Begränsad toppfart på 2005 GSX-R 1000?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
GSXR1000 lyckades komma upp i 302 km/h på Monza i Superstocktrim, då kan man pressa ut några knutar till, kanske närmare 310 km/h. Med backspeglar, blinkers,15-20 hästar mindre och en riktigt lång raka med rätt förhållanden kan man säkert få upp den i närmare 300km/h. Jämför med ZX10R som nästan tangerar 300km/h i standardutförande.

Runt 295 är en kvalificerad gissning:)

För övrigt toppade Corsers WSBK-Suzuki 317 km/h på Monza. Med 209 hästar vid växellådan (ca 40-45 mer än en standard-K5)
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Bifffen skrev:
Spela råll dom går så det räcker vem vill ligga i 300 förövrigt då är man bra dum i huvve...
om han vill skryta så låt han göra det en vacker dag har han skrytit färdigt om han ligger i de farterna..... :kocko :kocko :kocko
varadero?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Har jag villat bort mig nu eller, behövs det 90hk till för att gå från 285 till 310km/h verklig fart? Isåfall hjälper verkligen inget K&N filter och avgassystem...

Effekten som behövs för att öka farten ökar i kubik va?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Lt Jake skrev:
Vilken är den officiella toppfarten på en K5 enligt tillverkaren då? Den lär ju knappast gå snabbare än vad Suzuki anger..? Men 320 blås borde väl inte vara omöjligt med rätt drevning och en sjuhelvetes raksträcka? Vad säger ni raceputtar?

Min egen 955:a gör 240 enligt tillverkaren, 225 enligt egen mätning - sen blev det varvstopp.

mvh/J.
Hört ett rykte om att 955an drevas om i Sverige för att klara bullerprov..
Så det beror kankse på det... Om det ligger någon sanning i det.


Ska vi snacka mätarhastigheter så har min 750 varit uppe i 302 km/h... Så vad lär vi oss av det?? :fattartil
Jo att gsxr750 är snabbare än alla nya 1000cc hojar som bara gör 299
 
Last edited:

IronMike

Guest
Teo skrev:
CBR1000 gör kanske 230... den kämpar sig förbi 280 på mätarn i jämnförelse med min urtida gixxer som flyger upp till 299! Ruttna bromsar och tungstyrt chassie men vilka jäjvla motorer suzuki gör! :yoparty
Du har skönaste avataren ...lite off-topic, men ändå
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att dreva hojen för att få högre toppfart är ju att gå åt fel håll egentligen. Det innebär att man vid varje hastighet får ett lägre motorvarv, dvs motorn blir klenare, kortare hävstång så att säga. Det funkar bara om man samtidigt trimmar motorn.
Omvänt skulle en nerdrevning ge högre hastighet om man får motorn att varva mer och effektkurvan skjuts frammåt.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hoztic skrev:
Att dreva hojen för att få högre toppfart är ju att gå åt fel håll egentligen. Det innebär att man vid varje hastighet får ett lägre motorvarv, dvs motorn blir klenare, kortare hävstång så att säga. Det funkar bara om man samtidigt trimmar motorn.
Omvänt skulle en nerdrevning ge högre hastighet om man får motorn att varva mer och effektkurvan skjuts frammåt.

Det beror ju lite på hur utväxlingen är från början, man vill ju att max effekt ska sammanfalla med max fart iaf om det är toppfart man jagar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Färnbo skrev:
Det beror ju lite på hur utväxlingen är från början, man vill ju att max effekt ska sammanfalla med max fart iaf om det är toppfart man jagar.

Så sant! Fast jag inbillar mig att när det gäller sporthojar så är utväxlingen snarare vald för bra accelleration snarare än högsta möjliga toppfart?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
SENSEI skrev:
Hört ett rykte om att 955an drevas om i Sverige för att klara bullerprov..
Så det beror kankse på det... Om det ligger någon sanning i det.
Bullerprov görs med stillastående hoj.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
RedBaron skrev:
Bullerprov görs med stillastående hoj.
Hmm.. jag sa att det var ett rykte..
Testa med 10 personer. Sätt er i en ring. Viska sedan en historia i örat på den första.. Den viskar den vidare.. så att alla i ringen får höra den. Låt sedan den sista berätta vad han hört så ska du se att historien på den korta tiden ändrat sig....

Det är så rykten funkar..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Olof Eriksson skrev:
Har jag villat bort mig nu eller, behövs det 90hk till för att gå från 285 till 310km/h verklig fart? Isåfall hjälper verkligen inget K&N filter och avgassystem...

Effekten som behövs för att öka farten ökar i kubik va?

Nej det där låter helt orimligt. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Alltså är cirka 30 hästar vad som behövs i så fall.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Sebbe85 skrev:
311 km/h gör en hayabusa i dynojet bänk Orginal.

Nja, det låter lite högt, möjligtvis under riktigt optimala förhållanden. Annars har den svårt att ta sig över 305 km/h.

Det är dock inte pga hög effekt (de nya literhojarna är något starkare) utan pga effektiv aerodynamik, något som är viktigare ju fortare det går. Fråga en flygingenjör...
 

Sebbe85

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
Ktm 990 Superduke
Nr:18 skrev:
Hur simulerar du luftmotståndet i en dynobänk? Luftmotståndet är en stor faktor i de farterna....

tror inte det går att simulera luftmotstånd, utan bara vad den toppade utan på rullen, Utan luftmotstånd..


här är en till sak att tänka på


Min k5 a kördes i 264 på mätaren då gpsades den till 241 Km,
så den som sa runt 280-290 har nog rätt i verklig fart.
 

Anders_mc

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Hököpinge
Hoj
GSXR600 04:A
Vettigt inlägg av B-roy. :tummenupp
Jag undrar varför man lägger ner så mycket energi på om gsxr-1000 gör 307 eller 320, vilket gör klen skillnad på banan, mer intressant är väl isåfall att samtliga suzuki sporthojar har spärr i dom lägre växlarna, där sitter en givare imellan växelväljaren och lådan som ställer om tändningen via boxen. :va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top