Behöver en hoj för att köra långt! tips någon?

Snyggve

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
aprillia rs 50 1999
Ja som sagt så ska undertecknad och tre vänner köra långt genom halva central europa så jag undrar vad man ska köpa för hoj och om man ska ha 2-eller 4-takt
med tanke på att det förmodligen kommer bli cirka 400 mil utan kolvbyte vilket inte e det bästa på en 2-takt.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Klart en DT (kolvbyte 2000:e mil på DT) eller någon annan sådan 2-takt är bra men du kommer inte känna av din röv om du kör en längre sträcka. Så jag hade nog köpt en varra (Honda Varadero) ist, 4 takt, rymmer mycket bensin, har 15 hk (som en strypt DT), och har en skön sadel.

Det är nog den bästa 125:an för långkörningar med tanke på sadeln och tanken + att den är 4-takt med 15 hk. En DT rymmer bara 11 (?) liter tro ja och drar väll minst 0.6.

deLi

(=
Gick med
15 Oct 2006
Hoj
Aprilia rs-07 och en fiddy
Klart en DT (kolvbyte 2000:e mil på DT) eller någon annan sådan 2-takt är bra men du kommer inte känna av din röv om du kör en längre sträcka. Så jag hade nog köpt en varra (Honda Varadero) ist, 4 takt, rymmer mycket bensin, har 15 hk (som en strypt DT), och har en skön sadel.

Det är nog den bästa 125:an för långkörningar med tanke på sadeln och tanken + att den är 4-takt med 15 hk. En DT rymmer bara 11 (?) liter tro ja och drar väll minst 0.6.

tankvolym 16.8 liter inkl. 2.7 l reserv
vikt inkl. bränsle, olja, kylarvätska. 169,1 kg
kompressionsförhållande 11,8 : 1
effekt 10,6 kW / 11000 v - 14,4 hkr
moment 1,02 kpm / 8500 varv

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ja som sagt så ska undertecknad och tre vänner köra långt genom halva central europa så jag undrar vad man ska köpa för hoj och om man ska ha 2-eller 4-takt
med tanke på att det förmodligen kommer bli cirka 400 mil utan kolvbyte vilket inte e det bästa på en 2-takt.
Man kan köra 2000 mil utan att byta kolv på 2-takt...

Dock är Varaderon den bästa långfärds 125:an pga lång räckvidd och bra vindskydd.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En större hoj.

Att åka igenom eropa på en 125:a är jävligt optimistiskt. Lär gå med en 2t, men dyrt blir det, och inga garantier finns att den håller. Som andra sagt är nog varaderon bäst för ända målet, men, vilket jäkla mörker med den effekten. autobahn kan du ju glömma. Vänta tills du blir 18 säger jag.

Odin

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
/
En större hoj.

Att åka igenom eropa på en 125:a är jävligt optimistiskt. Lär gå med en 2t, men dyrt blir det, och inga garantier finns att den håller. Som andra sagt är nog varaderon bäst för ända målet, men, vilket jäkla mörker med den effekten. autobahn kan du ju glömma. Vänta tills du blir 18 säger jag.
Har inte 125a ännu men kan nog hålla med om det!
125a är nog liiiite klent för ditt önskade ändamål :pannkyss

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
DT 125 funkar för längre turer. Jag vet dock inte hur mycket röven klarar.
TDR har samma motor men är mer touring än DT, tydligen grymt bekväm.
Angående soppaförbrukning så går det att komma under 0,3 på en strypt. Dock mestadels landsväg.

Varadero är ju att annat alternativ, men tyngre samtidigt.

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
En Varadero 125 hade jag inte tvekat att köra genom Europa på! Riktig slitvarg, bra komfort, bra vindskydd, värme (alltså till handska och kläder) etc...

Enda problemet jag ser är att den går långsamt, du kan nog inte räkna med att marscha i mer än 100...

Solid snake

Guest
Vet inte hur mycket pengar du har MEN, du ska ha:

En hoj.
Skyddsutrustning.
Massa grejer, typ tält och så kanske osv osv.
Sen ska du ha en massa pengar till soppa, däck, och olja.
Sen kanske du vill äta också, det kostar det med, och du kanske inte vill/kan bo i tält hela tiden = du får ta in på nåt vandrarhem.

Du kan nog räkna med att ha 20000kr för att göra en resa ner i europa, men nu vet jag inte hur långt du ska så, men det är lite att planera och tänka efter en hel del om du vill göra det eller inte.

Kul att komma ner i Tyskland och sen komma på att detta vill jag inte göra egentligen.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Vet inte hur mycket pengar du har MEN, du ska ha:

En hoj.
Skyddsutrustning.
Massa grejer, typ tält och så kanske osv osv.
Sen ska du ha en massa pengar till soppa, däck, och olja.
Sen kanske du vill äta också, det kostar det med, och du kanske inte vill/kan bo i tält hela tiden = du får ta in på nåt vandrarhem.

Du kan nog räkna med att ha 20000kr för att göra en resa ner i europa, men nu vet jag inte hur långt du ska så, men det är lite att planera och tänka efter en hel del om du vill göra det eller inte.

Kul att komma ner i Tyskland och sen komma på att detta vill jag inte göra egentligen.
Håller med.

Vill man tvunget köra mc-semester med 125:a är det nog bäst att köra i Sverige/Norge.

Du bor ju i Östersund! Nära till Norge och fina vägar.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Den här ska nog vara perfekt!

Latest%20Chopper%20004.jpg

Snyggve

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
aprillia rs 50 1999
Tack för alla tips. Har ej kunnat svara på grund av brist på tid.
Jag och några vänner ska åka ner i Europa i sommar så det måste duga med 125cc även om det kan vara jävligt drygt, men som sagt vi ska vara många och det kommer att kosta men pengarna löser sig alltid och vi tänkte åka till italien via tyskland och österrike över alperna och vi hade tänkt åka under sommarlovet så det får ta den tid det tar, men är det någon som har något tips på en 2-taktare som man kan åka långt på eftersom jag är tveksam till 4-takt på grund av varraderon är så seg, är det någon som vet om varradeon är strypt så att man kan ta bort dom?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Last edited:

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Varaderon är mest troligt inte strypt...

Skulle jag vilja ha en åkalångthoj så skulle jag ta Yamaha TDR 125...
DTns slitstarka motor. Kåpbeklädd så man kanske klarar vinden lite bättre. Så kan man ju utrusta den med olika bekvämligheter också.

Edit:
Sån alltså:
http://www.blocket.se/vi/13816857.htm?ca=9_s
http://www.blocket.se/vi/13885386.htm?ca=9_s

En recension
http://fjollhoj.se/artiklar.php?d=Motorcyklar&a=Yamaha TDR 125&p=1

Från första länken; "När den väl går är det värt det. går som F*n har testat mot ett bra gäng andra 125:eek:r och dom har inte en suck."

Har han kört mot 17st lifan 4-t eller?
Fan vad jag hatar folk som snackar skit.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Från första länken; "När den väl går är det värt det. går som F*n har testat mot ett bra gäng andra 125:eek:r och dom har inte en suck."

Har han kört mot 17st lifan 4-t eller?
Fan vad jag hatar folk som snackar skit.

Hehe, ja, tdr = DT/TZR motor, och troligtvis tyngre än dessa. Den motorn har mindre effekt än RS/mito/KTM/huskvarna, osv... Fast ändå, den räcker till för att skrämma vettet ur dig när du flyttar upp från moppe, medans alla 125:eek:r känns trötta efter nån månad ändå.

Men visst är nog TDR bäst av 2t till att åka långt på, det håller jag med om. Skulle se till att byta kolv innan ni åker, så du kan vara säker på att den inte sjunger på sista versen redan innan ni åker, oberoende on förra ägaren säger att den är nybytt, för det har jag erfarenheter om att alla säger när det skall säljas, oberoende om det stämmer eller inte.

:)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...