Klart hojen har begränsad toppfart; vore väldigt konstigt annars.....
Suckar djupt över hur utbredd okunskapen är om toppfart, luftmotstånd och effekt.
Speciellt om man nu är väldigt intresserad av ämnet. Det räcker ju med väldigt elementär kunskap,
sånt som står i nästan alla hojböcker. Läs nån sån om ni nu är intresserade.
Tyvärr skriver dom svenska hojtidningarna nästan inget om det här. Annars skulle läget
förmodligen vara lite bättre.
(Ber om ursäkt om jag trampar nån på tårna, men jag blir så nedstämd när så många kan så lite
om nåt som intresserar dom så mycket.)
(1) Jo, effektbehovet ökar ungefär som hastigheten i kubik pga luftmotståndet.
10 % högre fart kräver alltså 1.1*1.1*1.1 = 1.33 ca 33 % mer effekt.
Det kan man INTE komma förbi genom att växla om hojen.
Däremot ändras topphastigheten m utväxlingen, det vet vi ju alla. (Den som tvivlar kan prova att toppa den på 1an....)
(2) Men HÖGSTA MÖJLIGA toppfart bestäms av effekten och luftmotståndet.
Den uppnår man bara om hojen når sin toppfart på max.effektvarvet.
Någon med egen erfarenhet av trimning invänder säkert mot (1) ovan. Men notera att det är bara vid
perfekt utväxling enl (2) både före och efter trimning som (1) gäller. (Annars är det exakt som när man köper Akra
f 14000:-, bänkar hojen för 2000:- och tror att hela effektökningen beror på nya avgassystemet.)
Luftmotståndet är nästan helt bortglömt men betyder mer än effekten för toppfarten.
Min R1200 GS gör ca 200 med ca 90 hk på bakhjulet. Vad skulle behövas f 300 km/t ? Alltså 1.5 ggr högre toppfart.
Tja, enl (1) ca 1.5*1.5*1.5 = 3.4 * 90 = 300+ hk. Ta bort katen o mappa om räcker nog inte.
Om Busan är däruppe m 170 hk så betyder det att Bmwn har nästa dubbla luftmotståndet, alltså effektiv area, Cda-värdet..
Ett kuriosa-sätt att se på begränsad toppfart är att kolla när luftmotståndet är så stort att hojen börjar spinna
även om all vikt ligger på bakhjulet. Då är det lite svårt att öka mer liksom.
Om hoj+förare väger ca 300 kg så blir max. dragkraft runt 3 kN. (vanliga däck på asfalt)
170 hk är 125 kW, dvs. 125 kNm/s. Vid 300 km/t toppfart (83 m/s) behöver den alltså 125/83 = 1.51 kN
för att övervinna luftmotståndet.
Vad räcker då 3 kN till för toppfart ? Ja, det blir roten ur (3/1.5) * 300 = 420 km/t ungefär.
Vilken effekt behövs för 420 då ? 3 kN * (420/3.6) m/s = 350 kNm/s dvs. 475 hk.
Det är lite lek med siffror och givetvis inte exakt som i verkligheten. Men kan ge en hint iaf.
Varför allt detta ? Jo, jag hoppas att nån ska bli lite nyfiken på om jag har helt fel eller inte
när det gäller (1) ovan och ta reda på det på nåt annat sätt...
Isf är iaf något vunnet....
/u
ps. jag kan förstås gjort nåt räknefel ovan, har inte kollat så noga. Men inga större fel, vad det verkar ds.