Behöver hjälp med förgasarinställning RD350 (dellorto 30mm förgasare, ej original).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har fastnat lite i jakten på den perfekta inställningen, hoppas att någon kan få loss mig och hjälpa mig vidare :)

Kör min RD på ett par Dellorto 30mm förgasare (vanlig rundtrottel) med koniska sportluftfilter och kolfiberreeds. När jag först bytte till dessa förgasare utgick jag från en fet bestyckning (så fett att motortempen knappt gick upp över mätarens lägstanivå) och har successivt jobbat mig nedåt mot en snålare blandning men nu vet jag inte riktigt om jag gått för långt eller om jag ska fortsätta... Den beter sig liksom lite märkligt och inte särskilt konsekvent, nästan som om den växlar mellan att gå fett och snålt beroende på var i registret du befinner dig.

Lågfartsskruven har jag ställt skolboksmässigt ett och ett halvt varv ut och där verkar den ligga bra, ett halvt varv ut eller in gör att hojen går som en påse skit så där bör jag ligga nära vad det ska vara. Nålen har jag satt så långt ner som möjligt (clipset på översta hacket) då jag i grunden misstänker att hojen går på tok för fett och nu går hon bra i mellanregistret (ingen tvekan någonstans, rappt gassvar och bra med kraft). Faktum är att hojen går bättre i mellanregistret än på fullgas, ligger jag omkring effekttoppvarvet och ger gas så svarar hon bättre på ca 3/4 gas än hon gör på fullt. Ger man fullt så blir ljudet högre men varvökningen långsammare, nästan som om hon tvekar eller bööar men dock så varvar hon fortfarande ut... Men det känns lite som att hon storknar under fullgas och kvävs liksom.

Stiftens färg är åt det ljusbrunare hållet (de är iallafall inte vita och ej heller mörksvarta) och de är torra. Dock går motorn väldigt svalt, knappt halvvägs upp till normaltemp vilket också gör att jag lutar åt att hon går väldigt fett. Har provat huvudmunstycke ner till 96, men där var det nog alldeles för lite för på det så hostade och hackade hon något alldeles gräsligt så fort man försökte ge fullt (gick dock bra upp till 3/4 gas). Just nu ligger jag på 102 i munstycke och då beter sig hojen som ovan beskrivet, går svalt och bättre på 3/4 gas än på fullt men varvar fortfarande ut på fullt och har inga tendenser till egentlig tvekan eller blödder någonstans mer än bööandet på fullt...

Sen så ska jag nog också nämna att man måste ligga på omkring 5000 varv för att kunna ge ordentligt med gas, rycker man fullt från lägre än så så kväver man henne direkt och hon bööar och dör. Även detta känns som på tok för fet blandning, eller??

Vad tror ni, har jag lyckats gå ner på ett för snålt munstycke eller ska jag testa en storlek 100? Steget mellan 102 och 96 är ju inte sådär enormt stort men skillnaden var helt enorm, från helt klart körbar men inte riktigt optimalt på 102 till totalt okörbart på 96. Därför är jag lite tveksam till om jag vågar gå så mycket längre ner...

Är det någon mer info eller rentav filmer/bilder som behövs så kan jag försöka ordna det, bara hojta om det är något ni behöver.

Help me plis, uppskattar all hjälp jag kan få :)
Mvh Anton.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Rent spontant så låter det absurt lite med huvudmunstycke runt 100. Jag vill
Minnas att jag körde med en bra bit över 200, faktiskt närmare 300 i mina originalförgasare.

Att det böar på fullgas behöver inte betyda för mycket bensin, regeln är snarare tvärt om. När det blir för mycket bensin så brukar det snarare bludda och stånka.

Men olika förgasare funkar ju på olika sätt... Men något lurt det. Min 125:a (TZR) hade 180 original och min lilla moppe på 50cc, ca 4 höstar, med Weberförgare på 12mm har 72 i huvudmunstycke.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Citat "Nålen har jag satt så långt ner som möjligt (clipset på översta hacket) då jag i grunden misstänker att hojen går på tok för fett och nu går hon bra i mellanregistret (ingen tvekan någonstans, rappt gassvar och bra med kraft).
"
Om jag slår in öppna dörrar nu så får du säga ifrån, men
nålens läge har egentligen inget med varvtalet att göra utan det är gaspådraget som avgör var nålläget påverkar. 1/4 - 3/4 gaspådrag brukar man säga är det område där nålläget påverkar. Kan hända det var det som du kallade för "mellanregistret". Mellanregister syftar annars på ett varvtalsområde snarare än gaspådrag , åtminstone i min värld :)

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Börja med att kolla så att tändningen står OK m.h.a stroboskoplampa och att du inte har några läckage. Sedan skulle jag montera en EGT mätare och bestycka så att maskinen ger 550 grader eller något sådant på full-last. Vill man hitta grundbestykningen snabbt är det tlll stor hjälp att använda en bredbandslamda och sikta på 12,5:1 eller något magrare. Det finns adaptrar till dem som gör att de fungerar bra med 2T.

Koniska sportluftfilter brukar flöda dåligt. Du kan ju ta bort dem temporärt och känna vad som händer.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Rent spontant så låter det absurt lite med huvudmunstycke runt 100. Jag vill
Minnas att jag körde med en bra bit över 200, faktiskt närmare 300 i mina originalförgasare.

Att det böar på fullgas behöver inte betyda för mycket bensin, regeln är snarare tvärt om. När det blir för mycket bensin så brukar det snarare bludda och stånka.

Men olika förgasare funkar ju på olika sätt... Men något lurt det. Min 125:a (TZR) hade 180 original och min lilla moppe på 50cc, ca 4 höstar, med Weberförgare på 12mm har 72 i huvudmunstycke.

Kan vara olika förgasartillverkare som har olika storleksangivningar. Men ja, jag tycker också att det börjar kännas lite... Men det satt ändå "bara" 125 i gasarna original, och sen har jag jobbat mig nedåt därifrån.

Ok, förstår. Fast det är nästan ännu konstigare då för det som hände när man satte i 96 munstyckena tyckte jag mer lätt som blödder och host/hack... :va Och så är det fortfarande det där med att den inte kommer upp i temp ordentligt, så som jag förstått det så kyler bensinen vilket kan leda till lägre temp om hojen går fett och motvänt så ska luften öka tempen (varför man inte vill gå för snålt då man riskerar värmenyp)...

Ja, helt optimalt går den ju som sagt inte... Tror inte man ska hänga upp sig för mycket på munstyckesstorleken då det kan vara de olika tillverkarna som har olika skalor. Det viktiga är nog hur många steg upp eller ned från original man går (och jag utgick ju från 125, eller 120 kanske det var...).

Citat "Nålen har jag satt så långt ner som möjligt (clipset på översta hacket) då jag i grunden misstänker att hojen går på tok för fett och nu går hon bra i mellanregistret (ingen tvekan någonstans, rappt gassvar och bra med kraft).
"
Om jag slår in öppna dörrar nu så får du säga ifrån, men
nålens läge har egentligen inget med varvtalet att göra utan det är gaspådraget som avgör var nålläget påverkar. 1/4 - 3/4 gaspådrag brukar man säga är det område där nålläget påverkar. Kan hända det var det som du kallade för "mellanregistret". Mellanregister syftar annars på ett varvtalsområde snarare än gaspådrag , åtminstone i min värld :)

Ber om ursäkt, syftade nog på lite både och tror jag... Vad jag menade var att hojen går bra hela vägen från medelhöga till höga varv så länge man håller sig på upp till ca 3/4 gas, inget blödder och inga tendenser till tvekan någonstans på vägen upp men drar man däremot fullt så känns det som sagt som att hojen kvävs...

Kanske även ska passa på att nämna att i takt med att jag gått ner i munstycke så har motortempen ökat successivt, inte upp till normalläge än förvisso men den går helt klart varmare nu än med de större munstyckena i. Detta får mig också att tro att jag går åt rätt håll, dvs från alltför fett nedåt mer normal mix...

Börja med att kolla så att tändningen står OK m.h.a stroboskoplampa och att du inte har några läckage. Sedan skulle jag montera en EGT mätare och bestycka så att maskinen ger 550 grader eller något sådant på full-last. Vill man hitta grundbestykningen snabbt är det tlll stor hjälp att använda en bredbandslamda och sikta på 12,5:1 eller något magrare. Det finns adaptrar till dem som gör att de fungerar bra med 2T.

Koniska sportluftfilter brukar flöda dåligt. Du kan ju ta bort dem temporärt och känna vad som händer.

Har tyvärr varken lambdamätare, egt-mätare eller strobelampa... Men jo, egentligen borde man väl kosta på sig att låta någon ställa in hojen ordentligt i bänk och mäta alla värden etc så att man har något mer reellt att gå efter. Jag kör ju mer oldschool här, dvs på känsla, stiftfärg och motorkaraktär... :D

Tack för tipset, ska se vad filtren gör för skillnad!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Låter som om den får för lite, hur länge håller du full patte om du går efter färgen på stiften?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Låter som om den får för lite, hur länge håller du full patte om du går efter färgen på stiften?

... :va Det är detta jag menar med att den inte beter sig riktigt konsekvent, jag tycker ändå att den har gått mer och mer i rätt riktning i takt med att jag bytt ner mig i munstycke (tempen går åt rätt håll och den verkar gå generellt bättre) men ändå tyder en del på att den går för snålt enligt er...

Brukar köra den varm lite sådär lagom hårt varva ur den ordentligt på fyran, slå av tändningen på omkring 9000 varv, rulla in till sidan och låta den stanna innan jag skruvar ur stiften och kollar.

Har i och för sig inte testat större huvudmunstycke och snålare nålinställning, tidigare körde jag clipset på näst nedersta steget (dvs nålen näst högst upp) och större munstycke men nu har jag ju minskat båda... Får testa att trycka i ett något större munstycke igen och se vad det ger...

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
... :va Det är detta jag menar med att den inte beter sig riktigt konsekvent, jag tycker ändå att den har gått mer och mer i rätt riktning i takt med att jag bytt ner mig i munstycke (tempen går åt rätt håll och den verkar gå generellt bättre) men ändå tyder en del på att den går för snålt enligt er...

Brukar köra den varm lite sådär lagom hårt varva ur den ordentligt på fyran, slå av tändningen på omkring 9000 varv, rulla in till sidan och låta den stanna innan jag skruvar ur stiften och kollar.

Har i och för sig inte testat större huvudmunstycke och snålare nålinställning, tidigare körde jag clipset på näst nedersta steget (dvs nålen näst högst upp) och större munstycke men nu har jag ju minskat båda... Får testa att trycka i ett något större munstycke igen och se vad det ger...

Sätt i större och större tills den precis fyrtaktar på fullast/fullvarv. Ta sen och backa ett steg, se om du kan få den att gå bra på låg och mellan genom att ge dig på lågfart och nål.

Gamla cdi kan bete sig precis hur knepigt som helst.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Sätt i större och större tills den precis fyrtaktar på fullast/fullvarv. Ta sen och backa ett steg, se om du kan få den att gå bra på låg och mellan genom att ge dig på lågfart och nål.

Gamla cdi kan bete sig precis hur knepigt som helst.

Får testa det och hoppas att den inte går sämre och sämre upp dit... Men nu sitter ju nålen längre ner iallafall, kanske var det som spökade innan. Får experimentera vidare...

Har iallafall testat två olika CDI och bägge beter sig likadant så så länge inte båda är lika kassa tror jag mig ha uteslutit den... Men man ska aldrig säga aldrig...

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Nu är jag ju aldrig en glad man då jag ska fixa bestyckning, men är inte klassiska skolan att alltid bestycka för bäst malle på topp, och sen trolla till mitten o lågfart efter det eftersom de i sig är avhängiga på högfarten ?

Enda logiska anledningen jag kan se att ta avsteg från det är om skiten är svårstartad och vägrar gå igång på kicken om lågfart blir fel, hur jag nu vet det... *mutter*

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nu är jag ju aldrig en glad man då jag ska fixa bestyckning, men är inte klassiska skolan att alltid bestycka för bäst malle på topp, och sen trolla till mitten o lågfart efter det eftersom de i sig är avhängiga på högfarten ?

Enda logiska anledningen jag kan se att ta avsteg från det är om skiten är svårstartad och vägrar gå igång på kicken om lågfart blir fel, hur jag nu vet det... *mutter*

Säkert sant som du säger, problemet jag haft är att enbart experimentering med huvudmunstycket och högfartsbestyckningen inte gett något bra... Har helt enkelt inte fått till det och har således inte kunnat gå vidaremed resten.

Jag tror dock jag börjat ringa in felet, flyttade upp clipset på nålen samtidigt som jag bytte upp mig I huvufmunstycke rätt rejält och nu går den bättre. Bättre på fullgas än 3/4 iallafall, drar bra hela vägen från botten. Fortfarande lite problem med att den kvävs om man drar fullt för snabbt från för lågt varv men det kan ju vara att den helt enkelt storknar... Vet inte om det går att justera bort, vad tror ni?

Ska försöka fånga de olika symptomen på film imorgon.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
Allt går, beror på hur envis du är.

3 enheter, låg, mellan o högfart. Mellan, lirar ihop lågfartsmunstycke med huvudmunstycke. Klura ut var på skalan det blir kajko, om det är mellan låg o nål, eller nål o högfart. Finns massa o googla på det ämnet. Spontant gissar jag att du går fett på nålen, men sen är jag en jävligt olycklig man var gång jag måste bestycka.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Allt går, beror på hur envis du är.

3 enheter, låg, mellan o högfart. Mellan, lirar ihop lågfartsmunstycke med huvudmunstycke. Klura ut var på skalan det blir kajko, om det är mellan låg o nål, eller nål o högfart. Finns massa o googla på det ämnet. Spontant gissar jag att du går fett på nålen, men sen är jag en jävligt olycklig man var gång jag måste bestycka.

Haha, antagligen är det så.

Jo, jag misstänker det också sagt för magrare på nålen och fetare på huvud så gick hon bättre. Kanske eventuellt att nålen ska flyttas ett steg magrare till, och kanske att jag ska upp något steg ytterligare i huvudmunstycke till... Lågfarten tror jag att jag fått till rätt bra, jag kan verkligen knappt röra lågfartsskruven alls utan att hojen går som en påse skridskor. Så där vet jag inte om jag behöver pilla något vidare mycket mer... Och en tvåtaktare körs ju ändå knappt på under 6000 varv så... :p

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En ändring i taget !!!

Magrare nål o fetare huvudmunstycke, vad förändrar du då i övergången mellan nål o fullfart ?

Nä, just det.....

Hur klurar du då ut var på skalan det inte stämmer ?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
En ändring i taget !!!

Magrare nål o fetare huvudmunstycke, vad förändrar du då i övergången mellan nål o fullfart ?

Nä, just det.....

Hur klurar du då ut var på skalan det inte stämmer ?

Absolut, en i taget ska det vara. Helt rätt, tack för påpekandet :)

Har precis varit ute och mixtrat lite, började med att feta på huvudmunstycket några steg till men då fick jag blödder på mellan. Flyttade då nålen ytterligare ett steg mot magrare och testkörde på nytt och nu går hon bättre! Inget blödder i mitten och går helt klart bäst på fullgas (och inte som innan dör hon hade mindre kraft på fullt än på 3/4). Däremot så kvarstår felet med att hon går som en påse skridskor på låga varv om man gasar för mycket för snabbt, vetefan vad det beror på bara för jag kan verkligen inte röra lågfartsskruven en mm utan att få en massa andra knepiga symptom... :va

Såhär beter hon sig just nu:

http://www.youtube.com/watch?v=N7lMNp2WGj8

Någon som har några förslag? Något jag kan justera bort på något viss eller är det bara att låtsas som om det regnar?
Kan det vara att hon helt enkelt får i sig för mycket och blir väldigt sur väldigt fort? Eller första fulldraget från noll så var hon som ni märker lite blöddrig och dog när jag försökte starta igen... Fullgas från lite varv är däremot inga problem som ni märker, där svarar hon bra.

Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Lite info vad dom olika munstyckena arbetar!

Bifogat

• Bestyckning.jpg
    Bestyckning.jpg
    48.6 KB · Visningar: 147

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Kolla så du har bra gnista på stiften också. Kan vara att den inte är tillräcklig på lågvarven. Kan behövas andra stift eller annat gap. Eller så är din stator svag. Så var det på min AS3 125. Motorn är varm varje gång du labbar också antar jag?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag hade inte brytt mig om att den dör vid snabbt gaspådrag på låga varv. Oftast går hojar lika bra på halvgas som fullgas vid låga varv helt enkelt eftersom det inte behövs mer area för luften. Det sänker bara gashastigheten och därmed venturieffekten. Med för litet undertryck lyckas inte bensinen vandra upp genom munstycket och hojen törstar ihjäl.

Min ytterst akademiska gissning :crash

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kolla så du har bra gnista på stiften också. Kan vara att den inte är tillräcklig på lågvarven. Kan behövas andra stift eller annat gap. Eller så är din stator svag. Så var det på min AS3 125. Motorn är varm varje gång du labbar också antar jag?

Tack för tipset, får kanske titta på det. CDI har jag testat att byta men utan skillnad... Stiften är sprillans nya.
Absolut, börjar med att varmköra innan jag experimenterar :)

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...