Behörighet B men inte A

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Läs trådarna "Polisen och körkortet" och "Någon som vet....." , dom är inte många dagar gamla och behandlar exakt samma sak, söker du hittar du fler trådar...

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Poacher skrev:
Du åker givetvis dit, det är samma som att köra helt utan körkort, så bered dig på att bli av med B-kortet.

Vad jag hört anses det som värre att köra A på B-kort än att köra A utan något kort alls. Har man en behörighet förväntas man vara mer insatt i vad som gäller.

Buden är många. Mina pengar är på alla behörigheter indragna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
ft skrev:
Mina pengar är på alla behörigheter indragna.

I någon utav dom andra trådarna var det ju någon som hade blivit stoppad på en cross utan körkort, dessutom med prövotid kvar på B, och klarat lappen.

Jag skulle däremot inte sätta pengar på det.

Men det är ju lite konstigt att vi aldrig får ett definitivt slutgiltigt svar på den här frågan, så att folk slipper spekulera varje gång någon självmordspilot frågar.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
jag tror det beror på polisen som haffar, men blir man tagen längs vägen i en vanlig kontroll lär de knappast släppa en utan åtgärd, trots allt är det olagligt att köra utan körkort och ska behandlas därefter.

Dumt att chansa iaf, och enl. mig oansvarigt eftersom du inte kan köra hoj direkt ur vaggan.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
GuW skrev:
I någon utav dom andra trådarna var det ju någon som hade blivit stoppad på en cross utan körkort, dessutom med prövotid kvar på B, och klarat lappen.

Jo, jag läste det. Jag tror att antingen hade killen en jäkla tur med vem han blev stoppad av eller så är praxis att tillämpa lagen mjukt i sådana fall.

Jag skulle inte satsa min behörighet på att det är det senare, även om jag vore så förbannat dum att jag skulle ge mig ut i trafiken på en hoj jag inte var behörig för.

Man blir inte automatiskt duktig på att köra av att ha kortet men för kortet krävs en viss miniminivå av körförmåga. Anser man sig ha den kunskapen så är det bara att köra upp och så är problemet ur världen. Om man inte tror sig ha den skall man inte heller köra. Det är inte SÅ jävla svårt att fatta...

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
Men för helvete...

Bli tagen när du kör en behörighet som du saknar = du skall (enligt lagen) få återkallat körkort på de behörighter du har!

Om du kör en behörighet som du saknar är du dessutom (personlig åsikt) helt djävla dum i huvudet!

//J, motorinstruktör försvarsmakten

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Lt Jake skrev:
Om du kör en behörighet som du saknar är du dessutom (personlig åsikt) helt djävla dum i huvudet!

//J, motorinstruktör försvarsmakten

Japp det håller jag med om.

Nu börjar det bli för många "vad händer om jag kör utan kort" trådar.

Skaffa körkort och kör sen...plättlätt..problem löst.

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
och alla ska som vanligt vara så oerhört präktiga.. aldrig provkört något utan behörighet eller aldrig låtit polarn testa lite. :klappar

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
lagen är lika om du kör mc med B kort eller tungt släp med B kort ! känner ni någon som blivit av med körkortet pga felaktig last elr?????? DU FÅR 600 KR I BÖTER Å AJABAJA...... börjar fundera varför vissa av er ens har mc! finns ingen anledning att ha mc om man är DÖRÄDD att bryta mot lagen. för det är helt omöjligt på 2 hjul... om man inte kör goldwing eller gynstol som ni gnällkärringar.

hade varit kul att veta hur präktiga ni är i verkligheten :7peta

Last edited:

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
madmagnus skrev:
lagen är lika om du kör mc med B kort eller tungt släp med B kort ! känner ni någon som blivit av med körkortet pga felaktig last elr?????? DU FÅR 600 KR I BÖTER Å AJABAJA...... börjar fundera varför vissa av er ens har mc! finns ingen anledning att ha mc om man är DÖRÄDD att bryta mot lagen. för det är helt omöjligt på 2 hjul... om man inte kör goldwing eller gynstol som ni gnällkärringar.

hade varit kul att veta hur präktiga ni är i verkligheten :7peta

Du har helt rätt. Jag skall ge bort mitt kort till en 17-åring som är mycket ballare än mig..

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
Lt Jake skrev:
Du har helt rätt. Jag skall ge bort mitt kort till en 17-åring som är mycket ballare än mig..

jag är nog lika less på dom här trådarna som du är! om alla bara kunde ge fan i att skriva ett svar om man inte kan hålla sig till ämnet....

frågan var huruvida man blir av med B kortet vid olovlig körning! svaret är NEJ! ändå har 10 stycken svarat att JA, körkortet ryker, fängelse i 13 år, du får 25000kr i böter å dom amputerar ena armen på dig! otroligt....

Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
madmagnus skrev:
jag är nog lika less på dom här trådarna som du är! om alla bara kunde ge fan i att skriva ett svar om man inte kan hålla sig till ämnet....

frågan var huruvida man blir av med B kortet vid olovlig körning! svaret är NEJ! ändå har 10 stycken svarat att JA, körkortet ryker, fängelse i 13 år, du får 25000kr i böter å dom amputerar ena armen på dig! otroligt....

Varför är svaret nej menar du?
Olovlig körning är straffbart och nog fasen kan de ta av dig B-kortet, jag tror mycket beror på omständigheterna, men att sitta och uppmana till sån körning är inte riktigt friskt.
Har ni inte fått nog av idioter som kör ihjäl sig utan A-kort och sen belastar oss andra med nya regler och premiehöjningar.
Jag anser inte tat sånt här hör hemma på forumet, här kör man hoj men man har fan tagit sitt körkort med om man ska ut i trafiken på hojen, är det så förbannat svårt att förstå?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Poacher skrev:
men att sitta och uppmana till sån körning är inte riktigt friskt.

Det är väl ingen jävel som uppmanar till ett sådant beteende, vi försöker svara på frågan.
Om vi säger att körkortet inte ryker om du kör 29 för fort på motorväg, har vi då uppmanat till det?
Om vi säger att det är 400 i böter för miniskylt, har vi uppmanat det?

Eller ska man ljuga för att det är just körning utan A det gäller?

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
GuW skrev:
Det är väl ingen jävel som uppmanar till ett sådant beteende, vi försöker svara på frågan.
Om vi säger att körkortet inte ryker om du kör 29 för fort på motorväg, har vi då uppmanat till det?
Om vi säger att det är 400 i böter för miniskylt, har vi uppmanat det?

Eller ska man ljuga för att det är just körning utan A det gäller?
Läs i tråden så märker du att vissas ton är att det är mer eller mindre ok för att man inte blir av med sitt bilkörkort.
Eftersom denna typ av trådar dyker upp då och då så tycker jag man kan markera att det inte bara handlar om ifall man får böter eller nåt sånt utan att folk dör för att de inte har utbildat sig innna de kör.
Vill du säga emot så gör det, men jag kommer aldrig att förstå dig.
Ser heller ingen lögn i att man kan bli av med sina körkort för olovlig körning, var exakt är lögn i detta?
Nä barnsliga skitungar som hojtar om moraliserande och att ingen ska bestämma över dem är jag väldigt less på, att man har körkort för mc när man kör är grundläggande tycker jag.
Så enkelt är det.

Limar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
GSXR750 -05
Blir man stoppad utan A-kort på hoj riskerar man normalt inte att övriga behörigheter dras in, första gången.
Böter på runt tusen spänn är den enda smällen, + en notering i registret.

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
R6RR 2008
ta kortet för fan!!!.ere svårt eller? ...eller håll dig till bilen..

hellre nån med kort som kör för fort än en utan som kör lagligt...

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Det dumma är ju att förr i tiden så fick man väl A-körkortet på köpet när man tog B-kortet. Varför dras inte detta A-kortet in och man får ta kortet på ett normalt sätt? Det kan komma en 60 årig tant på en turbomatad gixxer på 300hk som aldrig ens kört moppe. :gnissla Beror inte ganska många olyckor på att 60 åriga Lars som körde moppe som 15 åring köper en sporthojj och drar åt skogen?

Jaja, håller själv på att ta mc-kort och ska snart köra upp. Men visst är det svårt att hålla sig när den nyvaxade Rden står och glänser i garaget och visst händer det att man tar en sväng. :yoparty

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...