Ah det är dom ombyggda cafe-racer hojarna som är dom snyggaste!! Brukar ju dyka upp en del på diverse instagram-konton och dom saknar motstycke.
MEN. Jag gjorde slag i sak i tisdags och köpte mig en 2020 Triumph rocket 3 r och det känns riktigt bra! har kört ca 40 mil på 2 dagar och det känns som jag skulle kunnat köra 40 till på samma tid. Som natt och dag jämfört med thruxton, framför allt motorn
Till att börja med så är "kampen" som uppstod efter 30 min på thruxton i princip obefintlig, visst får man en del vind på sig nu också så det blir förmodligen en ruta som tillbehör jag kan smacka på om jag ska åka riktigt långt men annars känns det knappt. Avslappnade ben, bred sadel, behöver inte hålla upp sig med ryggen och går betydligt mycket stadigare i höga farter.
Den väger närmare 300kg torr, men det är egentligen bara ett allvarligt problem om man får för sig att manuellt rulla hojen upp för en backe och visst är den lite besvärligare när man göra snäva vändningar i låg fart. När man väl kör är den så välbalanserad, att krypaköra i trafik är inga problem, det kändes svajigare på thruxton. Rocket 3 står i princip av sig själv känns det som. All tyngd är centrerad under tanken och intill marken. Den är inte alls jobbig på kurvigare vägar utan väldigt följsam (riktigt bankörning är säkert annorlunda) men det är första gången jag sitter på en hoj med så brett bakdäck och det känns väldigt naturligt.
Nu har jag inte "öppnat spjällen" riktigt än utan kört enligt rekomendation för inkörning, mellan 2k och 4k rpm på alla växlar men jäklar det känns att den är urstark. Från 2k rpm på alla växlar är det bara att gasa lite så åker man iväg. Precis som jag vill ha det, skönt, jämt och rejält tryck från botten men fortfarande kontrollerat.
Utseendemässigt är den ju löjligt brutal, t o m min VFR-predikande, 70-årige far, drog på smilbanden och yttrade ordet vulgär när han såg den. jag är helt tillfreds med bakdelen också, den känns rätt slank och clean som den är vilket känns skönt att slippa fippla med eliminierings-kit. Den är helt klart en hoj som drar blickarna mot sig och man känner sig jävligt ball på den också så extra swag-poäng får den
Ljudet är väl sådär. Jag föredrar twin-ljudet, med trean hamnar man nånstans mittemellan en twin och radfyra. Man förlorar "knacket" från en twin men det är djupare och råare än en fyra men det blir som att det är "lite bra på allt" istället för att få ett grymt karaktäristiskt ljud.
Det är också begränsat med eftermarknadsprylar för stunden, för visst vill man ändå ha på ett par pipor (med db killer alternativ), sportfilter, en PC och göra en mappning. Har läst lite på nätet och tycker mig kan utläsa att motorn är lite tillbakahållen med original mappen för att möta utsläppskraven.
Ska fortsätta utvärdera och försöka vara objektiv, är liiite tagen av stunden, så om någon har frågor om den får man gärna PMa. För nu kan jag bara säga provkör om ni får möjlighet, intresserade eller ej. Förstår att det inte är en hoj som tilltalar alla men den är helt klart något speciellt
Och tack för alla tips!