Behöver lite guidning av någon snäll person i Göteborg vid mitt första oljebyte

patrickN

Ny medlem
Gick med
27 May 2014
Hoj
-
Köpte min första mc ( Honda CBX750F -84) nyligen.... Var på tiden då jag tog mitt mc kort för 30 år sedan :p

Tänkte byta olja+filter men har aldrig gjort detta tidigare ( på mc ) och det jag känner mig osäker på är själva åtdragningen av oljepluggen samt de 2 oljepluggarna som sitter i ramen.

Enligt servicemanualen
"TORQUE:
ENGINE DRAIN PLUG:
30-4O Nm (3.0-i.O kg.m, 22-29 ft.lb)
FRAME DRAIN PLUG:
24-30 Nm (2.4-3.0 kg.m, 17-22 ft.lb)"

Nu varken äger jag eller har använt en momentnyckel innan ( funderar på Biltemas 20-100Nm )
och det vore ju typiskt om jag fuckade upp och drog för hårt pga av min oerfarenhet och sabbade gängningen etc.

Överreagerar jag ? Är det lättare än jag tror ?

Hur som helst om det finns någon snäll själ som skulle kunna tänka sig att "övervaka" mig vid mitt 1:a oljebyte I Göteborg
( Jag gör naturligtvis ALLT och letar INTE efter någon för att göra det åt mig då jag inte lär mig då )

Eller ska jag bara "man up" och göra det ? :confused::gnissla

Patrick

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Dom flesta drar oljepluggen för hårt.

Köp momentnyckeln och använd den så blir det bra.

Buell_M2

Buell M2 cyclone
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
1998 Buell M2 cyclone
Detta löser du sj, inga problem bara du ställer in dig sj på det. Om du inte prövar så lär du dig inte. Det har vart första gången för alla. Ta det bara lugnt och ta reda på hur mycket olja just din maskin ska ha. Samt dra med moment så slipper du att något pajar.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag hade köpt 2 momentnycklar. En 1/4" för småpillet och en större 3/8" eller 1/2" för de grövre grejorna. Då kan du dra allt från M6 i aluminium till bastanta hjulbultar. Tänk på att det är olika moment för torr respektive smord gänga.

Annars ser Conrads nyckel mycket bra ut.

Förresten, köp nya kopparbrickor till pluggarna på en gång. De deformeras vid åtdragning. Jag vet att folk återanvänder dem och tycker det går skitbra men det är en sån liten peng för att slippa irriterande oljedropp.

Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Nu ska jag bli lite motvalsskärring i tråden.Men med minsta lilla känsla så ska du kunna dra denna oljeplugg med en vanlig fast nyckel / lednyckel.Är du rädd för att dra för hårt så dra dit den lite löst då och starta upp och se om det läcker.Om så är fallet så dra den tills det slutar droppa.Folk använder väl snart momentnyckel till att stänga wc-locket också. :crash

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu ska jag bli lite motvalsskärring i tråden.Men med minsta lilla känsla så ska du kunna dra denna oljeplugg med en vanlig fast nyckel / lednyckel.Är du rädd för att dra för hårt så dra dit den lite löst då och starta upp och se om det läcker.Om så är fallet så dra den tills det slutar droppa.Folk använder väl snart momentnyckel till att stänga wc-locket också. :crash

Folk använder momentnyckel för att vi ska slippa få en massa trådar om hur man reparerar sönderdragna gängor i blocket. ;)

Är man ny på att skruva så köp verktyg som gör att du slipper göra fel.
Enkelt.

patrickN

Ny medlem
Gick med
27 May 2014
Hoj
-
Kjellper.. Yep brickor är införskaffade redan.

Floki... Jag antar att jag skulle kunna göra som du säger och det skulle funka hur bra som helst...men.. eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta väljer jag den för mig mer säkra metoden med att använda momentnyckel eftersom jag hört talas om för många som Ricken säger dragit sönder gängorna.

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Har liten och stor momentnyckel som du kan få låna , bor på hisingen så skicka ett pm om du vill.
Har jag inget för mig så kan jag även närvara vid bytet.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Känner du att du har råd att köpa en Momentnyckel så gör det.
Pappa har ägt sin i snart 30 år så kostnaden för den är inte så stor :)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

Tighten the bolt to It wont fall of Nm. :hihi

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för era svar... Blir väl till att "man up" och göra det helt enkelt.
Hittade denna 10-60Nm momentnyckel på nätet http://www.conrad.se/MOMENTNYCKEL-1...0067&ci=SHOP_AREA_17292_0312024&otp1=tablink1
732 kr inkl rabatt+ frakt
10-60Nm känns som ett bättre omfång än 20-100Nm om jag primärt ska använda den till att dra oljepluggarna ?

Det som stör lite med den är att det är 1/2". Kan vara tight att komma åt när man skall dra vissa skruvar (till dina oljepluggar kommer det att troligtvis att fungera bra). Som andra redan påpekat så är tex en 4-24Nm med 3/8" och 20-100Nm 1/2" en bra kombo.

patrickN

Ny medlem
Gick med
27 May 2014
Hoj
-
Tog fram min hylsnyckelsats för att kolla vilken storlek oljepluggen etc var... och........ Kan inte använda hylsnycklar !!!! pga avgasrören ( med andra ord inte momentnyckel heller) .:dummer:död:3freak:huvet

Så det blir väl att göra som Floki skrev

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Du kommer inte åt med hylsan på förlängare mellan grenrören? Känns väldigt konstigt om de byggt in det man behöver komma åt för oljebyte. Har du inte ett verktyg till att lossa oljefiltret (om det är ett sådant som sticker ut dvs) så kan man knacka igenom en skruvmejsel och vrida om med. Kan bli lite söligt men det är smidigt i övrigt.

Edit: Om avgasröret är i vägen för oljedroppet kommer det först bli jäkligt kladdigt och sen vid körning framkalla Lützendimma. Ta bort det om det är i vägen :)

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...