror jag nog, fast jag har inte stött på dom fenomen som du beskriver. DOm däck jag kört har funkat från start. Men sen kanske jag fått tag på hyfsat färska rejsdäck, vad vet jag.

Dock kan jag väl hålla med om att nyttan med beg rejsdäck om du inte ska köra bana är väldigt begränsad.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
En dieselrondell hittade jag förra året :crash

Alltså däcket funkar kanon för att åka på gata, fäste direkt när det är kallt (rakt fram) men det är just när man börja pressa på lite och ligger med fullt nerlägg det inte känns så bra. Det måste ju finnas nån anledning till att dom byts, annars hade dom ju fortsatt åka på dom. Men det är ju roligare att köpa ett däck för 500 kr än ett nytt som kostar flera tusen. Sen kan det säkert vara skillnad från däck till däck beroende på hur mycket körda dom är.

Som gatdäck duger det gott, men det är tråkigt om man inte kan lita på det till 100% på en bandag man sett fram emot i flera månader.

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Rigge skrev:
En dieselrondell hittade jag förra året :crash

Alltså däcket funkar kanon för att åka på gata, fäste direkt när det är kallt (rakt fram) men det är just när man börja pressa på lite och ligger med fullt nerlägg det inte känns så bra. Det måste ju finnas nån anledning till att dom byts, annars hade dom ju fortsatt åka på dom. Men det är ju roligare att köpa ett däck för 500 kr än ett nytt som kostar flera tusen. Sen kan det säkert vara skillnad från däck till däck beroende på hur mycket körda dom är.

Som gatdäck duger det gott, men det är tråkigt om man inte kan lita på det till 100% på en bandag man sett fram emot i flera månader.

BTW, de har ändrat så vi får åka i samma grupp........ :whip

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hehe... observera att jag har startat en hel tråd med ursäkt till varför jag blir frånåkt, över 10 dagar i förväg. :rodnar

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
Hehe... observera att jag har startat en hel tråd med ursäkt till varför jag blir frånåkt, över 10 dagar i förväg. :rodnar

Du skulle varit med på Rörken idag, lagom temp i luften. Man blev inte asvarm när man åkte........Vi ska ned på Måndag igen.......

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag sov :D

Jag gned lite rejserbana i förrgår så det fick räcka. Jag tycker Gävle-Uppsala-Gävle är såååååååååååå tråkigt så det finns inte. Nästan så man skulle ta skrotet på släp, men det ser kanske lite överambitiöst att va trailerqueen till Rörken :p

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
Jag sov :D

Jag gned lite rejserbana i förrgår så det fick räcka. Jag tycker Gävle-Uppsala-Gävle är såååååååååååå tråkigt så det finns inte. Nästan så man skulle ta skrotet på släp, men det ser kanske lite överambitiöst att va trailerqueen till Rörken :p

Du hade kunnat åkt med mig å krattan, min hoj stod ensam på släpet ju!!

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
andersbrink skrev:

Självklart finns det funderingar i detta ämne, och jag tycker det är bra att folk frågar om sådana här saker iställe för att prova sig fram. Köper man fjolårets racedäck så är ju dom naturligtvis lite hårda och hala i början, men det brukar ju ordna till sig efter ett tag. Själv har jag haft sån tur att däcken jag köpt knappt har hunnit kallna efter racet, så därför har jag sluppit den där riktigt hala beläggningen men dom är ju naturligtvis i behov av varmkörning ändå.

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Rigge skrev:
Det pinsamma är att gaffeln än har sprutat ur sig nästan all olja :rodnar eftersom packboxarna är slut. Konstigt nog funkar det hyffsat ändå. Jag ska byta glidringar och boxarna nån dag innan Midlanda eftersom jag brukar kunna köra sönder dom tämligen omgående. Gaffeln har jag i originalhöjd. I bak har jag höjt den en hel del men inte skruvat på något mer eftersom jag ändå inte vet vad jag sysslar med, men jag antar att den är för hård. Tips är mycket välkommet!!

Hursomhelst så åkte jag lika med Pilot Sport utan bekymmer.
Om packboxarna går slut på en gång efter att du satt nya så beror det med största sannolikhet på att gaffelbenen är så repiga att de sliter sönder boxarna. Det enklaste (och tyvärr även dyraste) är att helt enkelt byta gaffelbenen. Därefter kommer du troligtvis inte att ha några packboxproblem längre förutsatt att problemet inte ligger i att du kör med för mycket oljetryck i benen, eller att du monterar boxarna fel. Gör du det så kommer det troligtvis att börja läcka igen ändå.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Va gla för det, nu ska jag cykla iväg å handla nya packboxar å glidringar iallafall.

Edit: Hemma nu, 650 spänn :mad:

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
SpeedAbuser skrev:
Det enklaste (och tyvärr även dyraste) är att helt enkelt byta gaffelbenen.

Om det är stenskottsskador går det med "lite" jobb att få dem att inte skada packboxarna. Det krävs en "Dremmel Tool" och en (den stora gråa runda) polerskiva som rundar av kanterna på skadan. Men den kommer fortfarande att driva ytte-lite olja pga av förljupningen i skadan - men inget som direkt stör.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Det är tunna repor i gaffelbenen bara, inget jag tror förstör packboxarna. Jag köpte snikvariant för hundra spänn paret förr. Nu har jag som sagt originalgrejor och nya glidringar så jag hoppas det håller.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM