Behöver en hoj för att köra långt! tips någon?

Laddrack

Busmört
Gick med
30 Oct 2007
Ort
Västerås
Hoj
KTM exc 125 sm(SÅLD) Kawasaki KMX 125-02
så lång hojsemester som du har tänkt dig så är väl yamaha tdr eller varadero bäst och du kan ju säga till din kompis me mito att byta hoj om han ska me för han kommer antagligen aldrig orka åka längre sträckor utan att vila
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
låter väldigt intressant :tummenupp funderar faktiskt att göra samma sak som du och dina kompisar i sommar också, fast med mina kompisar :tungan

som sagt ta med dig några kolvar å lite stålar så borde allt gå som smort..
har ingen erfarenhet av komfort på mito och dom där hojjarna.

fast om man har kört moped i några år så finns det nog fan inget som kan stoppa en på 125a :yoparty

lite offtopic: hur driftsäker är en nsr 125r 89a? en sådan jag har nämligen :tuttar
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
låter väldigt intressant :tummenupp funderar faktiskt att göra samma sak som du och dina kompisar i sommar också, fast med mina kompisar :tungan

som sagt ta med dig några kolvar å lite stålar så borde allt gå som smort..
har ingen erfarenhet av komfort på mito och dom där hojjarna.

fast om man har kört moped i några år så finns det nog fan inget som kan stoppa en på 125a :yoparty

lite offtopic: hur driftsäker är en nsr 125r 89a? en sådan jag har nämligen :tuttar

Kul om cylindern skär då spelar det ingen roll hur många kolvar man har.
Eller något annat roligt som pajar, personligen skulle jag inte våga åka utomlands med en 2-takts 125:a.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Kul om cylindern skär då spelar det ingen roll hur många kolvar man har.
Eller något annat roligt som pajar, personligen skulle jag inte våga åka utomlands med en 2-takts 125:a.

Tar man en TDR eller liknande kan man vara relativt säker iaf :)
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
Då får du troligtvis byta tändstift varannan kvart. :näsblod

kanske överdrev.. men asså varför skulle en cylinder skära bara för att man är ute och kör? om dom inte ligger å tok kör så håller väll sakerna lika länge som annars,, annars så kan dom ju faktiskt ta en skvätt olja i tanken för att vara på den säkra sidan, bara dom har rena och fina filter, och kollar över grejjerna innan så tror jag att det går lika bra på en 2 taktare som på 4 takt :tummenupp
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
du vet att för mycket olja kan få en hoj att skära väl?
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
vattenpumpen kan skära ihopp likaså oljepump. kylaren kan spricka drev kan gå sönder kedjan kan hoppa/gå av. punktering el haveri. Sjärtklåda. ja mycket kan gå fel.

Man kör på för fan. Ni lär få en jävla upplevelse =)
 

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Ort
varberg västkust
Hoj
honda nsr125r -89
du vet att för mycket olja kan få en hoj att skära väl?

har jag sagt att dom ska ha i 10%?... menar att man kan ta i 1 % mer. om man vet att detta blir en lång dag idag och om man ska ligga länge på motorvägen så kan hojjen gött ha sig en skvätt olja :D
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
vattenpumpen kan skära ihopp likaså oljepump. kylaren kan spricka drev kan gå sönder kedjan kan hoppa/gå av. punktering el haveri. Sjärtklåda. ja mycket kan gå fel.

Man kör på för fan. Ni lär få en jävla upplevelse =)

ANALKLÅDA!

Eheum. En 2t håller ju tomatiskt sämmre än en 4t p.g.a. mindre effektivt smörjnings system och att den är lite livligare byggd i motorn. (kasst ordföråd). 30 häst på 125cc är ungefär samma hk/cc som en F1 bil (30/125 = 0.24 hk/cc, 800/3000 ~0.26 hk/cc (F1 bilens siffror baserade på nått gammalt discovery avsnitt eller liknande)). Den håller en tävling, så att en 2t 125:a behöver kolv byten rätt ofta är inget konstigt.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
kanske överdrev.. men asså varför skulle en cylinder skära bara för att man är ute och kör? om dom inte ligger å tok kör så håller väll sakerna lika länge som annars,, annars så kan dom ju faktiskt ta en skvätt olja i tanken för att vara på den säkra sidan, bara dom har rena och fina filter, och kollar över grejjerna innan så tror jag att det går lika bra på en 2 taktare som på 4 takt :tummenupp

Om du tror att man klarar sig för att man kör en liten skvätt i tanken så är det fel, det ska vara rätt bestickning från förgasaren. Och motorn kan skära om man kör med för mycket olja också dock så är det större risk att den skär.

Visst går det säkert att åka med en 125:a 2-takt men hur mycket orkar man hålla på? Kul att stå byta en kolv i mitten av tyskland, njaa.

OM jag skulle åkt så skulle det blivit en 4-takt men hur roligt är det?

Så resa utomlands med en 125:a? NEJ TACK:näsblod

har jag sagt att dom ska ha i 10%?... menar att man kan ta i 1 % mer. om man vet att detta blir en lång dag idag och om man ska ligga länge på motorvägen så kan hojjen gött ha sig en skvätt olja :D

Ja självklart, bara hälla på lite hära och där, tror du själv på att om du kör med 1 % fetar blandning att det håller längre om du kör motorväg?

Ju mer olja ju mer sot och klet.

Har under kan du läsa vad som händer/kan hända om man kör med fel blandning delvis, lite skvätt.


Svartskallen /kallas så.

Blir av för fet blandning. Beror på choke-fel eller bara fel munstycke.
Svart räk är ett säkert tecken på detta. Fixa blandningen innan du byter detta stift.
Motorn börjar gå ryckigt pga att kvarvarande sot funkar som tändstift och tänder bränsle/luft-blandningen vid fel eller flera tillfällen. Detta kan i sin tur leda till att porslinskroppen spricker och far runt, dvs Kratern.

Kolla:
Stifttyp: Rätt värmetal
Luftfilter: Igensatt filter kan orsaka för fet blandning.
Luftskruven: Justera in rätt blandning.
Choke: Kolla att den inte ligger i under normal gång.
Flottören: Denna kan också orsaka för fet blandning.

(Svartskallar utgör 20% av reklamerade motorhaverier hos NGK)

Som sagt förgasaren ska vara rätt bestyckad, det kommer du längst på.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kan man köra en puch dakota från trelleborg ner till florens och tebax via paris på 2 veckor så kan man nog mc-semestra med vilken 125:a som helst. För att svara på frågan; Skulle utan tvekan valt Varaderon. Du vill ändå inte ligga på autobahn. Efter egen erfarenhet så är det betydligt mycke trevligare att kunna ta en öl och en god korv på kvällen än att hiva alla pengar i pumpen. Även om den inte går fortare än 100Km/h så tror jag den är det ultimata alternativet bland de vanligaste 125:eek:rna. ´Ni ska ju köra landsväg över alperna, då kommer det inte gå fort. Oavsett vilken hoj du kör.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Den håller nog lika bra som mito.
Lite gammalt inlägg kanske, men....

Nej, Miton har lite mindre effekt, lite annan utväxling etc... Det är dock inte det jag tänker på, utan allt dåligt jag har hört om GG. Om detta sedan beror på hoj eller ägare kan inte jag avgöra, men det är ju långt ifrån alla som slipper problem med sin GG :näsblod
 
Last edited:

Snyggve

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Östersund
Hoj
aprillia rs 50 1999
jag förstår inte vad som är så farligt med att byta kolv ingen jag känner att dött av skit på fingrarna, men varaderon är tyvärr ful och slö annars hade jag köpt en men 2-takt kanske en tdr är lättare att meka med och om cylindern ger upp så finns det alltid delar i tyskland där man är men innan avfärd så blir det först och främst total motorrenovering och genom gång av bromsar men också hjullagerbyte för det är inte trevligt att bryta r dom gamla lagren med en skruvmejsel och slå i nya med en hammare efter vägkanten, samt att åka långt på mito ser jag som en utmaning.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
så lång hojsemester som du har tänkt dig så är väl yamaha tdr eller varadero bäst och du kan ju säga till din kompis me mito att byta hoj om han ska me för han kommer antagligen aldrig orka åka längre sträckor utan att vila
Jag och en polare körde nästa 40 mil en dag i somras, han på en Varadero och jag på Miton. Vi var nog ungefär lika rangliga efteråt, han var öm i arslet occh jag i knäna. :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Lite gammalt inlägg kanske, men....

Nej, Miton har lite mindre effekt, lite annan utväxling etc... Det är dock inte det jag tänker på, utan allt dåligt jag har hört om GG. Om detta sedan beror på hoj eller ägare kan inte jag avgöra, men det är ju långt ifrån alla som slipper problem med sin GG :näsblod
Ägaren skulle jag gissa på :hihi

Hur många MF:s är det inte som köper GG och sedan sköter den som en moppe?
 

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
Honda NSR 125R
jag kan ju berätta: att med min NSR körde jag från Lund till Västerås i sommras. Det var inga som helst problem förutom att jag vara tvungen att tanka var 18 mil vilket var både drygt och dyrt. Dagen därefter var det svårt att sitta ner. Så om ni ska ut i Europa så rekommenderar jag en motorcykel med bekväm körställning och en 4-takts motor pga deras lägre bränsleförbrukning och deras längre livslängd.

Med rätt hoj kan nog eran sommar bli väl så minnesvärd!
 

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
Skulle rekommendera Peugeot Jetforce 125cc Compressor

Asskön att sitta på långa sträckor och det är en Fyrtakt men kompressorn gör så att du lätt kan komma upp i 110-115km/h hur mycket du än väger typ
as go jag hade en version av det innan fasst en EFI som också innehåller kompressor men äldre modell den va go o köra långt visst är det en scooter men mc som mc :):yoparty
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top