Beggade rejsdäck = kassa?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Asylum_Nakaza skrev:
får man fråga vad du själv kör för tryck i dina däck? vad kör du för dimmensioner?

Det står ju längre upp i tråden. :fakta

Jag har inte hellre haft några problem med begagnade SuperCorsa och det är mååååånga som kör på sådana, så problemet ligger nog inte på däcken. Jag har dessutom kört med rätt högt däckstryck. Funkar det också. :)

andersbrink, jag tror du har fel. Rulljansen på beg rejsdäck är ju ganska stor så att om det skulle vara lurendrejeri, så är det väldigt många som lagt stora pengar på nåt som inte funkar. Känns inte helt troligt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag har heller inte haft några problem med begagnade racedäck. Flera jag känner lägger snuskigt bra tider på bana med sådana och tycker man borde antyda något. 3 kg tryck är jäkligt mycket det är nog där problemet ligger.

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
Jag överväger att köpa däck från min kompis som kör i synsam trophy (om de inte bytt namn i år..). De är i mycket gott skick (Bridgestone) men på min TLR sitter det 190 bak. De han erbjuder är 180!! Vad tycker ni jag skall göra. Skall jag tröcka på dem eller inte?? Är skit sugen på att få lite bra grepp... :squid

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Pappsen skrev:
Jag överväger att köpa däck från min kompis som kör i synsam trophy (om de inte bytt namn i år..). De är i mycket gott skick (Bridgestone) men på min TLR sitter det 190 bak. De han erbjuder är 180!! Vad tycker ni jag skall göra. Skall jag tröcka på dem eller inte?? Är skit sugen på att få lite bra grepp... :squid

Testa! Skillnaden mellan 190 o 180 däck är ju rätt liten. Det finns dom som bytat som tycker cykeln svänger lättare efteråt. jag hade testat, helt klart.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Asylum_Nakaza skrev:
får man fråga vad du själv kör för tryck i dina däck? vad kör du för dimmensioner?
Alltid 2 kg och 180/120 på bägge hojarna

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Bingo skrev:
Jag har heller inte haft några problem med begagnade racedäck. Flera jag känner lägger snuskigt bra tider på bana med sådana och tycker man borde antyda något. 3 kg tryck är jäkligt mycket det är nog där problemet ligger.

Vem har sagt nåt om 3 kg? Blånade är dom inte heller, men det känns jäkligt opålitligt.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
CorbenDallas skrev:
andersbrink, jag tror du har fel. Rulljansen på beg rejsdäck är ju ganska stor så att om det skulle vara lurendrejeri, så är det väldigt många som lagt stora pengar på nåt som inte funkar. Känns inte helt troligt.

Vet man vad man köper (och varför) är det väl inga problem, men ett par förra-säsongens-racedäck som Nisse Hult (dvs normalåkaren) monterar är livsfarliga innan man har kört bort den hårda och uttorkade ytterbeläggningen.

Är man hobby-racer med en väldigt tajt budget så funkar ju avdankade däck rätt bra. Vet man inte om man har hjärnsläpp nog att nyttja däcket fullt ut bör man köpa ett nytt vägdäck istället med förutsägbara egenskaper.

Jag menar, ni som rejsar vet ju vad som funkar men han som kör 10 varv i rondellen utanför hamburgerhaket har oftast noll koll på däckens varm/kall/våt/torr-egenskaper. Han blir ju glad av att kunna slipa knäpuckarna med utan hjälp av en sliprondell. :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
andersbrink skrev:
Köpa beggade RR-däck som har gått igenom ett par våldsamma värmecykler på bana är inte så mycket att förlita sig på i kurvorna längre. De duger möjligen för dragracing (med original hjulbas) men mer är det inte.

Hur på verkar det släppen då? Det känns som att en sladd är roligare än studs.

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
andersbrink skrev:
Vet man vad man köper (och varför) är det väl inga problem, men ett par förra-säsongens-racedäck som Nisse Hult (dvs normalåkaren) monterar är livsfarliga innan man har kört bort den hårda och uttorkade ytterbeläggningen.

Är man hobby-racer med en väldigt tajt budget så funkar ju avdankade däck rätt bra. Vet man inte om man har hjärnsläpp nog att nyttja däcket fullt ut bör man köpa ett nytt vägdäck istället med förutsägbara egenskaper.

Jag menar, ni som rejsar vet ju vad som funkar men han som kör 10 varv i rondellen utanför hamburgerhaket har oftast noll koll på däckens varm/kall/våt/torr-egenskaper. Han blir ju glad av att kunna slipa knäpuckarna med utan hjälp av en sliprondell. :)

sliprondell!!!!! :p :D :cool: :bow :rock

rigge: antagligen är det inget mönster kvar på dem, eller så är det för hårt tryck. nått annat kan det väl inte vara heller?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Det finns inget mönster på 50% av däcket, olla dina fjuttare (stötdämpare/fjädring) att dom funkar

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Hur är din bakdämpare inställd samt dina gaffelben?
Kan vara kul att jämföra då vi kör samma modell (the one and only).....

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Tom Byron skrev:
Krasch? Aha, du ska torpedera mig ifall du inte kommer om......

Nä, men jag vet inte....... jag vet inte om Brollybäjben ska med å nåntill....... "wannabes i Fancluben" -de vill ju se den STORE gurun...

Det löser sig nog, men det finns tydligen inte någe plejs i närheten att köpa mat på så ta med någe....eller så åker vi in till Härnösand å shoppar någe.... typ Max/MacD........ om det finns där..... annar är kanske en kylväska med lite kallskuret på sin plats..... vad vet jag.

hahaa.. låter som man skulle packa stora förbandslådan o hänga på... :p

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Kurvmakaren skrev:
Hur är din bakdämpare inställd samt dina gaffelben?
Kan vara kul att jämföra då vi kör samma modell (the one and only).....

Det pinsamma är att gaffeln än har sprutat ur sig nästan all olja :rodnar eftersom packboxarna är slut. Konstigt nog funkar det hyffsat ändå. Jag ska byta glidringar och boxarna nån dag innan Midlanda eftersom jag brukar kunna köra sönder dom tämligen omgående. Gaffeln har jag i originalhöjd. I bak har jag höjt den en hel del men inte skruvat på något mer eftersom jag ändå inte vet vad jag sysslar med, men jag antar att den är för hård. Tips är mycket välkommet!!

Hursomhelst så åkte jag lika med Pilot Sport utan bekymmer.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
Det pinsamma är att gaffeln än har sprutat ur sig nästan all olja :rodnar eftersom packboxarna är slut. Konstigt nog funkar det hyffsat ändå. Jag ska byta glidringar och boxarna nån dag innan Midlanda eftersom jag brukar kunna köra sönder dom tämligen omgående. Gaffeln har jag i originalhöjd. I bak har jag höjt den en hel del men inte skruvat på något mer eftersom jag ändå inte vet vad jag sysslar med, men jag antar att den är för hård. Tips är mycket välkommet!!

Hursomhelst så åkte jag lika med Pilot Sport utan bekymmer.
Fixa fjädringen nu din stuntgalning, det är ju därför som det studsar :fakta
Vi har en lokal renoveringsguru som bygger om samt renoverar din bakdämpare till ett kanon pris, pm:a Kurvmakaren så berättar han :hej

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
GSXR1100R skrev:
Fixa fjädringen nu din stuntgalning, det är ju därför som det studsar :fakta
Vi har en lokal renoveringsguru som bygger om samt renoverar din bakdämpare till ett kanon pris, pm:a Kurvmakaren så berättar han :hej

NÄJJ, det funkade ju förr ju!! Jag ska ha den där skräphögen så kort tid till som möjligt, så nå renovera dämpare blir det inte tal om.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Rigge skrev:
NÄJJ, det funkade ju förr ju!! Jag ska ha den där skräphögen så kort tid till som möjligt, så nå renovera dämpare blir det inte tal om.

Fixar du dämpningen behöver du inte skaffa nån annan hoj!!! :fakta :D

Du sitter på en blivande klassiker, se till att håll den i skick din drul... :D

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
HOHO :D Du är 2 år för sent ute, den är slut överallt, har ingen 2:a, den är slö, gammal, tung, slö, gammal och slut och TUNG! Nu är det dax för nytt snart. Den har hållt snart 3 år och det är personligt rekord för ett fordon som jag ägt.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Rigge skrev:
HOHO :D Du är 2 år för sent ute, den är slut överallt, har ingen 2:a, den är slö, gammal, tung, slö, gammal och slut och TUNG! Nu är det dax för nytt snart. Den har hållt snart 3 år och det är personligt rekord för ett fordon som jag ägt.

Ajdå... jag hoppas verkligen inte min touringkawa ser likadan ut om 4 år... :skrämd

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Rigge skrev:
Köp Freppas Gixxer, den har samma egenskaper som din nuvarande hoj :D

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
andersbrink skrev:

Vad ska jag klassa mej som då, Nisse Hult eller hobbyracer? Jag åker på begagnade Rennsport och nog faan håller dom i så att det räcker på både torrt och blött före. Däremot så har jag märk att det är en grym skillnad på varmt och kallt däck. Att däcken skulle vara LIVSFARLIGA lär jag då tycka är riktigt skitsnack, för jag tror ju att dom flesta som köper beggade racedäck åker på "svängcyklar" och har lite humm om hur ett däck funkar.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...