Begränsad toppfart på 2005 GSX-R 1000?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag håller på och tjafsar med en kille på internet som säger att toppfarten är begränsad på 2005 GSX-R 1000. Stämmer detta? Jag trodde att det bara var mätaren som var begränsad till 299km/h.

Edit: Killen säger för övrigt att GSX-R 1000 skall göra 320km/h med borttagen spärr och annan drevning.

Vidare säger han att CBR 1000 gör 307km/h "utan spärr". Vad är det för någon spärr han snackar om?
 
Last edited:

sandstream

Guest
Nej, det stämmer inte.
Däremot går mätaren bara till 299 men då fortsätter den att accelerera.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Vet du vad toppfarten är på K5:an? Jag hittar inga pålitliga siffror.
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Jag trodde att alla sporthojar efter typ 02 var begränsade till 300, dom sa det på nått mc program på discovery... kan ju ioförsig bara vara skitsnack... men men..
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
sandstream skrev:
Nej, det stämmer inte.
Däremot går mätaren bara till 299 men då fortsätter den att accelerera.

...Japp ! Den varvar ca 400-600 varv till efter det stannar på 299 så det är en riktig glädjemätare på dom :) (odrevad/original)
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Mr EmCom skrev:
Jag trodde att alla sporthojar efter typ 02 var begränsade till 300, dom sa det på nått mc program på discovery... kan ju ioförsig bara vara skitsnack... men men..
Jo, men det är ju mätarna som är begränsade till 299km/h. Hojarna går ju inte ens så fort utan brukar stanna runt 285km/h verklig fart.

För övrigt har ett "pucko" till kommit in i diskussionen. Han säger att han har kört sin 2004 R1 i 310km/h. Den är moddad med avgassystem, filter och pcIII (det vanliga).

Vet någon hur dessa modifikationer påverkar toppfarten? Jag gissar på cirka 5km/h. Den borde alltså inte gå över 290km/h även med modifikationerna.
 

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha FZ1-N
Spela råll dom går så det räcker vem vill ligga i 300 förövrigt då är man bra dum i huvve...
om han vill skryta så låt han göra det en vacker dag har han skrytit färdigt om han ligger i de farterna..... :kocko :kocko :kocko
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
CBR1000 gör kanske 230... den kämpar sig förbi 280 på mätarn i jämnförelse med min urtida gixxer som flyger upp till 299! Ruttna bromsar och tungstyrt chassie men vilka jäjvla motorer suzuki gör! :yoparty
 

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Lite trasig
Bifffen skrev:
Spela råll dom går så det räcker vem vill ligga i 300 förövrigt då är man bra dum i huvve...
om han vill skryta så låt han göra det en vacker dag har han skrytit färdigt om han ligger i de farterna..... :kocko :kocko :kocko


Ja du. Låter nästan som om du har hamnat på fel forum. Men alla har ju rätt till egna åsikter :) .
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Fred00 skrev:
Jo, men det är ju mätarna som är begränsade till 299km/h. Hojarna går ju inte ens så fort utan brukar stanna runt 285km/h verklig fart.

För övrigt har ett "pucko" till kommit in i diskussionen. Han säger att han har kört sin 2004 R1 i 310km/h. Den är moddad med avgassystem, filter och pcIII (det vanliga).

Vet någon hur dessa modifikationer påverkar toppfarten? Jag gissar på cirka 5km/h. Den borde alltså inte gå över 290km/h även med modifikationerna.

<-290 riktighastighet är nog mest realistiskt om han inte dumpar den från ett flygplan eller dylikt .p

Sen Trashcan han kanske menar att ligga i 250+ är inte så smart om det råkar komma någon pipi fågel, då e risken stor att man dör på kuppen. Visst alla kanske kör 250+ någon gång men inte fan ligger man o blå pressar 250+ hela tiden om man inte längtar döden.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Nogger skrev:
...Japp ! Den varvar ca 400-600 varv till efter det stannar på 299 så det är en riktig glädjemätare på dom :) (odrevad/original)
Been there, done that :D
Fred00 skrev:
Jo, men det är ju mätarna som är begränsade till 299km/h. Hojarna går ju inte ens så fort utan brukar stanna runt 285km/h verklig fart.
För övrigt har ett "pucko" till kommit in i diskussionen. Han säger att han har kört sin 2004 R1 i 310km/h. Den är moddad med avgassystem, filter och pcIII (det vanliga).
Vet någon hur dessa modifikationer påverkar toppfarten? Jag gissar på cirka 5km/h. Den borde alltså inte gå över 290km/h även med modifikationerna.
Har ingen aning om vad sånna modifikationer ger i extra toppfart men som jag har förstått det börjar luftmotståndet bli det stora problemet runt 300.
Busan tex har ju ganska säregen kåpa för att få så lite luftmotstånd som möjligt.
Här kan nog herr Fürstenhoff fylla på med en del info, han satsar väl på en +400 repa med sin blysläde.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Sportrider har ju mätt upp R1 -04 till 294km/h men är detta verkligen en representativ mätning?
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Har haft närkontakt i +200 med en kråka, resulterade i kvaddad hjälm + några stygn i skallen.



Lam-Kaka skrev:
<-290 riktighastighet är nog mest realistiskt om han inte dumpar den från ett flygplan eller dylikt .p

Sen Trashcan han kanske menar att ligga i 250+ är inte så smart om det råkar komma någon pipi fågel, då e risken stor att man dör på kuppen. Visst alla kanske kör 250+ någon gång men inte fan ligger man o blå pressar 250+ hela tiden om man inte längtar döden.
 

Macke..

Socialt Handikappad
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Ramnäs
Hoj
Aprlia Rs125 -94
Superbike Roger skrev:
Har haft närkontakt i +200 med en kråka, resulterade i kvaddad hjälm + några stygn i skallen.

Och jag som tyckte Humlan ( lr vad det var ) i pannan gjorde ont i 100 blås :va
Fin sommar dag glider med far ( övnings körde ) drar upp visiret aaa skönt det fläktar BANG ajjj fasn det gjorde ont som fan :rolleyes:
 
Last edited:

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TL1000s -97
För att det ska bli slut på alla löjliga diskutioner om "Min hoj gör XXX kilobananer i sekunden" föreslår jag att en GPS logg postas samtidigt för att bevisa den verkliga hastigheten. :)

Jag har faktist aldrig loggat hojen men min bil gör 165km/h på GPSen... :tungan
Om det är någon som misstror mig kan jag ordna posta en logg på detta när tillfälle ges.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Bästa noterade toppfarterna i olika tester
R1-04 294,8
Zx-10R-04 297,8
GSX-R1000-04 291
CBR-1000rr-04 291.8

Nya suzuki gsx-r1000 k5 har jag ingen aning om, men den lär knappast gå långsammare än 04:an då jag tycker att den är mycket snabbare i alla lägen,märker klar skillnad.
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Vilken är den officiella toppfarten på en K5 enligt tillverkaren då? Den lär ju knappast gå snabbare än vad Suzuki anger..? Men 320 blås borde väl inte vara omöjligt med rätt drevning och en sjuhelvetes raksträcka? Vad säger ni raceputtar?

Min egen 955:a gör 240 enligt tillverkaren, 225 enligt egen mätning - sen blev det varvstopp.

mvh/J.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Lt Jake skrev:
Vilken är den officiella toppfarten på en K5 enligt tillverkaren då? Den lär ju knappast gå snabbare än vad Suzuki anger..? Men 320 blås borde väl inte vara omöjligt med rätt drevning och en sjuhelvetes raksträcka? Vad säger ni raceputtar?

Min egen 955:a gör 240 enligt tillverkaren, 225 enligt egen mätning - sen blev det varvstopp.

mvh/J.
320km/h är knappast möjligt oavsett drevning. Det krävs en jävla massa för att öka från kanske 295km/h original, till 320km/h.

För övrigt påstår killen med R1:an att det finns artiklar som visar att den senaste R1:an har väldigt exakt mätare. Därför vill han att vi ska tro att hans R1:a går över 310km/h. :hihi
 

B-RoY

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
2002 Kawasaki ZR 7 S
Har du en hoj som varvar ut på sexan är det ju lådan som sätter gränsen för hur fort det går om man nu inte drevar om. Det kvittar om du har 180 hk eller 280 hk
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top