Behöva mappa/bänka Hypermotard 950 pga mod?

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Hoj
Ducati
Har en Hypermotard 950.

Har slängt på en decat, stoppat in ett SF Sprinter luftfilter nu och tidigare tagit ut lite stoppning ur originalljuddämparen. När jag kört den går den riktigt fint, känns pigg och rapp, ingen konstig lukt, den håller vattentempen och hackar inget vid gaspådrag. Den ger några mindre små baktändningar, poppande vid enstaka tillfällen vid växling och gasavslag men vill minnas att den även gjorde detta tidigare innan decaten och luftfilterbytet men att de blir mer märkbart nu när ljudet inte dämpas på samma sätt. Har inte haft någon kraftig baktändning alls. Är ändå nojig att hojen kanske går tunt, eller snarare tunnare än från fabrik.

Pratade med en Ducatitekniker tidigare innan ombyggnationen och han trodde inte de skulle vara några problem, inte heller Peter på Marcussens MC när jag talade med honom senast igår och berättade om upplägget på hojen.

Lambdasonderna sitter före katten men förstått att dessa endast styr blandningen vid lägre varv, och att det finns något AIS-system som ska minska risk för baktändningar över lag.

Jag har alltså ökat tillflödet med luft och öppnat upp baktill. Hojen upplevs gå bra men bör jag mappa den? Kikar på UpMap från Termignoni som säkerhet men kan tyvärr inte få denna innan min semesterresa till Gotland om drygt 1 vecka.

Tuta o köra då jag inte upplever något problem eller slänga på katten igen (ett j-vla aber till arbete) tills den är har rätt mappning?

Upmap - bra eller anus? Bänka och mappa o flasha ECU:n likt UpMap gör? Eller satsa på typ Rapidbike easy? Eller bara bänka och se bränsle/luftblandning?

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Du nämner "tidigare tagit ut lite stoppning ur originalljuddämparen.

Öppna du upp ljuddämparna? Förklara gärna hur du gjorde

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Hoj
Ducati
Well, it ain't broken...yet.

Köpte ett extra set originalljuddämpare, borrade upp popnitarna och tog ut 80%, mest som en kul grej men sen blev det rätt trevligt ljud.

Katten sitter inte kvar, raka böjar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Pratade med en Ducatitekniker tidigare innan ombyggnationen och han trodde inte de skulle vara några problem, inte heller Peter på Marcussens MC när jag talade med honom senast igår och berättade om upplägget på hojen.
slut citat
Jag skulle lita på dom.
Var det på väg ge problem så hade jag i samma sits erbjudit lämpligt jobb för att lösa ditt problem.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning