Upplever faktiskt inga störande vibrationer på min Z1000SX -17.
Allmänt gäller väl att ju mindre (lättare) kolvar dessto mindre vibrationer. Dvs för att ta 600cc hojar är 1-cylindrig värst, 2-cylindrig bättre, 3-cylindrig ännu bättre, osv.
Ju tyngre hoj dessto mindre vibrationer. Eftersom vanliga hojar väger in i området 150 - 250 kg så kan man förvänta sig mindre vibrationer ju mindre slagvolymen hojen har och ju fler cylindrar den har.
Hojar med aluminiumram vibrerar mindre än motsvarande hoj med stålram för man har varit tvungen minska vibrationerna för att hindra att aluminiumramen ska gå av p.g.a. utmattning.
Till sist, det finns nog bara ett sätt hitta en hoj med lite vibrationer och det är att provköra.
Jag skulle söka bland 3-cylindriga och fler cylindrar med "liten" motor och aluminiumram.
Förvisso sant om vi pratar magnitud, däremot har fyror normalt mer högfrekventa vibrtioner, vilka ofta har en mer avdomnande effekt jäntemot en twin som har ganska kraftiga vibrationer i lägre frekvens.
Har aldrig tänk på vibrationer på de hojar jag kört.
Men idag när jag körde på Trampcykel för att handla tänkte jag på "vibrationerna" i styret från den ojämna asfalten.
Vad det gäller 4-ror så har jag bara kört GSX1300R och jag märker inget. Men den har aluminiumram och man har alltså varit tvungen vibrera av den med balansaxel osv för att undvika utmattningsbrott i ramen.
Men 3or rekommenderas av många, kanske provköra Triumph 675or, Daytona respeketive Street Triple eller Triumph Tiger 800.
Tre treor men för lite olika smak.
Och vill man prova något billigare så finns ju Triumph 955.
Fick iden om balansaxel som skydd mot utmattningsbrott här.Balansaxlarna i busan är nog mest för komfort.Det finns gott om sporthojar med radfyror och aluram som saknar balansaxlar.
GSXR1000 gick ju till och med ifrån balansaxeln med senaste uppdateringen, och de har fortfarande aluram.
Synkronmotorer vibrerar friskt vid låga varvtal.Energica Ego, garanterat inga högfrekventa vibrationer från motorn...
Ett bra sätt minska problemet med vibrationer är dessutom att hojen mest är sönder och står stilla i väntan på reparation.
Från Consumer Report
Reliablity by brand
Brand Percent failed
Yamaha/Star 11%
Suzuki 12
Honda 12
Kawasaki 15
Victory 17
Harley-Davidson 26
Triumph 29
Ducati 33
BMW 40
Can-Am 42
https://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm
Vill man köra hojen trots risk för störningar från vibrationer så har ju Yamaha en 3-cylindrig MT-09.
Kanske värd att provköra.
Det där med avslappning är inte att underskatta.Och som redan påtalats. Det är inte bara hojen som påverkar. Asfalten är en del i det hela. Och hur man själv håller i styret. Även min relativt vibrationsfria Triumph 955-trippel har givit mig pirr i fingrarna ibland.
Hög fart och grov asfalt. Eller hög fart och hög koncentration/anspänning så att man omedvetet håller för hårt i styret. Eller en kombo av detta.
Har inträffat ett par gånger när jag kommit på tyska Autobahn. Plötsligt kör man i ett högre tempo. Trafiken runtom kör snabbare. Fullt fokus med blick både framåt och bakåt. Kolla backspeglarna oftare. Bromsa hårt när någon gör ett oväntat filbyte.
...och som en följd av detta så spänner man händer, armar och axlar lite extra. Och som kan medföra att det känns ett pirr i fingrarna när man tar första pausen eller tankstoppet.
Det blir en bra påminnelse att slappna av i armar och axlar!
Och sedan, när man (jag) aktivt tänker på att slappna av, så försvinner besvären med pirret.
Quick fix!
Nja KTM kommer väl inte med på listan redan pga av 1 eller 2-cylindriga hojar med stålrörsram.KTM hade 103 % så därför är dom inte med på listan.
Sorry för sidospåret
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |