Behöver en bensinsnål bil!

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Öland
Har ni några bra tips på följande bil:

bensinsnål

max 25.000:-

billig försäkring

billig skatt

inte röd

samt "snygg" (ska inte vara pinsam)

Jag kör ca 8 mil varje dag med en gammal 240 och det börjar kännas jobbigt!
 
Jo, det vimlar ju av bilar... Funderar på en CRX - men jag vet inte om det är min stil! Om du vet vem Hässelmark är har han ju en frän CRX till salu! :)
 
Diesel är ju billigare per liter..men en så pass gammal dieselbil är kanske inte någon höjdare.
Låter som en stenkross och luktar och ryker.
 
Audi 80 med 1,8 liters motorn är väldigt bensinsnål försäkring o skatt inte så farligt. Nyare än -87 så har du galvad kaross och nästan ingen rost i de flesta fall. Komforten är ju bättre i en audi än andra bilar i den klassen av samma år.

Nackdel är att den upplevs som väldigt slö 91HK , jag körde min på 0,75 blandad körning, längre landsvägskörningar nere på 0,65 milen då kan man leva med att den är trött. Bagaget är inte stort så den är inte lastvänlig.
Hurvida du kan se cool ut i bilen vet jag inte men pinsam skulle jag väl inte säga att den är. Bra bil som går att hitta för vettiga pengar!!

modellen jag hade och skriver om är mellan -87 -91

Ex http://www2.blocket.se/view/2264544.htm?l=0&c=1&city=0
 
Blue skrev:
Honom känner jag, länge sedan han körde mopperejs nu.


Här är en som är bensinsnål!

http://www2.blocket.se/view/2245229.htm?l=0&c=1&city=0







Den går på diesel

Desto värre skatt....

Skaffa inte dessa bilar om du vill skruva/laga rost:
Opel, alla modeller till 2003
ford, de flesta modeller
seat, alla modeller (taskig kvalitet rakt igenom som nästan alla vag)
nissan har jag flera dåliga erfarenheter av men de gör många bra modeller.

Den absolut bästa bilen (ohotad förstaplacering) när det gäller ekonomi, driftsäkerhet etc ÄR Mazda 626. Även äldre modeller som 87;or är fruktansvärt prisvärda.
Enda du ska akta dig för är modellen med V6:an som är viktig att man sköter extra noga. Men gör man itne det blir det en dyr affär....

exempel:
http://www2.blocket.se/view/2300346.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/2296406.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/2292065.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/2285065.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/2284200.htm?l=0&c=1&city=0
http://www2.blocket.se/view/2267131.htm?l=0&c=1&city=0
 
Gustav1 skrev:
Diesel är ju billigare per liter..men en så pass gammal dieselbil är kanske inte någon höjdare.
Låter som en stenkross och luktar och ryker.

Jag tog bara första bästa, man kan säkert hitta Golf treor med tdi motor för runt 25k.
Jag sålde min gamla Golf -94 tdi för 28k för två år sedan, gick som ett skott och rök inte mer än -99 som jag har nu fast att den hade gått 25.000 mil

DumDum skrev:
Ja, om du kör mer än 6000 (eller var det 3000?) mil om året. Skatten är dyr

Det räcker nog med 2000 mil per år för att räkna hem en diesel bil.
 
Ska man åka så billigt/bekvämt/säkert/driftsäkert som möjligt för 25 papp som möjligt så köp Mazda 626 som DeeCati säger. Annars köp en Saab 9000 om du vill åka säkert oslagbara krocksäkerhet för pengarna, men drar för mycket soppa :D
 
Kör du 8 mil om dagen så blir diesel billigare.

Skatten är 4ggr dyrare men ded kör du in kolla på ung. räkneexempel.

Diesel kostar väl ca 8kr och bensin 9kr (har inte såstor koll på bränslepris då jag tankar för 6kr/l

Säg att du kör 2000mil/år
8*0,6*2000+5000=14600 Diesel
9*0,8*2000+1250=15650 Bensin

Sen kan man ju LB-regga oxå får visserligen inte ha baksäte men skatten blir ca en 1000lapp
 
Jag kör Ford Scorpio -92 sedan... billiga i inköp, stora och rymliga samt drar inte alls så mycket soppa... tänk på att det skall vara 2,0 och inte V6:an

landsväg/motorväg ca: 0,75-0,8 L/mil
stadskörning = Mindre än min gamla Volvo 244, men drar ändå strax över litern.

men bensinsnål bil... tja... man får ju säkerhet därefter.

mazda 323
mazda 323 F
 
xtreme skrev:
Jo, det vimlar ju av bilar... Funderar på en CRX - men jag vet inte om det är min stil! Om du vet vem Hässelmark är har han ju en frän CRX till salu! :)

Den skulle ju inte vara pinsam sa du ju... :D
 
Du kanske inte ska lägga för stor vikt endast vid förbrukningen.
Ta även med priser på service och reservdelar, den bil som drar lite soppa kanske inte är så billig längre om reservdelarna visar sig vara för dyra.
Även försäkringenpremien kanske gör sitt.
 
toxicated skrev:
Audi 80 med 1,8 liters motorn är väldigt bensinsnål försäkring o skatt inte så farligt. Nyare än -87 så har du galvad kaross och nästan ingen rost i de flesta fall. Komforten är ju bättre i en audi än andra bilar i den klassen av samma år.

Nackdel är att den upplevs som väldigt slö 91HK , jag körde min på 0,75 blandad körning, längre landsvägskörningar nere på 0,65 milen då kan man leva med att den är trött. Bagaget är inte stort så den är inte lastvänlig.
Hurvida du kan se cool ut i bilen vet jag inte men pinsam skulle jag väl inte säga att den är. Bra bil som går att hitta för vettiga pengar!!

modellen jag hade och skriver om är mellan -87 -91

Ex http://www2.blocket.se/view/2264544.htm?l=0&c=1&city=0

Ett bra val!! Vill man ha ett helt slagskepp så köper man, som jag, en Audi 100. Man kan ju säga att då finns det plats iaf!! :yoparty 1,8an är jäkligt snål även i 100an, har för mig att cw värdet var rekordlågt när bilen kom.. Själv har jag lilla femman på 2 liter, går under 0,8 blandat, inte så bra med ok för storleken. :tummenupp Köp bara inte 2,3an om du inte vill byta bromsok var tusende mil, sitter ju liksom skivor bak med jorden mest korkade handbromslösning!! :huvet

Men glöm inte: Audi 100 är en ful bil. :hördu
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top