Behöver hjälp med förgasarinställning RD350 (dellorto 30mm förgasare, ej original).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hade inte brytt mig om att den dör vid snabbt gaspådrag på låga varv. Oftast går hojar lika bra på halvgas som fullgas vid låga varv helt enkelt eftersom det inte behövs mer area för luften. Det sänker bara gashastigheten och därmed venturieffekten. Med för litet undertryck lyckas inte bensinen vandra upp genom munstycket och hojen törstar ihjäl.

Min ytterst akademiska gissning :crash

Egentligen borde man kanske inte bry mig, men grejen är ju att det påverkar körningen lite då jag nästan har svårt att komma iväg ibland eftersom hojen bara bööööar och dör om man ger på för mycket... Har ju bland annat funderat att ta ner hojen till malmö på ett onsdagsdragrace (meca har provapådagar) men det är ju totalt meningslöst om jag inte får rätt på detta eftersom starterna helt enkelt inte funkar... Kan varva så friskt jag vill i princip, så fort jag släpper kopplingen och den greppar så sjunker ju varvet och där blir det plötsligt för mycket gas och hojen dör... :huvet Så om möjligt vill jag gärna få rätt på det :)

Lite för akademiskt för mig tyvärr så du får gärna utveckla :)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Såg på filmen. Tycker jag fått samma tendenser när jag bytt till större förknasare på flera tvitaktare.
Att det går att få bättre är säkert möjligt. Testa labba med lågmunstycke o luftskruv men heeeelt bra har jag själv inte lyckats med.

Kan ha fel men öka låg.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Såg på filmen. Tycker jag fått samma tendenser när jag bytt till större förknasare på flera tvitaktare.
Att det går att få bättre är säkert möjligt. Testa labba med lågmunstycke o luftskruv men heeeelt bra har jag själv inte lyckats med.

Kan ha fel men öka låg.

Tack för input, ska kika på det!
Luftskruven vill verkligen inte flytta på sig alls, får konstiga tendenser av bara millimeterändringar... Kanske måste ge mig in och byta lågfartsmunstycke helt... Får kika på't!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tack för input, ska kika på det!
Luftskruven vill verkligen inte flytta på sig alls, får konstiga tendenser av bara millimeterändringar... Kanske måste ge mig in och byta lågfartsmunstycke helt... Får kika på't!

Vad menar du med mm ändringar? Brukar ju vara ett halvvarv som är "bra". Menar du att om du bara rubbar skruven får du konstig gång? Är luftskruven verkligen korrekt? Eller har någon skruvat dit en vanlig skruv? Låter nästan så och skulle kunna förklara en del av dina problem.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vad menar du med mm ändringar? Brukar ju vara ett halvvarv som är "bra". Menar du att om du bara rubbar skruven får du konstig gång? Är luftskruven verkligen korrekt? Eller har någon skruvat dit en vanlig skruv? Låter nästan så och skulle kunna förklara en del av dina problem.

Menar att jag får konstigheter långt innan ett halvt varv i endera riktningen. "Bara" ett halvt varv ger bra konstig gång... Men nej, det är riktiga luftskruvar, köpte själv förgasarna nya så dem har ingen pillat med. De är ställda skolboksmässigt ett och ett halvt varv ut, men där vill de vara utan särskilt mycket justeringsmån.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Egentligen borde man kanske inte bry mig, men grejen är ju att det påverkar körningen lite då jag nästan har svårt att komma iväg ibland eftersom hojen bara bööööar och dör om man ger på för mycket...

Lite för akademiskt för mig tyvärr så du får gärna utveckla :)

Jaha men då är det klart att du ska försöka fixa det!

Förgasaren är 30mm i diameter som smalast, före förgasaren är arean mycket större, vilket gör att gashastigheten är högst där förgasaren är som smalast, i venturin. Ju högre gashastighet, desto lägre tryck får gasen (googla venturieffekt). Det är detta undertryck som suger upp bensinen genom munstyckena. Lågt gaspådrag ger hög gashastighet, fullgas ger lägre gashastighet eftersom arean blir större. Vid låga varv räcker då inte undertrycket för att få upp tillräckligt med bensin.

Har aldrig haft just ett sånt här problem men jag hade provat att höja flottörnivån för att se om problemet kvarstår. Kolla även om problemet kvarstår med höjd nål.

Någon får gärna bekräfta mina teorier innan du tror för mycket på det :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Egentligen borde man kanske inte bry mig...

Jo, det bör du absolut göra för en 2t-motor som suckar på det där viset går magert någonstans och en 2t-motor som går magert kan man nästan räkna med att få ett haveri på.

Var den går mager vågar jag inte avgöra. Huvudmunstycket har redan nämnts men jag skulle inte utesluta lågfartsmunstycket.

Men ett halvvarv i taget på luftskruven som nämndes kan var ett väldigt stort steg ibland. När man börjar känna sig nära rätt så kan man gå ner på 1/8-dels varvs justeringar.

Sen så ska man bestycka med belastning, och inte stå och varva fritt. Om motorn sjunger fint utan belastning så går det för magert med belastning. Lite lätt fyrtaktsbludder utan belastning ska man räkna med.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tack så mycket för input gubbar, tror faktiskt jag börjar få rätt på det nu! Bytte upp mig ytterligare ett steg i huvudmunstycke (börjar dock närma mig väääldigt stort huvudmunstycke, såpass att addemoto som säljer mina förgasare inte ens har fler storlekar hemma...), och även om det i sig inte gjorde någon direkt skillnad på gången som gav det en intressant följdeffekt: Nu plötsligt tål luftskruven större justeringar och det i sin tur har gett stor effekt! Nu tål den fullgas från tomgång! :tummenupp Det är inte perfekt ännu, måste fortsätta laborera lite men det är ett stort steg framåt! Tyvärr small gasvajern av precis när jag började närma mig en lösning (för många plötsliga fullgasryck...) men jag ska fixa en ny sådan så fort som möjligt och ta nya friska tag då!

Tack så mycket för all hjälp och alla tips och råd, det uppskattas enormt! :tummenupp

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Bra att det går åt rätt håll!
Om det är svårt att få tag på större
munstycken kan man alltid ta med sig ett par till en urmakare och få dem borrade som man vill ha dem.

Det är såklart svårare att få en bra borrning om Dellorto specar sina munstycken efter flöde och inte mm. Men du får ta med det munstycke som är störst och så några av de som är alldeles för små och be urmakaren mäta upp det största och sedan borra de andra stegvis större.

Men jag tror att det ska gå att få till utan denna drastiska åtgärd :).

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Jag tävlade med RD350 som hade Dellorto 30mm förgasare en gång i tiden, ska kolla mina inställningar så kan du se om det är till någon hjälp.
vad har du för bestyckning och nålhöjd nu?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Bra att det går åt rätt håll!
Om det är svårt att få tag på större
munstycken kan man alltid ta med sig ett par till en urmakare och få dem borrade som man vill ha dem.

Det är såklart svårare att få en bra borrning om Dellorto specar sina munstycken efter flöde och inte mm. Men du får ta med det munstycke som är störst och så några av de som är alldeles för små och be urmakaren mäta upp det största och sedan borra de andra stegvis större.

Men jag tror att det ska gå att få till utan denna drastiska åtgärd :).

Ja, det känns skönt! :D

Det är i och för sig en variant, men jag hoppas slippa då det är rätt bökigt och omständigt... :/ MEn visst, får man slut på andra möjligheter är det ju ett alternativ, helt klart :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag tävlade med RD350 som hade Dellorto 30mm förgasare en gång i tiden, ska kolla mina inställningar så kan du se om det är till någon hjälp.
vad har du för bestyckning och nålhöjd nu?

Tack, jättesjyst!

Jag har nålen så långt ner i flottören som det går, clipset på översta hacket. Huvudmunstyckena är 135 och luftskruvarna är rätt rejält utskruvade, typ fem varv tror jag... På den här inställningen går hojen bra på allt över 3000 varv och den tål fullgas från tomgång, däremot så tål den inte riktigt att man rycker fullt från stillastående utan är fortfarande lite seg att komma iväg... Lägger du i växel rullar iväg långsamt långsamt (inte ens tomgångsvarv) och drar fullt så dör hon, sticker inte iväg helt enkelt. Har försökt justera luftskruven ytterligare men det här är så bra som jag får det, justeringar åt ena eller andra hållet gör den bara ännu segare.

Tack för hjälpen, uppskattar det Hörni :)

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Såg i efterhand att du har en 82:a och jag körde med en trimmad YPVS motor men ändå.
Jag hade 145-155 i Huvudmunstycke helt utan luftfilter och jag tror att jag hade 125 med KN-filter samt 125 otrimmat utan luftfilter.
Luftskruvarna 1 3/4 varv
Nålarna pos.3 (mitten) clipset på översta hacket är ingen bra ide för den kan gå så snålt att den skär-
Ps. du har pm

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tack, jättesjyst!

Jag har nålen så långt ner i flottören som det går, clipset på översta hacket. Huvudmunstyckena är 135 och luftskruvarna är rätt rejält utskruvade, typ fem varv tror jag... På den här inställningen går hojen bra på allt över 3000 varv och den tål fullgas från tomgång, däremot så tål den inte riktigt att man rycker fullt från stillastående utan är fortfarande lite seg att komma iväg... Lägger du i växel rullar iväg långsamt långsamt (inte ens tomgångsvarv) och drar fullt så dör hon, sticker inte iväg helt enkelt. Har försökt justera luftskruven ytterligare men det här är så bra som jag får det, justeringar åt ena eller andra hållet gör den bara ännu segare.

Tack för hjälpen, uppskattar det Hörni :)

Låter som den vill ha ännu mer, men hur ser det ut med soppakranen, ger den bra flöde?

Men svara den positivt på ökning av huvudmunstycke så öka ännu mer om kranen är ok, ebay har munstycken om det kniper i storlekar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Såg i efterhand att du har en 82:a och jag körde med en trimmad YPVS motor men ändå.
Jag hade 145-155 i Huvudmunstycke helt utan luftfilter och jag tror att jag hade 125 med KN-filter samt 125 otrimmat utan luftfilter.
Luftskruvarna 1 3/4 varv
Nålarna pos.3 (mitten) clipset på översta hacket är ingen bra ide för den kan gå så snålt att den skär-
Ps. du har pm

Ah, ok. MEn det ger ju ett hum iallafall så tack så mycket för infon, uppskattar det! :)

Förstår. Jag har ju 135 nu, småtrimmat men med luftfilter så jag borde ju inte ligga helt galet till där kan man tycka. Lite mitt emellan dina två ju.

Besynnerligt att mina luftskruvar vill vara så väldigt långt ut dock, mixtrade du något med lågfartsmunstyckena eller? 'Mina är original (ingen aning om vad det är för siffra dock tyvärr).

Jo, egentligen är det väl som du säger men om jag flyttar ner clipset ett hack så får jag bludder och taktning på mellangas...:va Kollade stiften så sent som i eftermiddags och elektroderna är vackert chokladbruna iallafall så jag tror/hoppas inte att den går katastrofsnålt iallafall...

Såg det nu, tack så mycket! :) Ringer imorgon eftermiddag om det går bra? :)

Mvh Anton.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Låter som den vill ha ännu mer, men hur ser det ut med soppakranen, ger den bra flöde?

Men svara den positivt på ökning av huvudmunstycke så öka ännu mer om kranen är ok, ebay har munstycken om det kniper i storlekar.

Förstår. Jag tror det iallafall, har inte haft några problem med att den kör slut på soppan i flottörhuset snabbare än vad ny kan rinna till iallafall (har haft det problemet på en annan hoj vars bränslefilter var igensatt).

Jag får göra det, men det känns som att det börjar bli väl högt nu... :va Borde kanske kolla vad det är för lågfartsmunstycken som sitter i och se om jag inte kan beställa hem ett par större sådana, just nu är det ju trots allt på låga varv den inte går som den ska...

På fullgas fick jag under kvällens runda ett litet mått på att den nog går ganska bra, stekte en volvo turbo nånting bänkad till 300 hästar med ganska god marginal :banana :yoparty :D

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Har du kollat med startgas att du inte har något läckage? Det behöver inte vara mycket läckage för att maskinen ska gå helt kass på låga varv. Det skulle också kunna vara förklaringen till varför du behöver onormalt stora huvudmunstycken.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Förstår. Jag tror det iallafall, har inte haft några problem med att den kör slut på soppan i flottörhuset snabbare än vad ny kan rinna till iallafall (har haft det problemet på en annan hoj vars bränslefilter var igensatt).

Jag får göra det, men det känns som att det börjar bli väl högt nu... :va Borde kanske kolla vad det är för lågfartsmunstycken som sitter i och se om jag inte kan beställa hem ett par större sådana, just nu är det ju trots allt på låga varv den inte går som den ska...

På fullgas fick jag under kvällens runda ett litet mått på att den nog går ganska bra, stekte en volvo turbo nånting bänkad till 300 hästar med ganska god marginal :banana :yoparty :D

Du vet väl att den kommer att gå lite kasst på neutral, tänk trimmad moppe med fyrtaktning och tveksam varvvilja.

Bry dig inte om vad det står på munstyckena, endast resultatet är intressant.

Vore jag du skulle jag avvakta med lek tills jag var helt säker på att den får vad den behöver. Visst är det roligt att busa, men det är okul att byta kolvar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har du kollat med startgas att du inte har något läckage? Det behöver inte vara mycket läckage för att maskinen ska gå helt kass på låga varv. Det skulle också kunna vara förklaringen till varför du behöver onormalt stora huvudmunstycken.

Gjorde ett sånt test för ett tag sen men inte nu på allra sista tiden nej... Får ta och göra det, tack för tipset :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du vet väl att den kommer att gå lite kasst på neutral, tänk trimmad moppe med fyrtaktning och tveksam varvvilja.

Bry dig inte om vad det står på munstyckena, endast resultatet är intressant.

Vore jag du skulle jag avvakta med lek tills jag var helt säker på att den får vad den behöver. Visst är det roligt att busa, men det är okul att byta kolvar.

På neutral, hur menar du?

Sant i och för sig :)

Också sant som du säger, men just nu känner jag mig hyfsat säker på att jag ligger i rätt zon för att slippa haveri. Stiften har som sagt helt rätt färg, den bööar inte någonstans i registret (gör den något så bluddrar den snarare) förutom just det här med att den dör på för mycket gas och det gäller ju numera endast vid belastning (ska försöka fånga även detta på film) och det går väldigt fint och varvar ut bra utan tendenser till svackor när man drar på... Så jag hoppas iallafall att den pallar lite lek, men jag ska ta det lugnt :) Bara inte alltför lång tid kvar att leka på, rycker ju in nu på lördag...

Rent logiskt så borde den ha havererat för längesen, när jag körde som snålast låg jag ju 30 storlekar under detta i huvudmunstycke och med nålen på snålaste steget så där om någon gång borde den ju dött... Men inte ens under de förhållandena gick den särskilt dåligt, eller varmt för den delen:va Som jag berättat så ligger den ju väldigt lågt i temp jämfört med vad den gjort tidigare, men originalknasarna låg den stadigt mitt på tempmätaren under körning men nu är det högsta jag fått den att gå ca en tredjedel... :va

Men det är helt rätt, man ska vara rädd om grejerna. Men det är svårt att låta bli när den nu börjar gå bra... :D

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen