Behöver en hoj som vibrerar så lite som möjligt...

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Min TDM900 är visserligen en parallell-twin, men jag upplever den som helt vibrationsfri. Kan också bero på att den är lågvarvig. Vid 4000 rpm gör den 113 km/t.
 
Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Tripplar är inte givet vibrationsfria
Laverda hade 2 versioner -120 graders vev var känd för sina vibrationer, medan 180 graders var lenare
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
För min del är CP-R1orna det lenaste jag har kört förutsatt att varvtalet är över 4k
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tripplar är inte givet vibrationsfria
Laverda hade 2 versioner -120 graders vev var känd för sina vibrationer, medan 180 graders var lenare

Någonstans läste jag om en lirare som decennier efter sitt Laverdatävlande fortfarande hade problem med vita fingrar...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
För min del är CP-R1orna det lenaste jag har kört förutsatt att varvtalet är över 4k
Intressant, har inte kollat upp exakt hur CP påverkar vibrationer (det finns ju flera olika typer) men vad jag förstår har de balansaxel.

Var länge sedan jag körde en CP R1 men om jag förstår dej rätt så sker någon förändring kring 4k rpm?
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Jag hade en 4-cylindrig kawasaki 400-kubikare. Vill påstå den var i det närmaste vibrationsfri.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Intressant, har inte kollat upp exakt hur CP påverkar vibrationer (det finns ju flera olika typer) men vad jag förstår har de balansaxel.

Var länge sedan jag körde en CP R1 men om jag förstår dej rätt så sker någon förändring kring 4k rpm?

Fråga mig inte om teorin bakom huruvida den borde vibrera mindre eller ej, men under 4k är det lite som en stånka/twin och sen leanar den ut
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Haft en Honda nc700x, i princip vibrationsfri. Sen om den är så rolig det är en annan femma, går löjligt billigt iofs
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ja är man inte vibrationsskadad så lär man bli det...
Tror jag förstår vad du menar.
Har inte kört någon själv så jag kan inte uttala mej.

Har dock en bekant som hade en vilken han så småningom bytte mot en Triumph 955 Daytona.
Han var livrädd att killen han bytte med skulle komma efter och vilja byta tillbaka pga vibrationerna i LC4an :D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tripplar är inte givet vibrationsfria
Laverda hade 2 versioner -120 graders vev var känd för sina vibrationer, medan 180 graders var lenare
Min 900cc yamaha med 120 graders vev har riktigt vassa skruvlossande vibbar i mellanregistret, men helt silkeslen runt 7-8000 varv. Hela vevpartiet inkl generator balanserad av Limab motorrenovering, så det kan ju ha med saken att göra.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om låga vibrationer är högsta prioritet så får du nog leta efter något med wankelmotor:


Kan låta konstigt, men bara själva Wankelmotorn är ingen garanti för mjuk gång.
Suzuki RE5 skakar satan, riktigt obehagliga vibrationer.

Kört, och INTE köpt. Bara en sån sak.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är det inte stirlingmotor som är så satans vibrationsfri?
(Tänker svensk ubåt som jänkarna inte lyckades hitta) :rodnar

Tror iofs den är lika opraktisk som tändkulemotorcykeln i tidigare inlägg :D

Inte ens enstånkor verkar vara riktigt konsekventa.
Min XT600Z från -84 är hyfsat "vibrationsfri" i jämförelse med den andra, XT600E från -90 (?!)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om låga vibrationer är högsta prioritet så får du nog leta efter något med wankelmotor:
Ja en hoj med wankelmotor är nog det vibrationsfriaste man kan hitta. För i väntan på resevdelar/ny motor så är det ju helt vibrationsfritt. Minns från när de kom. När en Wankel bil mötte en annan Wankelbil så blinkade man (strålkastarna var ju släckta dagtid på den tiden)
1 blink = 1 motorbyte
2 blink = 2 motorbyten
3 blink = 3 motorbyten
o.s.v.
eller var detta bara elakt förtal som jag hört ? Nåja NSU Spider lades snabbt ner.
https://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Spider
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top